مقاله سرمایه فکری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سرمایه فکری

تعداد صفحات: ۵۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سرمایه فکری عبارت است از تفاوت بین ارزش بازاری و ارزش دفتری دارایی­های یک شرکت (Seetharaman et al, 2002). در تعریفی دیگر، از سرمایه فکری بعنوان همه فرآیندها و دارایی­ها نام برده می­شود که معمولاً در ترازنامه منعکس نمی­شوند. متاسفانه هیچ تعریف جهانشمولی از سرمایه فکری وجود ندارد. خود این سرمایه های فکری هم دارای یکسری اجزایی هستند که در یک طبقه­بندی ساده شامل سرمایه انسانی، سازمانی و رابطه­ای می­شود (Bontis, 2000).

سرمایه انسانی:شامل ذخیره دانش اعضای یک سازمان است که شامل شایستگی­ها و طرز فکرهای کارکنان است (Bontis, 2000).

سرمایه ساختاری:شامل همه مخازن دانش غیرانسانی در یک سازمان است که شامل پایگاه داده­ها، چارتهای سازمانی، فرآیندها، استراتژی­ها و . . . می­باشد (Bontis, 2000).

سرمایه رابطه ­ای:عبارت است از دانش موجود در کانال­های بازاریابی و روابط با کلیه ذینفعان یک سازمان است (Bontis, 2000).

 

واژه های کلیدی: سرمایه فکری ،سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی ، سرمایه رابطه ­ای

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعاریف مختلف سرمایه فکری ۹
انواع طبقه‌بندی‌ها اجزاء سرمایه فکری ۱۲
بعد انسانی ۲۶
بعد ر ابطه ای ۲۸
بعد سازمانی ۲۹
منافع و مزایای اندازه‌گیری سرمایه فکری ۳۲
۱- تنظیم استراتژی ۳۵
۲- ارزیابی اجرای استراتژیها ۳۶
۳- گسترش و تنوع و توسعه استراتژیک ۳۷
۴- جبران خدمات ۳۸
۵- ابلاغ به ذینفعان خارجی ۳۸
سایر دلایل ۳۹
اندازه گیری سرمایه فکری: مدلها و روشهای آن ۴۱
سرمایه رابطه ای (مشتری) ۴۲
اجزای سرمایه رابطه ای ۴۴
نتیجه گیری ۴۶
منابع ۴۸

منابع

Kannan, G, and Aulbar, W, G, 2004, “intellectual capital: measurement effectiveness”, journal of intellectual capital, vol,5, No.3

Tayles, M,. Bramley, A., Adshead, N and Farr, J. 2002, “Dealing with the management of Intellectual Capital: The potential Role of Strategic Management Accounting”, Accounting Auditing & Accountability Journal, Vol. 15, No. 2

Sullivan, P. H. Jr., Sullivan, P. H. Sen, “Valuing intangibles companies: an intellectual capital approach”. Journal of intellectual capital, Vol.1 No.4, PP: 328-340. 2000.

Bontis ,N., Crossan, M. AND Hulland, j,” Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows”. Journal of Management Studies,39(4) June, 2002.pp.437-466.

Bontis, N. “Intellectual capital : an exploratory study that develops measures and models”. Managing Decision 36(2), 1998.pp.63-76.

Bontis, N.” Theres a price on your head: managing intellectual capital strategically” .Business Quarterly Summer, 1996.pp.41-47.

Bontis, N., Crossan, M. AND Hulland, j,” Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows”. Journal of Management Studies,39(4) June, 2002.pp.437-466.

Bontis, N., Dragonetti, N. C., Jacobsen, K. and Roos, G., 1999, “The knowledge Toolbox: A review of the Tools Available to Measure and Manage Intangible Resources” .European Management Journal Vol 17 No.4 August, pp.391-402.

Bontis, N.,”CKO wanted- evangelical skills necessary: a review of the chief knowledge officer position”, Knowledge and Process Management,Vol.7 No.4,in press.2000

مقدمه

در پارادایم صنعتی قدیم شرکت‌ها تحت اصول اقتصاد کمیابی عمل می‌کردند. اقتصاد کمیابی بدین معناست که منابع و داراییهای  تحت سلطه و کنترل شرکت‌ها، محدود و کمیاب هستند و استفاده بیشتر از آنها، از ارزش آنها می‌کاهد ولی در عصر اقتصاد اطلاعاتی و دانشی، این اصول صدق نمی‌کند. شرکتها در اقتصاد دانشی تحت اصول اقتصاد فراوانی عمل می‌کنند اقتصاد فراوانی بدین معناست که منابع و داراییهای در اختیار شرکت به میزان فراوانی وجود دارد. این نوع داراییها از نوع نامشهود هستند و بیشتر در افراد قرار دارند که ما به آنها دستیابی داریم مثالی از موضوع فراوانی این نوع داراییها در اقتصاد دانشی، فراوانی اطلاعات در اینترنت است (Sullivan et al., 2000).

بطور خلاصه در اقتصاد دانشی، مهمترین دارایی­ها و عوامل تولید شرکت‌ها نامشهود هستند که استفاده از آنها، از ارزش آنها کم نمی‌کند و حتی به ارزش آنها نیز می‌افزاید. این نوع دارایی­های نامشهود شامل دانش، سرمایه فکری و … . هستند ولی در اقتصاد صنعتی مهمترین عوامل تولید و دارایی­ها  مشهود و فیزیکی هستند که استفاده از آنها، از ارزش آنها می‌کاهد و این دارایی­ها  شامل زمین، ماشین‌آلات و سرمایه‌های پولی و … . است.

کندریک[۱] (۱۹۹۰) که یکی از مشهورترین اقتصاددانان مطرح آمریکا است می‌گوید که در سال ۱۹۲۹، نسبت به سرمایه‌های تجاری نامشهود به سرمایه‌های تجاری مشهود ۳۰ به ۷۰ بوده است ولی در سال ۱۹۹۰ این نسبت به میزان  ۶۳ به ۳۷ رسیده است و همچنین لئو[۲] مطرح می‌سازد که فقط در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کل ارزش بازاری شرکت‌ها، از داراییهای  مشهود و فیزیکی است و دارایی­های نامشهود در حدود ۸۵ درصد کل ارزش بازاری شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند که هنوز هیچ کاری در مورد اندازه‌گیری آنها صورت نگرفته است (Seetharaman et al., 2002). همچنین یکسری مطالعات انجام شده در سال ۱۹۹۹ در زمینه ترکیب دارایی­های هزاران شرکت‌ها غیر مالی در طی سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۸ نشان داد که رابطه بین دارایی­های نامشهود و مشهود بطور قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است. در سال ۱۹۷۸، نسبت دارایی­های مشهود و نامشهود ۸۰ به ۲۰ بوده ولی در سال‌ ۱۹۹۸، این نسبت تقریباً به ۲۰ به ۸۰ رسیده است. این تغییر قابل ملاحظه؛ باعث ایجاد یکسری روش‌هایی برای محاسبه ثروت شرکت‌هایی شده است که مهمترین داراییهای آنها، دارایی­های نامشهود بویژه فکری و دانشی بوده است (Sullivan et al., 2002).

تعاریف مختلف سرمایه فکری

در رابطه با سرمایه فکری تعاریف مختلفی ارائه شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره  خواهد شد:

سرمایه فکری یک چیز فرار و گریزان[۱] است اما زمانیکه کشف شود و مورد استفاده قرار گیرد سازمان را قادر می‌سازد تا با یک منبع جدید در محیط رقابت کند (Bontis, 1996).

سرمایه فکری شامل همه فرایندها و داراییهایی است که بطور معمولی و سنتی در ترازنامه نشان داده نمی‌شود و همچنین شامل آن دسته از داراییهای نامشهودی مانند علایم تجاری[۲] یا مارک‌های تجاری، مارک ها و حق امتیاز است که روشهای حسابداری مدرن آنها را در نظر می‌گیرند(Roos et al., 1997).

سرمایه فکری شامل حاصل جمع دانش اعضای یک سازمان و تبدیل کاربرد عملی دانش اعضای سازمان است (Roos et al., 1997).

سرمایه فکری تفاوت بین ارزش بازاری یک شرکت و هزینه جایگزینی داراییهای آن است (Seetharaman et al., 2002).

سرمایه فکری مجموعه منحصربفردی از منابع مشهود و نامشهود شرکت و همچنین سرمایه فکری نیز به تغییر و تحولات این منابع مشهود و نامشهود نیز اطلاق می‌شود (Gupta et al, 2001).

سرمایه فکری، مواد فکری[۳] از قبیل دانش و اطلاعات و مالکیت (دارائی) معنوی[۴] و تجربه است که باعث ایجاد ثروت می‌شوند و هنوز تعریف جهانشمولی برای آن وجود ندارد (Stewart, 1997).

سرمایه فکری جستجو و پیگیری استفاده موثر از دانش (کالا ساخته شده) در مقایسه با اطلاعات (مواد خام) است (Bontis, 1998).

 

[۱]– Elusive

[۲]– Trademarks

[۳]– Intellectual Material

[۴]– Intellectual Property

[۱] . Kendrick

[۲] -Lev

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری
  • مقاله سرمایه انسانی
  • مقاله صندوق سرمایه گذاری مشترک
  • مقاله روش های اندازه گیری سرمایه فکری
  • مقاله سرمایه فکری
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.