پایان نامه بررسی جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

پایان نامه بررسی جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۹۷ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و مآخذ

عناصر رنگ ، نویسنده یوهان اتین ، مترجم : بهروز ژاله دوست .

کاربرد رنگ و تکنیکهای نقاشی ، تألیف بادو . و . جکستیمر ، ترجمه : عربعلی شروه .

آشنایی با طراحی قالی ایران ، مؤلف : مریم عبدالهی .

سیه چادرها نوشته منوچهر کیانی

کوچ با عشق شقایق ، نویسنده عباس منوچهری .

هنرهای سنتی ایل قشقایی ، نویسنده : فرامرز طرابی .

آموزش جامع طراحی فرش ، مؤلف : محمد مبارکی .

فهرست مطالب

مقدمه ۱
پیش گفتار ۳
قابلیت های بکارگیری نقشمایه ها در آثار گرافیکی ۱۱
رنگهای گرم و سرد ۱۴
نقوش مورد استفاده در فرش ۱۵
– قالی بافی ۱۹
نگاهی به ایل قشقایی ۲۴
قشقاییها از کجا به فارس آمده اند ؟ ۲۵
تاریخچه رنگرزی : ۲۶
۱- مواد رنگرزی مصنوعی : ۲۷
۲- مواد رنگرزی طبیعی : ۲۷
طرز تهیه سیاه چادرها ۳۱
دستبافهای مردم ایل قشقایی ۳۵
گلیم و جاجیم بافی ۳۹
جاجیم بافی ۴۰
بافته های رِند « چرخ » شیشه درمه ۴۰
نَمکدان یا توبره نمک : ۴۱
جوال : ۴۱
طناب بافی : ۴۲
چپق بافی : ۴۲
نقشه های گبه ۴۳
انواع نقشهای گلیم قشقایی ۴۶
۱- خراسانی : ۴۷
۲- تهرانی : ۴۷
۳- دونابیگی : ۴۸
۴- لنگج : ۴۸
۵- آلما گل ( گل سیب) : ۴۹
۶- شانه (داراق گلیم) : ۴۹
۷- شوشتری : ۵۰
۸- عربی : ۵۰
۹- درناق (ناخن) : ۵۰
۱۰- سورمه دان : ۵۱
۱۱- قزل قیچی ( قیچی طلایی) ۵۱
۱۲- آقاجری : ۵۲
۱۳- دوقاناق( دوبال) : ۵۲
۱۴- نمکدان : ۵۲
۱۵- یاقلق ( دستمال ) : ۵۳
۱۶- چهار ماهی : ۵۳
۱۷- خاک انداز : ۵۳
نگاره های فرعی و حاشیه ای ۵۴
خصوصیات لباس قشقایی ها ۵۶
لباس زنان ایل قشقایی ۵۹
چارقد : ۵۹
دستمال سر : ۶۱
کلاهچه ۶۲
آرخالق زنانه : ۶۴
زیر جامه یا دامن ۶۶
پاپوش زنان ایل ۶۸
لباس مردان ایل ۶۹
کلاه دو گوشی : ۷۰
آرخالق مردانه ۷۲
شال ۷۴
پیراهن مردانه ۷۵
شلوار مردانه ۷۶
پاپوش مردانه ۷۷
پاپیچ ۷۹
چقه و زنهاره ۸۱
تزئینات مخصوص لباس زنان : ۸۲
گردن بند مهلو ۸۲
گردن بند میخک ۸۳
عنبر دان ۸۳
قاب قرآن ۸۴
گردن بندهای مهره ای ۸۵
النگو و دستبند ۸۶
گیسو بند ۸۷
بازو بند ۸۸
آفتاب گردان ۸۹
پولک دوزی ۹۰
منابع و مآخذ ۹۲

 چکیده

تحقیق حاضر به بررسی جاذبه های قبیله قشقایی  ها می پردازد.

قشقایی ها کلیه مایحتاج زندگی خود را از پوشاک و غذا و فرش و مسکن گرفته تا ظروف مورد لزوم و ساده زندگی را از مواد اولیه ای که در محل ، تهیه می کنند ،  می سازند و مهم تر اینکه ساخته های آنان در نوع خود بی نظیر است .

زباترین لباسها ، مطلوب ترین غذاها ، سبک ترین و مناسبترین نوع مسکن ، پردوام ترین ظروف و گرانبهاترین فرشها ، با دست توانای این مسافران خسته از راه ساخته می شود . یک خانواده ایلی از نظر اقتصادی جز در موارد استثنایی ، نیازی به جامعه شهری نداشته و خود را تقریباً بی نیاز از خارج می داند . اگر مردم کشور ما امروز در راه خود کفایی قدم برداشته اند ، قشقایی ها قرنهاست که هنرمندانه در کار تولید پیش رفته و در این راستا موفق هم بوده اند .

فرش قشقایی از همان فرش هایی است که رقیب و نظیر نداشته است . زیبایی نقشها ، خوش آیندی طرح ها ، ظرافت گره ها ، چشم گیری و پایداری رنگها و بیش از همه حالت خیال انگیز و مرموز بافته ها ، این ایل را صدرنشین هنرهای سنتی کرده است .

دستباف های قشقایی یک رویداد مهم فرهنگی و رویدادی است که هنر و صنعت این ایل سترک را نمایش می دهد و از هنرهای دستی زنان ایل علاوه بر قالی و گبه ، میتوان صنعت گلیم بافی که شهرت جهانی کسب کرده نام برد . گلیم از بافته های اصیل ایل است که از زمانهای گذشته ، در طرح ها و رنگهای جالب و در اندازه های مختلف بافته شده و برای روانداز یا تزئین چادر ، مورد استفاده قرار می گیرد . وقتی کاروان بزرگ کوچ ایل براه می افتد گلیمهای رنگارنگ و زیبا بر پشت اشتران جلوه و منظر جالبی دارد .

نقش گلیمهای قشقائی ، سابقه و اصالت طولانی داشته و امروز برای گلیمهای یکصد سال قبل ، نمی توان قیمتی تعیین نمود . طرحهای آقاجری ، لَنگَج ، دُینه بیگی ، خراسانی ، تهرانی ، هر کدام به شیوه ای خاص با دقت و ظرافت زیاد بافته می شود . گلهای رنگارنگ درون این فرشهای تماشائی ، همانند وصله های منظمی است که گوشه ها و اضلاع مساوی آن نشانگر کار یک مهندس حرفه ای است . وقتی سال ها از عمر این بافته ها می گذرد ، هر بیننده را در بهت فرو می برد . که چرا رنگ با گذشت زمان طولانی ، تغیر نکرده ، کنگره هایی که دورادور گل ها را به زمینه وصل میکند ، اختلاف چندانی ندارند ، مثل اینست که با دستگاه اندازه گیری شده باشد .

در میان طوایف قشقائی ، دره شوریها در بافتن گلیمهای ظریف ، مهارت بیشتری دارند . ضخامت بعضی بافته ها ، به دو میلیمتر هم می رسد و نقش های درون آن را به قدری ریزه کاری نموده اند که استادان کاشی کار اصفهان را در عهد صفویه به یاد می آورد .

واژه های کلیدی: قشقایی ها، نقشمایه ها، آثار گرافیکی، نقش فرش، رنگ آمیزی، سیاه چادر ها، دستبافها، گلیم  و جاجیم، لباس قشقایی ها

مقدمه

حکایت …  کوچ با عشق شقایق

« ما آن شقایقیم که با داغ زاده ایم »

شقایق ، گل دلسوخته دشت و کوهستان همخوانیهای عجیبی با قشقایی دارد .

در کوچ شقایق چاووش خونین دل ، زیارت ضریح سبز صحرا و گنبد آبی آسمانهاست

رنگ چهره قشقایی چون شقایقی آفتاب سوخته است .

رنگ پیراهنان « سودابه و تهمینه ها » ی کوهستان رنگ شقایق است .

باغ گبه ها و گلیمهای قشقایی پر از شقایق است .

انس اسب و دام قشقایی با شقایق است . زخم جانش شقایق است .

شقایق قلب قشقائی است .

عشق ها ، جنگها ، خشکسالیها ، حسرتها ، پیروزی ها و بالندگیهای ایل قشقایی « از سهند تا دنا » و توصیفهای زیبا و مستند را که در این کتاب از زبان یک قشقایی می خوانید شاید آن نقشهای مبهم را که در نگارخانه ذهن دارید به صورتهایی بیاراید تا شور زندگی را و نقش شقایق دلسوخته را در

بافته ها ،

رختها ،

چادرها ،

شعرها ،

آوازها

و دیگر هنرها بهتر دریابید .

پیش گفتار

کار نوعی حرکت است ، به منظور تولید اقتصادی یا گذران اوقات فراغت ، ولی در اصل نوعی توسعه و گسترش فرهنگ و علوم مختلف است که موجب تکامل جامعه و رفع نیازهای آن می شود .

کارِدستی با صنعت ماشینی تفاوت زیادی دارد . کسی که قالیچه ای می بافد ، با تمام وجود به آن معنا می دهد . زیرا قالیچه اش دارای صفا و لطف و محبت است . نقشهایش گویاست و با آدمی حرف می زند . کار او یک هنر است . هنری که در آن همه چیز انتخاب شده و دارای دنیایی از معناست . هر گره اش را انگشتانی بسته که قصد مزد ، پول ، نان ، گذران زندگی ، تجمل خواهی نداشته است .

در گذشته ، صنایع فقط به صورت هنرهای سنتی آنهم به منظور تولید و تأمین نیازهای مادی و معنوی جامعه صورت می گرفت . امروز هم در جوامع غیر صنعتی از جمله ایلات و عشایر ، بخش بزرگی از فعالیتهای رایج به منظور تأمین قسمتی از نیاز مادی خانواده هاست و و بخشی هم جزء اشتغالات روزمره آنهاست .

اشتغال مردم ایل ، کاری ذوقی و فکری است که هم فعالیت تولیدی بوده و هم بازده اقتصادی دارد و نیز دارای مایه فرهنگی و هنری است و می بینیم که امروز پس از نفت ، بزرگترین رقم صادرات کشور ، فرش و بخصوص فرش قشقایی است . زیرا که فکر ، ذوق ، تاریخ ، ارزش و اعتقادات آنان به گونه ای در این کار هنری منعکس است .

90,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.