عنوان
تعداد صفحات:۷۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
عراقی از شاعران بنام و از پیشگامان غزلسرایی عرفانی است. در طول قرون مختلف، ادیبان ومحقّقان وشعرا ونویسندگان، بهگونههای مختلف، از واژهها واصطلاحات و الفاظ، بهرهگرفتهاند و آثار خود را بدانوسیله، زینت بخشیدهاند. گروهی، به ظاهر الفاظ، توجه داشته و بیشتر، جنبهی ادبی وصوری آن را مدّ نظر داشته اند وگروهی دیگر، جنبهی استعاری و رمزی وعرفانی آنرا مورد توجه قراردادهاند.
او که از پیشگامان شعر عرفانی است، غزل سبک عراقی را با اندیشه های عرفانی ووحدت وجودی، همراه ساخت. تفکر وحدت وجود را از ابن عربی گرفت؛ غزل را با نکات اخلاقی –عرفانی، به دورهی تازهای از غزلگویی، وارد ساخت. انسجام غزلهای او، حاصل نگاه ویژهای است که به جهان دارد؛ ولی تفکرات پیچیدهی وحدت وجودی و عرفانی، باعث نشد که اشعار او رنگ پیچیدگی وابهام به خود بگیرد. بلکه این مباحث را در قالب الفاظی بسیار ساده و روان ارائهکردهاست.
نماد:کارکرد نماد در غزلیات او بسیار گسترده است . در مجموع از ۳۱۲ غزل او ۶۴ غزل ، عرفانی هستند که در تک تک ابیات آن ها نماد پردازی شده است . عراقی در نماد سازی بیشتر از دو نوع اصطلاح استفاده کرده است ؛ اصطلاحات مربوط به خمریات مانند باده ، می ، جرعه ، خمستان ، شراب و غیره و اصطلاحات مربوط به اندام معشوق و انسان مانند لب ، چشم ، ابرو و غیره اصطلاحات دیگری مانند بحر ، پیر ، بت و بتکده و غیره نیز به صورت نمادین به کار رفته اند اما بسامد بالایی ندارند. نماد های عرفانی او در زمان خود نماد های زنده و پویایی بوده اند اما به مرور بر اثر کثرت استفاده و تقلید سایر شاعران به صورت کلیشه ای و تکراری درآمده اند.
اسطوره : عراقی به اسطوره و حتی تلمیح ، توجه چندانی نکرده است ؛ تنها در ۲۸ مورد به داستان های پیامبران یا عشاق اسطوره ای اشاره کرده و از پیامبرانی چون سلیمان ، ابراهیم ، موسی ، عیسی و یوسف (ع) یاد نموده و به عشاقی چون بیژن و منیژه ، شیرین و فرهاد و وامق و عذرا توجه نموده اما از اساطیر حماسی ایرانی مانند رستم و اسفندیار هیچ یادی نکرده است.
واژگان کلیدی:نماد، اسطوره، شیخ فخرالدّین عراقی، غزلیات
چکیده ۶
مقدمه ۷
نگاهی به زندگی شیخ فخرالدّین عراقی ۹
الف- تولّد و کودکی ۹
ب- جوانی ۱۱
ج- استادان و مسافرت ها ۱۳
د- مذهب عراقی ۱۵
ه – عرفان عراقی ۱۵
و – جایگاه و منزلت عراقی درکاروان ادب پارسی ۱۶
ز- وفات عراقی ۱۷
ح- آثار عراقی ۱۷
تأثیر پذیری عراقی از دیگر شاعران ۱۸
تأثیرگذاری عراقی بر دیگر شاعران ۱۹
سبک ادبی عراقی ۲۱
دستورمندی زبان عراقی ۲۲
شیوهی واژهگزینی عراقی و بسامد واژههای پرکابرد در ساختار زبان او ۲۲
قافیه و ردیفهای فعلی و نقش آنها در روانی زبان عراقی ۲۳
تراکم فعل در زبان عراقی ۲۴
نقش برخی عناصر موسیقی افزای در آثار عراقی ۲۴
نماد ۲۷
۱-زمینههای تاریخی و فرهنگی نماد ۲۸
۲-تفاوت نمادها و استعارات در غزلهای عرفانی و غیر عرفانی ۲۹
۳-ماهیت نماد و تصویر نمادین ۳۰
۴-خاستگاه نماد ۳۳
۵-نمادهای مرده و نمادهای پویا ۳۳
۶-رابطهی بین نماد و استعاره ۳۴
۷-نماد و کنایه ۳۶
۸-نماد در غزلیات عراقی ۳۶
اصطلاحات نمادین حوزه ی خمریات ۳۷
باده ۳۷
بت ۳۸
جام ۴۰
جرعه ۴۲
خرابات و خراب و خرابی ۴۳
ساقی و ساغر ۴۵
می و شراب و دُرد و مدام ۴۷
میکده و میخانه، خانقاه و صومعه ۵۰
خم، خمستان ۵۱
اصطلاحات نمادین مربوط به اندام معشوق ۵۱
ابرو ۵۱
زلف، مو، طرّه ۵۴
لب ۵۵
چشم ۵۶
غمزه، کرشمه ۵۷
حُسن ۵۸
نقاب و برقع ۵۹
بحر، دریا ۶۰
رند و قلاش ۶۱
اسطوره ۶۲
۱-تعاریف و مبانی اسطوره ۶۲
۲-عوامل تغییر اسطوره در شعر ۶۳
۳-بررسی اسطو ره های غزلیات عراقی ۶۴
الف- داستان پیامبران ۶۴
ب- داستان عاشقان ۶۵
ج- اسطوره های تازه ۶۶
نتیجهگیری ۶۸
فهرست منابع و مآخذ ۷۰
صفا ، ذبیح الله ، (۱۳۶۹). تاریخ ادبیات در ایران ، تهران: فردوسی .
میر صادقی، میمنت، (۱۳۷۳). واژه نامه ی هنر شاعری، تهران: کتاب مهناز.
عراقی، فخرالدین،(۱۳۳۵) . کلیات ، با مقدمه و تصحیح سعید نفیسی، تهران:انتشارات سنایی.
ـــــــــــــــ(۱۳۸۶) . کلیات ، به کوشش زهرا کشاورز باقری ، تهران: بهزاد.
ــــــــــــــ(۱۳۸۸) . کلیات، به کوشش محسن پویان، قزوین: سایه گستر.
علوی مقدم، محمد و رضا اشرف زاده،(۱۳۸۲) . معانی و بیان ، تهران: سمت.
کریمی ، احمد،(۱۳۹۰). « تحلیل اشعار سید حسن حسینی از منظر صور خیال» ، مجله ی فنون ادبی، شماره ی ۲ ، پاییز و زمستان، صص ۱۱۶-۹۳، اصفهان.
آهنی ، غلامحسین ، (۱۳۶۰) . معانی و بیان ، چاپ دوم، تهران : بنیاد قرآن.
اکرمی ، محمدرضا ، (۱۳۹۰) . تحلیل استعاره در غزل های بیدل دهلوی ، تهران : نشر مرکز.
تجلیل ، جلیل ، ( ۱۳۸۶) . معانی و بیان ، تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
رجایی ، محمد خلیل ، (۱۳۷۲) . معالم البلاغه ، شیراز: دانشگاه شیراز.
غلامرضایی، محمد، (۱۳۷۷). سبک شناسی شعر پارسی، تهران: نشر جامی.
فروزانفر ، بدیع الزمان،(۱۳۷۶) . معانی و بیان ، به کوشش دبیر سیاقی، تهران .
ـــــــــــــــــــــ(۱۳۷۲). تاریخ ادبیات ، تهران : مرکز.
کزازی، جلال الدین، (۱۳۸۵). زیبایی شناسی شعر پارسی، تهران: نشر مرکز.
رخشنده مند، علی سینا،(۱۳۹۰) . «نقد استعاره ی تمثیلیه»، مجله ی فنون ادبی،
شماره ی ۲ ، پاییز و زمستان، صص ۱۳۸-۱۱۷، اصفهان.
سلاجقه ، پروین،(۱۳۷۹).« ایماژ، استعاره و نماد» ، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره ۳۷، تهران.
صیادکوه، اکبر، (۱۳۸۳). «عراقی و امتیازات زبانی و شاعرانه ی وی »، مجله الدراسات الادبیه ، شماره ی پیاپی۴۸-۵۲، دانشگاه لبنان.
«صور خیال» یا به اصطلاح اروپاییها «ایماژ» جزء لاینفکّ شعر قلمداد شده است. تقریباً در همهی تعاریفی که دربارهی شعر از گذشته تاکنون ارائه شده، مادهی اصلی و جوهر اصلی شعر را «صورت خیال» دانستهاند.بنابراین اگر بتوانیم خیال و اندیشههای شاعری را به درستی، نمایش دهیم زیباییهای اثر اورا نمایان کردهایم.
فخرالدّین عراقی از شاعران بنامِ عارفمسلکی است که زبانی بسیار روان و شیوا دارد و از تخیّلی بسیار قوی برخوردار بوده است؛ اشعار پرسوز و پرازشوق او در شعر عرفانی، بابی تازه گشود و غزلها و حتی ترکیبات و ترجیعات و قصاید او با معانی بلند عرفانی و احساسات و عواطف گرم، همراه است. وی بسیاری از تعبیرات و کنایات و رمزهای معمول بین عرفا و متصوفه را در شعر خود جای داده است.
جهانبینی عرفانی، اقتضا میکند که برای بیان معنای باطنی و درونی، از اشیاء محسوس، به صورت رمز و استعاره استفاده شود؛ شاعر و نویسندهی عارف با استفاده از رمزها و سمبلها، تصویرهایی را می آفریند که بر باطن و معنای درونی آنها دلالت دارد و در حقیقت شاعر و نویسندهی عارف، به دنبال آن حقیقت درونی است و لفظ چون کسوتی است که بر اندام معانی جلوهگری میکند.
«هنر و زیبایی، درست تقلید کردن و محاکات است، منظور این است که هنرمند باید اشیا را آن طور که بوده و هست یا آن طور که می گوید یا فکر می کند یا آن طور که می بایستی باشد نمایش دهد ؛ از این دیدگاه شعر نوعی هنر محسوب می شود زیرا شاعر همانند نقاشی است که تصویر می آفریند؛ اما این تصویر، اثر ذهنی یا شباهت قابل رویتی است که به وسیلهی کلمه، عبارت یا جمله ی نویسنده یا شاعر ساخته می شود تا تجربه حسی به ذهن خواننده یا شنونده منتقل گردد.» (کریمی،۱۳۹۰: ۹۴)
در بلاغت قدیم، صورخیال را در حوزهی تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز بررسی میکردهاند؛ امّا در آثار جدیدی که در این حوزه نوشته شده، شمار و حوزهی آنها بسی فراتر از این چهار محور است.
شاعران بزرگ از امکانات بیانی و بلاغی برای القای معانی خود سود میجویند.توانایی عراقی، در بهرهگیری از عناصر زیباییساز کلام، نشان از اطلاعات بسیار او در زمینهی شعر و شاعری دارد؛ بهطوری که در بعضی مواقع اگر خوانندهای با صور خیالی از قبیل استعاره و نماد آشنا نباشد درک بعضی از اشعار او برای وی دشوار خواهد بود.در سبک عراقی، بیان اندیشه به ویژهاندیشههای عرفانی، نقش مهمی دارد و تصویر در درجهی دوم اهمیّت قرار دارد. برای عراقی نیز همچون دیگر شاعران عارفِ سبک عراقی، استعاره و نماد دستاویزی است برای بیان شاعرانهی اندیشه.
عراقی ۳۱۲ غزل دارد که از جمله غزلهای شیوای زبان پارسی به شمار میآید و در این مقاله، میخواستیم بررسی کنیم که میزان بهره وری یک شاعر عارف مسلک، چون عراقی، از نماد چقدر است؟ آیا اسطورهها هم در غزلیات عراقی کاربرد گستردهای دارند؟
بیانِ رمزی که بیشتر عرفا در اشعار خویش بهکار میبرند، همراه با صورخیال است؛ صورخیال، همیشه نقش زینت بخشی و تأثیرگذاری بر عاطفه را برعهده ندارد؛ بلکه گاهی نیز وظیفهی روشن ساختن معنی و نزدیککردن آن به اذهان، به آن سپرده میشده است. شاعر، تصاویر نمادین و استعاری را بهکار میبرد تا بتواند مفاهیم متعالی مربوط به عرفان و عواطف روحی خود را برای خواننده تبیین و به ذهن او تقریب کند.
دانش بیان ، وسیله ای است برای بیان موضوع های مختلف به طرق گوناگون و راهی است که شاعر می تواند موضوع های مورد نظر خود را به طرقی بیان کند که جنبه ی هنری بیابد و تکراری نباشد و در نتیجه بر مخاطب مؤثر افتد . به همین سبب، بسیاری از آثار عارفانه که دارای تصویرهای استعاری فراوان هستند، نباید از نظر صورخیال با آثار شاعرانی همچون فرخی و عنصری مقایسه شوند؛ زیرا انگیزهی استفاده از صورخیال در این دو نوع متفاوت است. این دیدگاه، در مورد شعرای عارف، که عراقی نیز در زمرهی آنان قرار میگیرد، باعث شد با بررسی کارکرد استعاره و رمز و اسطوره، در اشعار دلانگیز و عارفانهی او، زیباییها و شایستگیهای ادبی اشعارش، نمایانتر شود. عراقی جزء پیشگامان شعر عرفانی است؛ اشعار او را حافظ و خواجو و دیگران، مورد تقلید قراردادهاند؛ امّا عجیب است که چرا این شاعر شایسته و عاشق دلسوخته، کم تر در کانون توجه ادب پژوهان قرار گرفته است.
عراقی از شاعران بنام و از پیشگامان غزلسرایی عرفانی است. در تاریخ ادبیات صفا درمورد نام و نسب او آمدهاست:« شیخ فخرالدّین ابراهیم بن بزرجمهر بن عبدالغفار همدانی فراهانی معروف به عراقی، از مشایخ بزرگ و از شاعران و عارفان بلندمرتبهی ایران در قرن هفتم هجری است.» (صفا، ۱۳۶۹: ۵۶۳)
در مورد نام ونسب ومولد او، اتفاق نظر وجود دارد؛« حمدالله مستوفی نام و نسب او را «فخرالدین ابراهیم بن بوذرجمهر بن عبدالغفار الجوالقی » ونویسندهی مقدمهی دیوان او، یعنی یکی از مریدان قریب العهد وی، «فخرالمله والدین ابراهیم ابن بزرجمهر المشتهر بعراقی » نوشته اند. فصیح خوافی در ذیل حوادث ۶۸۶ هجری « شیخ فخرالمله والدین عراقی الشاعر الهمدانی الفراهانی» آورده است. (همان:۵۶۹)
زادگاه او را حمدالله مستوفی و نیز نویسندهی مقدمهی دیوانش، کمجان، نوشته اند؛ این شهر، امروزه ،کمیجان، نام دارد ومرکز شهرستان کمیجان دراستان مرکزی است و جمعیتی بالغ بر سی و نه هزار نفر دارد. خود عراقی نیز در آثار و اشعارش، به زادگاه خود، اشاره کرده است؛ از جمله، در قصیدهای در مدح شیخ حمیدالدین احمد الواعظ، میگوید:
آخر ای جان، غریب شهر توام | خود نپرسی غریـب حیران را | |
جز عراقی که نیـست امیدش | تا ببیند وصال کمجان را |
(عراقی،۱۳۳۵: ۶۷)
همچنین
یا رب این بوی چنین خوش زگلستان آید | یا زباغ ارم و روضهی رضوان آید؟ | |
یاصبا بوی سر زلف نگاری آوردآید؟ | یا خود این بوی ز خاک خوش کمجان |
(عراقی،۱۳۳۵: ۷۸)
« اما وجه انتسابش به «جوالقی» که حمدالله ذکر کرده، دانسته نشده است … و بعید نیست که این نسبت «جوالقی» مربوط به همان عبدالغفار باشد که حمدالله، نسبت جوالقی را بعد از نام او آورده است.» (صفا ، ۱۳۶۹: ۵۶۹)
خاندان عراقی، خاندانی دانشمند بودهاند. در مقدمهی دیوانش عنوان شده « آبا واجداد او جدّاً فوق جدٍّ علما و افاضل بودهاند.»و ابراهیم، در این خانواده، در سال ۶۱۰ هجری، به دنیا آمده است. نویسندهی مقدمهی دیوانش، وفات او را به سال ۶۸۸ هجری قمری، دانسته است و سنّ او را در آن سال، ۷۸ سال، نوشته است؛ بدینترتیب، ولادت اوباید در سال ۶۱۰ هجری اتفاق افتاده باشد.بدیع الزمان فروزانفر، مؤلف کتاب تاریخ ادبیّات ایران، سال تولّد وی را ۶۰۰ هجری قمری، دانسته است. (فروزانفر،۱۳۷۲: ۳۹۰)
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر