مقاله ارتباط با دیگران

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ارتباط با دیگران

تعداد صفحات:۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ارتباط با دیگران، یکی از مهم­ترین و در عین حال با ارزش­ترین بخش از زندگی هر یک از ما را تشکیل می­دهد. هر یک از ما چه در محیط کار و چه در محیط خانه ، با دیگران به نوعی در ارتباط هستیم. در واقع بیشترین ساعت عمر ما در ارتباط با دیگران سپری می ­شود. در نتیجه نوع این ارتباط در زندگی هر کس نقش بسیار مهمی را ایفا می­کند. درمجموع دوستی های پایدار و موفق، روابط خانوادگی گرم و موفقیت­های تحصیلی و شغلی به مهارت­های ارتباطی ما بستگی دارد ( آلدن و بیلینگ[۱]، ۱۹۹۳).

ارتباط یکی از مهمترین زمینه های سلامت زندگی اجتماعی و منشا فرهنگ و بعنوان زمینه و مبنای حرکت و ارتقای انسانی است که اگر ویروسی شود، بی شک پایه اصلی زندگی می لغزد و رضایت آن محو می شود. در این میان ارتباط موثر با دیگران، مهارتی است که انسان را در موقعیت ممتاز و مهمتری قرار می دهد و دستیابی به موفقیت و خوشبختی را سهل تر می سازد. ارتباط موثر و مثبت رابطه ای است که در آن شخص به گونه ای عمل می کند که منجر به در نظر گرفتن دیدگاه های گوناگون، انجام به موقع کار با توجه به شرایط زمان و مکان، برنامه ریزی و کوشش در امور مفید و دوری از کارهای بی فایده، رازداری و کنترل رفتار، برداشت واقع بینانه از جهان و عبرت آموزی از وقایع گذشته و تقویت خود پنداره و اتکای به نفس می شود( امیر حسینی، ۱۳۸۷).

 

واژه های کلیدی: ارتباط با دیگران، اهمیت ارتباط،مدل های ارتباط

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
معنای ارتباط ۷
اهمیت ارتباط ۸
مدل های ارتباط ۹
۱-مدل های خطی ۹
۲-مدل های تعاملی ۹
۳-مدل های تبادلی ۹
۴-مدل بهزیستی روان‌شناختی ریف ۱۰
تحقیقات انجام شده در مورد روابط با دیگران ۱۲
منابع ۱۵

منابع

امیر حسینی، خسرو.( ۱۳۷۸). مهارت های اساسی زندگی سالم. تهران: نشر عارف  کامل.

پشت مشهدی، مرجان؛ احمد آبادی، زهره؛ پناغی، لیلی؛ زاده محمدی، علی و رفیعی، حسن (۱۳۸۹). تعلق به مدرسه در گرایش به سوء مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در نوجوانان دبیرستانی شهر تهران. نشریه علوم رفتاری، شماره ۸٫

برنز، دیوید. از حال خوب به حال بد، ترجمه: قراچه داغی، مهدی (۱۳۸۳). انتشارات آسیم.

بیانی، علی اصغر؛ کوچکی، عاشور محمد؛ بیانی، علی( ۱۳۸۷). روایی و پایایی مقیاس به زیستی روانشناختی ریف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره ۲٫

حجازی، الهه و زهره ظهر وند(۱۳۸۰).« بررسی ملاک ها و کیفیت دوستی در کودکان و نوجوانان دختر» مجله روانشناسی و علوم تربیتی، س ۶، ش ۱٫

شارف، ریچارد اس( ۲۰۰۸). نظریه های روان درمانی و مشاوره. ترجمه مهرداد فیروز بخت(۱۳۸۸). تهران : انتشارات رسا، چاپ دوم.

مصرآبادی جواد، فتحی آذر اسکندر و استوار نگار، اثربخشی ارائه، ساخت فردی و گروهی نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد آموزشی، نوآوریهای آموزشی،  شماره ۱۳۸۴ ،۱۳ ، صفحه های ۱۱ الی ۳۱٫

Pearson.C Judy and Nelson.E paul,) 1983.(Understanding and Sharing, Wm.c.Brown Company publishers.

Barnlund, D. C. (1970). A transactional model of communication. In K. K. Sereno & C. D. Mortensen (Eds.), Foundations of Communication Theory (pp. 83–۱۰۲). New York: Harper & Row.

Konu A, Rimpelä M.(2002).Well-being in schools: a conceptual model. Health Promot Int; 17(1): 79-87.

مقدمه

روابط  با دیگران یعنی احساس رضایت و صمیمت از رابطه با دیگران و درک اهمیت این وابستگی ها(کون و ریمپلا[۱]، ۲۰۰۲). افرادی که بنا به دلایلی قادر به ایجاد رابطه قابل قبول نیستند، اغلب دچار اضطراب، احساس بیهودگی و انزوای روز افزون می شوند. ارتباط بین فردی در کامیابی های ما در بسیاری از جهات مانند رشد و توسعه اجتماعی و همچنین ساخت هویت مثبت و منطقی ضروری است.  اگر چه ادعا شده است که گروه همسالان و ارتباطشان می تواند در افت تحصیلی موثر واقع شود اما فاین[۲](۱۹۸۶) معتقد است که گروه همسالان فقط بخشی از دل مشغولی های درون مدرسه است و عامل روابط خانوادگی نقش اساسی تری به بعهده دارد.

افزایش ارتباطات نوجوانان با مدرسه باعث برانگیختن ارتباطات رسمی با همسالان و دوستان می شود. نوجوانانی که تحت تاثیر همسالان و دوستانی هستند که آنها را درگیر در ورابط غیر رسمی و رفتارهای غیر قانونی می کنند، بیشتر در معرض مردود شدن می باشند. در حالی که نوجوانانی که در فعالیت هایی مشارکت دارند که باعث افزایش حس مثبت آنها به مدرسه (احساس تعلق به مدرسه) می شود به احتمال کمتری دچار انحرافات رفتاری می شوند (پشت مشهدی، ۱۳۸۹).

رابطه ی عمیق ما بین هویت و ارتباط به طور غم انگیزی در کودکانی دیده می شود که از ارتباط انسانی محدودی برخوردار بوده اند. مطالعه های موردی از کودکانی که از دیگران منزوی شده بودن نشان می دهد که آ نها فاقد یک خود پنداره محکم هستند و رشد ذهنی و فیزیکی آن ها با نبود و فقدان کلام و زبان به طور جدی آسیب دیده است. ارتباط با دیگران نه تنها بر احساس هویت ما تاثیر دارد بلکه مستقیما بر بهزیستی روانی و جسمانی ما موثر است ( نیشیدا[۳] ،۱۹۹۹ ).  تحقیقات نشان می دهد که ارتباط با دیگران سلامت فرد را ارتقا می دهد در حالی که انزوای اجتماعی با استرس، بیماری و مرگ زودهنگام مرتبط است (کولیر و توماس[۴]، ۱۹۹۸). افرادی که فاقد دوست صمیمی هستند اضطراب و افسردگی بیشتریی دارند تا افرادی که به دیگران نزدیک هستند .گروهی از محققان تحقیقاتی را که در رابطه با سلامت و رابطه با دیگران بود را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که انزوای اجتماعی به لحاظ آماری همان قدر برای سلامتی خطرناک است که فشار خون بالا، مصرف دخانیات، چاقی یا کلسترول بالا خطرناک است (کولیر و توماس، ۱۹۹۸). کیم[۵]( ۱۹۸۸) در مطالعه ای نشان دادند که کودکانی که از طریق مهارت های ارتباطی کافی برخوردار نیستند مراجعات بیشتری به متخصصین بهداشت روان دارند.

کینساید[۶] (۱۹۷۹) در یک مطالعه ی طولی نشان داد که کودکان غیر اجتماعی بیشتر از سایر کودکان به بزهکاری گرایش پیدا می کنند. تحقیقات نشان می دهد که ارتباط با دیگران سلامت فرد را ارتقا می دهد در حالی که انزوای اجتماعی با استرس، بیماری و مرگ زودهنگام مرتبط است (کولیر و توماس، ۱۹۹۸).

معنای ارتباط

کلمه ی ارتباط ( communication) از لغت لاتین communicare  مشتق شد است که این لغت در زبان لاتین به معنای To make common یا عمومی کردن و با در معرض عموم قرار دادن است ( پیرسون و نلسون[۷]، ۱۹۸۳). پس در اصل اعتقاد بر این است که ارتباطات برخی از مفاهیم و تفکرات و معانی و یا به عبارت دیگر پیام ها را به دیگران و یا عموم گسترش می دهد. تعاریف جدید تر آن را تبادل معنی[۸] یا انتقال پیام ها می دانند. ارتباطات به گونه ای وسیع و گسترده تجارب[۹] نیز تعریف شده است. دین بارلوند[۱۰] (۱۹۷۰) معتقد است که ارتباط کلمه ای است که بیانگر فرایند ایجاد معنی است. او بیان می کند که پیام ها ممکن است از خارج شکل بگیرند. توسط یک سخنور، تلویزیون .. اما معانی در درون شکل می گیرند. برلو در این موررد می نویسد : ارتباط در برگیرنده ی انتقال معانی نیست، معانی انتقال پذیر و یا قابل انتقال نیستند بلکه تنها این پیام ها هستند که قابل انتقال اند و معنی در مخاطب ایجاد می شود. پیرسون و نلسون (۱۹۸۳) ارتباطات را فرایند تفهیم[۱۱] و تسهیم معنی[۱۲] تعریف می کنند. آن ها تفهیم و تسهیم معنی را بنیان های تعریف خود قرار داده اند. دین بارلوند(۱۹۷۰) ارتباط دو انسان را در شش حالت در نظر می گیرد: ۱- نگرش ما نسبت به خودمان. ۲- نگرش ما در مورد دیگری ۳- نگرش ما نسبت به نگرش دیگری به ما ۴- نگرش دیگری نسبت به خودش ۵- نگرش دیگری نسبت به ما ۶- نگرش دیگری نسبت به نگرش ما به او. شی یر (۱۹۸۵) ارتباط را فرایندی سیستمیک تعریف می کند که در آ ن مردم با او از طریق نمادها با یکدیگر کنش متقابل دارند تا معانی را ایجاد و تفسیر کنند.

 

۱– Koun &Rimpela

۲ – Fine

۳- Nishida

Collier & Thomas  -۴

۱- Kim

۲- Kincaid

۶- Pearson & Nelson

۷- Exchange meaning

۸- Sharing of experience

۹- Barnlund

۱- Understanding

۲- Sharing of Meaning

 ۲– Alden & Bieling

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ارتباط اجتماعی در نهج البلاغه
  • مقاله الگوهای چرخه مدیریت ارتباط با مشتری
  • مقاله نظریه های ارتباطی
  • مقاله ارتباط مؤثر با بازار هدف
  • مقاله همسالان و نقش آنها در رشد اجتماعی و یادگیری کودک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.