مقاله تاثیر اتوماسیون اداری بر بهره وری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تاثیر اتوماسیون اداری بر بهره وری

تعداد صفحات: ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

گسترش جمعیت و بوجود آمدن زندگی اجتماعی از جمله عواملی است که سبب ایجاد و توسعه پدیده­ای به نام سازمان می­گردند. سازمان­ها در ابتدا ساده بودند ولی به تدریج با افزایش شهرها و پیچیده شدن زندگی اجتماعی، سازمان­ها کامل شدند.

کوشش­ های اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف بر آن بوده است که حداکثر نتیجه را از حداقل تلاش­ها و امکانات به دست آورد. این تمایل را اشتیاق وصول به بهره­ وری افزون­ تر می­ نامند. بهره­وری یعنی استفاده بهینه از منابع گوناگون جهت تولید کالاها و خدماتی که رضایت مصرف­ کنندگان را جلب کند، رضایت شغلی کارکنان را به حداکثر برساند و مطلوبیت زندگی کارکنان را در همه­ی ابعاد آن، افزایش دهد.

یکی از عواملی که نقش مهمی در افزایش بهره­ وری ایفا می­کند، فن ­آوری اطلاعات است. از عمده دلایل کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی در محیط­های اداری، افزایش بهره­ وری کسانی است که در این ادارات کار می­کنند. اتوماسیون اداری، ایده نوین است که عمر آن در ایران به بیش از یک دهه نمی رسد. اتوماسیون اداری، مشتمل بر تمام سیستم­های الکترونیکی رسمی و غیررسمی بوده که به برقراری ارتباط اطلاعاتی بین اشخاص در داخل و خارج موسسه و بالعکس مربوط می­شود.

 

واژه های کلیدی: بهره ­وری ،  اتوماسیون اداری ، فن­آوری اطلاعات ،عوامل موثر بر بهره وری

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف بهره وری ۶
عناصر تشکیل دهنده بهره وری ۹
کارایی ۹
اثربخشی ۱۰
دیدگاه های مختلف در مورد بهره وری ۱۱
بهره وری از دیدگاه سیستمی ۱۱
بهره وری از دیدگاه ژاپنی ها ۱۲
بهره وری از دیدگاه تاریخی ۱۲
عوامل موثر بر بهره وری ۱۳
مدل های بهبود بهره وری ۱۴
مدل گودوین ۱۴
مدل هرشاور و راش ۱۵
مدل کوانتان و وتون ۱۵
مفهوم اتوماسیون ۱۶
سیر تکاملی فناوری اداری ۱۷
اتوماسیون اداری ۱۸
زیرسیستم های اتوماسیون اداری ۱۹
تاثیر استفاده از سیستم اتوماسیون اداری ۲۰
ارتباط بهره وری با سیستم اتوماسیون اداری ۲۲
نتیجه گیری ۲۶
منابع ۲۸

منابع

شیری، محمد (۱۳۸۵). بررسی تاثیر اتوماسیون بر عملکرد کارکنان شرکت سهامی بیمه ایران استان همدان، تازه­های جهان بیمه، شماره ۹۹، ۵۸-۴۸٫

صحراگردجهرمی، عبدالرسول (۱۳۸۴). بررسی تاثیر به کارگیری فناوری اطلاعات (IT) بر بهره­وری سازمان در سازمان اقتصادی کوثر (از دیدگاه مدیران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

ابطحی، حسین و بابک کاظمی (۱۳۷۸). بهره­وری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی.

طاهری، شهنام، (۱۳۷۸). بهره­وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان­ها، نشر دهقان.

موسوی­مدنی، فریبرز و معصومه نوروزی (۱۳۸۵). تاثیر سیستم­های اتوماسیون بر ارتباطات سازمانی، ماهنامه علمی­ آموزشی تدبیر، شماره ۱۷۴٫

نوروزیان­قره­تکان، فاطمه، محمدی، محمدعلی، حسن­نژاد، مریم و سلطانی، سحر (۱۳۹۰). بررسی اثرات سیستم­های اتوماسیون اداری بر شاخص­های بهره­وری سازمان (مطالعه موردی: سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد)، دانش و فناوری، شماره ۴، ۱۵۴-۱۳۹٫

میرحسینی­زواره، سیدمهدی (۱۳۷۶). رهبری و بهره­وری در سازمان، تعاون، شماره ۷۵، ۳۹-۳۶٫

عزتی، م. (۱۳۷۶). روش تحقیق در علوم اجتماعی، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس.

گارزتن، سن و جرک لوند (۱۳۷۱). ایجاد آخرین تغییرات در واحد تعمیرات اساسی SAS، مترجم داود محمدعلی، مجموعه مقالات دانشگاه آزاد اسلامی، ۹۷-۹۵٫

گیوریان، حسین (۱۳۷۹). عوامل موثر در بهره­وری سازمان، تعاون، شماره ۱۰۵، ۶۱-۵۴٫

حبیبی، لیلی (۱۳۸۳). سیستم­های اتوماسیون اداری، تدبیر، شماره ۱۵۴، ۴۲-۳۸٫

مقدمه

قرن بیست و یکم عصر جدیدی از انقلاب فناوری و عرصه نوآوری خواهد بود و در این میان فناوری اطلاعات به نحوی گوی سبقت را از سایر صنایع ربوده و در واقع جلوتر از همه وارد قرن بیست و یکم شده است. همگرایی قدرتمند رایانه و فناوری­های اطلاعات و ارتباطات موجب شکل­گیری مدل­های جدیدی از کسب و کار شده­اند. با آغاز عصر فراصنعتی و ورود به قرن بیست و یکم، کار کردن با داده­ها و اطلاعات لازمه کسب موفقیت است (صحراگردجهرمی، ۱۳۸۴).

به علت گسترش بیش از حد پیچیدگی کارها، سازمانها در سالهای اخیر توجه زیادی به فناوری دارند. پیچیدگی موجود کارها در سازمانها ناشی از عوامل اقتصادی، رقابت جهانی، پیشرفت­های فناوری و فشردگی زمان است. در همین راستا یکی از روش­هایی که تحولاتی در سازمان­های کشور پدید می آورد بکارگیری سیستم­های اتوماسیون اداری می­باشد تا از این طریق به اثر بخشی کارها در سازمانها کمک گردد. بدین ترتیب شاهد پیشرفت روزافزون و سریع بکارگیری کامپیوتر و ابزارهای گوناگون جهت یکپارچه کردن عملیات هستیم، همچنین رشد روز افزون وسایل ارتباطی سبب تاثیر بسیار زیادی بر توانمندی سازمانها شده است.

تعریف بهره وری

واژه بهر­ه­ وری نخستین بار به وسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصاددان طرفدار مکتب فیزیوکراسی (حکومت طبیعت) به کار برده شد. کنه با طرح جدول اقتصادی[۱]، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره­وری در بخش کشاورزی می­داند.

در سال ۱۸۸۳ فرانوسی دیگری به نام لیتر بهره­وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع نهضت مدیریت علمی در اوایل سال­های ۱۹۰۰، فردیک وینسلوتیلور، فرانک گیلبریث و لیلیان گیلبریث به منظور افزایش کارایی کارگران درباره تقسیم کار، بهبود روش­ها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند.

کارآیی به عنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین­شده تعریف می شود. به طور مثال اگر از کارگری در ۸ ساعت انتظار تولید ۱۰۰ واحد محصول را داشته باشیم اما در عمل کارگر مزبور ۹۶ واحد تولید کند، گفته می شود کارایی آن کارگر ۹۶ درصد است. نویسندگان غالباً کارایی را بیشتر در مورد وسایل مکانیکی، مسائل مهندسی و نیروکاری مورد استفاده قرار داده اند. مثلاً اگر ماشینی ۹۰ درصد از انرژی ورودی اش را به کار مفید تبدیل کند، گفته می شود، آن ماشین با ۹۰ درصد راندمان یا بازدهی یا کارایی عمل می کند. بعدها کارایی را درباره هر یک از عوامل تولید استفاده کرده اند. اما واژه ای که به تدریج جنبه عمومی­تر و کلی­تر پیدا کرد و در ادبیات مدیریت رایج گردید، بهره­وری بود.

در سال ۱۹۵۰، سازمان همکاری اقتصادی اروپا (OEEC) به طور رسمی بهره ­وری را چنین تعریف کرد:

«بهره­ وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید به دست می­آید. بدین لحاظ می­توان بهره­ه­وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد.»

سازمان بین­المللی کار (ILO) بهره­وری را چنین تعریف کرده است:

«بهره­ وری عبارت است از نسبت ستاده به یکی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، کار و مدیریت)»

در این تعریف مدیریت به طور ویژه یکی از عوامل تولید در نظر گرفته شده است. نسبت تولید به هر کدام از این عوامل معیاری برای سنجش بهره­وری محسوب می­شود. کوشش­های اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد. این تمایل را می­توان دست­یابی به کارایی و بهره­وری بالاتر نامید.

 

[۱] Tableau Economique

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خلاقیت سازمانی و بهره وری
  • مقاله اتوماسیون اداری
  • مقاله بهره وری
  • پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی
  • مقاله بررسی چگونگی تأثیر رضایتمندی شغلی در افزایش بهره‌وری کارکنان دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.