مقاله ویژگی های داستان نویسان استان فارس

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ویژگی های داستان نویسان استان فارس

تعداد صفحات:۵۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ابوتراب خسروی، از داستان­ نویسان نام­ آور و صاحب سبک فارس است. او نویسنده­ای فرم­گراست و به مسئله­ی زبان و زمان، در داستان­هایش توجه ویژه دارد. در کارنامه­ی او هفت اثر داستانی به چشم می­خورد که از این بین تنها مجموعه داستانِ پست مدرنِ هاویه در این مقاله مورد بررسی قرار می­گیرد. داستان­های این مجموعه بر پایه­ی شکست زمان، عدم قطعیت و چند معنایی شکل گرفته و موضوع اصلی آن­ها انسان­های بیگانه با خود و پیرامونند که هویت خویش را گم کرده یا درصدد پنهان کردن آن هستند. در داستان­های این مجموعه مردگان می­کوشند به جهان زندگان راه یابند و به جاودانگی برسند.

در مجموعه داستان بلند رقصی چنین مهناز کریمی، پنج  جدال­ها و آشفتگی­های درونی زن ‌ایرانی را نشان می­دهد؛ در این داستان ازتکنیک­هایی چون شیوه­ی رفت و برگشت زمانی و آمیختن قسمت­هایی از داستان با فضای رئالیسم جادویی بندر نیز، استفاده شده است.

طاهره ریاستی در تنها اثرش، مجموعه داستان شط خیال، نوشتن داستان­هایی تکنیکی و مدرن را تجربه ­کرده است. پرداختن و توجه زیاد به تکنیک، او را از توجه به مسائل و دغدغه­های زنان و به تصویرکشیدن درون آن­ها بازداشته است. موضوع داستان­های این مجموعه گوناگون است و از مسائل اجتماعی، خفقان سیاسی، ویران­گریِ جنگ تا کهن الگوهای مذهبی و آشفته ذهنی انسان­ها­را دربرمی­گیرد.

در کارنامه­­ی محمد کشاورز سه اثرِ داستانی به چشم می­خورد. کشاورز در این مجموعه که برنده­ی جایزه­ی گردون برای بهترین مجموعه داستان سال نیز ­شده است، شخصیت­های مرموز و ویژه­ی انسانی را به نمایش می­گذارد که در موقعیت­های خاصی گرفتار می­آیند. آن­ها در واکنش نسبت به این موقعیت­ها، دغدغه­های ذهنی و روحی خود را به نمایش می­گذارند. تنوع تیپ­های شخصیتی، خلق موقعیت­های ویژه­ی داستانی و فضاسازی قوی از ویژگی­های اصلی این مجموعه است.

از سوسن طاقدیس، تاکنون حدود ۴۰ کتاب در حوزه­ی ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده است که تنها داستان بلند و دست­ها از خاک روییدند که جزء ادبیات کودک و نوجوان نیست، در این مقاله قرار ­گرفته است. این داستان به زبانی ساده نوشته شده و طرح آن ماجرا محور است؛ همین مسئله کنجکاوی خواننده را برای خواندن داستان برمی­انگیزد. طاقدیس در این داستان تکنیک ویژه­ای را به کار نبرده است و در آن از عناصر هنری و زیبایی­شناختی، ترکیب­ها و توصیف­های زیبا و تازه، خبری نیست. شخصیت­های داستان، سیاه و سپید بوده و پایان خوشش آن را مانند دیگر داستان­های عامیانه کرده است.

محمد حسین مدرس صادقی، داستان­نویس و فعال امور فرهنگی است، در کارنامه­ی او سه اثر ثبت شده قرار دارد .مجموعه داستان زیبا ولی شکستنی زبانی ساده دارد و می­تواند برای خواننده­ی معمولی سرگرم کننده باشد.داستان­ها با لحنی احساسی و گاه زبانی آمیخته با شعر و طنز،روایت می­شوند. در آن­ها، گونه­های متفاوتی از عشق و جدایی، چون عشق به شعر و ادبیات، فرزند و عشق دوره­ی نوجوانی به تصویر کشیده می­شود.

در کارنامه­ی حسن بنی عامری، داستان­نویس و کارگردان تئاتر، چهارده اثر داستانی به چشم می­خورد. بیشتر این داستان­ها کتاب کودک و نوجوان و در حوزه­ی ادبیات مقاومت هستند که از بینشان تنها رمان گنجشک­ها بهشت را می­فهمند این مقاله مورد بررسی قرار می­گیرد. او در این رمان با نگاهی انسانی به جنگ پرداخته است و نه آن را مقدس انگاشته و نه حماسه­ها را ناگفته گذاشته است. روایت­های تودرتو، شکستن زمان و مکان، ورود شخصیت­های داستانی به حیطه­ی روایت و جدل آن­ها با راوی، نوع خاص زاویه دید و…، چهره­ای متفاوت و سوررئالیستی به اثر بخشیده است.

 

واژه های کلیدی: داستان، ویژگی های داستان، ابوتراب خسروی، مهناز کریمی، طاهره ریاستی، محمد کشاورز، سوسن طاقدیس، محمد حسین مدرس صادقی، حسن بنی عامری

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
ابوتراب خسروی ۸
۱- زندگینامه ۸
کارنامه ۹
۲- بررسی اثر (مجموعه داستان هاویه) ۱۰
۲-۱- خلاصه داستانها ۱۰
۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۱۷
مهناز کریمی ۲۲
۱- زندگینامه ۲۲
کارنامه ۲۲
۲- بررسی اثر (داستان بلند رقصی چنین) ۲۲
۲-۱- خلاصه داستان ۲۲
۲-۲- ویژگیهای کلی داستان ۲۳
طاهره ریاستی ۲۶
۱- زندگینامه ۲۶
کارنامه ۲۶
۲- بررسی اثر (مجموعه داستان شط خیال) ۲۶
۲-۱- خلاصه داستانها ۲۶
۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۳۱
محمد کشاورز ۳۵
۱- زندگینامه ۳۵
کارنامه ۳۵
۲- بررسی اثر (مجموعه داستان پایکوبی) ۳۶
۲-۱- خلاصه داستانها ۳۶
۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۴۰
سوسن طاقدیس ۴۲
۱- زندگینامه ۴۲
کارنامه ۴۳
۲- بررسی اثر (داستان بلند و دستها از خاک روئیدند) ۴۴
۲-۲- ویژگیهای کلی داستان ۴۵
محمد حسین مدرس صادقی ۴۶
۱- زندگینامه ۴۶
کارنامه ۴۷
۲- بررسی اثر (مجموعه داستان زیبا ولی شکستنی) ۴۷
۲-۱- خلاصه داستانها ۴۷
۲-۲- ویژگیهای کلی داستانها ۴۸
حسن بنی عامری ۵۰
۱- زندگینامه ۵۰
۲- بررسی اثر (رمان گنجشکها بهشت را میفهمند) ۵۱
۲-۱- خلاصه رمان ۵۱
۲-۲- ویژگیهای کلی رمان ۵۲
نتیجه گیری ۵۵
منابع و مآخذ ۵۷

منابع

حنیف، محمد.(۱۳۸۶). جنگاز سه دیدگاه: نقد و بررسی ۲۰ رمان و داستان بلند جنگ.تهران: صریر

خسروی،ابوتراب.(۱۳۷۰).هاویه.شیراز:نوید

بنی­عامری، حسن.(۱۳۷۶). گنجشک­ها بهشت را می­فهمند. تهران: صریر

کشاورز، محمد.(۱۳۷۴).پایکوبی. تهران: مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی ساختار

کریمی، مهناز.(۱۳۷۰). رقصی چنین.تهران: شروه

آخوند زاده، میرزا فتحعلی، به همت باقر مؤمنی (۱۳۴۹). تمثیلات. تهران: نشر اندیشه

طاقدیس،سوسن.(۱۳۷۵). و دست ها از خاک روییدند. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی،حوزه هنری

مالمیر،تیمور و حسین اسدی جوزانی.(۱۳۸۹).ابوتراب کاتب و براندازی زمان.کردستان:دانشگاه کردستان

ریاستی،طاهره.(۱۳۷۰).شط خیال.شیراز:نوید

میرعابدینی،حسن.(۱۳۷۷).صد سال داستان نویسی ایران، ج ۱و۲٫تهران:چشمه.

میرعابدینی، حسن.(۱۳۸۰). صد سال داستان­نویسی در ایران،ج ۱و۲٫تهران:چشمه

سالاری، قاسم.(۱۳۸۴). کارنامه­ی داستان­نویسان استان فارس از سال ۱۳۰۰ تا۱۳۵۷. استاد راهنما: کاووس حسن­لی. شیراز:دانشگاه شیراز

مدرس صادقی، محمدحسن.(۱۳۷۲). زیبا ولی شکستنی. شیراز: هدهد

میرصادقی،جمال.(۱۳۸۷).بیست و سه داستان از داستان نویسان امروز ایران.تهران:مجال.

صاعلی، شهناز.(دی ۱۳۷۷). کتاب ماه ادبیات و فلسفه: شماره ۱۵

میرعابدینی، حسن.(۱۳۷۷).« ادبیات داستانی ایران در سال ۱۳۷۵». مجله بخارا

مقدمه

استان فارس با سابقه­ ی فرهنگیِ کهنی که دارد، از زمان رونق گرفتن داستان­ نویسی نوین، داستان­ نویسان پیشرو، مهم و جریان­سازی را پرورانده است. بسیاری از آن­ها چون ابوتراب خسروی و…چهره­های شناخته شده­ی ادبیات داستانی کشور هستند، آنان در شکل­ گیری یا رونق­بخشی داستان­های زنانه، شاعرانه، بومی، زبان­ و فرم­گرا و پست مدرنِ امروز ایران، نقش مؤثر دارند. هم­چنین با ایجاد کلاس­های داستان­نویسی و شرکت در محافل ادبی، بر دیگر داستان­ نویسان نیز تأثیر گذاشته و چهره­های جدیدی در این زمینه تربیت کرده­اند. برخی از آن­ها افزون بر گرفتن جایزه­های داخلی، آثارشان به زبان­های گوناگون نیز چاپ شده است. بنابراین شناخت این داستان­نویسان و آثار آن­ها ضرورت پیدا می­کند.

این مقاله که به بررسی داستان­ نویسان و آثار ابوتراب خسروی، مهناز کریمی، طاهره ریاستی، محمد کشاورز، سوسن طاقدیس، محمد حسین مدرس صادقی، حسن بنی عامری ، از سال­۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۷ هجری شمسی، پرداخته است، که این آثار، حساس­ترین مراحل تاریخ سیاسی معاصر ایران را (از ابتدای انقلاب اسلامی تا پس از دوره­ی جنگ) دربرمی­گیرند؛ به همین دلیل موضوع بسیاری از این داستان­ها با حوادث انقلاب و جنگ (با دو رویکرد مختلف مذهبی و انسانی) درآمیخته است. از دیگر موضوعات عمده­ی داستان­های بررسی شده، مسائل زیر است:

مشکلات روحی و روانیِ شخصیت­های داستانی، تنهایی و هراس انسان­ها در مواجه با آرمان­باختگی، سرخوردگی روشنفکران، روایت­های تودرتو و فرم­های آشفته در آثار تکنیکی و هم­چنین مشکلات اقتصادی-اجتماعی پدید آمده­ی ناشی از جنگ، در داستان­های ساده.

بوتراب خسروی

 ۱- زندگی­نامه

ابوتراب خسروی سال ۱۳۳۵، در شهر فسا متولد شد. پدر وی نظامی بوده است؛ به همین دلیل او سال‌های جوانی را در شهرهای مختلف ایران گذرانده است. خسروی قصه­نویسی را از کلاس‌های درسی معلم دوران دبیرستانش، هوشنگ گلشیری آغاز کرد. «خودش می‌گوید:

البته من از سال‌های ۴۸ و ۴۹ یعنی زمانی که نوجوان بودم نوشتن را از اصفهان شروع کردم» (مؤمنی، حیات نو: ۲۲/۰۱/۱۳۸۶).

وی لیسانس آموزش ابتدایی دارد و سال‌ها در شیراز به کودکان عقب‌مانده­ی ذهنی، آموزش ‌داده است. با نوشتن مجموعه­ داستان دیوان سومنات در دهه­ی هفتاد خورشیدی به شهرت رسید. آثار خسروی که گاه مضمون سوررئال دارد، با تکیه بر ویژگی­های رمان­های پست مدرن قابلیت کنکاش دارد. از ویژگی­های آثار او اسطوره­گرایی و شکست زمان و یکی از دغدغه‌های اصلی­اش زبان است. زبان آثارش گاهی بسیار دشوار می­شود و به باستان­گرایی و کهن الگویی تمایل دارد.

«در کارهای خسروی همیشه یک گوشه چشمی به تاریخ دیده می­شود. او دنبال وقایع نگاری نیست، به نظر می­رسد خسروی از ورای این جست‌وجوی تاریخی سعی می‌کند یک­جور هویت ملی و قومی ‌پیدا کند»(همان).

آثار خسروی انسان را به اندیشیدن و استغراق در واژه‌ها دعوت می‌کند. موضوعات اصلی آثار او مسائل ازلی-ابدی مثل هستی، مرگ، عشق و انسان است.

«از مهم­ترین ویژگی‌های دیگر ابوتراب خسروی، تسلط هم­زمان او بر ادبیات فارسی کهن و ادبیات مدرن غرب است. تلفیق موفق سنت و مدرنیسم و روایت­های متعدد و مستقل از خسروی نویسنده­ای موفق می­سازند که اگر چه کمی دیر و در سی و چند سالگی نخستین کارش را چاپ کرده است؛ حالا از شاخه­های پربار ادبیات داستانی ایران محسوب می­شود. در واقع داستان‌های او برآمده از هم‌نشینی عناصر پست‌مدرن و تصویرهای سنتی و قدیمی است که با زبانی خونسرد و نظام‌ یافته بیان می‌شود» (صولت­پور، رادیو زمانه:۴/۶/۹۰).

استفاده از روش بینامتنی از اصول دیگر داستان­نویسی اوست. او در مورد بینامتنیتی که در داستان­هایش وجود دارد، چنین می­گوید:

«هدف‌­ من‌ در استفاده ‌از روش ‌بینامتنی ‌این ‌بوده‌ است ‌که ما به‌ نوعی ‌به ‌ریشه‌های فرهنگی­مان ‌رجوع‌ کنیم‌. بـه‌نظر من ‌بی‌توجهی ‌ما بـه ‌حـافظ، مولانا، تاریخ ‌بلعمی‌، شاهنامه ‌و گلستان‌ و مراجعه نکردن ‌به‌ این‌ متون ‌ایراد کار ما ایرانیان‌ است‌. حتی ‌آن­هایی‌ که‌ به ‌ادبیات ‌علاقه‌مندند، ادبیات ‌را تخصصی ‌دنبال ‌نمی­کنند. یکی ‌از اهداف ‌من ‌هم ‌این‌ بود که ‌رمانِ ‌امروز را به ‌این ‌صورت‌ به ‌فضای گذشته­مان ‌مرتبط کنم‌ تا رمانی ‌ایرانی ‌پدید بیاورم‌. اما هدف ‌دیگری هم‌ از این ‌نوع ‌روایت ‌و روش ‌بینامتنی ‌داشتم ‌و آن ‌ریشه‌یابی ‌مسایل ‌اجتماعی‌ بود.» (زمانیان، نشریه قدس، ۳۰/۸/۸۳).

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عناصر داستان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.