مقاله کشور ترکیه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله کشور ترکیه به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۵۰ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع:

بررسی سیاست خارجی ترکیه در قبال عراق (۱۹۹۰ الی ۲۰۰۴) محبوبه‌ی روحی، بهمن ۱۳۸۴، استاد داور سید عبدالعلی قوام

بررسی زمینه‌های ایجاد روابط استراتژیک ترکیه با غرب، استاد مشار محمود سریع القلم، سخنران: اباذر ضمیری دانشکده‌ی علوم سیاسی.

حاجی یوسفی امیرمحمد، ایران و خاورمیانه گفتارهایی در سیاست خارجی ایران. تهران، فرهنگ گفتار، (۱۳۸۳)

حاجی یوسفی امیرمحمد، سیاست خارجی ایران رویکرد منطقه‌ای تهران، نشر وزارت خارجه. (۱۳۸۴)

کتاب سبز ترکیه. صابر قاسمی، تهران نشر وزارت خارجه. (۱۳۷۴)

جغرافیای سیاسی ـ نظامی ترکیه. محمد اخباری. تهران، دانشگاه امام حسین.

موقعیت جغرافیای طبیعی، سیاسی و نظامی ترکیه. سلیمان جعفرزاده، نشر مؤسسه‌ی ماناطائب، ایومیه. (۱۳۸۲)

فهرست مطالب

مشخصات عمومی: ۱
جغرافیای طبیعی ترکیه: ۲
جغرافیای انسانی ترکیه: ۴
سیر تحولات فرهنگی: ۷
زبان و خط: ۸
اسلام و مذاهب اسلامی در ترکیه: ۸
برخی از مذاهب و طریقت‌های موجود در ترکیه: ۹
نژاد و قومیت: ۱۰
تأثیر و نفوذ قومیت‌ها در اوضاع سیاسی جامعه: ۱۱
خصوصیت جمعیتی ترکیه: ۱۲
ساختار اقتصادی ترکیه: ۱۳
سیاست و حکومت در ترکیه: ۱۴
نگاهی به احزاب سیاسی در ترکیه: ۱۵
انتخابات در ترکیه: ۱۸
ـ روند مبارزه با اسلام‌گرایی: ۱۸
مسئله‌ی کردها و استراتژی ترکیه در برخورد با بحران کردها: ۱۸
ـ سیاست منطقه‌ای ترکیه: ۲۰
«روابط» ۲۲
ـ روابط ترکیه و آمریکا: ۲۲
ـ روابط ترکیه با رژیم اشغالگر قدس: ۲۳
روابط ترکیه و ایران: ۲۴
ـ روابط ترکیه و ایران بعد از انقلاب اسلام: ۲۵
روابط ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا ۲۸
مقدمه: ۲۸
زمینه روابط ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا ۳۰
ـ پایان جنگ سرد و نظر کمیسیون در سال ۱۹۸۹٫ میلادی: ۳۲
ـ نشست سران اتحادیه‌ی اروپا و اجلاس هلیسنکی: ۳۳
ـ دلایل ترکیه برای عضویت در اتحادیه‌ی اروپا: ۳۵
ـ موانع و چالشهای عضویت ترکیه در اتحادیه‌ی اروپا: ۳۶
روند توسعه اقتصادی، صنعتی در ترکیه: ۴۲
منابع: ۴۶

چکیده

مقاله حاضر درباره جغرافیای طبیعی ترکیه، جغرافیای انسانی ترکیه، سیر تحولات فرهنگی، ساختار اقتصادی ترکیه، احزاب سیاسی در ترکیه، روابط ترکیه با کشور ها و روند توسعه اقتصادی، صنعتی در ترکیه را توضیح می دهد.

کشور ترکیه در نیمکره‌ی شمالی و نقطه‌ی تلاقی در قاره‌ی مهم آسیا و اروپا مکان‌یابی شده است. و همانطور که می‌دانیم این کشور در جنوب شرقی اروپا و غرب آسیای میانه واقع شده است.

ترکی زبان رسمی و ملی کشور ترکیه است و مردم به لهجه‌های مختلف بخصوص ترکی استامبولی تکلم می‌کنند. این زبان که گروه زبان اورال ـ آلتایی است به وسیله‌ی سلجوقیان در اواخر قرن ۱۱ به ترکیه وارد شد. علاوه بر ترکی عده‌ای نیز به زبانهای کردی، قفقازی و ارمنی تکلم می‌کنند. پس از اعلام جمهوری در سال (۱۹۲۳٫م) از سال (۱۹۲۸٫م) رسم الخط ترکیه تغییر نمود و الفبای لاتین جایگزین حروف عربی شد.

اقتصاد پویای ترکیه بر پایه‌ی صنایع مدرن، تجارت و کشاروزی سنتی استوار است. دولتهای ترکیه در دوره‌های مختلف با اتخاذ سیاستهایی همچون نظام اقتصاد بازار آزاد، برون‌گرایی، تشویق صادرات و.‌.. زمینه را برای رشد اقتصادی این کشور فراهم نموده‌اند.

قانون اساسی در ترکیه: اولین قانون اساسی در سال (۱۸۷۶٫م) و در زمان سلطنت عبدالحمید دوم سلطان عثمانی تنظیم و تدوین شد که به موجب آن پاره‌ای حقوق فردی به مردم اعطا و حدود و اختیارات قوه‌ی مقننه و مجریه تعیین گردید.

در سال (۱۹۲۰٫م) هنگامیکه ترکیه در مسائل سیاسی و نظامی و جنگهای استقلال و بیرون راندن خارجیان بود مصطفی کمال و آتاترک با صدور فرمانی در مارس ۱۹۲۰ تشکیل مجلس کبیر ترکیه را اعلام داشت و قانون اساسی لهستان که با الهام از قانون اساسی سال (۱۸۷۵٫م) فرانسه تهیه شده بود پایه و اساس قرار گرفت. قانون اساسی در سالهای (۱۹۷۱، ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴) دچار تغییراتی گردید و برخی از امور اصلاح، حذف  یا امور جدیدی به آن اضافه شدند. عناصر متشکلات قلمرو سیاسی ترکیه (رئیس جمهور: احمد نجوت مرز نخست‌وزیر رجب طیب اردوغان)

۱) قوه مجریه ۲) شورای وزیران ۳) قوه‌ی مقننه ۴) قوه قضائیه ۵) شورای امنیت ملی

واژه های کلیدی: ترکیه، جغرافیای طبیعی ، جغرافیای انسانی، ساختار اقتصادی، احزاب سیاسی، انتخابات، دین و مذهب، روابط

مشخصات عمومی:

کشور ترکیه در نیمکره‌ی شمالی و نقطه‌ی تلاقی در قاره‌ی مهم آسیا و اروپا مکان‌یابی شده است. و همانطور که می‌دانیم این کشور در جنوب شرقی اروپا و غرب آسیای میانه واقع شده است و بین مدار ۳۵ درجه و َ۵۰ دقیقه‌ای و ۴۲ درجه و ۶ دقیقه عرض شمالی و ۳۵ درجه و ۵۰ دقیقه‌ای ۴۴ درجه و ۴۸ دقیقه طول شرقی نصف‌النهار گرینویچ قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی ترکیه باعث شده است، حالت پلی بین دو قاره آسیا و اروپا باشد و این کشور بوسیله‌ی گذرگاههای سفر و دارد انل از اروپا جدا می‌شود. ترکیه از معدود کشورهایی است که موقعیت ویژه‌ی ژئوپلیتیکی آن موجب شده است که حداقل طی نیم قرن اخیر یکی از عمده‌ترین عوامل اثربخشی و اهمیت ترکیه برای قطب‌های قدرت جهانی و واگذاری نقش‌های مهم و کلیدی به این کشور در عرصه سیاسی و سرنوشت‌ساز بودن نحوه‌ی عمل این دولت در معادلات بین‌المللی شود. موقعیت ارتباطی و ترانزیتی، نقطه‌ی اتصال در قاره آسیا و اروپا تسلط ترکیه بر حوزه‌های دریای مدیترانه و دریای اژه و دریای سیاه و همچنین آبراهه‌های استراتژیکی بسفر و داردانل موقعیت و نقش ترکیه در جهان اسلام، قرار گرفتن ترکیه در مناطق بحرانی قفقاز و آسیای مرکزی، اروپای شرقی و خاورمیانه، موقعیت هیدروپلیتیک مناسب ترکیه از حیث در اختیار داشتن منابع آبی فراوان و تسلط بر رودخانه‌های پرآب منطقه، روابط شکننده این کشور با همسایگان حوزه، عضویت در ناتو که کشور ترکیه را در منطقه و جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار ساخته است.

بطور کلی هر پدیده‌ای در هر یک از دو قاره آسیا و اروپا به نحوی با ترکیه و مسائل آن در ارتباط است. به لحاظ همین موقعیت اروپایی ـ آسیایی است که رژیم حاکم بر آن برچگونگی سیاست‌های اجرایی قدرتهای جریان مؤثر است. و چه بسا حساسیت حفظ وضع موجود در ترکیه عامل در تعادل قوا محسوب می‌شود. در مورد موقعیت ژئوپلیتیکی و استراتژیکی کشور ترکیه می‌توان گفت که این کشور با عضویت در ناتو نزد اروپائیان و سیاستمداران آمریکایی از موقعیت خاصی برخوردار است، که با خاتمه‌ی جنگ سرد و عادی شدن روابط بین دو قدرت بزرگ و بی‌انگیزه بودن پیمان ناتو چنین تصور می‌شود که ترکیه اهمیت گذشته‌ی خود را از دست داده است. اما موقعیت ژئوپلیتیکی ترکیه که بلافاصله پس از جنگ سرد به شدت از اهمیت گذشته‌ی آن کاسته شده بود با تجاوز عراق به خاک کویت و تشکیل نیروهای اعتلاف در پی آن و همچنین با پیدایش جمهوری‌های تازه استقلال یافته و طرح مسائل امنیت حوزه دریای سیاه و مدیترانه بیش از پیش اهمیت یافته است.

50,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله جغرافیای استان خراسان
  • پایان نامه توریست ترکیه
  • پایان نامه پیشینه ی تاریخی محلات
  • مقاله کشور بحرین
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.