عنوان
تعداد صفحات:۵۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
ابوتراب خسروی، از داستان نویسان نام آور و صاحب سبک فارس است. او نویسندهای فرمگراست و به مسئلهی زبان و زمان، در داستانهایش توجه ویژه دارد. در کارنامهی او هفت اثر داستانی به چشم میخورد که از این بین تنها مجموعه داستانِ پست مدرنِ هاویه در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. داستانهای این مجموعه بر پایهی شکست زمان، عدم قطعیت و چند معنایی شکل گرفته و موضوع اصلی آنها انسانهای بیگانه با خود و پیرامونند که هویت خویش را گم کرده یا درصدد پنهان کردن آن هستند. در داستانهای این مجموعه مردگان میکوشند به جهان زندگان راه یابند و به جاودانگی برسند.
در مجموعه داستان بلند رقصی چنین مهناز کریمی، پنج جدالها و آشفتگیهای درونی زن ایرانی را نشان میدهد؛ در این داستان ازتکنیکهایی چون شیوهی رفت و برگشت زمانی و آمیختن قسمتهایی از داستان با فضای رئالیسم جادویی بندر نیز، استفاده شده است.
طاهره ریاستی در تنها اثرش، مجموعه داستان شط خیال، نوشتن داستانهایی تکنیکی و مدرن را تجربه کرده است. پرداختن و توجه زیاد به تکنیک، او را از توجه به مسائل و دغدغههای زنان و به تصویرکشیدن درون آنها بازداشته است. موضوع داستانهای این مجموعه گوناگون است و از مسائل اجتماعی، خفقان سیاسی، ویرانگریِ جنگ تا کهن الگوهای مذهبی و آشفته ذهنی انسانهارا دربرمیگیرد.
در کارنامهی محمد کشاورز سه اثرِ داستانی به چشم میخورد. کشاورز در این مجموعه که برندهی جایزهی گردون برای بهترین مجموعه داستان سال نیز شده است، شخصیتهای مرموز و ویژهی انسانی را به نمایش میگذارد که در موقعیتهای خاصی گرفتار میآیند. آنها در واکنش نسبت به این موقعیتها، دغدغههای ذهنی و روحی خود را به نمایش میگذارند. تنوع تیپهای شخصیتی، خلق موقعیتهای ویژهی داستانی و فضاسازی قوی از ویژگیهای اصلی این مجموعه است.
از سوسن طاقدیس، تاکنون حدود ۴۰ کتاب در حوزهی ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده است که تنها داستان بلند و دستها از خاک روییدند که جزء ادبیات کودک و نوجوان نیست، در این مقاله قرار گرفته است. این داستان به زبانی ساده نوشته شده و طرح آن ماجرا محور است؛ همین مسئله کنجکاوی خواننده را برای خواندن داستان برمیانگیزد. طاقدیس در این داستان تکنیک ویژهای را به کار نبرده است و در آن از عناصر هنری و زیباییشناختی، ترکیبها و توصیفهای زیبا و تازه، خبری نیست. شخصیتهای داستان، سیاه و سپید بوده و پایان خوشش آن را مانند دیگر داستانهای عامیانه کرده است.
محمد حسین مدرس صادقی، داستاننویس و فعال امور فرهنگی است، در کارنامهی او سه اثر ثبت شده قرار دارد .مجموعه داستان زیبا ولی شکستنی زبانی ساده دارد و میتواند برای خوانندهی معمولی سرگرم کننده باشد.داستانها با لحنی احساسی و گاه زبانی آمیخته با شعر و طنز،روایت میشوند. در آنها، گونههای متفاوتی از عشق و جدایی، چون عشق به شعر و ادبیات، فرزند و عشق دورهی نوجوانی به تصویر کشیده میشود.
در کارنامهی حسن بنی عامری، داستاننویس و کارگردان تئاتر، چهارده اثر داستانی به چشم میخورد. بیشتر این داستانها کتاب کودک و نوجوان و در حوزهی ادبیات مقاومت هستند که از بینشان تنها رمان گنجشکها بهشت را میفهمند این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. او در این رمان با نگاهی انسانی به جنگ پرداخته است و نه آن را مقدس انگاشته و نه حماسهها را ناگفته گذاشته است. روایتهای تودرتو، شکستن زمان و مکان، ورود شخصیتهای داستانی به حیطهی روایت و جدل آنها با راوی، نوع خاص زاویه دید و…، چهرهای متفاوت و سوررئالیستی به اثر بخشیده است.
واژه های کلیدی: داستان، ویژگی های داستان، ابوتراب خسروی، مهناز کریمی، طاهره ریاستی، محمد کشاورز، سوسن طاقدیس، محمد حسین مدرس صادقی، حسن بنی عامری
چکیده ۵
مقدمه ۷
ابوتراب خسروی ۸
۱- زندگینامه ۸
کارنامه ۹
۲- بررسی اثر (مجموعه داستان هاویه) ۱۰
۲-۱- خلاصه داستانها ۱۰
۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۱۷
مهناز کریمی ۲۲
۱- زندگینامه ۲۲
کارنامه ۲۲
۲- بررسی اثر (داستان بلند رقصی چنین) ۲۲
۲-۱- خلاصه داستان ۲۲
۲-۲- ویژگیهای کلی داستان ۲۳
طاهره ریاستی ۲۶
۱- زندگینامه ۲۶
کارنامه ۲۶
۲- بررسی اثر (مجموعه داستان شط خیال) ۲۶
۲-۱- خلاصه داستانها ۲۶
۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۳۱
محمد کشاورز ۳۵
۱- زندگینامه ۳۵
کارنامه ۳۵
۲- بررسی اثر (مجموعه داستان پایکوبی) ۳۶
۲-۱- خلاصه داستانها ۳۶
۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۴۰
سوسن طاقدیس ۴۲
۱- زندگینامه ۴۲
کارنامه ۴۳
۲- بررسی اثر (داستان بلند و دستها از خاک روئیدند) ۴۴
۲-۲- ویژگیهای کلی داستان ۴۵
محمد حسین مدرس صادقی ۴۶
۱- زندگینامه ۴۶
کارنامه ۴۷
۲- بررسی اثر (مجموعه داستان زیبا ولی شکستنی) ۴۷
۲-۱- خلاصه داستانها ۴۷
۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۴۸
حسن بنی عامری ۵۰
۱- زندگینامه ۵۰
۲- بررسی اثر (رمان گنجشکها بهشت را میفهمند) ۵۱
۲-۱- خلاصه رمان ۵۱
۲-۲- ویژگیهای کلی رمان ۵۲
نتیجه گیری ۵۵
منابع و مآخذ ۵۷
حنیف، محمد.(۱۳۸۶). جنگاز سه دیدگاه: نقد و بررسی ۲۰ رمان و داستان بلند جنگ.تهران: صریر
خسروی،ابوتراب.(۱۳۷۰).هاویه.شیراز:نوید
بنیعامری، حسن.(۱۳۷۶). گنجشکها بهشت را میفهمند. تهران: صریر
کشاورز، محمد.(۱۳۷۴).پایکوبی. تهران: مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی ساختار
کریمی، مهناز.(۱۳۷۰). رقصی چنین.تهران: شروه
آخوند زاده، میرزا فتحعلی، به همت باقر مؤمنی (۱۳۴۹). تمثیلات. تهران: نشر اندیشه
طاقدیس،سوسن.(۱۳۷۵). و دست ها از خاک روییدند. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی،حوزه هنری
مالمیر،تیمور و حسین اسدی جوزانی.(۱۳۸۹).ابوتراب کاتب و براندازی زمان.کردستان:دانشگاه کردستان
ریاستی،طاهره.(۱۳۷۰).شط خیال.شیراز:نوید
میرعابدینی،حسن.(۱۳۷۷).صد سال داستان نویسی ایران، ج ۱و۲٫تهران:چشمه.
میرعابدینی، حسن.(۱۳۸۰). صد سال داستاننویسی در ایران،ج ۱و۲٫تهران:چشمه
سالاری، قاسم.(۱۳۸۴). کارنامهی داستاننویسان استان فارس از سال ۱۳۰۰ تا۱۳۵۷. استاد راهنما: کاووس حسنلی. شیراز:دانشگاه شیراز
مدرس صادقی، محمدحسن.(۱۳۷۲). زیبا ولی شکستنی. شیراز: هدهد
میرصادقی،جمال.(۱۳۸۷).بیست و سه داستان از داستان نویسان امروز ایران.تهران:مجال.
صاعلی، شهناز.(دی ۱۳۷۷). کتاب ماه ادبیات و فلسفه: شماره ۱۵
میرعابدینی، حسن.(۱۳۷۷).« ادبیات داستانی ایران در سال ۱۳۷۵». مجله بخارا
استان فارس با سابقه ی فرهنگیِ کهنی که دارد، از زمان رونق گرفتن داستان نویسی نوین، داستان نویسان پیشرو، مهم و جریانسازی را پرورانده است. بسیاری از آنها چون ابوتراب خسروی و…چهرههای شناخته شدهی ادبیات داستانی کشور هستند، آنان در شکل گیری یا رونقبخشی داستانهای زنانه، شاعرانه، بومی، زبان و فرمگرا و پست مدرنِ امروز ایران، نقش مؤثر دارند. همچنین با ایجاد کلاسهای داستاننویسی و شرکت در محافل ادبی، بر دیگر داستان نویسان نیز تأثیر گذاشته و چهرههای جدیدی در این زمینه تربیت کردهاند. برخی از آنها افزون بر گرفتن جایزههای داخلی، آثارشان به زبانهای گوناگون نیز چاپ شده است. بنابراین شناخت این داستاننویسان و آثار آنها ضرورت پیدا میکند.
این مقاله که به بررسی داستان نویسان و آثار ابوتراب خسروی، مهناز کریمی، طاهره ریاستی، محمد کشاورز، سوسن طاقدیس، محمد حسین مدرس صادقی، حسن بنی عامری ، از سال۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۷ هجری شمسی، پرداخته است، که این آثار، حساسترین مراحل تاریخ سیاسی معاصر ایران را (از ابتدای انقلاب اسلامی تا پس از دورهی جنگ) دربرمیگیرند؛ به همین دلیل موضوع بسیاری از این داستانها با حوادث انقلاب و جنگ (با دو رویکرد مختلف مذهبی و انسانی) درآمیخته است. از دیگر موضوعات عمدهی داستانهای بررسی شده، مسائل زیر است:
مشکلات روحی و روانیِ شخصیتهای داستانی، تنهایی و هراس انسانها در مواجه با آرمانباختگی، سرخوردگی روشنفکران، روایتهای تودرتو و فرمهای آشفته در آثار تکنیکی و همچنین مشکلات اقتصادی-اجتماعی پدید آمدهی ناشی از جنگ، در داستانهای ساده.
ابوتراب خسروی سال ۱۳۳۵، در شهر فسا متولد شد. پدر وی نظامی بوده است؛ به همین دلیل او سالهای جوانی را در شهرهای مختلف ایران گذرانده است. خسروی قصهنویسی را از کلاسهای درسی معلم دوران دبیرستانش، هوشنگ گلشیری آغاز کرد. «خودش میگوید:
البته من از سالهای ۴۸ و ۴۹ یعنی زمانی که نوجوان بودم نوشتن را از اصفهان شروع کردم» (مؤمنی، حیات نو: ۲۲/۰۱/۱۳۸۶).
وی لیسانس آموزش ابتدایی دارد و سالها در شیراز به کودکان عقبماندهی ذهنی، آموزش داده است. با نوشتن مجموعه داستان دیوان سومنات در دههی هفتاد خورشیدی به شهرت رسید. آثار خسروی که گاه مضمون سوررئال دارد، با تکیه بر ویژگیهای رمانهای پست مدرن قابلیت کنکاش دارد. از ویژگیهای آثار او اسطورهگرایی و شکست زمان و یکی از دغدغههای اصلیاش زبان است. زبان آثارش گاهی بسیار دشوار میشود و به باستانگرایی و کهن الگویی تمایل دارد.
«در کارهای خسروی همیشه یک گوشه چشمی به تاریخ دیده میشود. او دنبال وقایع نگاری نیست، به نظر میرسد خسروی از ورای این جستوجوی تاریخی سعی میکند یکجور هویت ملی و قومی پیدا کند»(همان).
آثار خسروی انسان را به اندیشیدن و استغراق در واژهها دعوت میکند. موضوعات اصلی آثار او مسائل ازلی-ابدی مثل هستی، مرگ، عشق و انسان است.
«از مهمترین ویژگیهای دیگر ابوتراب خسروی، تسلط همزمان او بر ادبیات فارسی کهن و ادبیات مدرن غرب است. تلفیق موفق سنت و مدرنیسم و روایتهای متعدد و مستقل از خسروی نویسندهای موفق میسازند که اگر چه کمی دیر و در سی و چند سالگی نخستین کارش را چاپ کرده است؛ حالا از شاخههای پربار ادبیات داستانی ایران محسوب میشود. در واقع داستانهای او برآمده از همنشینی عناصر پستمدرن و تصویرهای سنتی و قدیمی است که با زبانی خونسرد و نظام یافته بیان میشود» (صولتپور، رادیو زمانه:۴/۶/۹۰).
استفاده از روش بینامتنی از اصول دیگر داستاننویسی اوست. او در مورد بینامتنیتی که در داستانهایش وجود دارد، چنین میگوید:
«هدف من در استفاده از روش بینامتنی این بوده است که ما به نوعی به ریشههای فرهنگیمان رجوع کنیم. بـهنظر من بیتوجهی ما بـه حـافظ، مولانا، تاریخ بلعمی، شاهنامه و گلستان و مراجعه نکردن به این متون ایراد کار ما ایرانیان است. حتی آنهایی که به ادبیات علاقهمندند، ادبیات را تخصصی دنبال نمیکنند. یکی از اهداف من هم این بود که رمانِ امروز را به این صورت به فضای گذشتهمان مرتبط کنم تا رمانی ایرانی پدید بیاورم. اما هدف دیگری هم از این نوع روایت و روش بینامتنی داشتم و آن ریشهیابی مسایل اجتماعی بود.» (زمانیان، نشریه قدس، ۳۰/۸/۸۳).
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر