تحقیق بررسی اثرات سوء زیست محیطی ناشی از آلودگی نفتی در دریای خزر

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق بررسی اثرات سوء زیست محیطی ناشی از آلودگی نفتی در دریای خزر به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۳ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع :

]۱[ – اسماعیلی ساری، ع. آلاینده ها بهداشت و استاندارد در محیط زیست ، دانشگاه تربیت مدرس ، ۱۳۸۱٫

]۲[- بنان ،ن ، وضعیت اکولوژیک و آلودگی زیست محیطی دریای خزر

]۳[- دانه کار ، اَ ، پیشگیری از بحران زیست محیطی در دریای خزر

]۴[ – عباسی ترکمانی ، م ر ، آلودگی دریای خزر

]۵[- کاسمیوف ، آ .گ ، اکولوژی دریای خزر ، ترجمه ابوالقاسم شریعتی

]۶[ – محمد پور دریایی ، ن ، آلودگی نفتی دریای خزر

]۷[- مستقیمی . ب ، حفظ محیط زیست دریای خزر ، راهکارهای دیپلماتیک

[۸]-Effi moff , Igor , the oil and gas resource base of the Caspian region.

[۹]- khatoonabadi,A. and Dehcheshemh , A.R.M,oil pollution in the Caspian sea coastal waters

[۱۰]- Mitchell , Ronaldo Bruce , intentional oil pollution at sea.

[۱۱]- sinha , P.C , marine pollution , Anmol  publications PVT. LTD.1998

فهرست مطالب

چکیده : ۱
۱- مقدمه ۲
۲- اهمیت دریای خزر و حفظ محیط زیست آن ۳
۳- منابع نفت دریای خزر ۳
۴- علل آلودگی نفتی و اثرات آن ۴
۵- راهکارهای مقابله با آلودگی نفتی ۶
بحث و نتیجه گیری : ۹
منابع : ۱۰

چکیده :

امروزه انواع آلودگی های محیط های آبی( اقیانوس ها ، دریاها ، دریاچه ها و رودها ) به دلیل اهمیت آنها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند . دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان نیز دچار انواع آلودگی ها می باشد . که از بین آنها آلودگی نفتی از بقیه موارد مهم تر می باشد . آلودگی نفتی که در اثر اکتشاف ، استخراج و انتقال و در مواردی در اثر سوانح به وقوع می پیوندند ، اثرات زیابنار زیست محیطی را در پی خواهند داشت . این اثرات هم از نظر بیولوژیکی روی موجودات تاثیر می گذارند و هم از نظر اقتصادی هزینه های هنگفتی را تحمیل می کند . با توجه به اینکه دریای خزرحاوی ذخایر غنی نفت و گاز می باشد و اقتصاد کشورهای ساحلی عمدتا بر پایه درآمدهای حاصل از همین ذخایر است ، لذا نمی توان توقف فعالیت های نفتی را از این کشورها انتظار داشت.

مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که با توجه به کمتر بودن عمق دریای خزر در بخش شمالی و بیشتر بودن عملیات اکتشاف و استخراج نفت در این بخش و با توجه به جهت جریانات آب دریای خزر که به سمت بخش جنوبی است ، به نظر می رسد که عملیات حمل و نقل مواد نفتی بیشتر به ضرر بخش جنوبی است این دریا که ایران در آن قرار دارد تمام شود ، هرچند که به دلیل بیشتر بودن عمق دریا در بخش جنوبی ، این موضوع مد نظر قرار نگرفته است. با توجه به اهمیت دریای خزر از نظر شیلاتی ، اقلیمی و اقتصادی ضروری است که به موضوع آلودگی دریای خزر اهمیت ویژه داده شود .

در این مقاله سعی شده است که ابعاد و علل آلودگی نفتی دریای خزر و تاثیرات آن و همچنین راهکارهای مقابله با آن تا حدوده ی مشخص شود.

مشارکت فعال و مسئولانه کشورهای حاشیه دریای خزر در حفاظت این دریای بسته از آلودگی ها و رعایت ظرفیت های زیست محیطی در بهره برداری از منابع ، ساده ترین راه پیشگیری از بحران زیست محیطی دریای خزر به صورت قریب الوقوع می باشد .

واژه های کلیدی: آلودگی، دریای خزر، آلودگی نفتی، محیط زیست

 مقدمه

تا مدت های مددی این تصور در ذهن بشر وجود داشت که آب دریاها و اقیانوس ها آنقدر گسترده است که می توان از میزان مواد آلوده کننده آن چشم پوشی نمود . اما امروزه این مساله با توجه به اثرات مستقیم و غیر مستقیم آلودگی آب دریاها به زندگی انسان بسیار جدی تر مطرح می باشد . ]۱۱[ آلودگی های محیط های آبی و دریایی در اثر عوامل مختلفی شکل می گیرند که یکی از مهم ترین این عوامل نفت و مسائل مربوط به آن می باشد ]۱۰[ .

دریاچه خزر با مساحت ۴۰۰ هزار کیلومترت مربع بزرگترین دریاچه روی کره زمین است ، وسعت آن بیش از ۵ برابر دریاچه سوپریو، یکی از بزرگترین دریاچه های جهان در آمریکا می باشد ]۲[ . از این رو خزر به علت بزرگ بودن آن به عنوان دریا شناخته شده است . همچنین دریای خزر در محل تلاقی خاورمیانه ، اروپا و آسیا ، در منطقه های بسیار پر اهمیت و استراتژیک قرار دارد . این دریا به علت داشتن جزایر ، تالاب ها ، خلیج ها و مصب رودخانه های مختلف و به واسطه ارزش های زیستگاهی برای گونه های کمیاب و ویژگی های تنوع زیستی منحصر به فرد خود از اهمیت اکولوژیکی به سزایی برخوردار است . کشور ایران به دلیل داشتن مرزهای گسترده دریایی در شمال و جوب در معرض خسارات زیست محیطی و اقتصادی ناشی از تردد کشتی ها و انتقال آب توازن آنها قرار دارد . در حال حاضر اگرچه خطرات بیساری محیط زیست دریای خزر را تهدید می کند اما آلودگی حاصل از حمل و نقل مواد نفتی از بقیه تاثیرگذارتر است. به گونه ای که باعث نگرانی های جدی دراین زمینه شده است . امروزه بخش حمل ونقل نیز به عنوان یکی از آلوده کننده ترین بخش های اقتصادی می باشد که آثار و تبعات زیان آور آن در بخش های مختلف به اقتصاد ملی زیان وارد می کند .

20,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه بحران ملی آلودگی منابع آب و سیاستهای دولت برای مقابله با بحران
  • مقاله آفات، افت کش‌ها و محیط زیست چشم اندازی تاریخی درباره احتمال کاهش افت کش
  • مقاله ارزیابی اثرات توسعه صنعتی بر محیط زیست
  • مقاله کاربری فضای تفریحی و باز
  • کتابچه ی راهنمای آموزشهای زیست محیطی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.