تحقیق علل افت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق علل افت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۵۶ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست منابع و مأخذ

امین فر،مرتضی(۱۳۸۸)، علل و عوامل افت تحصیلی و چگونگی آن، فصل نامه تعلیم و تربیت شماره ۷و۸

آیزمن، تاماس اون، یونسکو(۱۹۹۷) راهبردهایی برای کاهش تکرار پایه، ترجمه منصور علی محمدی، پژوهشگر تعلیم و تربیت

ثنایی، باقر(۱۳۸۴)، ازدواج و پرتگاه های آن، مجله پژوهشهای تربیتی شماره ۴

روش های پیشگیری از افت تحصیلی، نشر انجمن اولیاء و مربیان

شریفی(۱۳۹۰) عوامل موثر بر افت تحصیلی، ماهنامه روانشناسی، تهران

قائمی، لیدا(۱۳۸۹) نگرش نو به افت تحصیلی، تهران، اقامتی، چاپ اول

کاویانی(۱۳۸۹) مقاله و اینترنت

کیوز جان پی(۱۹۹۸) دنیای یادگیری درمدرسهص۴۹،ترجمه رئیس دانا، فرخ

نفیسی، فصل نامه تعلیم و تربیت سال ۸، شماره ۳، سال ۵ ، تابستان(۱۳۸۸)

نجاتی۱۳۸۹، افت تحصیلی، اینترنت

دانش پژوه، زهرا(۱۳۸۶) ویژگی دانش آموز ممتاز و عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی آنان درمناطق نوزده گانه تهران، پژوهش نامه آموزشی شماره ۱۸، فصل نامه خبری آموزش و پرورش.

فهرست مطالب

چکیده ۱
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه ۳
۱-۲- تعریف و بیان موضوع پژوهش ۴
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش ۵
۱-۴-۱- اهداف تحقیق(کلی و جزئی) ۶
۲-۱-۶-۱- افت تحصیلی ۷
۱-۶-۲- مقطع راهنمایی ۷
فصل دوم : ادبیات و پیشینه موضوع
۲-۱- ادبیات پژوهش ۹
افت تحصیلی ۱۰
عوامل ایجاد کننده افت تحصیلی ۱۱
عوامل فردی موثر بر افت تحصیلی ۱۲
۱- هوش ۱۳
۲- انگیزش ۱۴
۳- توجه ۱۴
۴- آشفتگی های عاطفی و هیجانی ۱۴
۵- جنسیت ۱۵
۶- نارسائی های جسمانی ۱۶
۷- مشکلات ارتباطی ۱۷
۸- مشکلات رفتاری ۱۷
جایگاه اهمیت خانواده در آموزش و پرورش ۱۸
عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی ۲۰
۱- روابط و نظام آموزشی ۲۱
۲- اشتغال کودکان ۲۲
۳- فقدان والد (والدین) ۲۳
۴- بیسوادی والدین ۲۴
۵- غفلت والدین نسبت به نیازهای کودک ۲۴
۶- فقر و محرومیت اقتصادی ۲۵
۷- تعداد اعضای خانواده ۲۵
۸- کمبود وسایل کمک آموزشی و رسانه های گروهی ۲۶
۹- مهاجرت و انتقال ۲۶
۱۰- عوامل منطقه ای و محلی ۲۷
شیوه تدریس معلم ۲۸
عوامل ترک تحصیل نوجوانان ۳۱
پیشینه تحقیق ۳۲
فصل سوم: راه های جلوگیری از افت تحصیلی
۳-۱- ارائه راه کارهای پیشگیری افت تحصیلی ۳۹
شیوه کنترل دانش آموزان در مدرسه ۴۰
تغذیه مناسب ۴۱
ارتباط با دوستان ۴۲
شناخت مشکلات تحصیلی نوجوانان ۴۳
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری ۴۷
محدودیت پژوهش ۵۰
پیشنهادات ۵۱
پیشنهاد برای تحقیقات آتی ۴۲
منابع و ماخذ ۵۳

چکیده:

یکی ازمباحث مطرح در محافل آموزش و پرورش در حال حاضر، افت تحصیلی دانش آموزان می باشد، اما این معضل چرا و چگونه شکل گرفته است؟ یکی از مسائل و مشکلات اساسی نظام آموزشی هر کشور مسئله افت تحصیلی است.

این موضوع هرساله هزینه های بسیار بالایی را در برداشته و دور نمای پیشرفت و توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها را مبهم می کند. مطابق مطالعات انجام شده، این مشکل هر ساله افزایش می یابد و بسیاری از دانش آموزان و حتی دانشجویان نمی توانند از پس مواد و محتوای آموزشی طراحی و تدوین شده برآیند یا آنها را در موعد مقرر انجام دهند.

زمانی این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم بسیاری از این افراد توانایی های لازم را برای کسب موفقیت دارند ولی موفق نمی شوند. باید به مقوله افت تحصیلی توجه بیشتری کرد تا بتوان با شناخت آن، توانایی ها و شایستگی های کودکان و نوجوانان را باور کرد.

افت تحصیلی کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموزان از سطحی رضایتی بخش به سطحی نامطلوب است. توجه به تعریف فوق نشان می دهد مقایسه و سنجش عملکرد تحصیلی قبلی و فعالی دانش آموزان بهترین شاخص افت تحصیلی است.

مشکلاتی که در این ارتباط شایان توجه است، در ابعاد فرد، خانواده، مدرسه و جامعه خلاصه می شود. البته فقط در ذهن و روی کاغذ می توان آنها را از یکدیگر مجزا کرد. این عوامل گاه چنان در هم تنیده اند که کنش متقابل دارند و تعیین نقش و سهم هر کدام به دشواری امکان پذیر است.

هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان و ارائه راهکارهای مفید و درست برای بهبود این وضعیت است. در این پژوهش روش تحقیق کتابخانه ای است. در نتایج به دست آمده از مطالعات عوامل فردی شامل هوش، انگیزش، توجه، آشفتگی های عاطفی و هیجانی، جنسیت، نارسای های جسمانی، مشکلات ارتباطی و رفتاری می باشد  و عوامل خانوادگی شامل روابط نظام ارزشی، اشتغال کودکان، فقدان والدین، بی سوادی والدین، غفلت والدین نسبت به نیازهای کودک، فقر و محرومیت اقتصادی، تعداد و اعضاء خانواده و… شامل می شود و عوامل آموزشگاهی شامل شیوه تدریس معلم، نامتناسب بودن هدفها و محتوای برنامه ها با نیازها، استعداد و علایق دانش آموزان، نا متناسب بودن روش ها و امکانات آموزشی با محتوای برنامه ها، نا متناسب بودن روش های ارزشیابی و سنجش یاد گیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان  و تاکید زیاد بر امتحانات و…. که بر افت تحصیلی دانش آموزان موثر بوده اند.

واژگان کلیدی: افت تحصیلی، عوامل خانوادگی، عوامل آموزشی

فصل اول:کلیات تحقیق

مقدمه:

یکی از مهمترین مشکلاتی که معمولاً نظام های آموزش و پرورش جهان، با آن روبرو می باشند، و به عنوان عمده ترین معضل نظام آموزشی محسوب می گردد افت تحصیلی است که هر ساله به گونه های مختلف مقدار قابل توجهی ازمنابع انسانی و اقتصادی جامعه را تلف نموده و موجب آثار زیانبار و جبران ناپذیری در حیات فردی  وخانوادگی افراد مردود بر جای می گذارد و نابسامانی های اجتماعی فراوانی به وجود آورده و کارایی و باروری نظام ها را با نقصان روبرو می کند.

با توجه به مهم بودن این مسئله خاص و عام هر یک به دلایلی چند به این مسئله توجه داشته و غالباً از بهای سنگین این ضایعه و یا اتلاف منابع عظیم مالی و انسانی صحبت می کنند و در این میان مجامع علمی و فرهنگی به خصوص دست اندر کاران تعلیم و تربیت با تحقیقات و پژوهش های پردامنه خود سعی در کاهش انواع افت تحصیلی دارند که علاوه برجلوگیری از خسارت های اقتصادی و مالی باعث تضعیف مشکلات روانی و اجتماعی در سطح خانواده ها و جامعه می گردد و گاهی انتقال میراث فرهنگی جامعه، پرورش استعدادهای دانش آموزان و آماده سازی آنان برای شرکت فعال در جامعه را سبب می شوند. امروزه در کشور ما نیز این پدیده به میزان چشمگیری رقم بالایی را به خود اخصاص داده و موجب  تلف شدن استعدادهای بالقوه انسانی و توان مالی خانواده ها و جامعه می گردد که شناخت انواع و ابعاد این افت و تحلیل این مسئله و تجسس در علل به وجود آورنده آن و راه های مقابله با آن یکی از مهمترین موضوعات پژوهش و تحقیقی نظام های آموزش و پرورش است. بسیاری از افراد ناتوانی دانش آموزان در یادگیری مواد درسی را افت تحصیلی می دانند. به نظر می رسد که این تصور درست نباشد. چرا که ناتوانی کودک و در فراگیری دروس مکن است از نقصان ذهنی و محدودیت های آن ناشی شود در حالی که ناشی شود در حالی که افت تحصیلی به معنای نزول از سطح بالاتر به سطح پایین تر در تحصیل و آموزش است.

به منظور تمایز بین این قبیل ناتوانی ها و افت تحصیلی، ارائه افت تحصیلی لازم و ضروری است. افت تحصیلی به کاهش عملکرد تحصیل دانش آموزان از سطحی رضایت  بخش به سطحی نامطلوب گفته می شود. توجه به این تعریف نشان می دهد که مقایسه دو بخش عملکرد تحصیل قبلی و فعلی دانش آموز بهترین شاخص از افت تحصیلی است.

از آنجا که افت تحصیلی علاوه بر نظام آموزشی (هدفها، برنامه های آموزشی، مواد درسی، برنامه درسی، وضعیت و نقش معلمان و مدیریت آموزش، روش های تدریس …) با فرهنگ و نظام اجتماعی، ساختار سیاسی و نظام خانوادگی هر کشور رابطه تنگاتنگ دارد. محقق را بر آن می دارد تا درتحقیق و پژوهش خود ارزیابی های دقیقی از عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی داشته باشد.

۱-۲-تعریف و بیان موضوع پژوهش

افت تحصیلی را به صورت کمی وکیفی طبقه بندی می کنند. افت کمی به صورت نسبت دانش آموزانی که وارد دوره آموزشی مذکور می شوند تعریف می شود. و افت کیفی منظور درصد معینی از دانش آموزان هستند که از عهده گذراندن امتحانات رسمی بر می آیند اما مهارت ها و توانایی های لازم را آن چنان که در اهداف آموزش و پرورش پیش بینی شده است به دست نمی آورند. (شریفی، ۱۳۹۰)

در تعریف مردودی یا تکرار پایه تحصیلی می توان گفت که «تکرار یک کلاس برای دانش آموزی که در خلال یک سال تحصیلی در همان کلاس و پایه که در سال قبل به سر می برده به تحصیل ادامه می دهد و همان کاری را انجام می دهد که در سال گذشته نیز انجام داده است.(امین فر،۱۳۸۸)

55,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارتباط عملکرد مدرسه بر بهداشت روانی دانش آموزان
  • تحقیق بررسی اثر مهد کودک بر هوش دانش آموزان پایه اول ( دختر و پسر )
  • مقاله مقایسه میزان منبع کنترل درونی و بیرونی دانش آموزان
  • مقاله بررسی میزان عزت نفس در دانش آموزان دختر دوره دبیرستان
  • مقاله بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.