مقاله تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی و کارکردها و اهمیت آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی و کارکردها و اهمیت آن

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نیروی انسانی گرانبهاترین منبع سازمان برای شکوفاسازی استعدادها و دستیابی مستمر به عملکرد عالی محسوب می شود. مدیران در مواجهه با فشار های محیط رقابتی جدید می کوشند تا حد امکان استعداد نیروی انسانی خود را به طور کامل شکوفا سازند زیرا اگر سازمان بخواهد حتی با برخورداری از رسالتی روشن و راهبردهایی مطلوب و ساختار های سازمانی کارامد و طراحی شغل مناسب به طور کامل به هدف های خود دست یابد به نیروی انسانی توانمند و مستعد نیاز خواهد داشت. همین امر موجب شده است که امروزه موضوع مدیریت منابع انسانی در سازمانها از اهمیت ویژه ای برخوردار گردد.( شیمون ورندال۶۵،۱۹۹۹)

باتوجه به اینکه منابع انسانی، منبع استراتژیک برای سازمانها محسوب می شود، جزء مهم و لاینفک مباحث برنامه‌ریزی استراتژیک است و اکثر برنامه‌ریزیهای سازمانی و منابع انسانی ماهیت راهبردی دارند. از عمده ترین عواملی که موجب نگرش جدید در برنامه‌ریزی استراتژیک منابع انسانی شده است روند تغییرات و دگرگونیهای تکنولوژیک، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی سازمانهاست که همواره با آن مواجه اند اگر سازمانها می خواهند همسو با این تغییرات باشند بایستی نگرش جامع و راهبردی داشته و الزامات گوناگونی را مدنظر قرار دهند.( داشگرزاده،۱۳۷۵،۵)

اهمیت برنامه ریزی استراتژیک فقط در پیش بینی دقیق آینده نبود ، بلکه در پاسخگویی به آینده نیز می باشد و این موضوع نیز از طریق تفکر استراتژیک مستمر، امکان پذیر است. تفکر استراتژیک به سازمان ها کمک می کند تا برنامه ریزی استراتژیک خود را به صورت مؤثرتری تدوین نمایند. ترکیب فرایند های تفکر استراتژیک ، برنامه ریزی استراتژیک و اجرای برنامه ، در ایجاد مزیت های رقابتی پایدار به سازمان ها کمک می کند. در یک چارچوب کلی ، تفکر استراتژیک ، برنامه ریزی استراتژیک و اقدام استراتژیک مانند مغز ، قلب و دست ها فرض می شوند.بدین ترتیب ، دست ها وظیفه اجرای استراتژی ( اقدام استراتژیک) بوده و مغز( تفکر استراتژیک ) وظیفه عملی ساختن برنامه های استراتژیک با توجه به متغیر های داخلی و خارج سازمان را برعهده دارد. در حقیقت تفکر استراتژیک بر برنامه ریزی استراتژیک تأثیر حیاتی دارد چراکه شناخت متغیر های فرصت ها و تهدیدات ، نقاط قوت و ضعف و استراتژی منتج را از آن ها تحت تأثیر قدرت تفکر استراتژیستهای یک سازمان بوده و از طرفی ، اجرای استراتژی بدون بدون تفکر استراتژیک بدرستی انجام نخواهد شد. ( بینش،۱۳۸۴)

تفکر استراتژیک با سنتز عوامل محیطی و درونی تصویر یکپارچه ای را در ذهن ایجاد کرده و زمینه را برای خلق پاسخ های خلاقانه و بدیع به نیاز های سازمان فراهم می سازد و برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی با روش های تحلیلی اهداف استراتژیک را به برنامه ها و اهداف سالیانه و کوتاه مدت تبدیل کرده و گام های لازم برای پیاده سازی استراتژی خلق را فرموله می کند .در این مقاله درباره تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی و کارکردها و اهمیت آن توضیح داده می شود.

 

کلمات کلیدی : تفکر استراتژیک ، برنامه ریزی نیروی انسانی، برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
سابقه حضور مفاهیم استراتژی در مدیریت و سیر تکاملی آن ۸
تعریف و مفهوم تفکر استراتژیک ۱۰
نظریه پردازان تفکر استراتژیک ۱۳
ویژگی های تفکر استراتژیک ۱۵
انواع مدل های تفکر استراتژیک ۱۸
مدل لیدتکا ۱۸
مدل گلدمن ۲۰
کارکردهای تفکر استراتژیک ۲۱
اهمیت تفکر استراتژیک ۲۲
برنامه ریزی استراتژیک ۲۴
تعریف برنامه ریزی استراتژیک ۲۴
مزایای برنامه ریزی استراتژیک ۲۵
تفاوت های برنامه ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک ۲۶
برنامه ریزی نیروی انسانی ۲۸
برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی ۳۰
هدف برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی ۳۰
پیوند میان برنامه ریزی استراتژیک و منابع انسانی ۳۱
انواع‌ مدلهای طرح‌ریزی‌ استراتژیک ۳۱
پیشینه تحقیق ۳۶
نتیجه گیری ۴۱
منابع ۴۳

منابع

خلیلی ، رضا، ۱۳۸۵، ایدئولوژی و استراتژی ، نسبت سنجی مفهومی نگرش ایدئولوژیک و تفکر استراتژیک ، فصلنامه راهبردی شماره ۳۴

سلطانی ، ایرج ،۱۳۸۶ ،مبانی برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی ، انتشارات ارکان دانش ، تهران

سید جوادین،۱۳۸۴، برنامه ریزی نیروی انسانی،انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

غفاریان، وفا علی احمدی ، علیرضا،۱۳۸۱ ،رویکرد های نوین استراتژی ، ماهنامه تدبیر ، شماره ۱۸۰

روثول ، ویلیام و کازانس، اچ سی ، ۱۳۸۲، مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی ، ترجمه حسین وزیری سابقی ، ناشر شرکت برق منطقه ای ، چاپ اول،تهران

سعادت ، اسفندیار ، ۱۳۸۶ ،مدیریت منابع انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت) چاپ چهارم ، تهران

غفاریان، وفا و کیانی ، غلام رضا،۱۳۸۰ ،استراتژی اثر بخش ، نشر فردا، چاپ اول،تهران

فدایی ، مسلم ، ۱۳۸۷،سیر تکاملی مفهیم استراتژی ، ، تدبیر شماره ۱۹۱

واکر ، جیمز دبلیو ، برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی ، ترجمه خدابخش داشگرزاده ، چاپ اول ، نشر فرهنگی زند

زراعی متین ، حسن، برنامه ریزی استراتژیک برای منابع استراتژیک ، فصلنامه دانش مدیریت ، انتشارات دانشگاه تهران ، شماره ۱۷

ابطحی ،حسین ،۱۳۸۱، مدیریت منابع انسانی ، موسسه تحقیقات آموزش مدیریت ، چاپ دوم ، تهران

آرمسترانگ ، مایکل ،۱۳۸۶، مدیریت استراتژیک منابع انسانی ( راهنمای عمل ) ، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی ، دفتر پژوهش های فرهنگی ، چاپ اول ،تهران

مقدمه

در سال های اخیر برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی به عنوان ابزاری که بطور مستقیم اهداف و استراتژی های سازمانی را به اهداف و برنامه ریزی منابع انسانی پیوند می دهد مورد توجه قرار گرفته است و یک ارتباط کامل بین برنامه ریزی منابع انسانی و برنامه ریزی استراتژیک سازمان ها و شرکت ها وجود دارد واین درحالی است که برنامه ریزی منابع انسانی بطور مجزا وبه عنوان شاخه ای از برنامه ریزی استراتژیک کل سازمان انجام می گیرد.

در برنامه ریزی استراتژیک ، پس از تعیین رسالت ها و مأموریت های اساسی سازمان به بررسی تهدیدها و فرصت های محیطی ، توانایی ها و ضعف های سازمانی پرداخته می شود وتوجه به نتایج آن ، طرح ها و استراتژی ها و خطی مشی هایی که بتواند سازمان را در دستیابی به اهداف بلندمدت یاری دهد ، ایجاد وبسط داده می شود.( زراعی ،۷۴،۱۳۸۹)

با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری و فرایند گسترش ارتباطات سازمان ها و دگرگونی های بنیادین در فرایند های سازمانی به همین نسبت مشکلات و مسائل سازمان ها پیچیده تر شده است . در چنین شرایطی بی شک مدیران سازمان ها و بنگاه ها می بایست توان خود را در مقابله با این مشکلات و حل آنها افزایش دهند . در این راستا علاوه بر توان مدیران در پاسخگویی به تحولات ، تفکر استراتژیک  را نیز در بر می گیرد،بطوریکه برای یک مدیر هیچ ادراکی مهم تر از فهم و کسب وکار نیست . این بصیرت تنها به درک عوامل موثر و روابط آنها محدود نمی شود بلکه کشف شهودی زوایای ناشناخته این فضا و خلق ایده هایی برای بهره برداری از آنها ، تجلی ارزش آفرینی از این بصیرت است .تفکر استراتژیک رویکردی است که زمینه شکل گیری و توسعه این بصیرت را فراهم می سازد . تفکر استراتژیک مدیران را به سوی یادگیری سریع از محیط کسب و کار و بکارگیری خلاقیت برای خلق ارزش های جدید فرا میخواند . این شیوه تفکر چشم اندازهایی متمایز از رقبا را به همراه دارد. چشم اندازهایی که می تواند استراتژی های نواورانه و مزیت بخشی را سبب شود.(غفاریان –احمدی،۱۳۸۱)

برنامه ریزی استراتژیک موفق مبتنی برتفکر استراتژیک مدیران می تواند به افزایش توان مزیت رقابتی ودر نهایت بقای آنها در فضای رقابتی امروز کمک نماید.(غفاریان – کیانی ،۱۳۸۰ ،۱۶۱ )

تفکر استراتژیک مدیران را در تدوین استراتژی مناسب جهت بقا و کسب موفقیت یاری میدهد ، تصمیم گیری با رویکرد کار آفرینانه و آماده سازی محیط نیاز به نوعی انعطاف پذیری ذهنی دارد . استراتژی هایی که از تفکر استراتژیک برخوردارند با ویژگی هایی همچون تشخیص رهبری – خلاقیت –نگرش سیستمی و دید بلند مدت و فرصت طلبی و بسیاری قابلیت های ذهنی و شناختی دیگر می توانند سازمان را به آینده بهتری برسانند. از نظر هنری مینتزبرگ ، برنامه ریزی استراتژیک ، تفکر استراتژیک نیست بلکه راهی برای مشخص برای فکر کردن با ویژگی مربوط به خود می باشد. تلفیق این دو مفهوم در شکل گیری حوزه مدیریت،مدیریت منابع انسانی را از سطح تاکتیکی – عملیاتی و اجرایی به سطح تصمیم گیری و استراتژیک ارتقا می دهد. .(غفاریان –احمدی،۱۳۸۱)

سابقه حضور مفاهیم استراتژی در مدیریت و سیر تکاملی آن

سابقه مفاهیم استراتژی به ۳۴۰ سال قبل از میلاد مسیح(ع) باز می گردد. قدیمی ترین اثری که در این مورد وجود داردنظریات ژنرال چینی سان تزوا در کتابخانه جاودانه « هنر جنگ» است وی در این کتاب چگونگی استفاده از مفاهیم استراتژی برای غلبه بر دشمن راتشریح کرده است.

اما سرآغاز برنامه ریزی استراتژیک به شکل امروزی آن دهه ۱۹۶۰است، جنگ جهانی دوم بستر اتخاذ تصمیمات استراتژیک متعددی است برای کشور های درگیر بود.پس از پایان جنگ وزارت دفاع آمریکا این تجربیات را در قالب روش« برنامه ریزی استراتژیک» فرموله کرد و آن را در برنامه آموزش افسران ارشد خود جای داد . این ایده ها یا بکارگیری فرماندهان برجسته نظامی در صنایع دنیای کسب و کار راه یافت و منشأ تحولات مهمی در این حوزه گردید . در سال ۱۹۶۲ آلفرد چندلر ، استاددانشگاه هاروارد ، نتیجه مطالعات خود را بروی شرکت های بزرگ آمریکایی منتشر ساخت و در آن فرایند تصمیم گیری های استراتژیک مدیران ارشد را تشریح کرد. چندلر مقاله ای منتشر کرد و طی آن ضرورت توجه سازمان به آگاهی از نقاط ضعف و قوت خود را مطرح ساخت . وی به کمک همکاران خود روش تحلیل swot را ارائه و آن رابه عنوان ابزاری برای دستیابی به بهترین تطابق ممکن بین شرایط داخلی و خارجی سازمان معرفی کرد. در همان سال ایگورانسوف مدیر عامل شرکت لاهید الکترونیکز ایده های چندلر را برای برنامه ریزی شرکت بکار گرفت.و به موقعیت های قابل توجهی دست یافت . این دستاورد ها نظر مدیران،سازمان هاو محافل آکادمیک را به این رویکرد جلب کرد .

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله برنامه ریزی راهبردی
  • مقاله جهت گیری استراتژیک
  • مقاله تفکر استراتژیک
  • مقاله برنامه ریزی استراتژیک و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.