تحقیق جایگاه معاد

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق جایگاه معاد به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۷۲ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه ۱
جایگاه معاد ۲
داستانی دیگر ۳
«دلیل اول معاد» ۴
سئوال ۵
پاسخ اول : ۵
پاسخ دوم: ۵
پاسخ سوم ۶
پاسخ چهارم: ۶
پاسخ پنجم: ۶
چرا از مرگ می ترسیم؟ ۹
توبه تنها راه ۱۱
معنای توبه ۱۱
ابعاد توبه ۱۲
شرائط و انواع توبه ۱۴
نکته جالب ۱۶
۱-کمک ها و صدقات پنهانی ۱۶
۲-هجرت وجهاد ۱۷
۳-دوری از گناهان بزرگ ۱۷
۴-کارهای نیک ۱۷
۵-وام و قرض دادن ۱۸
۶-تقوی ۱۸
چند تذکر مفید ۱۸
۷-برخورد مردم با گناهکار ۲۲
وصیت ۲۳
نقش وصیت ۲۳
۵-وصیت وسیله محبوبیت ۲۷
۶-وصیت گاهی واجب است ۲۷
۷-مقدار مورد وصیت ۲۷
بیان امام علی بن ابیطالب علیه السلام ۲۹
لحظات جان دادن خوبان ۳۰
آسان جان دادن ۳۲
وظیفه ما هنگام جان دادن دیگران ۳۴
همراه با جنازه ۳۵
مساله کفن ۳۶
مساله غسل و دفن ۳۷
ورود به عالم برزخ ۳۸
به سراغ قرآن می رویم ۳۹
سئوال قبر ۴۰
لذت یا عذاب در قبر ۴۱
همدم ها در برزخ ۴۲
عذاب قبر یا ثواب قبر ۴۲
عوامل عذاب برزخ ۴۳
خیرات بعد از مرگ ۴۵
صور دمیده می شود ۴۶
وضع آسمانها ۴۷
وضع خورشید و ماه ۴۸
وضع ستارگان ۴۹
چگونگی حضور در قیامت ۴۹
نام ها و اوصاف روز قیامت ۵۱
سوال از همه کس ۵۲
سوال از همه اعمال ۵۲
محاسبه عمل در هر کجا ۵۲
حسابگر کیست و کی می پرسد؟ ۵۳
انواع حساب در قیامت ۵۴
خجالت ها به هنگام حساب ۵۷
اما ثبت اعمال در دنیا ۵۷
و اما کشف پرونده ها ۵۸
تحقیق و بررسی ۶۰
اولین شاهد خداست ۶۱
سومین گواه – امامان معصوم علیهم السلام هستند ۶۳
چهارمین شاهد – فرشتگان ۶۴
پنجمین شاهد – زمین ۶۵
اما شکایت از مخالفان ۶۶

چکیده

معاد در تحمل و فطرت هر انسانی جایگاه قابل توجهی دارد زیرا کیست که نپرسد و یا نخواهد بداند که آینده انسان و جهان چه می شود؟ پایان عمر و تلاش ما به کجا می رسد؟ نتیجه و هدف از زندگی چیست؟ آری این سئوالها برای همه مطرح است گرچه افرادی به زبان معاد را نمی پذیرند ولی ناخوداگاه در عمق جان خود احساس ابدیت برای انسان دارند و گاه و بی گاه از خود علامتهایی نشان می دهند که دلیل آن است که با وجود مرگ و پوسیده شدن جسم حاضر نیستند انسانیت و شخصیت واقعی او را نابود و نیست شده بدانند.

در این مقاله اکنون که در بحث معاد رسیدیم به این سؤال که چرا از مرگ می ترسیم و دلائل و ریشه های ترس را بررسی می کنیم نوبت آن است که مقداری درباره مرگ، توبه و جبران تخلفات گذشته که تنها راه نجات است بحث و توضیح دهیم.

حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه صحنه مرگ را چنین بیان می فرماید : ( انواع گیجی ها و حسرت ها و فراق از دنیا و رو آوردن به جهان پر خطر دیگر برای انسان پیدا می شود.

آنچه بر انسان در لحظه مرگ وارد می شود قابل توصیف نیست. اطراف بدن شل می شود رنگ می پرد مرگ می آید زبان می گیرد ولی انسان هنوز می بیند و می شنود ولی دیگر قدرت حرف زدن ندارد فکرش هم کار می کند ولی در اینکه به عمرش چه کرد به قول امام « یفکّر فیما افنی عمره و فیم اذهب دهره»  با خود فکر می کند که عمرش را در چه راهی صرف و ایامش را در چه مسیری گذراند.

امام می فرماید : در آن لحظه از اموال و ثروتهائی که در طول عمرش جمع کرده یاد می کند و با خود می گوید این اموال را از چه راهی بدست آوردم فکر حلال و حرام آن نبودم الان گناه و حسابش با من و لذت و بهره اش با دیگران است ولی مأموران مرگ همچنان روح او را از اعضاء جدا می کند تا زبان و گوش آنها هم از کار     می افتد و فقط چشمانش می بیند و به اطراف خود نگاه می کند و تلاش و وحشت وحرکات اطرافیان را مشاهده کرده ولی نمی شنود و حرفی هم نمی زند و در لحظه آخر روح از چشم هم گرفته و او در میان دوستان و بستگان همچون مرداری می افتد و همه از او می ترسند و از دورش فرار می کنند و پس از لحظه ای او را زیر خاک و به عملش سپرده و از دورش دور می شوند. در لحظه مرگ مال و فرزندان و عمل انسان برای او مجسم می شوند به مال توجهی می کند می بیند جز کفن سهم دیگر ندارد و فرزندانش تا گور او را بیشتر همراهی نمی کنند ولی تنها عمل اوست که تا ابد با اوست.

و درقرآن می خوانیم که می فرماید : « و انفقوا ممّا رزقناکم من قبل ان یاتی احدکم الموت فیقول ربّ لولا اخّرتنی الی اجل قریب فاصّدّق و اکن من الصّالحین.»

تا مرگ به سراغ شما نیامده از آنچه به شمار داده ایم در راه خدا به دیگران انفاق نمائید وگرنه لحظه مرگ خواهید گفت خدایا آیا  نمی شود مرا تا مدت نزدیک و کوتاهی مهلت دهی تا از اموال جمع کرده خود در راه تو صدقه دهم و بدینوسیله از شقاوت ها رهائی و جزء صالحان شوم؟ در قیامت هم فریاد و التماس مراجعت بلند است و می گویند« فارجعنا نعمل صالحا» خدایا حالا فهمیدیم، ما را به دنیا برگردان تا عمل صالح انجام دهیم.

بخاطر بیرون آمدن روح از بدن ساق پاهای او بهم چسبیده و شدائد جدائی از دنیا و ورود به عالم دیگر در کنار هم انسان را در فشاری بس شدید قرار می دهد.

واژه های کلیدی: معاد، مرگ، توبه، وصیت، روز قیامت، شاهدان

مقدمه

از کجا آمده ایم: سرآغاز هستی

برای چه آمده ایم: هدف زندگی

به کجا خواهیم رفت: سرانجام حیات

و به عبارت دیگر حس کنجکاوی او را وادار می کند که راز هستی و معمای خلقت را درک کند او پیوسته می خواهد سرآغاز و سرانجام هستی را بداند و هدف از خلقت را بدست آورد و اگر در این باره فکر نکند و نیندیشد دچار افکار مالیخولیائی می شود و در فشار روحی عجیبی قرار می گیرد.

جایگاه معاد

معاد در تحمل و فطرت هر انسانی جایگاه قابل توجهی دارد زیرا کیست که نپرسد و یا نخواهد بداند که آینده انسان و جهان چه می شود؟ پایان عمر و تلاش ما به کجا می رسد؟ نتیجه و هدف از زندگی چیست؟ آری این سئوالها برای همه مطرح است گرچه افرادی به زبان معاد را نمی پذیرند ولی ناخوداگاه در عمق جان خود احساس ابدیت برای انسان دارند و گاه و بی گاه از خود علامتهایی نشان می دهند که دلیل آن است که با وجود مرگ و پوسیده شدن جسم حاضر نیستند انسانیت و شخصیت واقعی او را نابود و نیست شده بدانند که ما نمونه هایی از این علامتها را در اینجا بیان می کنیم .

– تمام منکران معاد به قبر نیاکان خود احترام می گذارند.

۲- نام شخصیتهای مرده را بر روی خیابانها ، موسسات ، مدارس و دانشگاهها می گذارند.

۳- گاه ی مردگان خود را مومیایی کرده تا فاسد نشوند یکی از احساسات درونی انسان احساس غربت است دنیا برای او تنگ است با همسر و باغ و مسافرت هم موقتا خود را سرگرم می سازد ولی پس از چندی ابز از درون احساس کمبود     می کرد همۀ وسائل رفاه هم او را سیر نمی کند گاهی به فکر خود کشی می افتد گاهی می پرسد هدف آفرینش چیست؟ چرا من هستم تمام این قلقلک های درونی نشان می دهد که انسان احساس غربت می کندو این جهان با تمام گستردگیش برای او تنگ است و جسم برای او قفس و دنیا برای او زندان است که این احساس فیزیکی از زمینه های ایمان به روزی است که در آنجا انسان سیر می شود  به تمام آرزوها و اهدافش می رسد زیرا پاسخ هر نیاز و احساس و قلقلک درونی در بیورن موجود است مثلا احساس تشنگی با آب و احساس شهوت با همسر و احساس غربت هم با معاد پاسخ داده می شود در طول تاریخ هیچ کس دلیل علمی برای نبودن معاد نیاورده و چیزی که مخالفان معاد زمزمه  می کنند آن است  که مگر می شود انسان مرده ای که ذراتش پوسیده و پخش شده است بار دیگر زنده شود؟

60,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اصل معاد و ادله آن
  • پایان نامه بررسی و نقد عقاید زرتشتیان در توحید، نبوّت، معاد از منظر قرآن
  • مقاله معاد در نگاه خیام و حافظ
  • تحقیق خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو
  • مقاله نقش معاد در زندگی دنیوی
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.