427 views
پایان نامه دیدگاه باستان شناسان و محققان در باب بنای تاریخی کنگاور به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۰۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
۱- المسالک و الممالک : ابن خردادبه، ترجمه دکتر حسین قره چانلو از روی متن دخویه.
– تهران، ناشر: مترجم، چاپ اول ۱۳۷۰٫
۲- الاعلاق النفیسه : احمد بن رسته (معروف به ابن رسته)، ترجمه و تعلیق دکتر حسین قره چانلو،
– تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۵ ش.
۳- البُلدان (بخش مربوط به ایران): ابوبکر احمد بن محمد بن اسحاق همدانی (ابن فقیه)، ترجمه. ح مسعود
– تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۴۹ ش.
۴- تاریخ الامم و الملوک (تاریخ طبری) : این جریر طبری، ترجمه ابوالقاسم پاینده.
– تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۲ ش.
۵- مروج الذهب و معادن الجوهر : ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، ترجمه ابوالقاسم پاینده.
– تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۴ ش.
۶- المسالک و الممالک : ابواسحق ابراهیم اصطخری، (ترجمه فارسی از قرن ۵-۶ هجری)، به کوشش ایرج افشار.
– تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. ۱۳۴۰ ش.
۷- اشکال العالم : ابوالقاسم بن احمد جیهانی، ترجمه علی بن عبدالسلام کاتب، با مقدمه و تعلیقات فیروز منصوری.
– مشهد، شرکت به نشر (آستان قدس رضوی)، ۱۳۶۸ ش.
۸- صوره الارض : ابن حوقل، ترجمه و توضیح دکتر جعفر شعار.
– تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۶ (چاپ دوم).
۹- احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم : مقدسی (معروف به بشاری).
– لیدن، چاپ دوم، ۱۹۰۶ میلادی.
۱۰- کتاب الخراج و صنعه الکتابه : ابوالفرج قدامه بن جعفر کاتب بغدادی
– بریل، ۱۸۸۹م.
۱۱- سفرنامه ابودُلف در ایران، ابودُلف (ابن المهلهل)، با تعلیقات ولادیمیرمینورسکی، ترجمه سیدابوالفضل طباطبائی.
– تهران، زوار، ۱۳۴۵ (چاپ دوم).
۱۲- عجایب المخلوقات : محمد بن احمد طوسی، به کوشش منوچهر ستوده.
– تهران، ۱۳۴۵ ش.
۱۳- المشترک وضعا” و المفترق صقعا” : یاقوت حموی، ترجمه محمد پروین گنابادی.
– تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۲ ش، (برگزیده مشترک یاقوت حموی)
۱۴- معجم البُلدان : ابی عبدا۰۰۰ یاقوت حموی، به اهتمام وستنفلد.
– تهران، چاپ افست اسدی، ۱۹۶۵ م
۱۵- آثار البلاد و اخبار العباد : زکریاء محمدبن قزوینی ترجمه : عبدالرحمن شرفکندی (هژار).
– تهران، مؤسسه علمی اندیشه جوان، ۱۳۶۶، (بخش ایران).
۱۶- تقویم البُلدان: عمادالدین ابوالفداء، ترجمه عبدالمحمد آیتی.
– تهران، ۱۳۴۹ ش.
۱۷- مراصدالاطلاع علی اسماء الامکنه و البقاع : صفی الدین عبدالمومن بن عبدالحق بغدادی.
– چاپ ۱۳۷۴ هـ .ق
۱۸- نزهه القلوب : حمدا۰۰۰ مستوفی قزوینی، به اهتمام گای لِسترانج.
– تهران، دنیای کتاب، ۱۳۶۲ (چاپ اول).
۱۹- معجم البُلدان، یاقوت حموی، تصحیح عبدالزیز جندی.
– بیروت، دارالکتب العلمیه، بی تا.
۲۰- آثار البلاد و اخبار العباد، زکریا، محمد بن محمد قزوینی، ترجمه محمد مراد بن عبدالرحمان، قرن یازدهم هجری، تصحیح دکتر سید محمد شاهمرادی
– تهران، دانشگاه تهران ۱۳۷۰ ش.
۲۱- معبد آناهیتا ؛ کنگاور، سیف الله کامبخش فرد.
– تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور، ۱۳۷۴ ش (چاپ اول)
۲۲- شکلگیری معماری معبد آناهیتای کنگاور در بستر تاریخ (مقاله)، سیف الله کامبخش فرد.
– تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور، مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران (ج ۱)، ۱۳۷۴ ش (چاپ اول)
۲۳- ایستگاههای پارتی، ایزیدور خاراکسی، با تعلیقات ویلفرد شاف، ترجمه فیروز حسن عزیز، به کوشش نادر کریمیان سردشتی
– تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور، ۱۳۷۷ ش.
۱- کاوش در معبد آناهیتا (کنگاور)، سیف الله کامبخش فرد.
– بررسیهای تاریخی، ج (۱۳۷۴) ش ۶، ص ۱۱، ۴۶٫
۲- کاوشهای علمی در کنگاور، سیف الله کامبخش فرد.
– باستانشناسی و هنر ایران، ش ۶ (بهار ۱۳۵۰) ص ۱۰-۳۱٫
۳– کاوشهای علمی در معبد آناهیتا (کنگاور)، سیف الله کامبخش فرد.
– باستانشناسی و هنر ایران، ش ۹ و ۱۰ (زمستان ۱۳۵۱)، ص ۲-۲۴٫
۴- کاوشهای علمی در معبد آناهیتا (کنگاور)، سیف الله کامبخش فرد.
– پژوهشهای باستانشناسی، ۲ (۱۳۵۳)، ص ۱۰-۲۰٫
۵- کاوش و تعمیرات معبد ناهید کنگاور، سیف الله کامبخش فرد.
– پژوهشهای باستانشناسی، ش ۳ (۱۳۵۴)، ص ۷۳-۹۰٫
۶- عملیات مرمت در معبد ناهید کنگاور، سیف الله کامبخش فرد.
– فرهنگ معماری ایران، ش ۴ (تابستان ۱۳۵۵)، ص ۵۱-۷۶
۷- کاوشهای علمی در معبد آناهیتا (کنگاور)، سیف الله کامبخش فرد.
– تاریخ و فرهنگ ایران، ۵ (۱۳۵۵) ص ۲۳۸-۲۴۵٫
۸- نتایج سه ساله کاوشهای معبد آناهیتا (کنگاور)، سیف الله کامبخش فرد.
– تاریخ و فرهنگ ایران، ۴ (۱۳۵۵)، ص ۹۴- ۱۱۵٫
]۱[ پروفسور ارنست هرتسفلد (سال ۱۹۳۴ میلادی- ۱۳۱۳ شمسی) ۱
[۲] لوئی واندنبرگ ۲
نتایج گزارش واندنبرگ : ۳
[۳] کلمان هوار ۳
[۴] گریشمن ۴
[۵] ایدت پرادا ۶
[۶] آندره گُدار ۷
[۷] مالکوم کالج ۷
[۸] ولادیمیر گریگورویچ لوکونین (رئیس بخش سکههای ساسانی موزه آرمیتاژ لنینگراد) ۸
[۹] ژاک دومورگان ۱۳
[۱۰] دکتر بهمن کریمی، ۱۳
[۱۱] عباس پرویز ۱۵
[۱۲] دکتر علی اکبر سرفراز، بهمن فیروزمندی ۱۵
[۱۳] سیف الله کامبخش فرد ۱۷
[۱۴] مسعود آذرنوش ۱۹
[۱۵] احمد کبیری ۱۹
کتابنامه ۲۲
کنگاور و بنای تاریخی آن در سفرنامهها ۲۴
[۱] سفرنامه پیترو دلاواله (جهانگرد ایتالیایی = ۱۵۸۶- ۱۶۵۲م) : (سال ۱۰۲۵ هجری قمری = دوره صفوی) ۲۴
[۲] سفرنامه تاورنیه (۱۶۵۵- ۱۶۸۹ م) ۲۵
فصل پنجم : راه حلب به اصفهان از صحرای صغیر و کنگاور ۲۵
[۳] سفرنامه اوژن فلاندن بهایران (در سالهای ۱۸۴۰- ۱۸۴۱م) ۲۶
[۴] سفرنامه لایارد یا ماجراهای اولیه در ایران (۱۸۱۷- ۱۸۹۴م- انگلیسی) ۳۰
[۵] سفارت فوق العاده (ایران در سال ۱۸۳۹- ۱۸۴۰م) ۳۱
[۶] سفرنامه جکسون (ایران در گذشته و حال) : ابراهم و. ویلیامز جکسن (۱۸۶۲-۱۹۳۷م) ۳۴
فصل شانزدهم: معبد بزرگ و ویران دیانای ایران در کنگاور ۳۴
فصل ۲۳__ زرتشتیان یزد ۴۱
[۷] سفرنامه بلوشر (گردش روزگار در ایران) : ویپرت بلوشر ۴۱
سفرنامه هانری بایندر (کردستان، بین النهرین و ایران) ۴۲
فصل ۱۲: از کرمانشاه به تهران ۴۳
[۹] سفرنامه ناصرالدین شاه به عتبات ۴۴
[۱۰] سفرنامه اوژن اوبن ایران امروز (۱۹۰۷-۱۹۰۶م) ۴۷
فصل ۱۴: ایالت کرمانشاه: ۴۸
[۱۱] سفرنامه دکتر ویلز: ایران در یک قرن پیش ۴۸
[۱۲] از حریم تا حرم (سفرنامه ابوالحسن خان فخرالملک اردلان به عتبات) ۴۹
[۱۳] سفرنامه گروته ۵۲
کتابنامه ۵۶
نقد و بررسی و طبقهبندی اسناد و مدارک بنای تاریخی کنگاور ۵۸
دیدگاه کتیبهشناسی: ۶۳
دیدگاه متون تاریخی- جغرافی ۷۰
الف : متون پیش از اسلام ۷۰
کنگاور در متون تاریخی- جغرافی بعد از اسلام ۷۳
گفتار درباره اصفهان : ۷۵
حاصل گزارشهای تاریخی و جغرافی و توصیف فنی ۸۶
اثر تاریخی کنگاور براساس متون ۸۶
۱- نامگذاری و وجه تسمیه ۸۶
۲- اسامی و نام ها ۸۷
۳- بنیانگذار قصر، تعمیرات و مرمتها ۸۸
۴- توصیفات فنی و سبک معماری بنای تاریخی کنگاور ۹۰
کتابنامه ۹۳
فهرست مقالات ۹۶
در باب کنگاور و بنای تاریخی آن ۹۶
مقصود از تهیه این مقاله به دست دادن گزارشی از نظرات گوناگون و متفاوت باستانشناسان در زمینه بنای تاریخی کنگاور است.
پرادا در «هنر ایران باستان» راجع به بنای تاریخی کنگاور نوشته است: «در کنگاور نزدیک کرمانشاه، بقایای یک بنای عظیم با مصالح «سنگهای بزرگ چهارگوشه» و ساختمان ستون داری بر بالای آن، بر اساس اختلافهای مفروض با شیوههای ساختمانی پارتی، به وسیله هرتسفلد به دوران سلوکی نسبت داده شده است. به هر حال، این اختلافها در هیچ بنای مسلم پارتی در ایران شناخته نشدهاند.
از معبدی که آنتیوکوس سوم برای پرستش همسر خود لئودیکا فرمان بنای آن را داده بود هیچ اثری بر جا نمانده است.
– احتمال میرود بناهای سلوکی (سنت معماری) یونانی را در بکار بردن سنگ خوب، مصالح به خوبی تراشیده شده، و ستونهای مرمر یا سنگ آهکی دنبال کرده باشند و در نتیجه مطمئناً همه آنها به وسیله کشاورزان محلی که در بیشتر قسمتهای خاور نزدیک برای سنگهای تراشیده حریص هستند از بین رفته است. »
گدار در مقاله «صنایع زمان سلوکی و اشکانی»، بنای کنگاور را اشکانی دانسته وگوید : «آثار ابنیه زمان سلوکی و پارت در روی فلات ایران بسیار کمیاب است… در «خورهه» دو ستون از معبدی از زمان سلوکی باقیست. در کنگاور آثار کمی از معبدی از زمان اشکانی برپاست… »
بهمن کریمی در کتاب «راههای باستانی و پایتختهای قدیمی غرب ایران» که در حدود پنجاه و اندی سال پیش تدوین شده گزارش مختصر و مفیدی از بنای تاریخی کنگاور به دست داده. وی مینویسد: «کنگاور که تلفظ صحیح آن کین کیور است و مورخین لاتینی آن را کنکوبار نوشتهاند قصبهایست که قسمت اعظم خانههایش در خرابههای معبد الاهه آناهیتا ساخته شده که هنوز آثار آن نمایان است.
– این بنای وسیع در عهد اشکانیان ساخته شده و مشتمل بر حرمی در وسط و رواقی به سبک یونان در اطراف میباشد و صد سال قبل کُست و فلاندن اجزاء ساختمان را توانستهاند بیابند و نقشه را ترسیم کنند.
معبد مذکور در روی تپهای واقع که راه کاروان از پای آن گذشته و در زمان فتوحات عرب مأمن دزدان و راهزنان شده و به همین مناسب قصراللصوص نام یافته، تقریباً تمام آن بنای قدیم را خانه و کوچههای جدید فرا گرفته، سکوئی که بنیاد معبد در آن بوده امروزه قرارگاه یکی از محلات کنگاور شده لیکن در زاویه شمال غربی نزدیک مسجد کوچک قصبه سالمترین قسمت از معبد مزبور نمایان است و میتوان دانست که از راه رواق از مرمر سفید بسیار زیبا بوده و قطعاتی از ستونهای مرمر هنوز در آنجا باقی است که در دیوار خانهها کار گذارده و عمارات جدید را با آن نگه داشتهاند، سرستونها و زیر ستونهای معبد بر زمین افتاده سنگهای کوچکتر را اهالی شکسته و در بناهای جدید بکار بردهاند. »
این الهه (دختر) که در دین ایرانیان قدیم مقامی شبیه به مقام آفرودیت (رب النوع حسن) داشته هنوز نامش در اماکن مختلف ایران مانند : کوه دختر، کتل دختر، سنگ دختر، قلعه دختر، قصر دختر، پل کّر دختر، پل دختر محفوظ است. »
« برای نمونه پل کّر دختر که از پلهای قدیمی ساسانی معروف لرستان (پل جایدر) است این پل بر روی رودخانه کشگان بنا شده از عجایب پلهای ساسانی به شمار میرود. این بنای عظیم سر راه و در جاده شوسه اندیشمک به خرم آباد واقع شده است. این دختر که در تمام آثار قدیم ایران نامی از او برده میشود عبارت از همان ستاره ناهید است کهایرانیان سلف به اسم آناهیتا او را پرستش میکرده و معبدی هم جهت او در زمان اشکانیان در کنگاور کرمانشاهان ساختهاند. البته در هر محل نیز به عوام به فراخور حال و قال حکایت های عامیانه جهت این دختر نقل می کنند. »
واژه های کلیدی: بنای تاریخی کنگاور ، نظریه های باستان شناسان، سفرنامه ها
مقصود از تهیه این مقاله به دست دادن گزارشی از نظرات گوناگون و متفاوت باستانشناسان در زمینه بنای تاریخی کنگاور است که برخی نظرات در پارهای از موارد به سبب بعد نگرش و نوع تحلیل نسبت به سایر نظرات حیرتآور است. حیرت آور از حیث اینکه هنوز بخش عمدهای از اطلاعات و مدارک و اسناد در زمینه این اثر تاریخی در پردهای از ابهام قرار دارد و باستانشناسان و صاحب نظران هر کدام به استناد دلایلی محدود به تجزیه و تحلیل این اثر تاریخی پرداختهاند، که بدون گمان راه و رسم تحقیقات علمی همه جانبه اینگونه نبوده است هر چند راه اظهار نظرات علمی همواره باید مفتوح باشد ولی فتح باب این اظهار نظرها محدود به میزان اطلاعات و پژوهشهای انجام گرفته است که باید در همان محدوده گزارش شوند و از اظهارنظرهای قطعی و عجولانه پرهیز داشت. در این گزارشها به وضوح با این مشکلات مواجه هستیم و نویسندگان و کارشناسان با اطلاعات نظرات صریح خود را تحریر نمودهاند و به همان دلایل و شواهد خود نیز اکتفا کردهاند کهاینک در صدد نقد آنها نیستیم همین بس که خواننده وقتی با نظرات گوناگون این باستان شناسان مواجه میشود، در مییابد که هنوز در زمینه اثر تاریخی کنگاور اظهارنظر قطعی منوط به پژوهشهای آتی است و نیاز به بررسی همه جانبه کلیه اسناد و مدارک داشته که در طی سالها تحقیق و پژوهش و کاوش و مرمت اثر به دست خواهد آمد. اینک دیدگاههای باستانشناسان خارجی و ایرانی را در خصوص این بنای تاریخی گزارش نموده، باشد در ضمن این گزارشها به نتایج روشنی دست پیدا کنیم :
هرتسفلد در «تاریخ باستانی ایران بر بنیاد باستانشناسی» اینگونـه در باب بنـای تاریخی کنگاور اظهارنظر میکند :
«- مقاله دوم : (عصر یونانی) … در آثار ادبی نیز مآخذی درباره ابنیه «استخر» و «خورهه» در دست نیست، ولی در باب «کنگاور» در کتاب «جغرافیای ایران» تألیف «ایزیدروس چرکسی» (Isidoros of charax) در سال اول قبل از میلاد، نام برده شده است.
این کتاب را مؤلف به فرمان «اوگستوس (Augustus) قیصر روم برای «کایوس قیصر» (Caius Caesar) تألیف کرده است که قیصر در آن موقع خود را حاضر میکرده که حمله «اسکندر» را در مشرق تجدید کند. در کتاب «مواضع پارت» (تأسیسات پارتی Statios parthicae کتاب جغرافی لاتینی) که اشاره به کتاب جغرافیایی ندارد، از شاهراه بزرگ، مابین »فرات» تا سرحدّ «هندوستان» از «کنگاور» نام برده و میگوید : در آنجا معبد مشهوری است که برای خدای «آرتمیس» (Artemis- خدای مادینه یونان) یعنی «آناهیتا» که در آن زمان یعنی ۲۰۰ سال قبل از تاریخ کتاب بنا شده است.
تجزیه و تحلیل معماری به صورتی عجیب از اشکال سرستونهای سبک عصر «دوری» (Doric) با مهره های سبک «کورینت» جزئیات آن معبد را نشان میدهد. در «شام» نیز ابنیه و آثار متعدد موجود است. که سبک یونانی اخیر (هلینیزم) در آن زمان با صورتهای دیگر از امتزاج معماری هر دو سبک اندک اندک جانشین سبک کلاسیک یونانی باستانی شده است، نمایان میکند. نفوذ آن سبک در آثاری در زمان ابتدای امپراطوری روم به وقوع پیوسته و از آن پس اسلوبهای معماری بر روی اصول ثابته «ویتروویوس» مقرر گردیده است.[۱]
واندنبرگ در کتاب »باستانشناسی ایران» مینویسد : «کنگاور که «ایذیدور از اهل خاراکس (Isidoro de charax) قرن اول پیش از میلاد، در کتاب تاریخ اشکانیان (Marsiones parthicae)، آن را «کنکوبار» (Concobar) نامیده، دارای آثاری از زمان سلوکیها میباشد که در حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد ساخته شده. از معبدی که برای الهه آناهیت در این محل ساخته شده بود، بیش از چند ستون باقی نمانده که برای ساختمان خانههای شهر بکار برده شده است- ساقه این ستونهای صاف بوده و سرستون آنها از نوع سرستون دوری (Dorique) میباشد که روی آن یک «بالش کرنتی» قرار دادهاند.»[۲]
تاریخ باستانی ایران بر بنیاد باستان شناسی، هرتسفلد، ص ۹۴-۹۵٫
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر