مقاله کتب الکترونیکی و نشر آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله کتب الکترونیکی و نشر آن

تعداد صفحات:۶۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با نگاهی گذرا به تاریخ دانش مکتوب به ابزار، وسایل و محمل هایی برمی خوریم که بشر برای ثبت و  ضبط و ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار داده است و موادی مانند الواح (گلی، سنگی، فلزی و چوبی)، استخوان حیوانات، چرم گاو، گاومیش و بز، طومارهای پاپیروس، کاغذ و در ادامه عکس، اسلاید، فیلم، فیلم استریپ، طلق شفاف، میکروفرم ها، نوارهای مغناطیسی با ظرفیت های مختلف و دیسک های فشرده نوری به این منظور کاربرد داشته است. استفاده از هر یک از این وسایل با توجه به حجم تولید اطلاعات در هر جامعه و نیاز به ذخیره و بازیابی آن پدید آمده است. با وجود این که بسیاری از صاحبنظران معتقدند کتاب های چاپی  همواره جایگاه خود را در میان خوانندگان و کتابخانه ها حفظ می کنند و ناشران هم چنان فعالیت های خود را به نشر کتاب های چاپی معطوف خواهند کرد، شواهدی نیز مبتنی بر تمایل روزافزون ناشران برای عرضه کتاب های خود در قالب الکترونیکی دیده می شود. ( حیدری،۱۳۸۳)

اما آنچه جای تامل دارد این است که با نفوذ و پوششی که صنعت نشر الکترونیک در آینده ای نه چندان دور پیدا خواهد کرد کتب الکترونیک تا چه اندازه درمیان قشر کتابخوان، دانشجویان و دانش آموزان توانسته جایگاه خود را به دست آورد و از سوی آنان کسب اعتبار و اعتماد کند؟ این طور که به نظر می رسد کتاب الکترونیک نیز همانند سایر محصولات جدید، نیازمند زمان است تا بتواند در بین قشر کتابخوان رواج یابد.

اگرچه کتاب الکترونیک ربع قرن با ما همراه می باشد، اما نمی توان گفت که صنعت به خصوصی برای تولید کتاب الکترونیک وجود دارد. دلیل آن واضح است؛ کتاب الکترونیک در شکل فعلی جذابیتی برای اکثریت استفاده کننده ها و خواننده ها ندارد و در سطح وسیع مورد استقبال قرار نخواهد گرفت مگر این که دست کم دو نوآوری مهم انجام شود: اول این که وسیله الکترونیکی ساده ای باید برای خواندن باشد که استفاده از آن آسان تر از به کار بردن کتاب چاپی باشد؛ ثانیا سیستمی که بتوان به آسانی به کار برد و شامل پایگاه داده های جدید و مداومی برای نقاط دور و محلی که بتواند اطلاعات را در هر موقع و در هر مکان که خوانندگان اراده کنند در اختیار آن ها قرار دهد و از آن زمان اطلاعات بتوانند مطالبی را برای نگهداری یا برای یک بار استفاده دریافت کند. (کلیگور،۱۳۸۳)

 

واژه های کلیدی: کتاب الکترونیک، طبقه بندی کتاب های الکترونیکی ،نشر الکترونیک، روش های نشر الکترونیکی، چگونگی تولید و نشر کتب الکترونیکی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
کتاب الکترونیک چیست؟ ۹
تاریخچه کتاب الکترونیکی ۱۴
نظام کتاب الکترونیک ۱۶
طبقه بندی کتاب های الکترونیکی ۱۷
ویژگی های کتاب الکترونیکی ۲۰
مزایای کتاب های الکترونیک ۲۳
کتاب درسی الکترونیکی ۲۵
تعامل و مشارکت در کتاب های درسی الکترونیک ۲۷
تولید و دسترسی به کتاب های الکترونیک ۳۰
چگونگی تولید و نشر کتب الکترونیکی ۳۸
معیارهای ارزیابی کیفیت دروس الکترونیکی ۳۹
مقایسه رویکردهای سنتی و الکترونیکی به آموزش : ۴۲
نشر الکترونیک چیست؟ ۴۳
تاریخچه نشر الکترونیکی ۴۴
روش های نشر الکترونیکی ۴۶
عوامل اصلی توسعه نشر الکترونیکی ۴۷
عوامل توسعه نشر الکترونیکی در اینترنت ۴۷
نگرش های موجود به نشر الکترونیکی ۴۸
آینده نشر الکترونیکی ۴۹
عوامل موفقیت نشر الکترونیکی ۵۰
مزایای نشر الکترونیکی ۵۱
معایب نشر الکترونیکی ۵۳
موانع و مشکلات تولید و نشر الکترونیکی ۵۴
تعریف کتابخانه سنتی ۵۷
مشکلات کتابخانه های سنتی ۵۸
تعریف کتابخانه دیجیتال ۵۹
مشکلات کتابخانه های دیجیتال ۶۰
مزیت های کتابخانه دیجیتال بر کتابخانه سنتی ۶۰
فهرست منابع ۶۴

منابع

نیکنام، مهرداد(۱۳۸۱). “کتاب الکترونیک.” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی ۱۲(۱): ۳-۸٫

رضایی, عیسی، نثری، شبنم (۱۳۹۱).”جایگاه کتاب‌های درسی الکترونیک در نظام‌های آموزشی.” مجله راهبــردهای آموزش ۵(۴): ۲۶۵-۲۷۳٫

یعقوبی، جعفر(۱۳۸۵). “کتابهای الکترونیکی مفاهیم مزایا و شیوه تهیه.” کتابداری و اطلاع رسانی(۳۵): ۹۰-۹۶٫

کافی امامی, مجید. (۱۳۸۳). “فناوری های نو در حوزه نشر: کتاب الکترونیک، مروری برپیدایش، مزایا و معایب.” پژوهش ونگارش کتب دانشگاهی۹(۱): ۹۹-۱۱۸٫

بارکر، فیلیپ، مزینانی، علی (۱۳۷۳). “کتابهای الکترونیک و کتابخانه های آینده.” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی ۴(۱): ۸۷-۹۹٫

کوشا،کیوان(۱۳۸۲).”کتابخانه دیجیتالی چیست؟” پاپیروس:۶-۱٫

صفوی، سیدعلی اکبر، باوقار، مجید، غفاری، حسین(۱۳۸۶).” معیارهای تولید دروس الکترونیکی و استانداردها با توجه به جایگاه آنها در یادگیری الکترونیکی”، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی; ۱۳(۱ (۴۳)):۲۷-۵۲٫

بابائی، محمود(۱۳۸۲). “نشر الکترونیکی”، تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

چاروسه، امین(۱۳۸۷).”کتابخانه دیجیتال”، آموزش مجازی دانشگاه آزاد قزوین.

اصنافی، امیررضا (۱۳۸۴)، “کتابهای الکترونیکی در کتابخانه‌ها”، مجله الکترونیکی مرکزاطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره چهارم، دوره چهارم.

عاملی، سعیدرضا(۱۳۸۸).”متن مجازی”، تهران: پ‍ژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

پناهی،سیروس(۱۳۸۳).”کتابخانه مجازی وتفاوتهای آن باکتابخانه های الکترونیکی ودیجیتالی”،فصلنامه کتاب;شماره۵۴.

مقدمه

کتاب، قدمتی پنج‌هزار ساله دارد. کتاب‌های نخستین به شکل لوح‌های گلی بودند. اما با گذشت زمان با توجه به دسترسی بشر به امکانات جدید و تغییر نیاز بشر به ارتباطات و اطلاعات، شکل کتاب‌ها تکامل یافت.قبل از اختراع ماشین چاپ، نسخه‌برداری از کتاب‌ها تنها از طریق رونویسی از کتاب‌ها امکان‌پذیر بود که تولید کتاب را بسیار کند و دشوار می‌کرد. اما در سال ۱۴۳۹، با اختراع ماشین چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ آلمانی، تحول بسیار بزرگی در صنعت نشر کتاب صورت گرفت.

در عین حال، به نظر می‌رسد که مکانیزم چاپ، پیش از گوتنبرگ در چین رایج بوده است. برخی از منابع اختراع چاپ یا حروفچینی متحرک را به پی‌شنگ، کیمیاگر چینی نسبت می‌دهند. اختراع وی، شامل حروف مستقل چاپی بود که بر روی سفال مرطوب حکاکی می‌شد و پس از پختن، دوام زیادی پیدا می‌کرد.

کتاب درسی یکی از ابزارهای اصلی آموزش به شمار می رود و در فرایندآموزش، در تعامل بین مدرس و فراگیر از اهمیت خاصی برخوردار است، به ویژه در نظام آموزشی ایران که اغلب ارزشیابی ها از محتوای کتب درسی است و این موضوع یادگیری را به طور جدی جهت داده و شکل می بخشد.کتاب درسی علاوه بر آن که ارزان ترین وسیله برای تهیه مطالب یادگیری است، بسته ای محدود و مناسب، با اجزاء به هم پیوسته و منظم است و چارچوبی واضحی را فراهم می آورد که در آن معلم و یادگیرندگان می دانند مقصد چیست و چه چیز مطرح می شود.

اما رشد و گسترش چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب ارتقای کمی و کیفی و کارایی آموزش شده، به گونه ای که شیوه های سنتی آموزش و کسب اطلاعات، دستخوش تغییر و تحولات عمده ای شده است.

آموزش از راه دور و آموزش های مجازی، فرصت های یادگیری را برای هر کس، هر کجا و هر زمان فراهم می کنند. اما باید توجه داشت که همراه با آموزش های مجازی، امکانات و تجهیزات سازمانی موسسات آموزشی نیز باید متحول شوند.

ابزارهای اساسی برای انتقال و ساخت محتوا در ذهن دانش آموز در کلاس های مجازی، سی دی های آموزشی، اینترنت و دیگر وسایل ارتباطی است که به جای کتاب های درسی چاپی به کار می روند. کتاب های الکترونیکی، که طی چند سال اخیر شاهد تغییر و تحولات عمده ای در آن ها بوده ایم، نتیجه گسترش فناوری های ارتباطات و اطلاعات در آموزش بوده است. کتاب های درسی الکترونیکی به دلیل انعطاف پذیری زیاد و داشتن قابلیت های چندرسانه ای، می توانند به مثابه عاملی انگیزشی در یادگیری دانشجویان به کار روند و با ایجاد رغبت و علاقه، پیشرفت فزاینده دانشجویان و دانش آموزان را فراهم کنند (زمانی و جمالی زاوه، ۱۳۸۵)

با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات فضای دومی به موازات جهان واقعی ایجاد شده که به واقع تمام عناصر و اجزای دنیای واقعی را در خود تکرار می کند.با توجه به ظهور تحولات سریع در حیطه فناوری و تاثیرگذاری این تحولات در حوزه های متعدد به ویژه آموزش، بهره گیری از فنون و ابزارهای جدید در آموزش موضوع های درسی متنوع، به صورت امری اجتناب ناپذیر درآمده است. با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نفوذ تجهیزات به درون جامعه ابزارها، روش های آموزشی نیز دستخوش تحول شده است. تحول این ابزارها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خود و در بازه زمانی که خود تعیین می کند مشغول یادگیری شود.

آموزش و به دنبال آن نهادهای آموزشی مانند مدارس هم چنان که در جهان واقعی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند در فضای مجازی نیز دارای اهمیت و تاثیر بسزایی در گسترش علوم و فناوری و رشد سواد اطلاعاتی و رسانه ای در دانش آموزان و هم چنین معلمان می باشند. در فرایند گذار به جامعه اطلاعاتی، بسیاری از پدیده ها و مفاهیم شکل تازه ای به خود می گیرند و با تغییر چارچوب، خود را با تحولات ایجاد شده سازگار می نمایند. مساله آموزش، مدرسه و ازرشیابی که سابقه ای طولانی در تاریخ بشر دارند هم زمان با ورود جهان به عصر اطلاعات به صورت آموزش الکترونیکی و مجازی نمود پیدا کرده ا ند. کتاب، چاپ و نشر نیز از این راه باز نمانده اند و ظهور نشر الکترونیک این صفت را دستخوش تحولی عظیم کرده است. کتاب الکترونیکی، پدیده ای کاملا تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی های اساسی مواجه سازد.

کتاب الکترونیک چیست؟

اختراع رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، انقلابی در تاریخ علم به وجود آورده که با رواج هرچه بیشتر رایانه در جزئی ترین مسائل روزمره، دنیای ما با سرعت هر چه بیشتر به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می شود. کتاب و نشر آن هم از این راه بازنمانده است و ظهور کتاب و نشر الکترونیکی به گونه ای که در دهه اخیر شاهد آن بوده ایم صنعت چاپ و نشر الکترونیکی را دستخوش تحولی عظیم کرده است.

ای بوک (e-book) یا کتاب الکترونیکی [۱]، پدیده ای کاملا تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی مواجه سازد. بنابر تعریف دایره المعارف ویکی پدیا[۲]کتاب الکترونیکی نسخه الکترونیک یا دیجیتال یک کتاب است؛ گرچه کتاب های الکترونیکی صرفا نسخه های الکترونیکی محتوای کتب چاپ شده یا [۳]p- bookنیستند بلکه می توانند علاوه برمتن، صوت و سایر امکانات مالتی مدیا[۴] را نیز شامل شوند هم چنین می توانند در قالب فایل های قابل استفاده توسط رایانه هم چون word text، PDF، HTML و فایل های اجرایی EXE درآیند. البته دو نوع از این فرمت ها بیشتر از بقیه معروف هستند. یکی فرمت PDF مربوط به شرکت Adobe Reader و دیگری فرمت LTI که شرکت مایکروسافت روی آن کار می کند. فایل هایی که با فرمت LTI عرضه می شوند می بایست توسط نرم افزاری به نام Microsoft Reader خوانده شوند، ولی این فرمت هنوز نتوانسته مقبولیت چندانی کسب کند.(نیکنام، ۱۳۸۱)

در صنعت کتاب های الکترونیک یک بحث بزرگ فزاینده وجود دارد و آن این است که به چه چیزی می توان کتاب الکترونیک گفت. در این زمینه چند دیدگاه وجود دارد. (شکرخواه،۱۳۸۵)

دیدگاه اول:

کسانی که از یک دستگاه باتری دار – هم حجم و هم اندازه کتاب – برای خواندن کتاب الکترونیک استفاده می کنند، بر این باورند که کتاب هایی الکترونیک هستند که به وسیله این دستگاه خوانده می شوند و بقیه کتاب ها را نمی توان کتاب الکترونیک نامید.

 

[۱]Electronic book

[۲]Wikipedia

[۳]Printed book

[۴]Multimedia

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.