مقاله حقوق بشر در دعاوی کیفری بر اساس اسناد بین المللی و منطقه ای

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله حقوق بشر در دعاوی کیفری بر اساس اسناد بین المللی و منطقه ای به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع:

یادداشت ها

۱-هدایت الله فلسفی ،‌جایگاه بشر در حقوق بین الملل معاصر ،‌مجله تحقیقات حقوقی ، ش ۱۸ ، ۱۳۷۵ ، ص ۲۲۴٫

۲- همان ، ص ۲۱۹ ، نیز نگاه کنید به : مصطفی العوجی ،‌حقوق الانسان فی الدعوی الجزائیه ،‌بیروت ، موسسه نوفل ، ۱۹۸۹ ، ص ۶۷۴ و

M.Zalman – L .siegel . Criminal Procedure . Wadsworth . 1997 . P . 38.

۳- نگاه کنید به : مصطفی العوجی ، پیشین

۴- میثاق مزبور چنانچه گذشت در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده (GAOR 21th Sess . Res 2200 A.) و در ۲۳ مارس ۱۹۷۶ مطابق ماده ۴۹ آن با الحاق سی و پنجمین دولت قدرت اجرایی یافته است . ماده ۲ این میثاق دولت های عضو را ملزم نموده که بدون توجه به تمایزات ناشی از رنگ ، نژاد ،‌زبان ،‌مذهب ، جنسیت ، ملیت ، و عقیده تمامی حقوق و آزادی های شناخته شده در آن برای تمامی ساکنان قلمرو حاکمیت خود به رسمیت بشناسند و به منظور مراعات حقوق و آزادی های مزبور تدابیر قانونی ،‌قضایی و اجرایی لازم اتخاذ نمایند. نگاه کنید به :

Felix Ermacora . Manfred Nowak . Hnes Tretter . International Human Righths . Vienna 1993 . p . 24

دولت ایران در ۱۳۴۷ میثاق مورد بحث را امضا نموده و در سال ۱۳۵۴ متن آن را از تصویب مجلس شورای ملی گذارنده است .

۵- Paul Sieghart The lnternational Law of Human Rights . London . Clarendon peess . 1983 . p 279 ( Reports 23 November 1962 . 28 March 1963)

۶- Ibid . p . 280

۷- عالیه ارفعی و همکاران ، حقوق بشر از دیدگاه مجامع بین المللی ، چ ۱ ، تهران ، وزارت امور خارجه ،‌۱۳۷۲ ، ص ۲۰۴٫

۸- Mr . and Mrs X . V. United kingdom.

۹-X. V. Austria – X. V. Noeway.

۱۰- X. V . federal Republic of Germany.

۱۱- x. v . United kingdom.

۱۲- Decision of 7 January 1971 Cour de Cassation Belgium.

۱۳- Decision of 30 December 1971 Hoge Raad Netherland.

۱۴- Satharazinghe V. Jurianz ( Suprim court of ceylon.)

۱۵- محمد آشوری . آیین            دادرسی کیفری ، چ ۱ ، تهران ، سمت ، ج ۱ ، ص ۲۱

۱۶- Doucuments sent by Amnesty International to the Islamic Republic of Iran . First Published 1987 by Amnesty International Publications . p . 32

فهرست مطالب

چکیده : ۱
طرح بحث ۱
۱-۱ ، تساوی افراد در برابر دادگاه ۶
۲-۱ . منصفانه بودن محاکمه ۷
۳-۱- علنی بودن محاکمه ۱۰
۱-۴ – استقلال و بی طرفی دادگاه ۱۱
قسمت دوم . پیش فرض برائت ۱۳
قسمت سوم . برخورداری از کمترین تضمین های دفاع ۱۵
۳-۱- تفهیم فوری و تفصیلی نوع و علت اتهام به زبانی که برای متهم قابل فهم باشد. ۱۶
۳-۲- برخورداری از وقت و تسهیلات مناسب به منظور آمادگی برای دفاع و ارتباط با وکیل منتخب ۱۷
۳-۳- حق محاکمه بدون تاخیر ضروری ۱۷
۳-۴- حق حضور در دادگاه و دفاع از خود شخصاً یا توسط وکیل ۱۸
۳-۶- برخورداری از کمک رایگان مترجم ۲۱
۳-۷- منع اجبار به اقرار به مجرمیت یا شهادت علیه خود ۲۲
قسمت چهارم . جدایی آئین دادرسی اطفال از افراد بزرگسال ۲۳
بخش پنجم . حقوق ناشی از صدور حکم یا اجرای آن ۲۵
۵-۱- حق درخواست تجدید نظر ۲۵
۵-۲- جبران زیان های وارد بر محکوم در موارد فسخ حکم محکومیت به واسطه وقوع اشتباه در اجرای عدالت ۲۶
۵-۳- منع تجدید محاکمه و مجازات ۲۷
سخن آخر ۲۹
منابع: ۳۱

چکیده :

بی هیچ تردید باید توسعه مفاهیم و معیارهای حقوق بشر و آزادی های اساسی و بزرگداشت تدابیر و تضمین های آن را بویژه در دعاوی جزایی از آشکار ترین نشانه های مدنیت هر جامعه از جوامع بشری به شمار آورد . تکریم مقام و تعظیم شان و شخصیت ابنای آدم در مراعات چنین مفاهیم و معیارها یا تدابیر و تضمین هایی نهفته است . تا آن جا که به اصول محاکمات جزایی مربوط می شود توهم تعارض میان اصول حقوق بشر و الزامات برگرفته از سنت های ملی و باورهای مذهبی را باید از ذهن زدود. متون و منابع ملی و مذهبی هم اگر بدرستی بازنگری شوند و در معرض تفسیرهای منطقی و تاویل های انسان دوستانه قرار گیرند ، معلوم خواهد شد که هدفی جز آن چه اسناد حقوق بشر درصدد تامین آن است ، ندارند. نکته قابل ملاحظه این که امروزه دیگر بسختی می توان در تشخیص حقوق و آزادی های افراد به متون و منابع داخلی اکتفا کرد. بخش عمده ای از این حقوق و آزادی ها در اسناد بین المللی یا منطقه ای مطرح می شوند.

بارزترین جنبه چنین تاثیری حقوق متهم در برابر دادگاه است . فهرست اجمالی حقوق مورد بحث بدین قرار است :تساوی افراد در برابر دادگاه ، محاکمه منصفانه و علنی در دادگاه صالح ، مستقل و بی طرف ،پیش فرض برائت ،تفهیم فوری و تفصیلی نوع و علت اتهام ، محاکمه بدون تاخیر ضروری ،حضور در دادگاه و دفاع شخصی یا توسط وکیل ، مواجهه با شهود مخالف ، کمک رایگان مترجم ، منع اجبار به اقرار ، جدایی آیین دادرسی اطفال از افراد بزرگسال ، درخواست تجدید نظر ، جبران زیان های وارد بر محکومان بی گناه و منع تجدید محاکمه و مجازات .

این نوشتار چنین حقوقی را براساس آنچه در اسناد بین المللی و منطقه ای مربوط به حقوق بشر آمده مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.

واژه های کلیدی: حقوق کیفری، اسناد بین المللی و منطقه ای، حقوق بشر، حقوق متهم، محاکمه منصفانه، پیش فرض برائت، تجدید نظر

طرح بحث

پس از تصویب منشور ملل متحد در سال ۱۹۴۵ و ورود پیروزمندانه فرد به عرصه حقوق بین الملل ، جامعه جهانی در زمینه بزرگداشت بشر و بسط حقوق و آزادی های او تحولی آشکار و توسعه ای روز افزون یافته است . از آن تاریخ تا به امروز انبوهی از اسناد بین المللی و منطقه ای پیرامون مفاهیم و معیارهای حقوق بشر و آزادی های اساسی افراد به تصویب رسیده است . گام های نخست بیشتر به دنبال دست یابی به یک توافق عمومی بر سر کمترین میزان حقوق و آزادی های مزبور ، آن هم در قالب پاره ای مفاهیم حقوقی خام به شکل برخی اسناد و ابزارهای غیر الزامی بود اما بعدها کوشش های دشوار در خور ستایشی برای تدوین و تصویب متون و منابع الزام آور صورت گرفته است . اعلامیه جهانی حقوق بشر که در دهم دسامبر ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده الهام بخش تهیه و تصویب تمامی اسناد و متون مزبور بوده است . تا آنجا که به حق ادعا شده (( در جامعه جهانی یا در جوامع منطقه ای هر معاهده ای که به حقوق بشر پرداخته به نحوی با اعلامیه جهانی حقوق بشر مرتبط بوده است ، به این معنی که این قبیل معاهدات یا براساس اعلامیه تهیه شده یا از رهگذر تفسیر با یکی از اصول آن ارتباط پیدا کرده است ))

حقوق بشر که مذهب جدید بشر هم خوانده می شود ؛ مشتمل بر مفاهیم و معیارهای فراقانونی است که ریشه در طبیعت و فطرت آدمیزاد دارند و از نوع الزامات آسمانی به شمار می آیند و به اصطلاح قانون قانون ها قلمداد می شوند . از این رو باید مداخله عناصری چون زمان ، مکان و اوضاع و احوال خاص جوامع معین را در آنها ممنوع شمرد.

پاره ای از این مفاهیم چنان مطلق و استثناء ناپذیرند که حتی در اوضاع و احوال خاص و شرایط و موقعیت های اضطراری هم نمی توان آنها را محدود یا معلق نمود. ضوابط حقوق بشر چنان بر قواعد عدل و انصاف انطباق دارند که هر نظام سنتی ، مکتب فلسفی یا جهان بینی مدعی عدالت و انصاف ناگزیر باید از در آشتی و سازگاری با آن درآید چرا که آنچه نظام حقوق بشر درصدد آن است ، ظهور عینی ارزش ها و آرمان هایی است که ریشه ها و زمینه های آنها را می توان در روح یا حقیقت تمامی اندیشه های اجتماعی یا مذهبی آزادی خواه و عدالت جو بازجست . با اندکی تامل و تسامح به سادگی می توان توهم تعارض مفاهیم مربوط به حقوق بشر و آزادی های اساسی را با آموزش های سنتی و باورها و برداشت های ملی یا مذهبی به هیچ گرفت . هر مکتب بشری یا مذهب آسمانی که در جستجوی عدالت ،انصاف و آزادی است ، با مفاهیم و ارزش های مورد حمایت در نظام حقوق بشر نسبت یا سنخیتی دارد.

35,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حقوق بشر دوستانه در اسلام
  • مقاله حقوق بشر دوستانه در عرصه بین الملل
  • مقاله معزل حقوق بشر
  • تحقیق بزهکاری
  • مقاله عرف در دعاوی کیفری
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.