مقاله الگوهای تغییرنگرش

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله الگوهای تغییرنگرش

تعداد صفحات:۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نگرش ها بخش اصلی هویت انسان هستند و مرکز و محور روانشناسی اجتماعی. زیرا بر رفتار،پردازش اطلاعات و رویارویی اجتماعی تاثیر گذاشته وبخشی از خود انگاره فرد را تشکیل می دهند (بوهنر و وانک[۱]،۲۰۰۲؛ ترجمه طهوریان،۱۳۹۰).

توماس (۱۹۷۱) به نقل از شیرکوند(۱۳۸۱) نگرش را حالت پیجیده­ای از احساسات، امیال، عقاید، تعصبات یا تمایلاتی می­داند که به دلیل تجربیات گوناگون در فرد سبب نوعی آمادگی برای رفتار می­شود. او همچنین بر این باور است که نگرش نوعی تمایل به انجام دادن عمل است که در فرد ارزشهای مثبت یا منفی ایجاد می­کند.

امروزه تئوری­های آموزشی، اگرچه بسیار تازه و نو هستند و در بین متخصصان هنوز خیلی مورد توجه قرار نگرفته­اند، هرکدام بخشی از نگرش را پوشش داده­اند. نگرش همراه با خود عناصر شناختی، رفتاری و عاطفی را داراست. (کمالی، ۱۳۸۶).

علی‌رغم اختلاف نظرهایی که در تعریف نگرش بین روانشناسان مختلف وجود دارد، روی هم رفته تعریف سه عنصری نگرش تعریفی است که بیشتر روان‌شناسان روی آن اتفاق نظر دارند. عنصر شناختی شامل اعتقادات و باورهای شخصی درباره یک شیء یا یک اندیشه است، عنصر احساسی یا عاطفی آن است که معمولا نوعی احساس عاطفی با باورهای ما پیوند دارد و تمایل به عمل، به آمادگی برای پاسخگویی به شیوه‌ای خاص اطلاق می‌شود (کریمی، ۱۳۸۰)

 

واژه های کلیدی: نگرش، مولفه های نگرش، رابطه نگرش و رفتار، الگوهای تغییر نگرش

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
نگرش چیست؟ ۷
تعاریف نگرش ۷
مولفه های نگرش ۱۱
رابطه نگرش و رفتار ۱۱
ویژگیها و ابعاد نگرش ۱۳
گسترش نگرشها ۱۴
شکل گیری و تغییر نگرش ۱۵
الگوهای تغییر نگرش ۱۵
الف: الگوهای یادگیری تغییر نگرش ۱۶
ب)الگوهای تغییر شناختی نگرش ۱۷
ج)الگوی کارکردی ۲۱
راهبردهای شکل گیری و تغییر نگرش در فرهنگ اسلامی ۲۳
منابع ۲۴

 منابع

– احمدی، حبیب الله .( ۱۳۸۷). روانشناسی اجتماعی.شیراز: دانشگاه شیراز.

– بونر، جرد، و وانک، مایل .(۲۰۰۲ ). نگرش و تغییر نگرش . (ترجمه جواد طهوریان ،۱۳۹۰ ). تهران: رشد .

– آذربایجانی، مسعود، و سالاری فر، محمد رضا، وعباسی، اکبر، و کاویانی ،محمد ،وموسوی اصل ،مهدی .(۱۳۸۵ ). روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی . (چاپ دوم ).تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت )؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

– ویتن، وین. (۲۰۰۲ ).ر وانشناسی عمومی .(ویرایش پنجم ). (ترجمه یحیی سید محمدی ،۱۳۸۶ ). تهران:  نشر روان

– عیسی مراد، ابوالقاسم .(۱۳۸۹ ).روان شناسی اجتماعی. تهران: رشد فرهنگ

– کریمی، یوسف .(۱۳۸۵ ). روانشناسی اجتماعی .تهران: موسسه انتشارات بعثت.

– آقا یوسفی، علیرضا، و ارکانی، ابراهیم، و زارع، حسین، و پولادی ریشهری، الله کرم، آذربایجانی.(۱۳۸۶ ). روانشناسی عمومی .تهران: نشر دانشگاه پیام نور .

– اسمیت: ادوارد ای ، وفرد ریکسون، بارباراال،ولافتوس، جفری ،ومارن ،استیفن .(۲۰۰۳ ). زمینه روانشناسی هیلگارد. (ترجمه حسن رفیعی و محسن ارجمند، ۱۳۸۸ ). تهران: نشر ارجمند

– دائمی، حمید رضا، و سهرابی، فرامرز، و مقیمی بار فروش ،فاطمه. (۱۳۸۹). تاثیر آموزشی ارتقای مهارت های قاطعیت در تغییر نگرش دانشجویان دانشگاه های علامه طباطبایی. نشریه اعتیاد پژوهی ،۹(۳)، ۹۹-۶۷٫

– رحمتی، عباس. (۱۳۸۳). تاثیر آموزش مهارت های مقابله به شیوه بحث گروهی بر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر .پایان نامه دکتری چاپ نشده . دانشگاه علامه طباطبایی.

– ارون، رابرت، و بیرن، دان، و پرنسکامب، نایلا. (۲۰۰۶). روانشناسی اجتماعی. (ویراست یازدهم). (ترجمه یوسف – کریمی،۱۳۸۸). تهران:  نشر روان.

– زندن، جیمز. روانشناسی رشد. (ویرایش پنجم ). (ترجمه حمزه گنجی، ۱۳۸۸ ). تهران : نشر ساوالان.

– مبارکی، احسان. (۱۳۹۰). بررسی رابطه بین استفاده از ماهواره ونگرش به دوستی و معاشرت با جنس مخالف در قبل از ازدواج .پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده .دانشگاه علامه طباطبایی.

– اسماعیلی، علی، وشایسته، سیاوش، وگودرزی، ناصر .(۱۳۸۹ ). روان شناسی اجتماعی. (ویرایش چهارم ). تهران: انتشارات شکاک

 مقدمه

نگرشها عبارتند از پسندها و بیزاریها، دوست داشتن یا دوست نداشتن موقعیتها، اشیاء اشخاص گروهها و هر جنبه مشخصی از محیط، از جمله اندیشه‌های انتزاعی و خط‌مشی‌های اجتماعی، ما نگرشهای خود را غالبا به صورت اظهار نظر بیان می‌کنیم: «عاشق پرتقالم» یا «نمی توانم جمهوری‌خواهان را تحمل کنم». با اینکه نگرشها بیانگر احساسات هستند، با این حال با شناختهای ما و به ویژه با اعتقادات ما درباره اشیاء پیوند نزدیک دارند (پرتقال، ویتامین زیادی دارد، جمهوری‌خواهان برای اقتصاد کشور مضر هستند).

به علاوه، نگرشها با اعمالی هم که ما در ارتباط با اشیاء موضوع نگرشهای خود انجام می‌دهیم پیوند دارند «هر روز صبح یک پرتقال می‌خورم»، «من همیشه به دموکراتها رای می‌دهم» بنابراین روانشناسان اجتماعی معمولا نگرشها را به عنوان یکی از اجزای یک نظام سه جزئی مطالعه می‌کنند که اعتقادات جزءشناختی، نگرشها جزء عاطفی و اعمال جزء رفتاری آن را تشکیل می‌دهند (هیلگارد و اتکینسون[۱] ۱۹۸۳، ترجمه کریمی، ۱۳۷۵) امروزه در تعریف نگرش ترکیبی از عناصر موجود در دو دیدگاه یادگیری و شناختی مورد توجه قرار دارد. نگرش نسبت به هوش، اندیشه، شخص، گروه و یا موقعیت. نگرش به عنوان جهت‌گیری پایدار با عناصر شناختی[۲]، عاطفی[۳]، رفتاری[۴] تلقی می‌شود. بخش شناختی نگرش شامل همه افکار، حقایق، دانشها و باورداشتهایی است که شخص در مورد موضوع نگرش دارد. بخش عاطفی شامل تمامی عواطف بویژه ارزش‌گذاری مثبت یا منفی شخصی نسبت به موضوع نگرش است. بخش رفتاری نگرش شامل آمادگی فرد برای پاسخ دادن و گرایش او به انجام عمل در مورد موضوع نگرش است. بنابراین نگرش از یک طرف با آموخته‌ها و تجارب قبلی ما و از سوی دیگر با برداشت ذهنی زمان حال ما در مورد موضوع نگرش در ارتباط است و در هر صورت واکنش مثبت یا منفی ما را نسبت به اشیاء، موقعیتها، سازمانها و مفاهیم و افراد برمی‌انگیزد (شریفی، ۱۳۷۷).

نگرش و رفتار در زندگی روزانه ما با یکدیگر درهم تنیده­اند، تغییر در نگرش­ها می­تواند به تغییراتی در رفتار منجر شود و برعکس تغییر در رفتار می­تواند بر نگرش­های فرد تاثیر گذارد. ارتباط میان نگرش و رفتار به طور گسترده­ای در حوزه روانشناسی اجتماعی و علوم رفتاری مورد تحقیق قرار گرفته است. هرچه روانشناسان بیشتر بتوانند ارتباط میان نگرش و رفتار و عواملی که این دو را تحت تاثیر قرار می­دهند، درک نمایند، بیشتر می­توانند اختلالهای روانی را درمان نمایند. بنابراین یکی از راههای تغییر در رفتار مطالعه نگرش­های افراد و تغییر آن نگرش­ها است (پائولا[۵]، ۲۰۰۱، به نقل از دهقانی، ۱۳۸۳).

نگرش[۶] چیست؟

چه چیز یا چیزهایی باعث می­شود که شخص به حزب، گروه، انجمن یا هیئت خاصی گرایش پیدا کند و خود را به آن وابسته سازد؟ چرا بعضی­ها طرفدار تبعیض نژادی یا قومی هستند که درحالیکه برخی دیگر با هر گونه تبعیض مخالفند؟ پرسش­هایی نظیر آنچه در بالا آمد، مربوط به یکی از موضوع­های مهم روانشناسی اجتماعی است که به آن نگرش گفته می­شود. به لحاظ اهمیتی که نگرش­ها در زندگی افراد دارند، برخی از صاحبنظران تا آنجا پیش می­روند که موضوع اصلی روانشناسی اجتماعی را نگرش می­دانند و آن را علم مطالعه نگرش­های افراد تعریف می­کنند. بخشی از این اهمیت مبتنی بر این فرض است که نگرش­ها تعیین کننده رفتارها هستند و این فرض بطور ضمنی دلالت بر این امر دارد که با تغییر دادن نگرش­های افراد می­توان رفتارهای آنها را تغییر داد. آگاه بودن از نگرش­های افراد می­تواند دارای اهمیت زیادی باشد، اگر نگرش­های مردم را بدانیم، می­توانیم رفتار آنها را پیش بینی کنیم و بر رفتار آنها کنترل داشته باشیم (کریمی، ۱۳۸۳).

تعاریف نگرش

نگرش از واژه ی aptiudo لاتین قدیم سرچشمه گرفته و به معنای گرایش در راستای یک کنش می باشد(احمدی ،۱۳۸۷ ).

بوهنر و وانک [۷](۲۰۰۲ )،از نگرش ها به عنوان بخش اصلی هویت انسان یاد کرده اند و نیز گفته اند نگرش ها مرکز و محور روانشناسی اجتماعی هستند زیرا بر رفتار، پردازش اطلاعات و رویارویی اجتماعی تاثیر گذاشته و بخشی از خود انگاره فرد را تشکیل می دهند.( ترجمه طهوریان ،۱۳۹۰ ).

نگرش با واژه هایی همانند گرایش، وجهه نظر، شیوه ی تلقی، شیوه ی اندیشه ای، باور، بازخورد، مترادف گرفته شده است (آذربایجانی و همکاران ،۱۳۸۶ ).

برای نگرش، واژه­های زیادی بیان شده است و آن را مترادف واژه­های همچون روش، باوراحساسات، ارزش­ها، ذهنیت، چشم انداز، اعتقاد، سبک و … قرار داده­اند. در واقع بسیار مشکل است که با توجه به کاربرد روزمره این واژه­ها، رابطه آن را با نگرش تبیین کنیم. شاید بتوان گفت آنها برای استفاده در توضیح تئوری نگرش تدوین شده­اند. بنابراین کسی  به آنها به شکلی یکسان نگاه نمی­کند.

 

۳۸- R.L. Atkinson R. Hilgard

۳۹- Cognitive

۴۰- Affective

۴۱- Behavioral

[۵] – Paula

[۶] – Attitude

۱-Bohner,J&Wanke,M

 ۵-Bohner,J&Wanke,M

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نگرش و تغییر نگرش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.