مقاله پرنده شناسی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله پرنده شناسی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع:

اینترنت

کتاب پرنده شناسی، نوشته جمشید منصوری

فهرست مطالب

مقدمه ۱
اندام شناسی ۱
ریخت شناسی ( مرفولوژی ) ۱
مکانیسم پرواز ۴
استخوان بندی ۸
پا ۹
سیستم ماهیچه ها ۱۰
دستگاه گوارش ۱۱
دستگاه تنفس ۱۴
دستگاه گردش خون ۱۵
دستگاه تولید صدا ۱۷
عادات و رفتار ۱۸
چگونگی عادات و رفتار ( اصل عادت ) ۱۹
شنوایی ۲۲
بینایی ۲۳
تولید مثل ۲۴
سن تولید مثل ۲۵
تغذیه ۲۶
جفتگیری ۲۷
آشیانه ۲۹
مهاجرت ۳۲
اکولوژی ۳۳
پراکندگی و فراوانی ۳۳
رابطه انسان و پرندگان ۳۵
بیماری ها و آفات مهم ۳۶
سیاه خروس ۳۷
منابع: ۴۶

چکیده

در این مقاله درباره اندام شناسی، مرفولوژی، مکانیسم پرواز، اکولوژی  و … پرندگان بحث می شود.

پرندگان گروه عظیمی از جانوران مهره دار را تشکیل می دهند.پر اختصاصی ترین مشخصه و صفت پرندگان است که از اپیدرم به وجود می آید. وزن آنها سبک بوده و انعطاف پذیر است. پرها در زندگی پرنده دو وظیفه مهم دارند:

۱- ایجاد عایق به منظور جلوگیری از کاهش حرارت بدن, یا در واقع سپر نگهدارنده حرارت بدن از سرما و گرمای خارج؛

۲- ایجاد سطح تماس بیشتر در بال ها و دم برای اینکه پرنده بتواند پرواز کند.

علاوه بر دو وظیفه فوق, پر تا اندازه ای پوست بدن را از صدمات خارجی مصون نگه می دارد. نمو پر در پرندگان شبیه نمو پولک در خزندگان و مو در پستانداران است.

شیوه های مختلف جابجا شدن بین دو نقطه را مهاجرت می گویند. به عنوان یک اصل کلی, پدیده مهاجرت واکنشی است که موجود زنده در مقابل تغییرات شرایط محیط اطراف خود نشان می دهد. پدیده مهاجرت در پرندگان بدین صورت توضیح داده می شود که آنها بتوانند در محلی مطلوب از نظر فراوانی غذا, مناسب بودن شرایط اقلیمی و درجه حرارت محیط, تولید مثل کرده و بعداً که شرایط سخت شد از آنجا دور شوند و مرحله دیگری از زندگی خود را در محل مساعدی در جایی دیگر بگذرانند. گاه پرندگان نیمی از سال را در خارج از محل تولید مثل به سر می برند. اگر این حالت در زمستان باشد, به آن زمستان گذرانی می گویند. زمستان گذرانی اغلب پرندگان مهاجر در تالابهای معتدل شمال و جنوب ایران نمونه ای از این امر است. پرندگان تنها زیستمندانی نیستند که مهاجرت می کنند, بلکه به عنوان نمونه بارزی از این پدیده می توان به مهاجرت گوزن های قطبی در فصل زمستان و بهار نیز اشاره کرد.

واژه های کلیدی: پرندگان، مکانیسم پرواز، استخوان بندی، دستگاه گردش خون، مهاجرت، جفت گیری، تولید مثل، تغذیه، پراکندگی، شنوایی، بیماری

مقدمه

پرندگان گروه عظیمی از جانوران مهره دار را تشکیل می دهند. به طورتقریب از حدود                       ۹۰۰۰ گونه پرنده شناخته شده در جهان, ۴۹۲ گونه آن در ایران شناسایی شده و از این تعداد حدود ۲۲۵ گونه در سرزمین ما زندگی و زاد و ولد می کنند. این گونه ها در سطح وسیعی از مناطق خشک و بیابانی, نواحی جنگلی, سواحل, جزایر و دریاچه های کشور پراکنده اند.

اندام شناسی

ریخت شناسی ( مرفولوژی )

نخستین قدم در بررسی پرندگان, شناخت گونه ها و قسمت های مختلف بدن آنهاست. روش های شناخت پرندگان ساده است. هر گونه شکل خاص خود را دارد و وضعیت ظاهری آن از سایر گونه ها متفاوت است. کلیه پر ندگان به اقتضای طبیعت وزندگی ، اندامی دوکی شکل دارند تا بتوانند ضمن حر کت و پرواز سریع ، حداقل اصطکاک را با هوا داشته باشند.

نخستین بخش بدن پرنده ، منقار است که از دو قسمت فرانوک و فرونوک تشکیل شده است . پس از منقار ، سر است که در واقع یکی از قسمت های مهم بدن پرنده به شمار می رود و از انتهای منقار تا نخستین مهره گردن را شامل می شود. سر شامل تارک یا تاج, چشم ها, خط چشمی, گونه ها و چانه است. گردن از انتهای سر تا تنه بوده, گلو, قفا یا پس سر, و طرفین را شامل می شود.

تنه از دو قسمت رو تنه و زیر تنه تشکیل می شود. رو تنه شامل پشت و دمگاه است. معمولاً حدود دو سوم قسمت بالایی را پشت و بقیه را دمگاه می گویند. زیر تنه شامل سینه , شکم, پهلو ها و تهیگاه است.

برای تشخیص هر گونه ای از پرندگان, در هنگام بلوغ در زمستان یا در زمان جوجگی, شناخت وضعیت و رنگ قسمت های مختلف بدن پرنده برای پرنده شناسان ضرورت و اهمیت ویژه ای دارد.

بال ها وظیفه پرواز را بر عهده دارند و از دم برای تغییر جهت دادن و توقف استفاده می شود. با توجه به نظریه تکامل و پدید آمدن پرندگان از خزندگان اولیه چنین به نظر می رسد که بال همان دست در خزندگان است که سازمان اسکلتی مشابه آن به مناسبت وظیفه ای که دارد تغییر شکل داده به صورت وسیله ای برای پرواز درآمده است. نا گفته نماند که موجودات دیگری نیز وجود دارند که دارای جهش های کم و بیش پروازی هستند: ماهی پرنده[۱] نوعی قورباغه از جنس راکوفوروس[۲] ، سنجاب پرنده [۳] ، مارمولک های جنس پله روساروس [۴] ، ویا بعضی از مارها مانند کریزوپلا[۵]  از این جانوران اند. اما در واقع پرواز این موجودات حقیقی نبوده , محدود به نوعی جهش های طولانی و کنترل شده است. در بین موجودات تنها جانورانی که از لحاظ پرواز می توانند با پرندگان مقایسه شوند, بعضی از حشرات و خفاش ها هستند. با وجودی که خفاش ها پر ندارند, ولی پرواز آنها کامل است.

[۱] Dactylopterus

[۲] Rhacophorus

[۳] Claucomys sabrinus

[۴] Plerosaurus

[۵] Chrysopelea

45,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.