مقاله کلاهبرداری بیمه ای

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله کلاهبرداری بیمه ای

تعداد صفحات: ۷۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

واژه کلاهبرداری بیمه ای متضمن مفهومی است که در طی آن از طریق یک عمل غیر قانونی ( سو استفاده، جعل، تقلب و…) اقدام به مطالبه خسارت از شرکت بیمه می گردد. این موضوع اخیراً به عنوان  تهدیدی جدی برای شرکت های بیمه مطرح شده است. کلاهبرداری بیمه ای علاوه بر تهدید شرکت های بیمه می تواند منجر به افزایش خطرات اخلاقی و مخاطرات اجتماعی در هر جامعه ای از طریق رفتارهای بیمه گذاران و افراد درگیر گردد که در بلند مدت هزینه های سنگینی را به صنعت بیمه تحمیل می کند.(دریگ[۱]، ۲۰۰۲،۲۷).

کلاهبرداری در بیمه عبارت است از هرگونه عمل فریبکارانه به نیت به دست آوردن منافع غیرصادقانه برای کلاهبردار یا برای گروه های دیگر. در این تعر یف سه دسته کلاهبرداری نمایان می شود کلاهبرداری داخلی، کلاهبرداری بیمه گذار و دعاوی خسارتی وکلاهبرداری واسطه .بیمه گران باید آسیب پذیری خود را ارزیابی کنند و کنتر ل ها، روندها وسیاستهای مؤثر و کارآمدی را برای پرداختن به ریسک کلاهبرداری به کاربندند. یکی از راهکارهای مناسب برای مبارزه با کلاهبرداری در صنعت بیمه، استفاده از تجارب سازمانهای بین المللی و نیز کشورهای پیشرفته در امر بیمه است . استفاده از این تجارب و رهنمودها میتوانند به ما کمک کنند تا محکوم به تکرار مجدد این تجارب نباشیم.( خاکسار خیابانی، ۱۳۹۱،۱۶)

 

واژه های کلیدی:کلاهبرداری بیمه ای، صنعت بیمه، کلاهبرداری،انواع کلاهبرداری بیمه ای، ارکان کلاهبرداری بیمه، نقش نهادها، موانع کلاهبرداری،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
بیمه ۸
کلاهبرداری ۹
کلاهبرداری بیمه ای ۱۰
تاریخچه جرم کلاهبرداری ۱۳
ریسک کلاهبرداری و تاثیر آن بر بیمه ۱۴
انواع ریسک های کلاهبرداری در صنعت بیمه ۱۵
کلاهبرداری داخلی ( شناسایی و پیشگیری) ۱۵
کلاهبرداری بیمه گذار و دعاوی خسارت( شناسایی و پیشگیری) ۱۷
ریسک کلاهبرداری واسطه( شناسایی و پیشگیری) ۱۹
تقسیم بندی دیگری از کلاهبرداری بیمه ای ۲۱
گروه های کلاهبرداری بیمه ای ۲۴
مثلث فریب یا کلاهبرداری در صنعت بیمه ۲۵
مدل کنترل کلاهبرداری و تقلب ۲۸
مدیریت ریسک های کلاهبرداری توسط بیمه گران ۲۹
تبیین ارکان کلاهبرداری در صنعت بیمه ۳۲
رفتار صنعت بیمه دنیا در مقابله با کلاهبرداری های بیمه ای ۴۴
تحلیل وضعیت صنعت بیمه ایران در ارتباط با ریسک های کلاهبرداری ۴۷
موارد کلاهبرداری از شرکت های بیمه ۴۹
نقش نهادهای و شرکت ها در امر رسیدگی به کلاهبرداری بیمه ای ۵۱
روندها و ضوابط سازمانی حمایت کننده در جلوگیری از کلاهبرداری بیمه ای ۵۵
محدویتها ومشکلات مربوط به روند رسیدگی به کلاهبرداری بیمه ای ۵۷
موانع موجود برای مقابله موثر با کلاهبرداری ۵۹
راههای مقابله با کلاهبرداری در شرکت های بیمه ۶۲
مهم‌ترین مواردی که روند رسیدگی به پرونده‌های کلاهبرداری‌های بیمه‌ای را با مشکل مواجه می‌کند ۶۵
مهم‌ترین محدودیت‌های کشف تقلب و کلاهبرداری‌های بیمه‌ای ۶۵
وظایف و نقش شرکت‌های بیمه ۶۷
فهرست منابع ۷۱

منابع

خاکسارخیابانی،نسیم.۱۳۹۱، پیشگیری ،شناسایی و مقابله با کلاهبرداری در بیمه،، ، گزارش موردی۱۰٫ پایگاه تخصصی نور.

رشیدی،رامین، کلاهبرداری بیمه ای،تازه های جهان بیمه،اسفند۱۳۸۶وفروردین۱۳۸۷،شماره های ۱۱۸-۱۱۷٫

زینالی،توحیدوکامکار،زینب ۱۳۹۲٫،شیوه های عملی وصول خسارت در دعاوی بیمه، چاپ اول ، تهران ، انتشارات چراغ دانش

حبیب زاده، محمد جعفر.(۱۳۸۹) ،کلاهبرداری در حقوق ایران ،انتشارات دانشگاه شاهد -چاپ اول..

سالاری ،مهدی.(۱۳۸۶). کلاهبرداری،انتشارات میزان، چاپ اول، زمستان۱۳۸۶٫

ایسنا،(۱۳۹۳). راهکارهای شش گانه برای کاهش تقلب و تخلف در صنعت بیمه، بانک بیمه نوین.خبر گزاری دانشجویان ایران.

لواف پور، علی.۱۳۹۲٫ عوامل و زمینه های مؤثر برارتکاب جرم کلاهبرداری، مقالات و مطالب وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، پایگاه الکترونیکی خبری و اطلاع رسانی پژوشکده بیمه.

منفرد،حمید(۱۳۹۱)،عوامل کلاهبرداری بیمه ای،مجله تخصصی نور

صحت، سعید. احسان فر،گلشن. اصل باغ، سحر.(۱۳۹۱). نقش اخلاق در کاهش تقلب شرکت های بیمه از دید مشتریان، فصل نامه اخلاق در علوم و فناوری، سال هفتم، شماره ۱،صص۱-۹٫

کاظمی، لیلا. فیروزی، مهدی، شکوری، مرتضی، زاهدی، سحر.(۱۳۹۰). شناسایی تقلب در بیمه اتومبیل با استفاده از روش های داده کاوی، پژوهشنامه بیمه، شماره ۱۰۳، ص ص ۱۰۳-۱۲۸٫

مقدمه

کلاهبرداری در قوانین بسیاری از کشورهای جهان جرم کیفری تلقی شده و در صورت اثبات ،مرتکب آن علاوه بر بازگرداندن وجوه ناشی از کلاهبرداری، محکوم به جریمه مالی و حتی حبس می شود. علاوه بر آن، کلاهبرداری ، ریسکی جدی برای تمامی بخش های مالی ، از جمله صنعت بیمه ایجاد کرده و زیانهایی که از طریق فعالیت های کلاهبرداری ایجاد می شوند، منافع بیمه گران و ثبات مالی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد.( خاکسار خیابانی،۱۳۹۱،۱۱  )

ورود شرکت های بیمه ای جدید به بازار بیمه و رقابت فزاینده آنها که با کاهش درآمدهای حق بیمه برای شرکت ها همراه بوده است، در کنار افزایش خسارت ها باعث شده است که شرکت ها به استراتژی کاهش هزینه روی آورند.

در این میان موضوع مقابله با کلاهبرداری بیمه ای بعنوان یکی از ابزارهای کاهش هزینه های بیمه ای توجهات را بخود جلب کرده است و حرکت در این مسیرشتاب بیشتری گرفته است(رشیدی،۱۳۸۷).

همچنان که بیمه راه خود را به سمت جامعه مدرن مصرفی باز کرده است، حجم کلاهبرداری بیمه ای افزایش یافته است. امروزه صنعت بیمه با مشکل رواج کلاهبرداری و همچنین افزایش نسبت های آن یعنی افزایش در تعداد و مقدار کلاهبردار ی ها مواجه شده است(زینالی،۱۳۹۲).

بیمه گران که مدتهای مدیدی است هزینه های کلاهبرداری را به شکل افزایش نرخ های حق بیمه به بیمه گذاران منتقل کرده اند؛ همچون قانون گذاران، متولیان امر قضا و گرو ههای ذینفع مصرف کننده متوجه شده اند که معضل کلاهبرداری دیگر قابل اغماض نیست و باید یک راهکار اساسی برای مقابله با آن برگزید. کلاهبرداری بیمه ای و سوء استفاده بیمه ای[۱] ، نه تنها سودآوری بیمه گران را در معرض خطر قرار می دهد بلکه بر کل مجموعه صنعت بیمه تأثیر منفی می گذارد و ممکن است برای ساختارهای شکل یافته اجتماعی و اقتصادی بسیار مضر باشد. اعتقاد بر این است که کلاهبرداری بیمه ای هزینه ها را در برخی رشته های بیمه ای همچون(اتومبیل، آتش سوزی و درمان) بطور قابل ملاحظه افزایش می دهد. در مجموع کلاهبرداری تهدیدی بنیادی برای شالوده بیمه و کارکردهای آن  می باشد(خاکسار خیابانی،۱۳۹۱،۱۱).

تقلب های بیمه ای از مسائل مهم و خسارت زا برای شرکت های بیمه و بیمه گذاران، در تمام رشته های بیمه ای است. یکی از راه های شناسایی تقلب در خسارت های اعلام شده، استفاده از اطلاعات تقلب های کشف شده در گذشته است. کلاهبرداری بیمه‌ای از آغاز تاکنون مسیر طولانی را طی کرده است و شکل‌های پیچیده‌تر و متنوع‌تر به خود گرفته است. غالب شرکت‌های بیمه تحت فشار رقابت و افزایش هزینه‌ها، مجبور به انجام اقدامات جدی و مؤثری در این رابطه خواهند شد.

بیمه

بیمه در لغت به معنی ترس و گریز از خطر می باشد. (دهخدا،۱۳۸۹،۱۶۱).

بیمه قراردادی است که به موجب آن بیمه گر در مقابل دریافت وجه یا وجوهی تعهد می کند در صورت وقوع یا بروز حادثه موضوع عقد، خسارت مورد بیمه را جبران نموده و وجوهی به او یا به وراث قانونی او یا به استفاده کنندگان و ذینفع های بیمه نامه پرداخت نماید. در تعریف بیمه آورده اند که : ” به عمل از بین بردن حفاظت در مقابل خطرهایی که احتمالا پیش می آید، از طریق انجام دادن محاسبات بیمه گری، بیمه گفته می شود”. (توجهی وحیدری،۱۳۸۷،۶۵).

بیمه از زبان هندی ( اردو ) گرفته شده است و معنی لغوی آن ضمانت است . در اصطلاح نیز ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در حقوق جدید دنیا رواج یافته است . در بیمه اشخاص با پرداخت وجهی مسئولیت کالا یا سرمایه یا جان خود را بعهده دیگری می گذارند و بیمه کننده در هنگام زیان باید زیان و خسارت وارده را بپردازد.تعریف متداول بیمه بدین شرح است : بیمه عملی است که به موجب آن بیمه گر در مقابل دریافت عوض بنام « حق بیمه یا وجه اشتراک » و به موجب مقررات خاص خسارات را جبران می نماید بدین ترتیب بیمه موجد نوعی اطمینان در مقابل مخاطره محتمل الوقوع تلقی می گردد( شرکت خدمات بیمه ۱۵ آبان،۱۳۹۳،۱۷).

 

[۱] – insurable interest

[۱] . Derrig

 

90,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خصوصی سازی در صنعت بیمه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.