مقاله خود پنداره تحصیلی و اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک بر خودپنداره

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله خود پنداره تحصیلی و اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک بر خودپنداره

تعداد صفحات:۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مفهوم خودپنداره تحصیلی به معنای درک و ارزیابی دانش اموز از میزان توانایی های علمی خود در محیط تحصیلی است که بر اساس مقایسه با محیط هایاجتماعی و افراد اطراف شکل می گیرد. د ر مقاله ای توسط  کوربیر[۱] به نظریه ی شاولسون[۲] اشاره شده است که در آن خود انگاره به هرمی تشبیه شده که راس آن خود پنداره به عنوان مبحثی کلی قرار دارد و پایین هرم به دو بخش خود پنداره ی تحصیلی و غیر تحصیلی تقسیم شده است. خود پنداره ی تحصیلی نیز خود به چهار بخش انگلیسی، تاریخ، ریاضیات و علوم تقسیم شده است. بنابراین عموما پیشنهاد شده که در هنگام ارزیابی خود پنداره ی تحصیلی مواد درسی جدا مورد بررسی قرار گیرند(کوربیر و همکاران، ۲۰۰۶). خود پنداره تحصیلی عمدتا تعیین کننده ی موفقیت یا شکست فرد در محیط تحصیلی است که عمدتا نشانه ی آن نمرات به دست آمده توسط فرد است. علت این مسئله عموما ایجاد شدن حس رقابت در فرد در پی خود پنداره ی تحصیلی است که منجر به پیشرفت دانش آموز می گردد. خود پنداره ی تحصیلی و موفقیت تحصیلی رابطه ای دو طرفه دارند. بدین نحو که موفقیت تحصیلی نشان دهنده ی خود پنداره ی تحصیلی و نیز خود پنداره ی تحصیلی پیش بینی کننده ی موفقیت تحصیلی است. نظریه ی BFLPE[3] به تاثیر شرکت دانش آموز در کلاس هایی فراتر از توانایی او بر روی خود پنداره ی تحصیلی و موفقیت تحصیلی می پردازد(رودریگز[۴]، ۲۰۰۹).

مارش و همکارش پارکر[۵] مدل مفهومی خود با عنوان اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک را پیشنهاد نمودند. در این مدل، مارش فرض را بر این مبنا قرار داد که افراد، توانایی های خود را با توانایی ها و مهارت های افراد همانند خود مقایسه کرده و این برداشت قیاسی، اساس شکل گیری خود پنداره آنان را تشکیل می دهد. اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک زمانی اتفاق می افتد که افراد با توانایی یکسان که درک پایینی از خود پنداره خویش دارند، خویش را با افرادی بالاتر مقایسه میکنند. به عنوان مثال اگر یک دانش آموز متوسط در یک مدرسه سطح بالا تحصیل کند خود پنداره تحصیلی او کمتر از میانگین سایر دانش آموزان خواهد شد، بر عکس اگر دانش آموز قوی در یک مدرسه متوسط و عادی شرکت کند، توانایی های او بیشتر از میانگین دیگر همشاگردی ها میشود و این اختلاف منجر به خود پنداره تحصیلی بالاتر از حد میانگین می شود(مارش و پارکر،۲۰۰۵).

 

واژه های کلیدی: خودپنداره تحصیلی، عوامل موثر بر خود پنداره تحصیلی، ارتباط مفهوم خود تحصیلی (خودپنداره تحصیلی) با پیشرفت تحصیلی ،نظریه اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک، تاثیر همسانی و تضاد

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
خود پنداره ۷
خود پنداره تحصیلی ۸
عوامل موثر بر خود پنداره تحصیلی ۱۰
ارتباط مفهوم خود تحصیلی (خودپنداره تحصیلی) با پیشرفت تحصیلی ۱۳
نظریه ی اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک و اثر آن بر خودپنداره ۱۶
تاثیر همسانی و تضاد ۱۹
اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک در دانش آموزانی با توانایی کمتر ۲۱
چارچوب ارزیابی معلم ۲۱
نمرات در مدرسه ۲۲
نتیجه گیری ۲۳
منابع ۲۴

منابع

نوابی نؤاد، شکوه. (۱۳۸۲). خانواده درمانی تضمین درمان کارآمد. تهران: انتشارات انجمن اولیاء         ومربیان.

طاهری، ژاله. مقامی، حمید رضا. (۱۳۸۵). بررسی و مقایسه انگیزه پیشرفت، سلامت روان و خود پنداره تحصیلی دانشجویان رشته روان شناسی دانشگاه های دولتی، آزاد        و غیر انتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۳-۸۴٫ مجله مطالعات روان شناختی،        دوره ۴/ شماره ۲٫

فنونی، طلعت السادات. (۱۳۸۰). بررسی رابطه خود پنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دختران سال اول متوسطه منطقه ۱۰ آموزش و پرورش تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم.

سیف، دیبا. رضویه، اصغر. و لطیفیان، مرتضی. (۱۳۸۴). رابطه باورهای معرفت شناختی انگیزشی دانش آموزان تیزهوش درباره فرایند یادگیری و دانش ریاضی.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز.

Marsh, H. W. (1986). Global self esteem: Its relation to specific facets of self-concept and their importance. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1224-1236.

Marsh, Herbert. W. (1998). Longitudinal Multilevel  Models of the Big FishLittle Pond Effect on Academic  Self- Concept, Journal of Personality and Social Psychology, 11 november  ۱۹۹۸٫

Marsh, Herbert. W. (2001). Reunification of East and West German School Systems. Journal of American Educational Research, Vol. 38, No. 2, pp. 321-350.

Marsh, Herbert. W., Parker, J. W. (2005). Deteminants of students Self-Concept: Is it better to be a relativelylarge fish in a small even if you don’t learn to swim as        well? Journal of Personality and Social Psychology, 47, 213-131.

Marsh, H. W., Seaton, M., Trautwein, U., Ludtke, O., Hau, K. T., Alison, J,.’Mara, O., Craven, R. G. (2008). The Big-Fish–Little-Pond-Effect Stands Up to Critical. . Journal of Educational Psychology, 82, 646-656.

Corbière, M., Fraccaroli, F., Mbekou, V., Perron, J. (2006).. Academic Self-Concept and Academic Interest Measurement: A Multi-Sample European Study. European Journal of Psychology of Education, 3, 3-15.

 Shavelson, R. J., Hubner, J. J., and Stanton, G.G. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.

مقدمه

به ادراک شخصی که فرد ازخود دارد خودپنداره می گویند(هونیرو استفتون، ۱۹۷۶). عوامل موثر به تشکیل خودپنداره به اختصار عبارتند از: اسنادعلی، ارزیابی پیام دیگران، تجربه و تسلط، طرحواره هایی توسط تجربیات گذشته و محوریت روانی. خود پنداره تحصیلی به مجموعه از عقاید ونگرشهای دانش آموزان درباره ی مجموعه مهارت های علمی و تحصیلی خود اطلاق می شود(لنت براون وکر، ۱۹۹۷). عوامل موثر بر خودپنداره تحصیلی عبارتند از: خانواده، مدرسه، بازخورد از دیگران و ارزش های فرهنگی. مفهوم خودپنداره با مفهوم پیشرفت تحصیلی همبستگی دارد به طوری که هر چه به سال های تحصیلی افزوده می شود این همبستگی نیز قوی تر می شود.

اصطلاح ماهی بزرگ درحوض کوچک به دانش آموزانی اطلاق می شود که ترجیح می دهند به جای شرکت در محیط های بزرگ(مدارس تیزهوشان)در محیط های کوچک تر(مدارس عادی) شرکت کند واحترام و تحسین بیشتری دریافت کنند واز خود پنداره تحصیلی بالاتری برخوردار شوند. این اصطلاح اولین بار توسط مارش (۱۹۸۴) ارائه شد. این مفهوم در دو سطح فردی واجتماعی مشاهده وارزیابی می شود. اثر همسانی و تضاد در مفهوم اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک زمانی رخ می دهد که دانش آموز تیز هوش در اثر شرکت در مدارس سطح بالا تأثیر مثبت دریافت کند و خود پنداره تحصیلی بالاتری کسب کند (همسانی) و یا برعکس اثر منفی کسب کند و از خودپنداره تحصیلی پایین تری برخوردار شود (تضاد). در این راستا معلمان به دو دسته تقسیم می شوند: ۱)معلمان با استاندارد مرجع اجتماعی ۲) معلمان با استاندارد مرجع فردی تقسیم کرد. درمدارس سطح بالا دانش آموز تیزهوش موفقیت تحصیلی خود را کمتر از دیگر همکلاسی هایش برآورد می کند و در نتیجه به علت اضطراب امتحان، نمرات تحصیلی او افت می کند.

خود پنداره

گاه خود پنداره به عنوان یک دیدگاه ترکیبی از خود تعریف می شود، روزنبرگ[۱] در سال )۱۹۷۹( خودپنداره را چنین تعریف می کند همه فکر و احساساتی که به خود فرد به عنوان یک موجود اشاره دارد. شاولسون، هوینر و استنتون[۲] در سال )۱۹۷۶( تعریف مشابهی برای خود پنداره ارائه دادند. به نظر آن ها خود پنداره همان ادراک شخصی از خود می باشد و این موضوع در چهار چوب ذات و درون اشخاص می باشند.آن ها ادعا کردند این سازه یک عامل مهم و مفیدی است. برای توضیح بیشتر، پیش بینی چگونگی اعمال افراد در این رابطه ادراک شخصی از افکار خود که به طرق مختلف بر روی اعمال اثر دارد و به نوبه خود اعمال نیز روی ادراک افراد اثر می گذارد.

چهار چوب مرجع، خود پنداره به شدت تحت تأثیر مرجع یا اسنادها قرار می گیرد و یا این که در مقابل قضاوت شخصی از خود، جهت انجام دادن کارها قرار می گیرد. مقایسه های اجتماعی اغلب به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی قوی برای خود پنداره در نظر گرفته می شود. چهار چوب مرجعی نقش بسیار مهم برای توسعه ی خود پنداره ی تحصیلی بازی می کند(مارش[۳] ۱۹۸۷، ۱۹۸۶).

خود پنداره از طریق تجربه با محیط شکل می گیرد مخصوصاً توسعه تقویت کننده های محیطی و پیام هایی که دیگران می فرستند(شاولسون و همکاران، ۱۹۷۶). سکالویک[۴] در سال ۱۹۹۷ برخی نکات کلیدی در رابطه با عوامل موثر بر تشکیل خود پنداره با توجه به دیدگاه جدید بیان نمود(دیده شد در آثار راینر و دوی[۵] ۲۰۰۱، سکالویک، ۲۰۰۰).

۱- اسناد علی، عواملی که مردم به آن ها به عنوان موفقیت یا شکست اسناد می کنند، زمینه هایی هستند که بر خود پنداره موثر هستند، خود پنداره و اسنادها به صورت دو جانبه با هم مرتبط اند. بنابراین انواع علل اسنادی می تواند موفقیت یا شکست را پیش بینی کنند.

 

[۱] – Rosenberg

[۲] – Shavelson- Hubner and Stanton

[۳] – Marsh

[۴] – Skaalvik

[۵] – Rayner and Devi

[۱]– Corbière

[۲]– Shawelson

[۳] -Big-Fish-Littlt-Pond-Effect

[۴]– Rodriguez

[۵]– Parker

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عزت نفس و خودپنداره تحصیلی
  • پرسشنامه خود پنداره راجرز
  • تحقیق رابطه بین خود پنداره وشخصیت روان نژندی دربین دانشجویان دختررشته مشاوره روان شناسی
  • تحقیق تاثیر جذابیت ظاهر بر قضاوت دیگران
  • تحقیق خود پنداره دانشجویان دختر و پسر
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.