مقاله تأثیرات دفاع مقدس بر وضعیت اجتماعی و نگرشهای زنان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله تأثیرات دفاع مقدس بر وضعیت اجتماعی و نگرشهای زنان به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۲۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست منابع

– القرآن الکریم.

– حاجیلری ، عبدالرضا. «تغییر ارزشها پس از پیروزی انقلاب». تهران:انتشارات دفتر معارف ، ۱۳۸۰٫

– رفیع پور ، فرامرز. «توسعه و تضاد». تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی (ره) ، ۱۳۷۶٫

– روزنامه جمهوری اسلامی ، «ویژه نامه حماسه گمنام».

– شاهدان دانشگاه ، «دومین یادواره شهدای دانشجوی کشور». انتشارات فیضیه ، ۱۳۷۷٫

– صحیفه نور ، «مجموعه سخنرانیها و پیامهای امام خمینی(ره)».

– قائمی ، علی. «تربیت نسل شهید». انتشارات بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، ۱۳۶۲٫

– مجلات‌ «زن روز» – «جهان زنان» – «پیام انقلاب».

– مجموعه مقالات «اولین سمینار زن و دفاع مقدس». انتشارات کمیسیون امور بانوان استان خوزستان ، ۱۳۷۴٫

– مجموعه مقالات کنگره «نقش زنان در دفاع و امنیت» ، جلد ۵-۱٫ معاونت تبلیغات و انتشارات فرهنگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ۱۳۷۹٫

فهرست مطالب

۱)ارزشهای اخلاقی و معنوی ۳
۱-۱-خودشناسی ۳
۱-۲-شجاعت و استقامت ۴
۱-۳-ایثار و فداکاری ۶
۴-۱-صبر جمیل ۶
۱-۵-مدیریت احساس ۷
۱-۶-اطمینان دادن به امداد الهی ۸
۱-۷-اخلاص در عمل ۹
۱-۸-شهادت طلبی ۱۰
۱-۹-شهادت پذیری ۱۱
۱-۱۰-همکاری و مسئولیت پذیری ۱۲
۲)ارزشهای خانوادگی ۱۲
۲-۱-ازدواج ساده و هدفمند ۱۲
۲-۲-ازدواج با جانبازان ۱۴
۲-۳-تداوم زندگی با جانباز ۱۵
۲-۴-تربیت سربازان گمنام ۱۶
۲-۵-ساده زیستی و قناعت ۱۷
۳)ارزشهای سیاسی ۱۸
۳-۱-ولایت مداری ۱۸
۳-۲-تقویت روحیه رزمندگان ۱۹
۳-۳-دشمن شناسی ۲۰
فهرست منابع ۲۰

چکیده

دفاع مقدس بهترین فرصت را برای حاکمیت ارزشهای مطلوب و ارائه معیارهای متعالی جهت راهنمایی و هدایت رفتار و کردار آحاد جامعه فراهم ساخت و همچون نیرویی قوی ،‌ تکامل بخش ارزشهای فرامادی و معنوی بود ؛ ارزشهایی که تحمیلی و اجباری نبودند ، بلکه به واسطه اعتقادی شمردن امر دفاع ،‌ تولد یافته و بالنده شدند تا زندگی فردی و اجتماعی را سامانی معنوی بخشند.

جنگ ، روحها و بدنهای خفته را بیدار کرد. تن‌پروریها و خوش گذرانیها را خاتمه داد ،‌ دوستان و دشمنان را به ما شناساند ، مدعیان غیرت و آبرو را نشان داد ،‌ فتنه سازان را رسوا کرد و از همه مهم‌تر آنکه زنان و مردان اعم از پیر و جوان و کودک را به آزمونی بزرگ فراخواند تا شور و شعور خویش را به نمایش گذارند.

جنگ هشت ساله ایران تجربه به یاد ماندنی و عظیمی است که زنان نیز مانند مردان در آن سهیم و شریک بودند ، نادیده گرفتن نقش آنها در تاریخ خونبار و پرافتخار دفاع مقدس ، که بخشی از تاریخ انقلاب و تاریخ ایران است ، در واقع تحریف تاریخ خواهد بود. صفحات تاریخ جنگ ، اسناد زرین حماسه و حضور شیرزنان میهن اسلامی است که هم بر جنگ تأثیر گذاشتند و هم در ابعاد مختلف از جنگ تأثیر پذیرفتند وارزشها و نگرشهای تازه ای را به عرصه زندگی فردی و اجتماعی وارد کردند.

اما امروز نسلی که در جنگ حماسه آفرید و حضوری مستقیم و غیر مستقیم داشت ، نسلی که تخیلها و شادمانیها و تجربیات جنگ را با چشم خویش دید ، نسلی که ارزشها و آرمانهای انقلاب و جنگ را در خویش پرورید ، آرام آرام به لحاظ تاریخی صحنه را ترک می کند و چه بسا بسیاری از ناگفته ها و ناشنیده ها در خصوص آرمان مدافعان ، برای نسلهای آتی در هاله ای از ابهام باقی بماند ؛ در حالی که ، با اتمام جنگ ، نفس دفاع مقدس پایان نیافته ، بلکه ضرورت شناخت جنبه های نو و متعالی آن ، ظرائف و زوایای پنهان آن و نیز تأثیر و تأثرات آن بر اقشار مختلف به ویژه زنان بیش از پیش احساس می شود. زیرا این جنبه کمتر مورد دقت و توجه قرار گرفته است. هدف از مقاله تأثیرات دفاع مقدس بر نگرشهای زنان می باشد.

واژه های کلیدی: ارزشهای اخلاقی و معنوی، ارزش های سیاسی، ارزش های خانوادگی

مقدمه

شهریور ۱۳۵۹ با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای غرب و جنوب ایران، جنگ ۸ ساله حکومت صدام حسین علیه ایران آغاز شد. این جنگ ۱۹ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و چند روز پس از آن اتفاق افتاد که صدام پیمان الجزایر را در برابر دوربین‌های تلویزیون بغداد پاره کرد. صدام در نطقی با تأکید بر مالکیت مطلق کشورش بر اروند رود (که وی آن را شط‌العرب نامید) و ادعای تعلق جزایر ایران به «اعراب» جنگ را در زمین، هوا و دریا علیه ایران آغاز کرد.

این جنگ در حالی شروع شد که مردم ایران دوران نقاهت پس از انقلاب را می‌گذراندند و طبعاً به بازسازی کشور و آرامش و سازندگی می‌اندیشیدند. نیروهای مسلح نیز به دلیل آن که انتظار جنگ را نداشتند، از آمادگی چندانی برای رویارویی در یک نبرد بزرگ برخوردار نبودند. به همین دلایل، نظامیان عراق در ماههای اول پس از شروع حمله، موفق شدند چند شهر مرزی را در غرب و جنوب ایران تصرف کنند.

زمان جنگ  وضعیت مردم از نظر روانی  بسیار سخت وآشفته  بود زیرا مردم می ترسیدندکه هرلحظه یک موشک یا یک بمب برروی سرآنها بیافتد و باعث کشته  شدن افراد  خانواده اش  بشود یا باعث از بین  رفتن اموالش  بشود یا  بمبی  بر سراقوام نزد یک اش مانند پدرومادر یا خواهروبرادرش  بیافتد وباعث از دست دادن آنها بشود.

در زمان جنگ وضعیت اقتصادی کشور وضع خوبی نداشت چون وقتی موشکی به کارخانه ای برخورد می کرد و باعث ازبین رفتن آن می شد و وضع اقتصادی کشور از این رو به ان رو می شد و قیمت آن کالا بیشتر      می شد وقدرت خرید مردم کاهش می یافت وخرید آن کالا تولیدی  مشکل    می شد پس در نتیجه باید ازکشورهای دیگر آن راوارد می کردنداما چون

کشورما به تازگی به استقلال رسیده بود نمی توانستند با کشورهای دیگر     روابط دوستانه داشته باشند.

در زمان جنگ ایران وعراق وضعیت اجتماعی مردم ازنظراجتماعی بسیار سخت بود زیرامردم از شهرهای خرمشهروآبادان و ازشهرهاغربی به شهرهای دیگر مهاجرت کرده بودند ودرنتیجه شهرهای مناطق جنگی خالی ازسکنه شده بود.مهاجرین جنگی مجبورشده بودند در اردوگاهها زندگی  کنند و یا به خانه بستگانشان  پناه ببرند وبرای این آوارگان زندگی بسیارمشکل بود .

اعتقاد تحلیل گران مسائل ایران ، دفاع مقدس ،‌ تنها یک رویداد سپری شده در دفتر تاریخ ایران نیست، بلکه واقعیتی اجتماعی است که تمام حوزه ها اعم از اقتصادی ، فرهنگی ،‌ اجتماعی ، سیاسی و نظامی… و نیز مطلوبیتها ، خواسته ها و ملاکهای کنش و رفتار اعضای جامعه را در زمان وقوع و پس از آن تحت تأثیر قرار داد.

25,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خاطره نویسی در دفاع مقدس
  • مقاله نقش زنان در انقلاب مصر
  • مقاله عوامل بروز جرم در زنان سر پرست خانوار
  • تحقیق افسردگی در زنان
  • مقاله اعتیاد زنان و نابسامانی خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.