مقاله الگوهای ارتباطی خانواده

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله الگوهای ارتباطی خانواده

تعداد صفحات: ۲۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

خانواده یک تجربه جهانی است و در هر فرهنگی یافت می­شود. با مطرح شدن واژه خانواده تلاش جهت یک تعریف جامع و کاربردی از آن آغاز شده است. با هم بودن، ازدواج، فرزندپروری، سبک زندگی، سکونت دائم مفاهیمی هستند که در تعاریف مختلف آمده­اند.

به اعتقاد نولر[۱] و فیتزپاتریک (۱۹۹۳،به نقل از ولتی، ۲۰۰۳) خانواده معمولاً با استفاده از سه مقوله تعریف می­شود: ساختار[۲] ، وظیفه ­مداری[۳] و فرایندهای تبادلی[۴] در تعریف ساختاری به سلسله مراتب اعضای خانواده از لحاظ قانونی و زیست شناختی با توجه به جنس و سن توجه می­شود. در تعریف وظیفه­ مداری تمرکز بر نیازهای روانی اجتماعی خانواده است. بطورمثال در این مقوله یک خانواده خوب خانواده­ای است که پاسخگوی جامعه­ پذیری فرزندانش باشد.

فرایندهای تبادلی بر احساسات و پاسخگویی دوجانبه اعضا به یکدیگر تأکید دارد و خانواده مطلوب در این تعریف به عنوان یک گروه صمیمی و دارای حس یکی بودن و هویت گروهی معرفی می­شود.

با این وجود در زمینه تعریف خانواده، در بعضی از تحقیقات علمی پیشروی تدریجی از تعاریف ساختاری به تعاریف کارکرد محور مشهور است(نولر و فیتزپاتریک، ۱۹۹۳، به نقل از ولتی، ۲۰۰۳)

تئوری سیستم­های خانوادگی، خانواده را به صورت سیستمی درنظر می­گیرد. در نگاه سیستمی به خانواده، هر بخش بر بخش­های دیگر تأثیر گذاشته و ازآنها تأثیر می­پذیرد. (کلین[۵] و وایت[۶]، ۱۹۹۶، به نقل از سیگلمن[۷] و شیفر[۸] ، ۱۹۹۹).

برونفن­برنر[۹] در رویکرد  بوم­شناختی خود (۱۹۷۹، ۱۹۹۵،به نقل از سیگلمن و شیفر، ۱۹۹۹) خانواده را سیستمی در نظر می­گیرد که درون سیستمهای اجتماعی بزرگتر همچون محله، جامعه، خرده فرهنگ و فرهنگ­های وسیعتر قرار گرفته و از آن تأثیر می­پذیرد.

بسیاری از متخصصان، به جای معرفی خانواده به عنوان یک سیستم یا گروه پردازش اطلاعات یا فرصتی برای مبادله اجتماعی بین اعضای آن، خانواده را به عنوان نوعی ارتباط و گفت­وشنود معرفی می­کنند (فیتزپاتریک، ۲۰۰۴). واتزلاویک[۱۰]، بیوین[۱۱] و جکسون[۱۲]  (۱۹۶۷، به نقل از کلارک و شیلدز، ۱۹۹۷) خانواده را سیستمی قانون­گذار تعریف می­کنند که اعضای آن به طور مداوم در حال تعریف مجدد ماهیت روابط خود بر مبنای الگوی ارتباطشان هستند. اعضای خانواده الگوهای ارتباطات خود برای سازماندهی در شیوه­های قابل پیش­بینی رفتار به کار می­برند (گالوین و برومل[۱۳]،۱۹۹۱، به نقل از کلارک و شیلدز، ۱۹۹۷) الگوهای ارتباطات خانواده متمایز از یکدیگر هستند. شناخت انواع مختلف الگوها و سبک های ارتباطات خانواده علاوه بر توصیف، به پیش­بینی عملکرد خانواده­ها وتوصیه­ها و تجویزهای مربوط به آن هم کمک می­کند (فیتزپاتریک، ۲۰۰۴)

در رابطه با ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (۱۹۹۴، به نقل از فیتزپاتریک، ۲۰۰۴) جهت­گیری گفت­وشنود و جهت­گیری همنوایی را به عنوان باورهایی اساسی که تعیین می­کنند چقدر اعضای خانواده افکار و احساسات خود را با یکدیگر در میان می­گذارند، مفهوم­سازی کرده­اند.

 

واژه های کلیدی: الگوهای ارتباطی خانواده،ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، جهت­گیری گفت­وشنود، جهت­گیری همنوایی، انواع الگوهای ارتباطی خانواده

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تاریخچه الگوهای ارتباطات خانواده ۸
ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده ۱۰
۱-جهت گیری گفت وشنود ۱۲
۲-جهت گیری همنوایی ۱۲
انواع الگوهای ارتباطی خانواده ۱۴
۱-خانواده های توافق کننده ۱۴
۲-خانواده های کثرت گرا ۱۵
۳-خانواده های حفظ کننده ۱۶
۴-خانواده های به حال خود واگذاشته ۱۶
منابع ۱۸

منابع

 رحیمی، مهدی (۱۳۸۶). تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی.
پایان­نامه کارشناسی ارشد، بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.

کوروش­نیا، مریم(۱۳۸۵). بررسی تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.

Koesten. J. (2004).Family communication patterns,sex of subject and communication competence.Communication Monographs, 11, 2, 226-244.

Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2002b). Toward a theory of family Communication”, Communication Theory,.12, 1, 70-91.

Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2002a).Understanding family communication patterns and family functioning : The role of conversation orientation and conformity orientation. Communication Year Book, 28,. 36-68.

Koerner, A. F. & Maki, L. (2004). Family communication patterns and social support in families of origin and adult children’s subsequent intimate relationship.Paper presented at the International Association for Relationship Research conference, Madison, WI, July 22-25.

Fitzpatrick, M. A. (2004). The  family communication patterns theory: observations on its development and application.” The Journal Of Family Communication, 167-179.

Wolters, C. A., Pintrich, p. R. , and karabenick, S. A. (2003). Assessing Academic Self- regulated learning. Paper prepared for the Conference on Indicators of positive Development: Definitions, Measures, and prospective validity.

Mcleoad, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education reconceptualization, In D.A. Grouws (Ed). Handbook of Research on Mathematics Teaching & Learning (575-596). Newyork: Macmillan.

Anderson, R.C.(1984). Some reflections on the acquisition of knowledge. Educational Researcher, 13,5-10.

Baron, R. M., & Kenny, D. A . (1986). The moderator mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

 مقدمه

خانواده مهمترین و کوچکترین نهادی است که در ابتدا باورهای افراد در آن شکل می­گیرد. کوئرنر و ایس (۲۰۰۱) معتقدند که اعضای خانواده دیدگاهها، ارزشها و سیستمهای اعتقادی خود را با یکدیگر در میان می­گذارند که این مورد ادراکات اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار می­دهد. نحوه ارتباطات و نوع نگاه فرد به ارتباطات، رفتارهای آتی فرد را شکل می­دهد و این رفتارها متعاقباً تفسیرهای ذهنی در مورد ارتباطات، شخصیت و نوع نگاه فرد به دنیا را موجب می­شود. (لال[۱]، ۱۹۸۰، به نقل از ولتی، ۲۰۰۳).

لیدون، برادفرد و نلسون (۱۹۹۳) ارتباطات موجود در بین اعضای خانواده را به عنوان یکی از مهمترین جنبه ­های روابط بین فردی و کلیدی برای فهم پویایی های تحت تأثیر روابط خانواده قلمداد کرده اند. ریچرتز[۲] و فرانکل[۳] (۱۹۹۰) بیان می­کنند در مقایسه با خانواده­ هایی که با فرزندان خود مسأله دارند، خانواده­ های بهینه در بین اعضای خود ارتباطات بازتر و راحت­تری دارند که در آن اعضای خانواده مجالی برای ابراز خود می­یابند.

چفی و همکارانش (چفی، مک­لئود و اتکین، ۱۹۷۱، به نقل از کواستن، ۲۰۰۴؛ مک­لئود و چفی، ۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و مکی، ۲۰۰۴) بر اساس ابعاد جهت­ گیری مفهومی وجهت­ گیری اجتماعی، چهارنوع الگوی ارتباطات خانواده یا چهارنوع خانواده را معرفی کردند: خانواده توافق ­کننده، خانواده کثرت­گرا، خانواده حفظ ­کننده و خانواده به حال خود واگذارنده.

خانواده توافق­ کننده، هم جهت­ گیری مفهومی و هم جهت­ گیری اجتماعی زیادی داشت. خانواده کثرت­ گرا، جهت­ گیری مفهومی زیادی داشت اما جهت­گیری اجتماعی آن کم بود.

خانواده حفظ­کننده، جهت­ گیری مفهومی کمی داشت اما جهت­ گیری اجتماعی آن زیاد بود. بالاخره، خانواده به حال خود واگذارنده ، هم­ جهت­گیری مفهومی کمی داشت و هم
جهت­ گیری اجتماعی کمی.

چفی و همکارانش بر این باور بودند که این نوع­ شناسی بیشتر مربوط به ساختار ارتباطات خانواده است تا محتوای آن. ابعاد جهت ­گیری مفهومی و جهت­ گیری اجتماعی و ابزار معروف الگوی ارتباطات خانواده[۴] برای سالهای زیادی در دهه­ های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ مطالعه خانواده و تأثیرپذیری از رسانه­ها را تحت­الشعاع خود قرار داد (فیتز پاتریک، ۲۰۰۴).

ابعاد جهت­ گیری مفهومی و جهت­ گیری اجتماعی بعدها توسط دیوید ریچی توضیح داده شدند و دوباره روی آنها کار شد. ریچی، (۱۹۹۱، به نقل از فیتزپاتریک، ۲۰۰۴)

چندین یافته تحقیقاتی ناهمخوان با چهارچوبی که توسط مک­لئود و چفی (۱۹۷۲، به نقل از فیتزپاتریک، ۲۰۰۴) بیان شده بود، را متذکر شد و دوبعد زیربنایی این الگوها را به این منظور که ویژگیهای رفتاری خود را بهتر به دست آوردند، از نو نامگذاری کرد. از آنجا که جهت­ گیری مفهومی بر اهمیت عقاید تأکید داشت، جهت ­گیری گفت ­و شنود نامیده شد تا توجه به بحث و تبادل­نظرباز و پذیرنده عقاید بین والدین و فرزندان را منعکس کرده باشد و از آنجا که جهت ­گیری اجتماعی بر پیروی تأکید داشت، جهت­ گیری همنوایی نامیده شد.

تاریخچه الگوهای ارتباطات خانواده

با مطالعه ارتباطات خانواده، چفی و همکارانش (چفی، مک­لئود و واکمن[۵]، ۱۹۷۰، مک­لئود هربرگ و پرایس[۶]،۱۹۶۶، استون[۷]و چفی، ۱۹۷۰، به نقل از کواستن، ۲۰۰۴، چفی و مک­لئود، ۱۹۷۲، چفی، مک­لئود و اتکین[۸]،۱۹۷۱، مک­لئود و چفی، ۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و فیتزپاتریک،a 2002) با ابتکار خودنظریه­ی را مطرح کردند که بیان می­کرد الگوهای ارتباطات خانواده شیوه­هایی را منعکس می­کنند که به وسیله آنها خانواده واقعیت اجتماعی را تعبیر و تفسیر کرده، اعضایش را در آن تعبیر و تفسیر سهیم می­سازد. چفی و همکارانش (استون و چفی، ۱۹۷۰، به نقل از کواستن،۲۰۰۴؛ مک­لئود و چفی، ۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و مکی، ۲۰۰۴) بعدها استدلال کردند برای رسیدن به یک واقعیت مشترک در بین اعضای خانواده، یک راه مورد بحث قراردادن باورها و مفاهیم به منظور رسیدن به معنایی مشترک است. آنها این شیوه را «جهت­گیری مفهومی»[۹] نامیدند.

راه دیگر، روآوردن به والدین برای راهنمایی گرفتن است، که آن را «جهت­گیری اجتماعی»[۱۰] نامیدند. برحسب ارتباطات خانواده، جهت­گیری مفهومی به وسیله بیان راحت عقاید و درگیری فعالانه در بحث و تبادل­نظر مشخص می­شد. در حالی که ویژگی جهت­گیری اجتماعی تلاش برای حفظ و نگهداری روابط همگون  و همساز[۱۱] والد- فرزندی بود (مک­لئود و چفی، ۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و مکی، ۲۰۰۴).

خانواده­ای که در جهت­گیری اجتماعی نمره بالایی داشت، روابط همساز والد-فرزندی را در مورد عقاید ترجیح می­داد؛ در حالی که خانواده­ای که از جهت­گیری مفهومی زیادی برخوردار بود، عقاید موجود در رابطه را ترجیح می­داد. در خانواده­هایی که دارای گرایش مفهومی بودند، والدین به در نظر گرفتن همه جوانب یک مطلب قبل از اتخاذ یک جنبه و بیان عقیده فرد حتی اگر مغایر با عقاید دیگران باشد، تأکید داشتند.

 

[۱] -Iull

۱- Reicherts

۲ – Frankel

[۴] -Family communication pattern

[۵] -Wackman

[۶] -Price

[۷] -Stone

[۸] -Atkin

[۹] -Concept-orientation

[۱۰] -Socio orientation

[۱۱] -Harmonious

[۱] -Noller

[۲] -Structure

[۳] -Task orientation

[۴] -Transactional process

[۵] – Klein

[۶] – White

[۷] -Sigelman

[۸] -Dhaffer

[۹] -Bronfenbernner

[۱۰] -Watzlawick

[۱۱] -Beavin

[۱۲] -Kakson

[۱۳] -Galvin & Brommel

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.