پایان نامه دلایل گرم شدن زمین و پیامدهای زیست محیطی آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

پایان نامه دلایل گرم شدن زمین و پیامدهای زیست محیطی آن به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۶۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع

 اثر اقلیم جهانی بر تولیدات کشاورزی/ف.بزار، سومبروک، مترجمان مهدی نصیری،م، علیرضا کوچکی، پرویز صلواتی‌مقدم، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۱

مسائل محیط زیست (نابودی ازن، گرم‌شدن زمین، آلودگی هوا)، Keller, D.Botkin، مترجم مهندس یونس کریم‌پور، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان آ.غ. ۱۳۸۰

تغییر اقلیم، مایکل جی فورد، مترجم دکتر مهریار خالدی، نشر اسراء، ۱۳۷۹

آلودگی محیط زیست، هوا، آب، خاک، صوت/دکتر مینو دبیری، نشر اتحاد، ۱۳۷۹

هوا و اقلیم‌شناسی، تهیه و تدوین امین علیزاده … و [دیگران] ـ [ویرایش ۲] مشهد، دانشگاه فردوسی، ۱۳۷۹

پیامدهای اکولوژیکی تغییر اقلیم/ترجمه و تدوین:‌ دکتر عوض کوچکی، مهندس حمیدرضا شریفی، مهندس اسکندر زند، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۱۳۷۷

ناظم‌السادات ارسنجانی، سیدمحمدجعفر، آیا باران می‌بارد و خشکسالی و بارندگی مازاد در ایران و ارتباط آنها با پدیده النینو، نوسانات جنوبی، مرکز نشر دانشگاه شیراز، ۱۳۸۰

فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره ۲۶، ۱۳۷۸

فهرست مطالب

مقدمه ۱
بی‌نظمی در گرم‌شدن جو ۲
مقدار انرژی خورشیدی ۲
ترکیب سطح زمین ۳
آیا گرم شدن زمین در حال اتفاق افتادن است؟ ۴
عوامل موثر در گرم شدن کره زمین ۵
اثر گلخانه‌ای ۷
گازهای گلخانه‌ای و تولید و انتشار آن به جو زمین ۱۱
تاثیر افزایش دی‌اکسیدکربن در کشاورزی ۱۴
متان (CH4) 17
کلروفلوئوروکربن‌ها (CFCS) 18
اکسید نیتروژن (N2O) 19
پیامدها و اثرات زیست‌محیطی گرم شدن ۲۰
رقابت بین گونه‌ای ۲۹
واکنش PH خاک به تغییر اقلیم ۳۴
پویایی مواد آلی خاک و تغییر اقلیم ۳۶
ذوب یخ‌ها و بالارفتن سطح دریا ۳۸
کاهش ازن و افزایش UVB و پیامدهای آن ۴۳
پیامدهای افزایش UVB بر روی موجودات ۴۴
پیامدهای افزایش UVB بر گیاهان زراعی ۴۷
مطالعه عکس‌العمل گیاهان زراعی به سطوح بالای O3, UVB 51
پیامدهای افزایش UVB و O3 سطحی بر شیوع آفات گیاهان زراعی ۵۵
اثرات UVB یا O3 بالا بر روی رقابت علف هرز با گیاه زراعی ۶۱
منابع ۶۵

چکیده

در این مقاله درباره دلایل گرم شدن کره زمین و پیامدها و اثرات زیست‌محیطی گرم شدن و پیامدهای افزایش UV-B بر روی موجودات را مورد بررسی قرار می دهد.

در واقع، گرم شدن کره زمین عبارت از «روزی است که در طی آن میانگین دمای هوای نزدیک سطح زمین، در اثر فعالیت‌های انسانی و یا به طور طبیعی افزایش می‌یابد.» تشعشعات خورشیدی که به زمین می‌رسند، از طول موج‌های مختلفی تشکیل یافته و هر دامنه‌ای از طول موجها یک مقدار مشخصی از حرارت را به زمین منتقل می‌نمایند.

یکی از اولین اثرات قابل توجه تغییر اقلیم کره زمین، ممکن است تغییر در پویایی جمعیت و موقعیت آفات گیاهان زراعی باشد. این موضوع نه تنها می‌تواند ناشی از اثرات مستقیم آن بر توزیع و فراوانی جمعیت آفات باشد، بلکه ممکن است از طریق تاثیر بر گیاهان میزبان و رقبا و دشمنان طبیعی آنها نیز حادث شود. (اثرات غیرمستقیم)

همچنین ازن یک شکل ۳ اتمی از اکسیژن است که با پیوندی ضعیف به یکدیگر متصل شده‌اند. ازن اکسیدکننده‌ای قوی بوده و با بسیاری از مواد موجود در جو واکنش نشان می‌دهد. در هوای مورد تنفس ما، ازن یک آلاینده محسوب می‌شود که توسط واکنش‌های فتوشیمیایی ناشی از خورشید، از اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن و اکسیژن دو اتمی تولید می‌شود. با این حال ازن در جو زمین سپر حفاظتی باارزشی برای حیات کره زمین در برابر تابش‌های ماوراء بنفش خورشیدی بوجود می‌آورد.

بیشترین غلظت ازن در مناطق استوایی تقریباً در ۲۵ کیلومتری سطح دریاهای آزاد و در مناطق قطبی تقریباً در ۱۵ کیلومتری آن است.

اشعه ماوراء بنفش (UV) دارای طول موجهای بین  بوده و به اشعه‌های UVC, UVB, UVA تقسیم می‌شوند. UVC  به شدت در لایه استراتوسفر جو زمین جذب شده و به سطح زمین نمی‌رسد. UVA  دارای بلندترین طول موج در طیف اشعه ماوراء بنفش بوده و توان تخریب حیات سلول‌ها را دارد. این طول موج در ازن استراتوسفری بدون تغییر مانده و به سطج زمین منتقل می‌شود.

بیشترین توجه در ارتباط با مشکل لایه ازن به تابش‌های UV-B مربوط است. این نوع تابش‌ها انرژی متوسطی داشته و به شدت توسط ازن استراتوسفری جذب می‌گردد. نازک شدن و از بین رفتن ازن در لایه استراتوسفر و افزایش میزان عبور UV-B از لایه استراتوسفری و رسیدن به سطح زمین برای حیات موجودات زمینی فوق‌العاده خطرناک است، زیرا این اشعه از نظر بیولوژیکی فعال است.

واژه های کلیدی: گرم شدن زمین، اثر گلخانه‌ای، افزایش دی‌اکسیدکربن، متان، اثرات زیست‌محیطی، افزایش UV-B

مقدمه

دهه هشتاد به جهانیان نشان داد که محیط زیست بشر چنان دچار تخریب شده و رشد جمعیت و افزایش روزافزون قدرت تولید بشرآنچنان ابعادی به این تخریب داه است که قابلیت سکونت کره خاکی، مورد تهدید قرار گرفته و حیات افراد بشر به خظر افتاده است.

پژوهش‌هایی که در این دهه صورت گرفت و تغییرات عظیمی که در شرایط طبیعی کره زمین به وقوع پیوست، بیانگر آن بود که کره زمین در حال گرم شدن است.

گرم شدن کره زمین، به نوبه خود، خشکسالی و قحطی و کمبود آب را را به همراه آورده است. دیگر از زمستان‌های سرد و پربرف گذشته خبری نیست، تابستان‌ها، داغ و طولانی شده‌اند و میزان بارندگی سالیانه کاهش یافته است. این گرما به محصولات کشاورزی صدمه می‌زند و موجب کمبود آب مورد نیاز کشاورزی و آب آشامیدنی می‌شود. به علاوه افزایش درجه حرارت زمین، شرایط زیست بسیاری از گونه‌های حیوانی و گیاهی را به خطر انداخته است و تا کنون شمار زیادی از آنها از بین رفته‌اند. این افزایش، خطر آب شدن یخ‌های قطبی و کوه‌های یخی را نیز دربر دارد. اگر این امر واقع شود، سطح آب دریاها بالا خواهد رفت، در نتیجه بسیاری از شهرهای ساحلی و دلتاهای پست جهان به زیر آب خواهد رفت که از جمله آنها می‌توان شهر میامی در ایالت متحده آمریکا و دلتای بنگلادش را نام برد.

بی‌نظمی در گرم‌شدن جو

بیشترین تغییرات و پدیده‌های جوی، از این واقعیت نتیجه می‌شود که سطح زمین و جو که آن را دربرگرفته است، به صورت نامنظم گرم می‌شود. دلیل بی‌نظمی در گرم شدن جو این است که اولاً عواملی هستند که مقدار انرژی خورشیدی قابل جذب در سطح زمین را ناهمگن ساخته است. ثانیاً تفاوت‌های جنس زمین در میزان جذب تابشی خورشید موثر بوده و اختلاف عمده را بوجود می‌آورد.

60,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انرژی زمین گرمایی
  • مقاله اثر گلخانه ای
  • مقاله کاربری فضای تفریحی و باز
  • کتابچه ی راهنمای آموزشهای زیست محیطی
  • مقاله آلوده کننده های نفت
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.