مقاله رویکردهای فرسودگی شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رویکردهای فرسودگی شغلی

تعداد صفحات: ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مفهوم فرسودگی شغلی برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط فرویدنبرگرا (۱۹۷۵) معرفی شد. یکی از عوارض فشارهای ناشی از شغل فرسودگی شغلی است. واژه فرسودگی شغلی برای توصیف پاسخهایی است که آدمی در برابر فشارهای روانی از خود بروز می­دهد. فرسودگی شغلی یک حالت خستگی مفرط است که از کار سخت و بدون انگیزه و بدون علاقه ناشی می­شود (فریدنبرگر، ۱۹۷۵).

فرسودگی شغلی[۱] ( خستگی عاطفی ناشی از کار) واکنشی ممتد به محرکهای تنش زای مزمن عاطفی و بین فردی در کار می باشد که به کمک سه بعد خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و فقدان موفقیت فردی (حس ناکارآمدی) توصیف می شود (مزلاچ ، ۲۰۰۳) و فشار مزمنی را ایجاد می کند که ناشی از ناهماهنگی یا عدم تجانس میان کارگر و شغل می شود. سندرم فرسودگی شغلی از سه جزء تشکیل شده که امروزه در کانون توجه محققان و روانشناسان است .اجزای این سندرم عبارت از فرسودگی جسمی(خستگی و فقدان نیرو)، فرسودگی هیجانی(افسردگی احساسات مربوط به درماندگی) و فرسودگی نگرشی یا دگرسان بینی خود. این عارضه امروزه درصد قابل توجهی از کارمندان و کارکنان را در سازمان ها رنج می دهد و به علت کاهش توان کاری آنها و در نتیجه کارآمدی پایین، توجه محققان و همچنین مدیران سازمان ها را به خود مشغول داشته است. این عارضه حتی زندگی خارج از محیط کار و زندگی خانوادگی را نیز با اختلال مواجه می سازد. کاهش کارایی، نارضایتی شغلی، کاهش سلامت عمومی و پایین آمدن سطح مقاومت و تحمل از جمله پیامدهای فرسودگی شغلی است(نریمانی و عباسی، ۱۳۸۸).

 

واژه های کلیدی: فرسودگی شغلی، علائم، دیدگاهها، روش های مقابله

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
منشاء تاریخی فرسودگی شغلی ۶
مفهوم فرسودگی شغلی ۷
تعاریف فرسودگی شغلی ۸
علل پیدایش فرسودگی شغلی ۱۰
راههای بهبود فرسودگی کاری ۱۲
نشانه های فرسودگی شغلی ۱۳
نشانگان و معیارهای تشخیص فرسودگی شغلی ۱۶
دیدگاه‌ های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی ۱۷
۱-رویکرد بالینی ۱۷
۲- رویکرد تبادلی چرنیس ۱۷
۳-رویکرد روان شناختی- اجتماعی ۱۸
۳-عدم کارایی فردی(عدم موفقیت فردی): ۱۹
علل فرسودگی شغلی ۱۹
مشاغل مستعد فرسودگی شغلی ۲۰
مراحل و سیر فرسودگی شغلی ۲۰
عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی ۲۲
علائم فرسودگی شغلی ۲۳
دلایل فرسودگی شغلی ۲۳
روشهای مقابله با فرسودگی شغلی ۲۴
پیامدهای افزایش یا کاهش دهنده فرسودگی شغلی در سازمان ۲۶
نتیجه گیری ۲۸
منابع و ماخذ ۳۰

منابع

– عابدی، م.ر.، ۱۳۸۱، بررسی و مقایسه ی اثربخشی روشهای مشاوره ی شغلی به سبک نظریه ی یادگیری اجتماعی، سازگاری شغلی و مدل شناختی رفتاری شادمانی بر کاهش فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان رساله ی دکترا، دانشگاه علامه ی طباطبایی.

– ساعتچی، م.، ۱۳۷۰، روانشناسی درکار سازمان و مدیریت مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران، تهران: انتشارات ویرایش.

– ساعتچی، م.، ۱۳۷۲، روانشناسی بهره وری. تهران: انتشارات ویرایش.

– ساعتچی، م.، ۱۳۸۴، روانشناسی بهره وری، ویرایش دوم، تهران: نشر ویرایش.

– ساعتچی، م.، ۱۳۸۶، روانشناسی بهره وری، تهران، مؤسسه ی نشر ویرایش ص ۲۱۴و۲۱۵٫

–  بدری  گرگری، ر.، ۱۳۷۴، سندرم روانشناختی.

– افتخاری، هریس، ا.، ۱۳۸۰، فرسودگی شغلی، نشریه ی فولاد شماره ی۹۵٫

– صادقی، ا.، ۱۳۸۲، بررسی میزان فرسودگی شغلی و رابطه ی آن با سلامت عمومی در کارکنان بهداشتی درمانی مرکز روانپزشکی رازی، پایان نامه ی کارشناس ارشد دانشگاه علامه ی طباطبایی تهران.

–  پیامی پوساری، م.، ۱۳۷۴، بررسی وضعیت حمایت اجتماعی و رابطه ی آن با فرسودگی شغلی پرستاران مراقبتهای ویژه، کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس.

مقدمه

فرسودگی شغلی، کاهش قدرت سازگاری فرد با عوامل فشارزا است ونشانگانی است مرکب ازخستگی جسمی وعاطفی[۱] که منجربه ایجاد خودپنداری منفی[۲] درفرد،نگرش منفی نسبت به شغل وفقدان احساس ارتباط بامراجعان به هنگام انجام وظیفه می باشد.این نشانگان ممکن است فردرابسوی انواع بیماریهای روانی وجسمانی سوق دهدوفردرابه بالاترین مرحلۀ فرسودگی روانی وعاطفی برساند(افتخاری هریس،۱۳۸۰).

فرسودگی شغلی یک سندرم روانی متشکل از تحلیل عاطفی (احساس تخلیه‌ی قوای روانی)، مسخ شخصیّت (واکنش منفی و عاری از احساس و توأم با بی‌اعتنایی مفرط نسبت به گیرندگان خدمات) و کاهش احساس موفّقیّت فردی است که به ایجاد تصوّر منفی از خود، نگرش منفی نسبت به شغل و احساس عدم ارتباط با مراجعین می‌انجامد و به شدّت روابط فردی، شغلی و سازمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد(صابری و همکاران،۱۳۸۷).

فرسودگی شغلی عبارت است از : حالتی از خستگی جسمی ، هیجانی و ذهنی که به دلیل فشار مداوم و مکرر ناشی از برخورد فشرده و دراز مدت با عوامل انسانی یا فیزیکی بوجود می آید . نشانه ها و علائم فرسودگی شغلی ، معمولاً به صورت احساس درماندگی ، نا امیدی ، سرخوردگی ، و پیدا کردن دیدگاه منفی نسبت به خود و دیگران بروز داده می شوند . افراد ممکن است تصور کنند که بیش از حد کار می کنند وقادر به کنترل آن نیستند(صابری و همکاران،۱۳۸۷). .

فرسودگی شغلی بر اثر استرس شدید ، مداوم و کنترل نشده و زمانی که تقاضای محیط کار بیش از توانایی های شخصی برای سازگاری یا موفقیت باشد بوجود می آید . هر گاه با استرس مقابله مؤثر نشود ، فرسودگی شغلی بوجود می آید . بروز فرسودگی شغلی ناگهانی نیست ، بلکه فرآِیند پیش رونده دارد و رشد آن مرحله ای است(صابری و همکاران،۱۳۸۷).

 منشاء تاریخی فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی ابتدا به عنوان مشکل اجتماعی مطرح شد نه به عنوان ساختار علمی بنابراین مفهوم اولیه فرسودگی شغلی به وسیله واقع‌گرایی شکل گرفت تا مفاهیم علمی در این مرحله مقدماتی شکل گیری مفهوم، تمرکز بر روی توصیفهای بالینی فرسودگی بود و بعد از آن، مرحله تجربی که در آن تأکید برتحقیقات سیستماتیک بر روی فرسودگی شغلی به خصوص ارزیابی این پدیده بود، شکل گرفت. از طریق این دو مرحله بود که تئوری‌ های رشد یافته و مفهوم گسترده فرسودگی شغلی و چهار چوب‌ های فرضی دیگر، یکپارچه شدند (مسلش و شافلی[۳]، ۱۹۸۴ به نقل از بدری گرگری، ۱۳۷۴).

مسلش و همکاران (۲۰۰۱) معتقدند پژوهشهای مربوط به فرسودگی شغلی در دو مرحله جداگانه توسعه یافته‌اند: ۱) مرحله مقدماتی: در این مرحله ماهیت کار مورد بررسی قرار گرفت و هدف آن ایجاد اصطلاح فرسودگی و توصیف این پدیده بود. اولین نوشتارها در این مورد در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایالت متحده به رشته تحریر در آمدند و به توصیف این پدیده پرداختند. ۲) مرحله تجربی: در دهه ۱۹۸۰ میلادی تحقیق در مورد فرسودگی به سوی پژوهشهای تجربی منظم تغییر جهت داد(عابدی، ۱۳۸۱).

  

[۱] – mental weariness

[۲] – negative self-conceited

[۳] – Maslach & schaufli

[۱] Job burnout

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله فرسودگی شغلی
  • مقاله فرسودگی شغلی
  • پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ
  • پرسشنامه فرسودگی شغلی- سنجش کلی
  • پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلچ
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.