تحقیق نقش فضای سبز و اهمیت آن در زندگی انسان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق نقش فضای سبز و اهمیت آن در زندگی انسان به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۱۲ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع فارسی

۱- بی بی هیبرد، ۱۳۷۴، جنگلداری شهری، انتشارات سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران.

۳- غزاله روحانی، ۱۳۷۱، طراحی باغ و احداث فضای سبز، انتشارات فرهنگ جامع

۴- محمد رضا بیژن زاد، ۱۳۶۹، بررسی فضای سبز شهر تهران، انتشارات بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی

۵- نیما اصلی، ۱۳۸۴

فهرست مطالب

۱- نقش فضای سبز و اهمیت آن در زندگی انسان ۲
۲- ضوابط اکولوژیک فضای سبز شهری ۱۰
۳- اثرات مفید فضای سبز شهری ۱۴
۴- استاندارد بین المللی فضای سبز ۲۱
۵- مفهوم و هدف طراحی پارکها و پردیس سازی ۲۵
۶- مشخصات فنی و اجرایی عملیات جنگل کار پروژه اریس پردیس ۳۱
۷- از انتخاب زمین تا احداث باغ ۳۶
۸- مناطق جدید ۴۹
۹- انتخاب گونه‌ها ۶۱
۱۰- اقلام گیاهی جهت کاشتن ۶۸
۱۱- استقرار و مراقبتهای اولیه ۸۲
منابع ۱۱۰

چکیده

در طول تاریخ استفاده  از گیاه مسیر تکاملی و اشتقاق علمی گسترده‌ای داشته است. در این راستا از زمان مهاجرت قوم ماد به فلات ایران، مردم این سرزمین همواره در توسعه فضای سبز و کاشت گیاهان کوشا بوده‌اند به طور یکه روزگاری ایران به نام کشور گل و بلبل شهرت داشت. متأسفانه در دوران اخیر در کشور ما گیاهان مورد بی‌مهری بسیار قرار گرفته‌اند، بدین جهت بالا بردن سطح آگاهیهای مردم در مورد فضای سبز و آشنایی با خواص گیاهان ضرورتی است که مانع بروز فاجعه نابودی شهرها بر اثر آلودگی هوا و محیط زیست می‌‌گردد. به همین منظور اهمیت دادن به نقش فضای سبز در زندگی انسانها و ایجاد علاقه بیشتر به درخت و گل و چمن در وجود هر کس امری است بسیار مهم که در اینجا به طور اختصار به مواردی از آن اشاره میشود.

با پیشرفت تکنولوژی و هجوم مردم به شهرهای بزرگ ، تراکم در شهرها روز به روز بیشتر شده ، از وسعت حیاط کاسته و خیابان ها و کوچه‌ها تنگ‌تر گشته و محیطی خفقان‌آور به وجود آورده است. بالنتیجه فشارهای روحی افزایش یافت و اختلالات روانی شدت گرفت. تا اوائل قرن بیستم توجه خاصی نسبت به این موضوع مبذول نگردید. در این زمان بود که روان شناسان و جامعه شناسان به جنب و جوش افتند و به کمک رسانه‌های گروهی مردم را با این مشکل آشنا ساختند. طبعا توجه مسئولان امر نیز به این موضع جلب شد و پارک‌سازی برای بهسازی محیط زیست آغاز گردید. ضرورت احداث پارک مخصوصا در نقاط پر تراکم شهرهای بزرگ احساس گردید. در نقاط مذکور صدا و دود و گرد و خاک و تشعشعات نور خورشید بسیار زیاد بوده و آلودگی‌های فراوان به بار آورده است.

ایجاد فضای سبز مقداری از این مشکلات را حل می‌کند. به این معنی که درختان و درختچه‌ها با شاخ و برگ خود مانع پخش صدا گشته و مقداری از دود و گرد و خاک را تصفیه می‌نماید. به علاوه بر اثر تبخیر و تعرق برگ‌ها، رطوبت هوا نیز افزایش  می‌‌یابد که مخصوصا در مناطق خشک بسیار مطبوع می‌باشد.

درختان سایه‌بان‌های بسیار خوبی نیز می‌باشند . در مناطق گرم و خشک مانند اکثر نقاط ایران به کار بردن درختان سایه گستر برای بهسازی محیط زیست ضروری است. به علاوه چون برای احداث ساختمان‌ها و جاده‌ها و غیر سطح زمین تسطیح شده و خاک روئی تغییر مکان یافته و خاک فرسوده شده لذا در اثر بارندگی سطح خاک به سهولت شسته میشود. یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از شسته شدن خاک، کشت و بیه کار بستن گیاهان مناسب است.

واژه های کلیدی: فضای سبز، پارک، درختان، محیط زیست،

فصل اول

نقش فضای سبز و اهمیت آن در زندگی انسان

ریشه ارتباط و علاقه انسان به گیاه از سالهای بسیار دور و شاید از دوران انسانهای اولیه نشأت می‌گیرد. در طول تاریخ استفاده  از گیاه مسیر تکاملی و اشتقاق علمی گسترده‌ای داشته است. در این راستا از زمان مهاجرت قوم ماد به فلات ایران، مردم این سرزمین همواره در توسعه فضای سبز و کاشت گیاهان کوشا بوده‌اند به طور یکه روزگاری ایران به نام کشور گل و بلبل شهرت داشت. متأسفانه در دوران اخیر در کشور ما گیاهان مورد بی‌مهری بسیار قرار گرفته‌اند، بدین جهت بالا بردن سطح آگاهیهای مردم در مورد فضای سبز و آشنایی با خواص گیاهان ضرورتی است که مانع بروز فاجعه نابودی شهرها بر اثر آلودگی هوا و محیط زیست می‌‌گردد. به همین منظور اهمیت دادن به نقش فضای سبز در زندگی انسانها و ایجاد علاقه بیشتر به درخت و گل و چمن در وجود هر کس امری است بسیار مهم که در اینجا به طور اختصار به مواردی از آن اشاره میشود که امید است علاقه و تفکر بیشتری را برانگیزد و هر کس بتواند مشوقی دلسوز برای ایجاد فضای سبز در محیط زندگی خود باشد. (۲)

جنب پرتوها ۱

دو دسته از پروتوهای خورشیدی تأثیرات چشمگیری بر بدن انسان و سایر جانداران باقی می‌گذارند. یکی از آنها پرتو مادون قرمز و دیگری پرتو ماوراء بنفش است. (۲)

احساس آرامشی را که انسان در سایه، به ویژه در سایه یک درخت احساس می‌کند تا حدی مربوط می شود به جذب پرتوهای مادون قرمز خورشید توسط درخت (ناگفته نماند که پرتوهای مادون قرمز با طول موج بلند خود خاصیت گرمازایی دارند) و مقداری نیز به دلیل جذب پرتوهای ماوراء بنفش صورت می‌گیرد. امروزه تأثیر اپرتور ماوراء‌بنفش بر بافت سلولی گیاهان و جانوران و همچنین خاصیت گندزدایی آن بخوبی روشن شده است بنابراین نقش درختان در حمایت از انسان و سایر جانداران در برابر آفتاب سوزان به خوبی و روشن می‌شود. (۲)

جنب گرد و غبار

درختان به سبب پراکندگی شاخ و برگ خود بر تمام زوایا و سطوح، همچون یک گردگیر عمل می‌کنند. اگر درخت را به دقت نظاره کنیم می‌تونیم تنه آن را به جای دسته و شاخ و برگ آن را به جای پرهای روی یک گردگیر معمولی که در خانه بکار گرفته می‌شود، تصویر کنیم. (۲)

با این ویژگی‌، درختانی که در خاک ثابت مانده‌اند به منزله یک گردگیر کاشته شده در زمین نقش خود را ایفا می‌کنند طی بررسیهای بعمل آمده یک هکتار از فضای سبز که حدوداً ۲۰۰ درخت در آن کاشته شده باشد تا ۶۸ تن از گرد و غبار را در هر بارندگی در خود جذب می‌کند کاملاً واضح است که با وجود چنین درختانی زدودن ۶۸ تن گرد و غبار، رایگان خواهد شد. در صورتیکه بدون این درختان باید هزینه بسیاری از برای این کار اختصاص داد. (۲)

120,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کاربری فضای تفریحی و باز
  • کتابچه ی راهنمای آموزشهای زیست محیطی
  • مقاله آلوده کننده های نفت
  • تحقیق تامین پایه های حقوقی و علمی
  • تحقیق بررسی اثرات سوء زیست محیطی ناشی از آلودگی نفتی در دریای خزر
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.