مقاله انرژی در اقتصاد

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله انرژی در اقتصاد

تعداد صفحات: ۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انرژی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولید و همچنین به عنوان یکی از ضروری‌ترین محصولات نهایی، از نظر اقتصادی دارای اثرات قابل توجهی است. مسلماً بررسی تمامی این اثرات در بخش حاضر امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین در این بخش تنها برخی از مباحث مهم و اقتصاد به اختصار مورد بررسی قرار می‌گیرند. این موضوعات عبارتند از: مصرف سرانه و شدت انرژی، مصرف انرژی و رشد اقتصادی، شاخص‌ بهره‌وری انرژی و اثرات تورمی افزایش قیمت انرژی.

از طرفی در یک ساختار اقتصادی اساساً پیوندهای اقتصادی در دو وجه تامین نهاده  ( پیوندپسین[۱] ) و تولید محصول ( پیوند پیشین[۲] ) مشاهده می‌شود. بر این اساس نقش انرژی در تعیین سطح استفاده از انرژی در تولید کالاها، وابستگی میان بخش‌های اقتصادی و سهم آنها در انرژی تجسم یافته در کالاها و خدمات در قالب تجزیه وتحلیل داده ـ ستانده (I-O) نیز از جایگاه خاصی برخوردار است.

 

واژه های کلیدی: انرژی،اقتصاد، جدول داده- ستانده ، پیوندهای پسین و پیشین

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
انرژی و اهمیت آن ۸
انواع منابع انرژی ۱۰
منابع انرژی پایان ‌پذیر و پایان ‌نا‌پذیر ۱۰
منابع اولیه انرژی و حامل‌های انرژی ۱۱
انرژی در نظریات اقتصادی ۱۲
تقاضای انرژی در بخش‌های مختلف اقتصادی ۱۴
انرژی و سایر شاخص‌های اقتصادی ۱۵
مصرف سرانه و شدت انرژی ۱۵
مصرف سرانه انرژی و رشد اقتصادی ۱۶
شاخص بهره‌وری انرژی ۱۷
اثرات تورمی افزایش قیمت انرژی ۱۷
مروری بر ادبیات تحلیل داده- ستانده ۱۸
جدول داده- ستانده ۱۸
سابقه تاریخی جدول داده- ستانده ۱۹
در جهان ۱۹
در ایران ۲۰
فروض و ساختار جدول داده- ستانده ۲۲
فروض جدول داده- ستانده ۲۲
ساختار جدول داده- ستانده ۲۳
ضرایب فنی داده- ستانده و معکوس ماتریس لئونتیف ۲۵
ضرایب فنی داده- ستانده ۲۵
معرفی معکوس ماتریس لئونتیف ۲۶
معرفی پیوندهای پسین و پیشین ۲۸
پیوندهای پسین و پیشین جزئی (مستقیم) ۲۹
۱- پیوند پسین جزئی ۲۹
۲- پیوند پیشین جزئی ۲۹
پیوندهای پسین و پیشین کلی راسموسن ۲۹
۱- پیوند پسین کلی ۲۹
۲- پیوند پیشین کلی ۲۹
روشهای محاسبه ۳۰
تجزیه ماتریس لئونتیف۳۰
روش استراسرت ۳۰
روش سلا ۳۱
معرفی شاخص‌های ارزیابی بخش انرژی ۳۳
شاخص‌های قدرت انتشار و حساسیت ۳۳
۱- شاخص قدرت انتشار ۳۳
۲- شاخص حساسیت ۳۳
شاخص اشتغال ۳۴
نتیجه گیری ۳۵
منابع ۳۶

منابع

توفیق، فیروز (۱۳۷۱)، تحلیل داده- ستانده در ایران و کاربردهای آن در سنجش، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی

تیرل وال. اپ (۱۳۷۸)، اقتصاد توسعه، ترجمه دکتر منوچهر فرهنگ و دکتر فرشید مجاورحسینی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

قره‌باغیان، مرتضی (۱۳۷۵)، اقتصاد رشد و توسعه، جلد اول، نشر نی.

کریمی، فرشید، (۱۳۷۸)،‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در صنعت حمل و نقل (ریلی و جاده‌ای)، سومین کنگره ملی انرژی و اقتصاد، انجمن نفت ایران.

بانویی، علی‌اصغر (۱۳۷۶)، جدول داده- ستانده در بستر تحولات فکری اقتصادی- اجتماعی در نیم‌قرن اخیر، اولین همایش روش‌های علمی تهیه و تدوین جداول داده- ستانده، مرکز آمار ایران، دانشگاه علامه طباطبایی.

میر، جرالد (۱۳۷۸)، اقتصاد توسعه، ترجمه غلامرضا آزاد ارمکی، جلد دوم، نشر نی.

نوشین، علی‌اکبر (۱۳۷۱)، ‌شناخت و کاربرد انواع انرژی، دفتر نشر اسلامی تهران.

برانسون، ویلیام اچ (۱۳۷۸)، تئوری و سیاست‌های اقتصاد کلان، ترجمه عباس شاکری، نشر نی.

کیانی، منصور (۱۳۷۶)، بهینه‌یابی تولید بخش‌های اقتصادی در سال ۱۳۷۷ با استفاده از تحلیل داده- ستانده، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی.

معین‌افشار، مهناز (۱۳۷۹)، محاسبه جدول داده- ستانده استان خراسان و بررسی ساختار اقتصادی آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی.

مهدویان، محمدهادی، قدیمی‌نیا، ناصر (۱۳۸۱)، بررسی تأثیر صادرات در رشد فعالیت‌های اقتصادی ایران در چارچوب جدول داده- ستانده، دومین همایش کاربرد تکنیک‌های داده- ستانده در برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی، مرکز آمار ایران، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی.

مقدمه

انرژی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های جهان ماست. ما از انرژی برای انجام کارها استفاده می‌کنیم. انرژی به حرکت درآورنده وسایل نقلیه اعم از خودرو، قطار، هواپیما و همچنین موشک‌هاست. انرژی خانه‌های ما را گرم می‌کند، غذای ما را می‌پزد، موزیک می‌نوازد و تصاویر تلویزیون را به ما نشان می‌دهد. زمانی که غذا می‌خوریم، بدن ما غذا را به انرژی جهت انجام کار تبدیل می‌کند. هنگامی که می‌دویم یا راه می‌رویم، انرژی غذا را در بدن خود می‌سوزانیم. همچنین هنگامی که فکر می‌کنیم یا چیزی می‌خوانیم یا می‌نویسیم، کاری انجام می‌دهیم. خودروها، هواپیماها، قطارهای برقی، کشتی‌ها و ماشین‌آلات نیز انرژی را به کار تبدیل می‌کنند. بنابراین انرژی را می‌توان به «توانایی انجام کار» توصیف کرد. (سازمان بهینه­سازی مصرف سوخت ۱۳۸۲)

با بررسی تاریخ تمدن و پیشرفت بشر ملاحظه می‌گردد، تمدن بشر در پرتو توانایی انسان در به کار گرفتن انرژی بوده است، قبل از انقلاب صنعتی، انرژی محدود به قدرت بازوی انسان و حیوانات بوده و در نتیجه قدرت جوامع بشری به تعداد جمعیت و افراد هر کشور وابسته بوده است. بعد از انقلاب صنعتی، مصنوعات اختراع شده، سطح استفاده از انرژی را بسیار گسترده نموده بطوریکه انقلاب صنعتی را دروازه ورود تمدن بشری به عصر تازه‌ای می‌دانند. (کریمی ۱۳۷۸)

بعد از انقلاب صنعتی، مصنوعات اختراع شده نظیر اختراع ماشین بخار و استفاده از آن در به حرکت درآوردن قطارها و چرخ کارخانجات تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته کنونی داشته است. در ابتدا استفاده از ذغال‌سنگ و انرژی موجود در آن موجب به حرکت در آمدن توربین‌ها و موتورهای بخار گردید اما اندک اندک جایگزین‌شدن سایر سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز به عنوان انرژی برتر جای خود را در اقتصاد و صنعت پیدا نمود و هنوز هم به عنوان مهمترین و استراتژی‌ترین منابع انرژی مورد توجه قرار دارند. (نوشین ۱۳۷۱)

ارزان بودن و قابلیت استفاده آسان و وسیع سوخت‌های فسیلی به شکل عمده نفت و گاز، هنوز جایگاه ویژه‌ای به این منبع در دنیای کنونی داده است. ورود انرژی در مباحث اقتصادی تا قبل از دهه ۱۹۷۰ میلادی به شکل جدی مطرح نشده بود اما بعد از افزایش قیمت نفت خام و ظهور بحران در اقتصاد جهانی مسئله انرژی و کمیابی آن مطرح و به شدت مورد توجه اقتصاددانان خصوصاً کشورهای صنعتی واقع شد و انرژی نیز بویژه در مطالعات اقتصادی به عنوان یک منبع کمیاب مورد مطالعه علم اقتصاد قرار گرفت. (احمدیان ۱۳۷۳)

انرژی و اهمیت آن

 انرژی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های جهان ماست. ما از انرژی برای انجام کارها استفاده می‌کنیم. انرژی به حرکت درآورنده وسایل نقلیه اعم از خودرو، قطار، هواپیما و همچنین موشک‌هاست. انرژی خانه‌های ما را گرم می‌کند، غذای ما را می‌پزد، موزیک می‌نوازد و تصاویر تلویزیون را به ما نشان می‌دهد. زمانی که غذا می‌خوریم، بدن ما غذا را به انرژی جهت انجام کار تبدیل می‌کند. هنگامی که می‌دویم یا راه می‌رویم، انرژی غذا را در بدن خود می‌سوزانیم. همچنین هنگامی که فکر می‌کنیم یا چیزی می‌خوانیم یا می‌نویسیم، کاری انجام می‌دهیم. خودروها، هواپیماها، قطارهای برقی، کشتی‌ها و ماشین‌آلات نیز انرژی را به کار تبدیل می‌کنند. بنابراین انرژی را می‌توان به « توانایی انجام کار » توصیف کرد. ( سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ۱۳۸۲ )

با بررسی تاریخ تمدن و پیشرفت بشر ملاحظه می‌گردد، تمدن بشر در پرتو توانایی انسان در به کار گرفتن انرژی بوده است، قبل از انقلاب صنعتی، انرژی محدود به قدرت بازوی انسان و حیوانات بوده و در نتیجه قدرت جوامع بشری به تعداد جمعیت و افراد هر کشور وابسته بوده است. بعد از انقلاب صنعتی، مصنوعات اختراع شده، سطح استفاده از انرژی را بسیار گسترده نموده بطوریکه انقلاب صنعتی را دروازه ورود تمدن بشری به عصر تازه‌ای می‌دانند. ( کریمی ۱۳۷۸ )

 

[۱] Backward Linkage

[۲] Forward Linkage

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اقتصاد شهری
  • مقاله نقش دولت در ایجاد فضای سیاست گذاری با ثبات اقتصادی
  • مقاله آشنایی با انرژی هسته ای و استفاده های صلح جویانه از آن در صنعت و اقتصاد
  • تحقیق دگرگونی های صادرات و اقتصاد کشور
  • مقاله پولشویی و راه های مبارزه با آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.