مقاله آشنایی با هنرهای سنتی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله آشنایی با هنرهای سنتی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۹۵ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست منابع و مآخذ

١- زمرشیدی ، حسین تاق قو س درمعماری ایران (تهران : انتشارات کیهان ، چ او ل -١٣٧۶)

٢- شریف زاه ، سید عبدالمجید تاریخ نگارگری در ایران ( تهران ،حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ١٣٧۵ )

٣- یاوری ، حسین ، کلیاتی در باره صنایع دستی ایران (تهران ، سازمان صنایع دستی ایران ،١٣۶٢ )

۴ – یاوری ، حسین ، نساجی سنتی ایران (تهران ، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ،  ١٣٨٠)

۵- یاوری، حسین ، فلز کاری ( تهران ، پژوهشگاه فرهنگ وهنر اسلامی ، ١٣٨٠ )

۶- یاوری ، حسین ، آشنایی باهنرهای ایرانی ( کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ،١٣٧٨ )

فهرست مطالب

آشنایی با هنر نگار گری ۱
الف ) ویژگی بینشی : ۲۵
ب) ویژگی مضمونی : ۲۵
ج) ویژ گی ساختاری: ۲۵
د)ویژگی کاربردی: ۲۶
ه ) ویژگی فنی : ۲۶
آشنایی با هنر تذهیب ۲۷
آشنایی با هنر تشعیر ۳۲
آشنایی به هنر لاکی روغنی (نقاشی روغنی، زیرلاکی ،پاپیه ماشه ) ۳۵
قلمدان و لاکی روغنی سازان ۳۷
چگونگی تولید در حال حاضر ۳۹
انجام نقاشی لاکی ۴۰
مختصری درباره ی خط و خوشنویسی در جهان ۴۰
تاریخچه ی خط در جهان ۴۰
مقاوم و موقعیت در میان اقوام و ملل گوناگون : ۴۱
مختصری پیرامون پیدایش خطوط مختلف : ۴۲
معروف ترین خطوط غیر هجایی ۴۴
تعاریفی از خط ، علوم خط و خوشنویسی : ۴۵
نگاشتن : ۴۶
علم خط : ۴۶
خوشنویسی : ۴۶
سیر تحول خط در ایران ۴۷
خط و خوشنویسی در ایران ۴۷
خط و الفبای عربی ۴۸
خط فارسی ۵۰
خط تعلیق ۵۱
نستعلیق ۵۲
خط شکسته ۵۴
خط ثلث ۵۶
خط رقاع ۵۷
خطوط محقق و ریحان ۵۸
خطوط رقعه ، تعلیق و دیوانی ۵۹
خط کوفی ۶۱
قواعد خط ۶۲
درجات خط ۶۳
لوازم خوشنویسی ۶۴
معماری سنتی ۶۴
ویژگی های معماری ایرانی : ۶۴
شیوه های معماری ایرانی : ۶۵
شیوه معماری پارسی : ۶۵
نکات مهم در طرح و ارزیابی ساختمان: ۷۰
کاشی و کاشیکاری و انواع آن : ۷۲
کاشی هفت رنگ : ۷۲
کاشی معرق : ۷۳
معقلی : ۷۳
گچ بری : ۷۳
آینه کاری : ۷۴
مقرنس کاری: ۷۴
فهرست منابع و مآخذ ۷۵
پیوست ۷۶

چکیده

منظره سازی در نقاشی نگارگری ایرانی اغلب خیالی و افسانه آمیز است. تخته سنگها بیشتر مرجانی شکل ، رنگارنگ و تیره  فامند. ریگهای بیابان طلای گداخته است. جویبارهای رشته مانندی از میان آن می گذرد که در کنارش سبزه و شاخه های لرزان به طرز معجره آسایی روییده است.

یکی از زیباترین نسخ مصور شده در دوران مذکور که رنگ آمیزی زیبای آن چشمگیر است و از لحاظ کاربرد دقیق و زیبای رنگ سفید شاخص است، شاهنامه معروف به « شاهنامه  بایسنغری » است که نگارگر آن شناخته نیست ، ولی خط آن از جعفر  بایسنغری است. گو این که گروهی عقیده دارند که احتمالاً نگاره های این شاهنامه ارزشمند که در کاخ موز ه گلستان نگهداری میشود از « خلیل نقاش » یا « غیاث الدین » است.

نگاره های موجود در این نسخه یکی از با ارزشترین و زیباترین شیوه های نگارگری ایرانیان را به نمایش می گذارد. این کتاب با رنگهای متنوع و درخشان و خالی بودن از مکررات و دقت در کشیدن بوته ها وحیوانات و لباسها هنر مکتب هرات را در اوج ترقی خود نشان می دهد.

خط به عنوان مادر علوم و به عنوان ابداعی کهنسال است که طی تمامی قرون و اعصار گذشته حامل بار انتقال فرهنگ بشری و عاملی مؤثر در جهت علوم مختلف بوده است و ، تاریخچه ای به درازای قدمت سکونت بشر بر روی کره زمین دارد. با جرأت می توان گفت: تمدن بشر از هنگامی شروع شد که خط نمودی عینی پیدا کرد. از نظر تاریخ نگارش بشری باید گفت که نخستین هنر انسان ابتدایی با خط به مفهوم هندسی آن شروع شد و خطوط ساده ای که شاید هم بشر اولیه بدون هیچ منظور خاصی بر روی ابزار کار ، ظروف دست ساخته یا دیواده ی غارهای مسکونی خود ترسیم می کرد بعدها متکامل شد و مفهوم پیدا کرد و باعث ثبت اندیشه های بشر شد.

واژه های کلیدی: نگارگری، تذهیب، هنر تشعیر ، هنر لاکی روغنی ، خط، کاشیکاری

آشنایی با هنر نگار گری

در تعریف واژه « نگارگری » که برخی از صاحب نظران  از آن با نام « مینیاتور » یاد کرده اند نظرات متفاوت و گاهی کم و بیش شبیه به هم نیز ارائه شده است . از جمله در « فرهنگ معین » ذکر شده است : « مینیاتور ، تصویری کوچک است که در آن ریزه کاری به کار رفته باشد. نوعی نقاشی خاص در مشرق زمین که در آن قواعد علم مناظر ومرایا و کالبدشناسی رعایت نمی شود و در آن رنگ جنبه تزیینی دارد و ضمناجزئیات با ریزه کاریهای خاص نشان داده می شود. »

« در فرهنگ عمید » آمده است که : « مینیاتور ، نقاشی همراه با ریزه کاری و استفاده از لاجورد ، طلا و آب روی کاغذ یا فلز است که بیشتر در مشرق زمین معمول است. »

گروه دیگری از صاحبنظران هم مینیاتور را کلمه ای فرانسوی می دانند کمه از ترکیب دو واژه  « مینی موم »( به معنی کوچک و خرد ) و « ناترال » ( به معنی طبیعت ) مشتق شده که نهایتاً به معنای « طبیعت کوچک » است.

« ویل دورانت » ( نویسنده کتاب تاریخ تمدن ) در تعریف مینیاتور می گوید :« کلمه ی مینیاتور مشتق از واژه ایبری » مینیوم « به معنای سرنج است که رومی ها از اسپانیا وارد کردند. رنگ آن ارغوانی روشن و در تذهیب کتاب بس مطلوب است. »

« اکبر تجویدی » در کتاب خود اصطلاح مینایتور را برگرفته از « مینیوم » ( به معنای رنگ قرمز خاصی که از شنگرف و مینیوم است ) می داند که در آغاز کتابها را نز د ملل مغرب با چنین رنگی می آراستند.

گروهی از محققان ، واژه فارسی نگارگری را به جای « مینیاتور» پیشنهاد داده و برکاربرد آن به جای مینیاتور ( که در غرب هم به تصویر کوچک تزیینی توام با برخی ریزه کاریها اطلاق می شود. ) اصرار می ورزند.

با عنایت به آنچه گفته شد باید ذکر شود که : « نگار گری تصویر عالم خیال است به معنی فلسفی آن و رنگهای غیر واقعی ». یعنی غیر از آنچه که در عالم جسمانی محسوس است و احتراز از نشان دادن دورنماهای سه بعدی همان اشاره به تصویر عالمی است غیر از عالم سه بعدی مادی که ظاهر بینان ممکن است تصور کنند موضوع نقاشی نگارگری است.

نگارگران ایرانی با این اعتقاد و بینش و با تغییرات در عناصر و فضای مادی کوشیدند راهی برای القای جهانی غیر مادی و معنوی باز کنند. نگارگری ایران تجسم و خلق هر چه بیشتر زیبایی هاست که در خیال روشن هنرمند نقش می بندد و این چنین است که هنرمند سعی می کرده تصویری خلق کند که توجه بیننده را جلب کند و به طبیعت اعتنایی نداشته است. نگارگر بعد را می دید و می شناخت ، ولی از ان دوری می کرد چرا که دوری اجسام و کوچک شدن آن را خطای چشم سر می دانست. پس به چشم دل روی می آورد.

او به طور ارادی از به کاربردن علم مناظر و مزایا دوری می جست. نگارگری ایرانی به آثار نور چندان توجهی ندارد، چرا که آنان را شکوه نور الهی مجذوب ساخته و تمامی صفحات را نورالهی برای آنان یکسان روشن کرده است.

منظره سازی در نقاشی نگارگری ایرانی اغلب خیالی و افسانه آمیز است. تخته سنگها بیشتر مرجانی شکل ، رنگارنگ و تیره  فامند. ریگهای بیابان طلای گداخته است. جویبارهای رشته مانندی از میان آن می گذرد که در کنارش سبزه و شاخه های لرزان به طرز معجره آسایی روییده است.

95,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش هنردرمانی دراختلال حساب نارسائی
  • مقاله آشنایی با سبک هنری کوبیسم
  • مقاله آشنایی با رشته های هنری بومی
  • مقاله اصول به کار رفته در هنر معماری ایران
  • تحقیق هنر در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.