عنوان
تعداد صفحات: ۲۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
خانواده یک تجربه جهانی است و در هر فرهنگی یافت میشود. با مطرح شدن واژه خانواده تلاش جهت یک تعریف جامع و کاربردی از آن آغاز شده است. با هم بودن، ازدواج، فرزندپروری، سبک زندگی، سکونت دائم مفاهیمی هستند که در تعاریف مختلف آمدهاند.
به اعتقاد نولر[۱] و فیتزپاتریک (۱۹۹۳،به نقل از ولتی، ۲۰۰۳) خانواده معمولاً با استفاده از سه مقوله تعریف میشود: ساختار[۲] ، وظیفه مداری[۳] و فرایندهای تبادلی[۴] در تعریف ساختاری به سلسله مراتب اعضای خانواده از لحاظ قانونی و زیست شناختی با توجه به جنس و سن توجه میشود. در تعریف وظیفه مداری تمرکز بر نیازهای روانی اجتماعی خانواده است. بطورمثال در این مقوله یک خانواده خوب خانوادهای است که پاسخگوی جامعه پذیری فرزندانش باشد.
فرایندهای تبادلی بر احساسات و پاسخگویی دوجانبه اعضا به یکدیگر تأکید دارد و خانواده مطلوب در این تعریف به عنوان یک گروه صمیمی و دارای حس یکی بودن و هویت گروهی معرفی میشود.
با این وجود در زمینه تعریف خانواده، در بعضی از تحقیقات علمی پیشروی تدریجی از تعاریف ساختاری به تعاریف کارکرد محور مشهور است(نولر و فیتزپاتریک، ۱۹۹۳، به نقل از ولتی، ۲۰۰۳)
تئوری سیستمهای خانوادگی، خانواده را به صورت سیستمی درنظر میگیرد. در نگاه سیستمی به خانواده، هر بخش بر بخشهای دیگر تأثیر گذاشته و ازآنها تأثیر میپذیرد. (کلین[۵] و وایت[۶]، ۱۹۹۶، به نقل از سیگلمن[۷] و شیفر[۸] ، ۱۹۹۹).
برونفنبرنر[۹] در رویکرد بومشناختی خود (۱۹۷۹، ۱۹۹۵،به نقل از سیگلمن و شیفر، ۱۹۹۹) خانواده را سیستمی در نظر میگیرد که درون سیستمهای اجتماعی بزرگتر همچون محله، جامعه، خرده فرهنگ و فرهنگهای وسیعتر قرار گرفته و از آن تأثیر میپذیرد.
بسیاری از متخصصان، به جای معرفی خانواده به عنوان یک سیستم یا گروه پردازش اطلاعات یا فرصتی برای مبادله اجتماعی بین اعضای آن، خانواده را به عنوان نوعی ارتباط و گفتوشنود معرفی میکنند (فیتزپاتریک، ۲۰۰۴). واتزلاویک[۱۰]، بیوین[۱۱] و جکسون[۱۲] (۱۹۶۷، به نقل از کلارک و شیلدز، ۱۹۹۷) خانواده را سیستمی قانونگذار تعریف میکنند که اعضای آن به طور مداوم در حال تعریف مجدد ماهیت روابط خود بر مبنای الگوی ارتباطشان هستند. اعضای خانواده الگوهای ارتباطات خود برای سازماندهی در شیوههای قابل پیشبینی رفتار به کار میبرند (گالوین و برومل[۱۳]،۱۹۹۱، به نقل از کلارک و شیلدز، ۱۹۹۷) الگوهای ارتباطات خانواده متمایز از یکدیگر هستند. شناخت انواع مختلف الگوها و سبک های ارتباطات خانواده علاوه بر توصیف، به پیشبینی عملکرد خانوادهها وتوصیهها و تجویزهای مربوط به آن هم کمک میکند (فیتزپاتریک، ۲۰۰۴)
در رابطه با ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (۱۹۹۴، به نقل از فیتزپاتریک، ۲۰۰۴) جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی را به عنوان باورهایی اساسی که تعیین میکنند چقدر اعضای خانواده افکار و احساسات خود را با یکدیگر در میان میگذارند، مفهومسازی کردهاند.
واژه های کلیدی: الگوهای ارتباطی خانواده،ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، جهتگیری گفتوشنود، جهتگیری همنوایی، انواع الگوهای ارتباطی خانواده
چکیده ۴
مقدمه ۶
تاریخچه الگوهای ارتباطات خانواده ۸
ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده ۱۰
۱-جهت گیری گفت وشنود ۱۲
۲-جهت گیری همنوایی ۱۲
انواع الگوهای ارتباطی خانواده ۱۴
۱-خانواده های توافق کننده ۱۴
۲-خانواده های کثرت گرا ۱۵
۳-خانواده های حفظ کننده ۱۶
۴-خانواده های به حال خود واگذاشته ۱۶
منابع ۱۸
رحیمی، مهدی (۱۳۸۶). تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی.
پایاننامه کارشناسی ارشد، بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
کوروشنیا، مریم(۱۳۸۵). بررسی تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
Koesten. J. (2004).Family communication patterns,sex of subject and communication competence.Communication Monographs, 11, 2, 226-244.
Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2002b). Toward a theory of family Communication”, Communication Theory,.12, 1, 70-91.
Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2002a).Understanding family communication patterns and family functioning : The role of conversation orientation and conformity orientation. Communication Year Book, 28,. 36-68.
Koerner, A. F. & Maki, L. (2004). Family communication patterns and social support in families of origin and adult children’s subsequent intimate relationship.Paper presented at the International Association for Relationship Research conference, Madison, WI, July 22-25.
Fitzpatrick, M. A. (2004). The family communication patterns theory: observations on its development and application.” The Journal Of Family Communication, 167-179.
Wolters, C. A., Pintrich, p. R. , and karabenick, S. A. (2003). Assessing Academic Self- regulated learning. Paper prepared for the Conference on Indicators of positive Development: Definitions, Measures, and prospective validity.
Mcleoad, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education reconceptualization, In D.A. Grouws (Ed). Handbook of Research on Mathematics Teaching & Learning (575-596). Newyork: Macmillan.
Anderson, R.C.(1984). Some reflections on the acquisition of knowledge. Educational Researcher, 13,5-10.
Baron, R. M., & Kenny, D. A . (1986). The moderator mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
خانواده مهمترین و کوچکترین نهادی است که در ابتدا باورهای افراد در آن شکل میگیرد. کوئرنر و ایس (۲۰۰۱) معتقدند که اعضای خانواده دیدگاهها، ارزشها و سیستمهای اعتقادی خود را با یکدیگر در میان میگذارند که این مورد ادراکات اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. نحوه ارتباطات و نوع نگاه فرد به ارتباطات، رفتارهای آتی فرد را شکل میدهد و این رفتارها متعاقباً تفسیرهای ذهنی در مورد ارتباطات، شخصیت و نوع نگاه فرد به دنیا را موجب میشود. (لال[۱]، ۱۹۸۰، به نقل از ولتی، ۲۰۰۳).
لیدون، برادفرد و نلسون (۱۹۹۳) ارتباطات موجود در بین اعضای خانواده را به عنوان یکی از مهمترین جنبه های روابط بین فردی و کلیدی برای فهم پویایی های تحت تأثیر روابط خانواده قلمداد کرده اند. ریچرتز[۲] و فرانکل[۳] (۱۹۹۰) بیان میکنند در مقایسه با خانواده هایی که با فرزندان خود مسأله دارند، خانواده های بهینه در بین اعضای خود ارتباطات بازتر و راحتتری دارند که در آن اعضای خانواده مجالی برای ابراز خود مییابند.
چفی و همکارانش (چفی، مکلئود و اتکین، ۱۹۷۱، به نقل از کواستن، ۲۰۰۴؛ مکلئود و چفی، ۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و مکی، ۲۰۰۴) بر اساس ابعاد جهت گیری مفهومی وجهت گیری اجتماعی، چهارنوع الگوی ارتباطات خانواده یا چهارنوع خانواده را معرفی کردند: خانواده توافق کننده، خانواده کثرتگرا، خانواده حفظ کننده و خانواده به حال خود واگذارنده.
خانواده توافق کننده، هم جهت گیری مفهومی و هم جهت گیری اجتماعی زیادی داشت. خانواده کثرت گرا، جهت گیری مفهومی زیادی داشت اما جهتگیری اجتماعی آن کم بود.
خانواده حفظکننده، جهت گیری مفهومی کمی داشت اما جهت گیری اجتماعی آن زیاد بود. بالاخره، خانواده به حال خود واگذارنده ، هم جهتگیری مفهومی کمی داشت و هم
جهت گیری اجتماعی کمی.
چفی و همکارانش بر این باور بودند که این نوع شناسی بیشتر مربوط به ساختار ارتباطات خانواده است تا محتوای آن. ابعاد جهت گیری مفهومی و جهت گیری اجتماعی و ابزار معروف الگوی ارتباطات خانواده[۴] برای سالهای زیادی در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ مطالعه خانواده و تأثیرپذیری از رسانهها را تحتالشعاع خود قرار داد (فیتز پاتریک، ۲۰۰۴).
ابعاد جهت گیری مفهومی و جهت گیری اجتماعی بعدها توسط دیوید ریچی توضیح داده شدند و دوباره روی آنها کار شد. ریچی، (۱۹۹۱، به نقل از فیتزپاتریک، ۲۰۰۴)
چندین یافته تحقیقاتی ناهمخوان با چهارچوبی که توسط مکلئود و چفی (۱۹۷۲، به نقل از فیتزپاتریک، ۲۰۰۴) بیان شده بود، را متذکر شد و دوبعد زیربنایی این الگوها را به این منظور که ویژگیهای رفتاری خود را بهتر به دست آوردند، از نو نامگذاری کرد. از آنجا که جهت گیری مفهومی بر اهمیت عقاید تأکید داشت، جهت گیری گفت و شنود نامیده شد تا توجه به بحث و تبادلنظرباز و پذیرنده عقاید بین والدین و فرزندان را منعکس کرده باشد و از آنجا که جهت گیری اجتماعی بر پیروی تأکید داشت، جهت گیری همنوایی نامیده شد.
با مطالعه ارتباطات خانواده، چفی و همکارانش (چفی، مکلئود و واکمن[۵]، ۱۹۷۰، مکلئود هربرگ و پرایس[۶]،۱۹۶۶، استون[۷]و چفی، ۱۹۷۰، به نقل از کواستن، ۲۰۰۴، چفی و مکلئود، ۱۹۷۲، چفی، مکلئود و اتکین[۸]،۱۹۷۱، مکلئود و چفی، ۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و فیتزپاتریک،a 2002) با ابتکار خودنظریهی را مطرح کردند که بیان میکرد الگوهای ارتباطات خانواده شیوههایی را منعکس میکنند که به وسیله آنها خانواده واقعیت اجتماعی را تعبیر و تفسیر کرده، اعضایش را در آن تعبیر و تفسیر سهیم میسازد. چفی و همکارانش (استون و چفی، ۱۹۷۰، به نقل از کواستن،۲۰۰۴؛ مکلئود و چفی، ۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و مکی، ۲۰۰۴) بعدها استدلال کردند برای رسیدن به یک واقعیت مشترک در بین اعضای خانواده، یک راه مورد بحث قراردادن باورها و مفاهیم به منظور رسیدن به معنایی مشترک است. آنها این شیوه را «جهتگیری مفهومی»[۹] نامیدند.
راه دیگر، روآوردن به والدین برای راهنمایی گرفتن است، که آن را «جهتگیری اجتماعی»[۱۰] نامیدند. برحسب ارتباطات خانواده، جهتگیری مفهومی به وسیله بیان راحت عقاید و درگیری فعالانه در بحث و تبادلنظر مشخص میشد. در حالی که ویژگی جهتگیری اجتماعی تلاش برای حفظ و نگهداری روابط همگون و همساز[۱۱] والد- فرزندی بود (مکلئود و چفی، ۱۹۷۲، به نقل از کوئرنر و مکی، ۲۰۰۴).
خانوادهای که در جهتگیری اجتماعی نمره بالایی داشت، روابط همساز والد-فرزندی را در مورد عقاید ترجیح میداد؛ در حالی که خانوادهای که از جهتگیری مفهومی زیادی برخوردار بود، عقاید موجود در رابطه را ترجیح میداد. در خانوادههایی که دارای گرایش مفهومی بودند، والدین به در نظر گرفتن همه جوانب یک مطلب قبل از اتخاذ یک جنبه و بیان عقیده فرد حتی اگر مغایر با عقاید دیگران باشد، تأکید داشتند.
[۱] -Iull
[۴] -Family communication pattern
[۵] -Wackman
[۶] -Price
[۷] -Stone
[۸] -Atkin
[۹] -Concept-orientation
[۱۰] -Socio orientation
[۱۱] -Harmonious
[۱] -Noller
[۲] -Structure
[۳] -Task orientation
[۴] -Transactional process
[۵] – Klein
[۶] – White
[۷] -Sigelman
[۸] -Dhaffer
[۹] -Bronfenbernner
[۱۰] -Watzlawick
[۱۱] -Beavin
[۱۲] -Kakson
[۱۳] -Galvin & Brommel
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر