مقاله آیش بندی و تناوب زمین

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله آیش بندی و تناوب زمین به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۸۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست منابع

خدابنده، ناصر، زراعت غلات، مرکز نشر سپهر، تهران، ۱۳۶۲

رجب‌زاده، ناصر، تکنولوژی غلات پژوهشکده غله و نان ایران، تهران، ۱۳۷۵

بهینا، محمدرضا، غلات سردسیری، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳

دکترنورمحمدی و دیگران، زراعت غلات، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، ۱۳۷۷

استاسکوف، ینل سی، ترجمه دکتر راشد محصل و دیگران، زراعت غلات، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۷۶

فهرست مطالب

مقدمه ۱
آیش‌بندی و تناوب زمین ۲
بررسی کاشت غلات و تناوب در استان خراسان (شهرستان بجنورد) ۲۲
ویژگی‌های استان خراسان ۲۲
بررسی شرایط هم اقلیمی گندم و جو در شهرستان بجنورد ۲۸
یخبندان ۳۸
نمودارهای بارندگی شهرستان بجنورد ۴۷
تفسیر نمودارهای بجنورد ۵۲
تناوب گندم – جو – آیش – گندم – جو ۵۶
اکولوژی گندم ۵۶
تناوب (گردش زراعی گندم) ۶۱
تهیه زمین گندم ۶۵
روش‌های مختلف کاشت گندم ۶۹
زمان کاشت گندم ۷۴
مشخصات گیاه‌شناسی جو ۷۵
گردش زراعی جو ۷۹
آماده‌سازی زمین ۸۲
مواد غذایی مورد نیاز جو ۸۴
زمان کاشت جو ۸۵
زمان برداشت جو ۸۷
فهرست منابع ۸۸

چکیده

طور کلی عرض جغرافیایی، بادها، بارش، ارتفاع زمین، جهت کوه‌ها و همچنین دریاها و وجود کویرها و صحرای خشک اطراف در آب و هوای هر منطقه موثر است. پس لازم است اثر عوامل فوق بر آن ناحیه مطالعه شود.

شهرستان بجنورد در شمال غربی استان خراسان قرار دارد که از شمال به ارتفاعات کپه داغ و ادامه آن از جنوب به کوهستانهای آلاداغ و کورخود محدود می شود . این شهرستان در طول جغرافیایی َ۵۹، ْ۵۷  و  َ۲، ْ۵۶ و عرض جغرافیایی َ۲۰،ْ۳۸ و َ۴۵، ْ۳۶  واقع شده است و حدود ۱۷۲۴۵ کیلومتر مربع وسعت دارد ، که ۳۵۴۶۰۶  هکتار از وسعت آن قابل بهره برداری است . از این وسعت اراضی قابل بهره برداری ،۲۰۳۱۹۱ هکتار درسال ۱۳۶۸ زیر کشت بوده است و معادل ۱۶۹۸۳۹  هکتار آن ، یعنی ۵/۸۳ درصد آن به کشت گندم و جو اختصاص یافته که ۵/۷۰ درصد آن را کشت دیم و ۵/۲۹ درصد دیگر آن را کشت آبی تشکیل داده است .

پس علت توسعه و کشت گندم و جو در شهرستان بجنورد سازگاری نبات با اقلیم و خاک آن سامان است ، ولی از راندمان کمتری ، یعنی حدود ۶۷۰ کیلوگرم در هر هکتار ، برخوردار می باشد . هرچند در افزایش بازده محصول عواملی چند موثرند ، ولی نقش زمان کشت در افزایش راندمان را نمی توان نادیده گرفت ؛ لذا هدف از این مقاله بیان سازگاری گندم و جو با شرایط محیطی ، بالاخص اقلیم بجنورد و نیز تعیین مناسبترین تاریخ کشت گندم و جو دیم در آن شهرستان است . در نتیجه به طوری که مشخص گردید از مجموع اراضی زیر کشت گندم و جو ، ۵/۷۰ درصد آنرا کشت دیم تشکیل داده است و اغلب در اراضی دارای ۱۹ درجه تا ۳ درجه صورتمی گیرد ، یعنی در اراضی مرتفع شهرستان بجنورد کشت دیم میسر است.

واژه های کلیدی: آیش بندی، تناوب، اقلیم بجنورد، گندم و جو

مقدمه

کاشت مکرر یک محصول در یک قطعه زمین و کاشت مداوم زمین باعث تراکم عوامل نامساعد شده و ادامه زراعت را در آن زمین غیر ممکن می سازد . اگر یک کشاورز ، تنها یک محصول در مزرعه خود بکارد یا در یک قطعه زمین همیشه  فقط یک نوع محصول تولید کند ، نه تنها از کار و سرمایه خود حداکثر بازده را نخواهد داشت بلکه با مسائلی از قبیل نقصان تدریجی محصول، توسعه بیماریها و آفات، گسترس علفهای هرزو نقصان باروری خاک، نوسانات قیمت محصول در بازار و عوامل نامساعد محیطی روبرو خواهد گردید که در مدت کوتاهی مجموعه این عوامل موجب ورشکستگی او خواهد شد و برای دوری از این مشکلات بایستی تولید دو یا چند محصول را مورد توجه قرار داده و برای زراعت خود برنامه مدون داشته باشد.

آیش‌بندی و تناوب زمین

آیش بندی Fallowing : عبارت است از تقسیم زمین به قطعات حتی الامکان مساوی برای کشت محصولات مورد نظر .

آیشFallow : عبارت است از ناکاشت گذاشتن زمین برای یک یا چند سال به خاطر کمبود امکانات یا آب ویا برای تقویت زمین .

تناوبRotation :عبارت است از تسلسل کاشت گیاهان مختلف در یک قطعه زمین بر طبق نظم و ترتیب معین طی سالهای مختلف که به آن گراش زراعی نیز می گویند.

دوره تناوب Rotation Period : عبارت است از زمان بین دو عبور یک کشت در هر قطعه از زمین که به آن طول یک تناوب نیز گفته می شود .یعنی تعداد کل سالهایی که در طول آن محصولات معین زمانی را اشغال می کنند و میتوان مجددا“ آن را شروع نمود .

آیش بندیFallowing 

پس از مطالعه دقیق عوامل طبیعی و عوامل اقتصادی و مطالعه گیاهان مختلفی که کشت آنها در مزرعه مورد نظر امکان پذیر است ، بالاخره گیاهانی را که باید کشت شوند انتخاب و سطح کشت هر یک از آنها را معلوم می نمایند ، سپس قطعات مختلف مزرعه را بسته به نوع گیاهانی که عملیات کشاورزی مشابه دارند و موقع کشت آنها یک فصل است قسمت بندی می کنند و در هر قسمت زراعت های مشابه را می کارند ، این عمل را آیش بندی (Fallowing) گویند .

80,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آیش بندی و تناوب زمین
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.