مقاله جایگاه زن در عصر جاهلیت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله جایگاه زن در عصر جاهلیت به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع


  ۱ ـ الامام على صوت العداله الانسانیه، ص ۷٫

۲ ـ و لا تقتلوا اولادکم خشیه إملاق. نحن نرزقهم و إیاکم. (اسراء/ ۳۱(

۳ ـ و لا تقتلوا اولادکم من املاق. نحن نرزقکم و ایاهم. (انعام/ ۱۵۱(.

۴ ـ و اذا بشر احدهم بالانثى، ظل وجهه مسودا و هو کظیم. (نحل/ ۵۸ و ۵۹(

۵ـ حقوق زن در اسلام و اروپا، ص ۶۶٫

۶ـ آمنه (س)، مادر پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم، پاورقى ص ۳۳٫

۷ ـ نظام حقوق زن در اسلام، ص ۵۶٫

۸ ـ از سقیفه تا نینوا، ص ۸۲٫

۹ ـ الامام على صوت العداله الانسانیه، ص ۷٫

۱۰ ـ و لا تقتلوا اولادکم خشیه إملاق. نحن نرزقهم و إیاکم. (اسراء/ ۳۱).

۱۱ ـ و لا تقتلوا اولادکم من املاق. نحن نرزقکم و ایاهم. (انعام/ ۱۵۱).

۱۲ ـ و اذا بشر احدهم بالانثى، ظل وجهه مسودا و هو کظیم. (نحل/ ۵۸ و ۵۹

فهرست مطالب

جایگاه زن در عصر جاهلیت ۱
جنایات نسبت به زنان و دختران ۳
پیش‏فروشى زن در زمان جاهلیت ۳
نمونه ای از سنگدلی در زمان جاهلیت ۴
زنده به گور کردن فرزندان ۴
اجمالى از داستان دخترکشى اعراب در جاهلیت ۶
جایگاه دختر در اندیشه عترت ۷
پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و دخترش فاطمه ۷
دختر؛هدیه الهی ۸
ازچشمه‏سار نور ۹
محبّت الهی بر دختران ۱۰
مجالست با پیامبرصلی‏الله‏علیه‏و‏آله در بهشت ۱۰
دختران را نکشید ۱۱
رحمت‏های الهی ۱۱
شادی دختران ۱۱
نشانه سعادت ۱۲
دختران حسنات‏اند ۱۲
رزق و روزی دختران ۱۲
بانگ فرشتگان ۱۲
برکات اخروی و دنیوی ۱۲
پدردختران ۱۳
پی‏نوشت‏ها: ۱۴
منابع ۱۵

چکیده

زنان عرب در دوره‏ى قبل از اسلام، نه تنها از حقوق اولیه انسانى بهره‏اى نداشتند، بلکه از هر حیوانى پست‏تر و زبون‏تر به شمار مى‏رفتند. با زنان و دختران، مانند چهارپایان رفتار مى‏کردند و آنان را به صورت کالا در معرض خرید و فروش قرار مى‏دادند.

زنده به گور کردن دختران در میان پاره‏اى از اعراب به ویژه طایفه اسد و تمیم رواج داشت. اینان، به خاطر حماقت و نادانى، دخترانشان را زنده به گور مى‏کردند.

در اعراب عصر جاهلیت، مادر هیچ‏گونه نقشى در سرنوشت فرزندان خویش نداشت و تنها پدر بود که از اختیارات نامحدود درباره فرزندان استفاده مى‏کرد. حتى مادر با آن همه عواطف مادرى که ودیعه الهى است، نمى‏توانست از زنده به گور شدن دختران جلوگیرى کند و ناگزیر شاهد مرگ جانگداز جگرگوشه‏اش- که قلب کوچکش مالامال از امید به زنده ماندن و زیستن بود- مى‏شد.

در عصری که جهان، غرق در جهل و نادانی، ظلم و ستم، غارتگری و وحشیگری به سر می‏برد، وبه این زندگی افتخار و مباهات می‏کرد، خداوند پیامبری را برانگیخت که «رحمه للعالمین» بود ومنجی انسانها از سیاهی، او هم با شرک و بت‏پرستی مبارزه کرد و هم با سنّت‏ها و ضد ّارزش‏هایی همچون تحقیر و زنده به گور کردن دختران.

پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله این رسالت عظیم را، هم در سخن و هم در عمل انجام می‏داد. آن حضرت در برخورد با دخترش فاطمه علیهاالسلام همگان را به حیرت وامی‏داشت. دست دخترش فاطمه علیهاالسلام را می‏بوسید و می‏فرمود: «پدرش فدای او باد.» و زمانی که حضرت عازم سفر بود فاطمه علیه السلام آخرین کسی بود که پیامبر از او خداحافظی می‏کرد و در بازگشت نیز زودتراز هر کسی به دیدن وی می‏رفت و می‏فرمود: «بوی بهشت را از دخترم فاطمه استشمام می‏کنم.» رسول مکرّم اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله با این سخنان و برخورد عملی با دخترخود، علاوه بر شناساندن مقام و عظمت اهل‏بیت علیهم‏السلام و تأکید بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق دختر خود، می‏خواستند به تمامی انسانها ثابت کنند که در آخرین دین الهی، «دختران وزنان» از کرامت و جایگاه خاصّی برخوردارند. و به حق می‏توان پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را بنیان‏گذار تکریم دختران و زنان دانست.

در حدیثی نقل شده است که به رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله خبر دادند، خداوند به وی دختری عطا کرده است؛ حضرت نگاهی به اصحابش کرد، آثار ناخشنودی را در چهره آنان نمایاند ید. لذا فرمود: «این، چه حالتی است که در شما می‏بینم؟ خداوند گُلی به من داده است که آن را می‏بویم و (اگر نگران روزی او هستید) روزی او با خداست.»

آن حضرت با آنکه پسری برای او نماند ولی هرگز شنیده نشد که اظهار گلایه کند .

واژه های کلیدی: عصر جاهلیت، اسلام،جایگاه دختر، پیامبر (ص)،

جایگاه زن در عصر جاهلیت

زنان عرب در دوره‏ى قبل از اسلام، نه تنها از حقوق اولیه انسانى بهره‏اى نداشتند، بلکه از هر حیوانى پست‏تر و زبون‏تر به شمار مى‏رفتند. با زنان و دختران، مانند چهارپایان رفتار مى‏کردند و آنان را به صورت کالا در معرض خرید و فروش قرار مى‏دادند.

زنده به گور کردن دختران در میان پاره‏اى از اعراب به ویژه طایفه اسد و تمیم رواج داشت. اینان، به خاطر حماقت و نادانى، دخترانشان را زنده به گور مى‏کردند.

این عمل جنون‏آمیزشان بدان خاطر بود که مبادا دخترانشان در جنگ به اسارت دشمن درآیند و موجب ننگ و عارشان گردند و نیز معتقد بودند، اگر دخترانشان با افراد بیگانه ازدواج کنند، سبب ازدیاد نفوس‏شان گشته و در نتیجه به روزیشان افزوده خواهد شد و این، موجب شکست اینان مى‏شود، ولى قرآن کریم علت اصلى کشتن فرزندان را فقر و ندارى و تنگدستى مى‏داند.

«فرزندانتان را از بیم تنگدستى مکشید. ما به آنان و به شما روزى مى‏رسانیم.»

«فرزندانتان را از بیم ندارى و تنگدستى مکشید. ما به شما و آنان روزى مى‏رسانیم.»

در این دو آیه شریفه علت اصلى فرزندکشى بیم ندارى و گرسنگى معرفى شده است.

به هر حال، چه عامل اقتصادى و چه عوامل دیگر، هرچه باشد، سبب شدند که زنده به گور شدن دختران در میان اعراب جاهلى به صورت رسم و عادت درآید و به دیگر قبایل سرایت کند.

قرآن کریم درباره وضع زن در جاهلیت و عکس‏العمل مرد نسبت به او چنین مى‏فرماید: «وقتى به مردى خبر داده مى‏شد که دخترى پیدا کرده، رنگش از خشم تیره مى‏شد و از روى شرمندگى از انظار مردم پنهان مى‏گشت. سپس یا با نهایت بى‏علاقگى از دختر نوزاد، نگهدارى مى‏کرد و یا کودک بى‏گناه را زیر خاک پنهان مى‏نمود.»

نحوه دخترکشى در میان قبایل عرب، متفاوت بود. بعضى نوزاد دختر را سر مى‏بریدند و بعضى دیگر از بالاى کوه پرتاب مى‏کردند و گروهى نیز در آب غرق مى‏کردند.

20,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله زن در اشعار ژاله اصفهانی
  • پایان نامه آداب و احکام ازدواج در دین های مزدایی و مسیحیت و اسلام
  • پایان نامه بررسی و نقد عقاید زرتشتیان در توحید، نبوّت، معاد از منظر قرآن
  • مقاله بررسی نهاد وقف در اسلام
  • تحقیق مقایسه و نقد روانشناسی شخصیت از دیدگاه فروید و اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.