مقاله تدوین قوانین برای اینترنت با تاکید بر مصوبات شورای اروپا

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تدوین قوانین برای اینترنت با تاکید بر مصوبات شورای اروپا

تعداد صفحات: ۵۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

اینترنت، این رسانه جدید، بخش مهمی از دنیا اطلاعات شده است، البته پس از تلویزیون به عنوان اولین جایی که مردم برای گزارش های خبری به سراغ آن می روند. بیش از ۳۰۰میلیون نفر در دنیا از هر کشور، از اینترنت استفاده می کنند. این وسیله بدون توجه به مرزهای ملی فراملی از مرزهای جغرافیایی عبور
می کند. [۱] بر کسی پوشیده نیست که همان گونه که رسانه های سنتی دارای چارچوب حقوقی بوده اند، رسانه های نوین نیز باید دارای مقررات و قوانین لازم به خود باشند. اما تمام کوشش ها و فعالیت ها نتیجه مطلوبی نداده است چرا که تغییر پر شتاب جهان رسانه های نوین، چالش های قانونی جدیدی به وجود آمده اند که قوانین کشورها متناسب با این پیشرفت های فنی تکامل نیافته است

شورای اروپا به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان های بین المللی، جزء اولین سازمان هایی است که قوانین و مقرراتی برای رسانه های نوین وضع کرده است این سازمان اروپایی با تصویب اعلامی ها و توصیه نامه های گوناگونی کوشش ها و فعالیت های فراوانی در جهت چارچوب گذار برای رسانه های نوین کرده است.

 از ابتدای شکل گیری و فعالیت رسانه ها و ابزارهای ارتباطی – از جمله اینترنت – همواره دو دیدگاه متفاوت برای ضابطه مند نمودن فعالیت های آن ها وجود داشته است. عده ای معتقد هستند اصولا هر گونه تدوین قوانین و مقررات برای رسانه ها و ابزارهای ارتباطی ، به دلیل ، ایجاد نوعی محدودیت  مخالف با آزادی فعالیت رسانه ها به شمار می آید. این گروه استدلال می کنند بیان آزاد افکار و اندیشه ها ضرری ندارد و اگر هم ضرری داشته باشد ، این ضرر کمتر از آسیب دخالت حکومت در امور رسانه ها و محدود نمودن آزادی بیان به اطلاعات است.

در مقابل گروهی معتقد هستند وضع قواعد ، نه تنها محدود کننده نیست بلکه اگر قوانین و مقررات صحیح و متناسب و بر مبنای اصول تدوین شود ، تامین کننده آزادی رسانه ها است و دسترسی عموم به اطلاعات را تسهیل می نماید. دوریو در خصوص ضرورت وجود مقررات برای رسانه ها معتقد است که مقررات رسانه ها ، تنها و ضرورتا به عنوان محدودکننده و سرکوب کننده معنی نمی شود بلکه آزادی است همراه با برخی محدودیت های لازم و ضروری .

کلمات کلیدی:   رسانه های نوین، حقوق، شورای اروپا

فهرست مطالب

چکیده: ۶
مقدمه: ۸
مبحث اول: تعاریف ۹
گفتار اول: اینترنت ۹
گفتار دوم: معرفی شورای اروپا ۱۲
مبحث دوم: تدوین قوانین برای اینترنت با تاکید بر مصوبات شورای اروپا ۱۴
گفتار اول: ضرورت ها تدوین قوانین و مقررات برای اینترنت و پیش نیازهای ۱۶
۱- مفهوم ۱۶
۲- ضرورت ۱۷
۳- پیش نیازها ۱۸
الف: درک صحیح حاکمان از اینترنت و عوامل پیدایش آن ۱۸
ب. راهبری اینترنت ۱۹
ج. ارتباط نظام حقوقی صنعتی و فراصنعتی ۲۰
د. رویکرد و روش صحیح ۲۱
۴- اصول تدوین قوانین و مقررات ۲۱
۱- اصول اول: انتشار آزاد ۲۲
الف. نظامهای تأسیس و فعالیت رسانه ها ۲۲
ب. عدم ضرورت کسب مجوز انتشار ۲۴
ج. منع سانسور ۲۴
مبحث سوم: تدوین قوانین مصوب شورای اروپا و برخی کشورها ۲۷
گفتار اول : مصادیقی از مقررات رسانه های نوین (اینترنت) در کشورها ۳۱
۱-مجارستان ۳۲
۲- فرانسه: ۳۳
الف) اصل آزادی بیان ۳۳
بند ۱: محدودیت ها ۳۴
ب) اصل حق دانستن (حق دسترسی به اطلاعات) ۳۶
۳- آلمان: ۳۷
بند ۱) قوانین اینترنت و قراردادهای اینترنتی ۳۷
۴-ژاپن: ۳۹

منابع

۱)کتاب ها

۱-قاجار قیونلو، سیامک ، مقدمه حقوق سایبر، تهران : میزان ، ۱۳۸۶٫

۲-منوچهر، محسنی، جامعه شناسی اطلاعاتی، چاپ اول، تهران:نشر دیدار،۱۳۸۰٫

۳-دوریو، امانوئل ، حقوق رسانه ها ، مترجم : مجید ادیب ، چاپ اول ، میزان ، تهران ، ۱۳۹۳٫

۴-کاتوزیان، ناصر، مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران ، چاپ سی و چهارم، تهران: شرکت سهامی انتشار.

۵-اسلوین جیمز؛ مترجم: عباس گیلوری و علی رادباوه – نشر کتابدار، چاپ۱۳۸۱،۱٫

۶-جعفری لنگرودی ، محمد جعفر ، ترمینولوژی حقوق ، چاپ سیزدهم تهران : گنج دانش ، ۱۳۸۲٫

۲) مقالات

۱- گودرزی ، محسن ، مقایسه تطبیقی حقوق رسانه ای در آلمان و فرانسه ، فصلنامه علمی – تخصصی روزنامه نگاری و ارتباطات یال اول ، شماره ۳ ، پاییز ۹۱٫

۲- معتمد نژاد ، کاظم ، « تحولات مبانی حقوقی آزادی رسانه ها در عرصه های ملی ، منطقه ای و بین المللی »، ۱۳۹۰، شماره ۳۵ ، فصل نامه پژوهش حقوق ، ویژه نامه حقوق ارتباطات .

مقدمه:

پیدایش و پیشرفت اینترنت همواره دارای جایگاه ویژه ای درفرایند گذار از جامعه ی سنتی به جامعه ی اطلاعاتی، بوده است. این نقش پراهمیت تابه حدی است که برخی صاحب نظران ارتباطی، شبکه ی اینترنت راستون فقرات ارتباطات اطلاعات سراسر جهان می دانند.[۱]

شبکه ی جهانی اینترنت در اصل تکوین سرآمدانه ی انقلاب سوم فنی درارتباط و حاصل پیشرفت تکنولوژی دیجیتالی است. اولین انقلاب فنی درارتباطات تغییری اساسی در ساختار ارتباط دهنده ها، حافظه های مصنوعی و تولید کننده ی محتوا بود. انقلاب دوم فنی ارتباطات درنیمه ی دوم سده ی نوزدهم اتفاق افتاد که برانتقال اطلاعات تاکید دارد. نمود مشخص سومین انقلاب ارتباطات، اختراع وساخت ارتباط دهنده های راه دور به وسیله ی کابل، امواج و تولید مشابه های جدید حافظه ای مصنوعی دیجیتال رقمی و تولید و انتقال رقومی است که اصطلاح انقلاب دیجیتال برای آن مناسب می نماید. جوهره ی این تازه ترین انقلاب فنی در ارتباطات، در دو اصطلاح ترکیب و تعامل خلاصه می شود. مهم ترین تحول ساختاری، ترکیب ارتباطات از راه دور، ارتباطات رایانه ای و ارتباطات جمعی دریک رسانه است که دارای فرآیندی هم گرا و متقارن است و بر همین اساس است که رسانه های جدید را، چندرسانه ای می نامند.[۲]

شورای اروپا به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان های بین المللی، جزء اولین سازمان هایی است که قوانین و مقرراتی برای رسانه های نوین وضع کرده است این سازمان اروپایی با تصویب اعلامی ها و توصیه نامه های گوناگونی کوشش ها و فعالیت های فراوانی در جهت چارچوب گذار برای رسانه های نوین کرده است.

 مبحث اول: تعاریف

گفتار اول: اینترنت

اینترنت یکی از رسانه های مهم و امروزی است که نقش مهمی را در ارتباطات جمعی و فرا منطقه ای ایفا می کند. این پدیده مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و با سرعت زیاد دراطلاع رسانی و تبادل اطلاعات و ایجاد حلقه های ارتباطی ایفای نقش می کند.

اگردرگذشته های نه چندان دور، بسیاری از افراد برای تصمیم گیری های خود از جمله انتخاب شغل یا خانه ی مناسب و…از افراد صاحب نظر کمک می گرفتند، امروزه به مدد ورود یک فناوری تازه به نام اینترنت، این تصمیم گیری ها دستخوش تغییرات اساسی شده است. براساس آن چه که سایت  http://iranictnews.ir درتاریخ۱۷خرداد ماه۱۳۸۹ منتشر کرد تحقیقات انجام شده از سوی شرکت آمریکایی«پیو»[۳]که در زمینه اینترنت و زندگی تحقیق می کند نشان داد ۴۵ درصد آمریکایی ها برای یافتن نیازهای خویش به اینترنت رجوع می کنند. هدف از این تحقیق یافتن پاسخی برای این سؤال بود که آیا اینترنت و پست الکترونیکی موجب تحکیم روابط اجتماعی می شوند؟ به نظر می رسد که پاسخ به این سؤال مثبت است؛ خصوصاً هنگام بحران ها و زمانی که مردم از اینترنت برای گرد هم آوردن یک نیروی اجتماعی از گروه هایی که با آنها در ارتباط اند ،بهره می گیرند.

[۱]. معتمد نژاد، کاظم ،(۱۳۸۲)اجلاس جهانی سران درباره ی جامعه اطلاعاتی، تهران، مرکز پژوهش های ارتباطی.

[۲]. مهدی زاده، محمد،(۱۳۸۱) اینترنت و حوزه ی عمومی، فصل نامه رسانه، شماره ۳، ص۹٫

[۳] Pew internetموسسه تحقیقاتی.

[۱]. هارپرکریستوفر(۱۹۵۱) رسانه های نوین- -مترجم علی اصغرکیا- ناشرشرکت تعاونی سازمان معین ادارات۱۳۸۷-صص۴۷و۴۶٫

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اضطراب اینترنتی
  • مقاله شبکه ‏های اجتماعی و فیس بوک
  • تحقیق اینترنت، قابلیت ها و کاربردها
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.