مقاله آیش بندی و تناوب زمین

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله آیش بندی و تناوب زمین به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۲۷ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست منابع

 

دکتر خواجه پور، محمد رضا –اصول و مبانی زراعت – ۱۳۷۹- انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.

خیابانی، حمید ؛ سرمد نیا، غلامحسین و دکتر کوچکی، عوض –تولید محصولات زراعی –۱۳۷۵- انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

مهندس رستگار،محمد علی –دیم کاری –۱۳۷۲-انتشارات هیرمند.

مهندس رستگار،محمد علی-زراعت عمومی –۱۳۷۲-انتشارات هیرمند.

استاسکوف، نیل سی –ترجمه دکتر راشد محصل، محمد حسن؛ مهندس حسینی، محمد؛ مهندس عبدی،مهدی ؛ مهندس ملا فیلابی، عبداله – زراعت غلات –۱۳۷۶-انتشارات امیر کبیر.

دکتر سرمد نیا، غلامحسین؛ دکتر کوچکی، عوض – جنبه های فیزیولوژیکی زراعت دیم –۱۳۷۶-انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

دکتر کاظمی، حمداله-اصول دیم کاری –۱۳۷۸-انتشارات دانشگاه مشهد.

دکتر نور محمدی، قربان؛ دکتر سیادت، عطاء اله- دکتر کاشانی، علی – زراعت جلد اول ( غلات ) –۱۳۷۷- انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

فهرست مطالب

آیش بندی و تناوب زمین ۱
تعاریف ۱
آیش بندیFallowing 2
آیش Fallow 3
اهداف آیش ۳
هدف از آیش تابستانه ۳
کارائی حفاظت آب در آیش تابستانه ۴
تناوب زراعی ۵
مزایای تناوب زراعی صحیح ۸
اصول فنی تناوب زراعی ۱۰
تناوب هشت ساله ( جدول شماره ۳ ) ۱۳
دیدگاهی جدید در مورد تناوب ۱۴
چه زمانی تناوب لازم نیست ؟ ۱۵
محدودیتهای سیستم تک کشتی ۱۵
تناوب های سازگار در مناطق خشک و نیمه خشک ۱۷
تناوب در کشت غلات دیم در ایران ۱۸
تناوب زراعی در غلات ۲۱
تناوب زراعی در یولاف : ۲۱
تناوب زراعی در جو : ۲۱
فهرست منابع ۲۶

چکیده

پس از مطالعه دقیق عوامل طبیعی و عوامل اقتصادی و مطالعه گیاهان مختلفی که کشت آنها در مزرعه مورد نظر امکان پذیر است، بالاخره گیاهانی را که باید کشت شوند انتخاب و سطح کشت هر یک از آنها را معلوم می نمایند، سپس قطعات مختلف مزرعه را بسته به نوع گیاهانی که عملیات کشاورزی مشابه دارند و موقع کشت آنها یک فصل است قسمت بندی می کنند و در هر قسمت زراعت های مشابه را می کارند، این عمل را آیش بندی (Fallowing) گویند.

چنانچه زارعی فقط به تولید یک محصول در مزرعه خود بپردازد و یا همیشه یک محصول را درقطعه زمین بکارد، نه تنها حداکثر بازده را از کار و عوامل تولید در دراز مدت به دست نمی آورد، بلکه با مسائلی از قبیل نقصان تدریجی عملکرد طی سالهای متوالی، توسعه علفهای هرز، آفات و بیماریهای گیاهی، فرسایش و نقصان باروری خاک، عدم بهره گیری از عوامل تولید مانند آب آبیاری، نیروی کار و ماشین آلات در بخشی از سال و در نتیجه به هدر رفتن سرمایه، نوسانات قیمت محصول دربازار و عوامل نامساعد محیطی پیش بینی نشده روبرو می گردد. مجموعه این عوامل موجب شکست سیستم تولید در کوتاه مدت یا دراز مدت خواهد شد. زارع می بایستی برای پرهیز از این مشکلات تولید، دو یا چند محصول را در مزرعه خود مورد توجه قرار دهد، از کاشت مداوم یک محصول در یک قطعه زمین خودداری نماید و اصول تناوب زراعی را رعایت کند.

توالی زمان کاشت محصولات مختلف را در یک قطعه زمین با ترتیب ثابت تناوب (Rotation  ) زراعی می گویند.

واژه های کلیدی: آیش بندی، آیش، تناوب زراعی، کشت غلات دیم

آیش بندی و تناوب زمین

کاشت مکرر یک محصول در یک قطعه زمین و کاشت مداوم زمین باعث تراکم عوامل نامساعد شده و ادامه زراعت را در آن زمین غیر ممکن می سازد. اگر یک کشاورز، تنها یک محصول در مزرعه خود بکارد یا در یک قطعه زمین همیشه  فقط یک نوع محصول تولید کند، نه تنها از کار و سرمایه خود حداکثر بازده را نخواهد داشت بلکه با مسائلی از قبیل نقصان تدریجی محصول، توسعه بیماریها و آفات، گسترس علفهای هرزو نقصان باروری خاک، نوسانات قیمت محصول در بازار و عوامل نامساعد محیطی روبرو خواهد گردید که در مدت کوتاهی مجموعه این عوامل موجب ورشکستگی او خواهد شد و برای دوری از این مشکلات بایستی تولید دو یا چند محصول را مورد توجه قرار داده و برای زراعت خود برنامه مدون داشته باشد.

تعاریف

آیش بندی Fallowing : عبارت است از تقسیم زمین به قطعات حتی الامکان مساوی برای کشت محصولات مورد نظر.

آیشFallow : عبارت است از ناکاشت گذاشتن زمین برای یک یا چند سال به خاطر کمبود امکانات یا آب ویا برای تقویت زمین.

تناوبRotation :عبارت است از تسلسل کاشت گیاهان مختلف در یک قطعه زمین بر طبق نظم و ترتیب معین طی سالهای مختلف که به آن گراش زراعی نیز می گویند.

دوره تناوب Rotation Period : عبارت است از زمان بین دو عبور یک کشت در هر قطعه از زمین که به آن طول یک تناوب نیز گفته می شود.یعنی تعداد کل سالهایی که در طول آن محصولات معین زمانی را اشغال می کنند و میتوان مجددا“ آن را شروع نمود.

25,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آیش بندی و تناوب زمین
  • مقاله تولد زمین
  • مقاله میدان مغناطیسی زمین
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.