مقاله اهمیت و ضرورت مدیریت از نظر اسلام

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله اهمیت و ضرورت مدیریت از نظر اسلام به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۲۵ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع :

مدیریت اسلامی ، دکتر سید علی اکبر انجه ای ، موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی ( ماجد ) ۱۳۷۷

نگرشی بر مدیریت در اسلام ، جمعی از علما و دانشمندان ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ۱۳۷۵

مباحثی از مدیریت اسلامی ( مجموعه مقالات ) ، عبدالله جاسبی ، دانشگاه آزاد اسلامی
مرکز انتشارات علمی ، ۱۳۷۸

مدیریت اسلامی ، محمد حسن نبوی ، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ۱۳۷۸

فهرست مطالب

مقدمه ۱
حیات اجتماعی انسان ۳
مفهوم مدیریت و رهبری ۴
فلسفه مدیریت در اسلام ۶
تعریف مدیریت ۸
رابطه مدیریت با اسلام ۹
وجوه تمایز مدیریت « اسلامی » با سایر مکاتب مدیریت ۱۰
فلسفه و اهداف حکومت اسلامی ۱۲
خلاصه آنکه : ۱۷
منابع : ۲۲

چکیده

مدیریت نیاز اجتناب ناپذیر همه ملت ها و سازمان های صنعتی و اجتماعی است ، چراکه هیچ جامعه ای بی سازمان نیست ( هر چند که سازمان نیز خود نوعی از جامعه است ) و هیچ سازمانی نیست که بی نیاز از مدیریت و رهبری مطلوب باشد ، مدیریت کاردان و پر تحرک می آفریند و این مدیریت فعال به تدریج موفق به گشایش فضای بازتر در رسیدن به هدف می شود .

آنچه که ما در این گفتار به دنبال آن هستیم ، شناخت ضرورت و اهمیت موضوع مدیریت از نظر دین مبین اسلام است راه گشای ما در این راستا ، استناد به کلام وحی ، اخبار و احادیث معصومین سلام الله علیهم اجمعین و سیره ایشان می باشد . بدین منظور به بررسی عواملی که زمینه ساز مدیریت است ، خواهیم پرداخت .

مشاهده می شود که امروز در دنیای شرق و غرب هرچند « مدیریت» مبتنی بر مکاتب « سوسیالیست» و « کاپیتالیست» انجام وظیفه می نماید و سعی در حفظ منافع این مکاتب در سازمانها و بر محور انسانهای مشغول در این سازمانها دارد ولی در عمل این مدیران بر روی خطوط بسیار کلی نظیر سرمایه ، کار ، کارگر ، سود و زیان     می کنند و در پرداختن به جزئیات در زمینه ارزشهای مکتبی غافل و عاجز هستند  .

مدیریت در نظام اسلامی متکی است بر دو پایه و اصل تعالی و تولید . تعالی انسان و تولید کالا ! و این کالا تا زمانی صاحب ارزش در نظام است که در خدمت « تعالی» انسان باشد .

از این رو ملاحظه می شود که « مدیریت اسلامی» که از مبانی آن حضور یک مکتب « الهی» یا « اسلامی» در زیربنا و ریشه و پایه آن است پیش از آنکه « سازمان» را بنا نهد ، خشت اول آن را « مکتب» می داند و آن هم نه یک مکتب « مادی» و « الحادی» که منجر به استثمار و استعمار انسان توسط انسان شود بلکه یک مکتب الهی به نام « اسلام» تا باعث « تعالی» و « آسایش» انسانها در جهان باشد .

واژه های کلیدی: مدیریت، مدیریت اسلامی، حکومت اسلامی،

مقدمه

چنانچه تاریخ زندگی بشر را مطالعه کنیم خواهیم دید آنچه را که ما امروزه مدیریت می نامیم از دیرباز به عنوان یک ضرورت برای انسان مطرح بوده و در اغلب فعالیت های وی حضور داشته است . از ایام گذشته نظریه های مدیریت و سازمان بدون آنکه مدون و منظم شده باشند ، به کار گرفته می شدند و در شرح احوال و اعمال رسولان ، رهبران ، سرداران و بزرگان در اعصار گذشته کاربرد آن مشهود است . نظریه های مدیریت ، پدیده نوینی نیستند که بشر در عصر جدید به آن دست یافته باشد ، بلکه آنچه در قرون اخیر در زمینه سازمان و مدیریت انجام گرفته ، مجموعه سازی و جامه عمل پوشاندن به نظریات و اندیشه های پراکنده ای است که از قبل موجود بوده است . این کار اغلب به دست غربیان و ملل پیشرفته صنعتی انجام شده و به همین دلیل این توهم را برای بعضی ایجاد کرده که مدیریت یک علم یا فن بیگانه و غربی است ، در حالی که ملل شرق ، به ویژه مسلمانان ، اگر به مواریث غنی و تاریخ تمدن خود نگاهی کاوشگر و دقیق بیندازند ، می توانند اندیشه ها و کاربردهای مدیریت را به وضوح ببیند و آنچه خود داشته و دارند از بیگانه تمنا نکنند . [۱] در واقع بین مدیریت و فرهنگ ملتها در هر جامعه رابطه ای مستقیم وجود دارد . مثلاً در چین باستان ، هدف ، تربیت کردن پیشوایانی بود که به فرهنگ و دانش قدیم آشنایی داشته باشند و در ژاپن امروز هدف پرورش ناموران و کارکنانی است علاقه مند به دولت از طریق تربیت عواطف آنها که احیاناً از ناحیه علم و دانش سود آنها به دولت برسد .[۲] البته مدیریت پدیده ای مشترک بین همه ملت هاست ولی شیوه های آن عمومیت و یکنواختی نداشته و به خصوصیات فرهنگی و قومی هر جامعه بستگی دارد نیازهای انسانی همواره در حال گسترش اند و آگاهی بشر نسبت به بهره برداری از عوامل طبیعی و طبیعت منظماً رو به افزایش است .

[۱] مدیریت عمومی ـ دکتر سید مهدی الوانی ، نشر نی ، چاپ اول ، ص ۵

[۲] روانشناسی تربیتی ـ دکتر محمد پارسا ، انتشارات بعثت ، صفحات ۲۶ و ۲۷

25,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه امام علی (ع) در مورد مدیریت اسلامی منابع انسانی
  • مقاله سبک مدیریت مشارکتی
  • مقاله مدیریت کیفیت فراگیر
  • مقاله مدیریت زمان
  • مقاله مدیریت فرایند محور
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.