مقاله نقش سرمایه اجتماعی در توسعه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش سرمایه اجتماعی در توسعه

تعداد صفحات: ۴۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مفهوم سرمایه اجتماعی از جمله مفاهیم مدرن است که در گفتمان علوم اجتماعی و محافل سیاسی معاصر در سطوح مختلف استفاده شده است.در کلی ترین سطح ،سر مایه اجتماعی موضوعاتی اعم از شدت و کیفیت روابط وتعاملات بین افراد و گروهها ،احساس تعهد و اعتماد دوجانبه نسبت به هنجارها و ارزش های مشترک راشامل می گردد و به عنوان یک حس تعلق و همبستگی ،پایه مهم پیوستگی اجتماعی در نظرگرفته می شود(بهزاد،۱۳۸۲:۴۴).بحث سرمایه اجتماعی قبل از سال ۱۹۱۶ در مقاله ای توسط هانی فان برای نخستین بار مطرح شد(الوانی و نقوی ۱۳۸۰:۱۰).

پاتنام سرمایه اجتماعی را مجموعه ای از مفاهیم چون اعتماد،هنجارها و شبکه ها می داند که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه یک اجتماع شده ودر نهایت منافع متقابل آنان را تأمین خواهد کرد.

 

واژه های کلیدی:سرمایه اجتماعی، سطوح سرمایه اجتماعی ، عناصر سرمایه اجتماعی، حوزه های سرمایه اجتماعی، نقش سرمایه اجتماعی در توسعه

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
سرمایه اجتماعی ۷
مفهوم سرمایه اجتماعی از نگاه اندیشمندان ۸
نقش سرمایه اجتماعی در پیشرفت سازمان ۱۱
عناصرسرمایه اجتماعی ۱۴
فراتحلیل و روند سرمایه ی اجتماعی در ایران: ۱۸
نمودهای اختاپوس وار سرمایه ی اجتماعی در حوزه های زندگی ۱۹
سرمایه ی اجتماعی و مدارای اجتماعی ۲۰
سرمایه ی اجتماعی و سلامت روانی ۲۱
سرمایه ی اجتماعی و شادمانی و رضایت از زندگی ۲۱
سرمایه ی اجتماعی و شبکه های ارتباطی ۲۱
سرمایه ی اجتماعی و رفاه اجتماعی ۲۲
سرمایه ی اجتماعی و جرم و بزهکاری ۲۲
سرمایه ی اجتماعی و خانواده ۲۴
سرمایه ی اجتماعی و مشارکت های زنان ۲۵
رابطه سرمایه اجتماعی و ابعاد توسعه ۲۶
مدیریت سرمایه اجتماعی و نقش آن در ابعاد توسعه ۲۷
نقش سرمایه اجتماعی در نیل به توسعه ۳۰
نشانه‌های ضعف سرمایه اجتماعی در سازمان ۳۱
سرمایه اجتماعی در نظام اقتصادی ۳۳
مشکل سنجش سرمایه اجتماعی ۳۴
تاریخچه مطالعات سرمایه اجتماعی ۳۶
نتیجه گیری ۳۷
منابع و مآخذ ۳۸

 منابع

-فوکویاما، فرانسیس،(  ۱۳۷۹ ).پایان نظم(سرمایۀ اجتماعی و حفظ آن) ، ترجمۀ توسلی، غلامعباس، تهران: انتشارات جامعۀ ایرانیان.

– فداکار داورانی محمدمهدی، قنات و سرمایه اجتماعی، برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی زمستان ۱۳۸۸، دوره ۱، شماره ۱، ۱۴۹-۱۷۹

– فوکویاما، فرانسیس ( ۱۳۷۹ )، پایان نظم سرمایه اجتماعی و حفظ آ ن، ترجمه غلامعباس توسلی ، جامعه ایرانیان، تهران.

– بوردیو، پیر( ۱۳۸۴ )، شکلهای سرمایه، گردآورنده کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکبا ز و حسن پویان، انتشارات شیرازه، تهران.

-پاتنام،رابرت(۱۳۸۴)، جامعه برخوردار- سرمایه اجتماعی و زندگی عمومی. به کوشش کیان تاجبخش ،تهران انتشارات شیرازه

– پاتنام، رابرت( ۱۳۸۰ )، دموکراسی و سنتهای مدنی، ترجمه محمدتقی دلفروز، انتشارات روزنامه سلام، تهران.

– پاتنام، رابرت و… ( ۱۳۸۴ )سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، گردآورنده کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، انتشارات شیرازه، تهران.

– سیاهپوش امیر،فرا تحلیل مطالعات سرمایه اجتماعی در ایران،راهبرد فرهنگ،پاییز ۱۳۸۷، دوره اول، شماره ۳، ۹۹-۱۲۴٫

– شارعپور، محمود(۱۳۷۹) سرمایه اجتماعی در حال فرسایش است،کتاب ماه علوم اجتماعی، مهر و آبان ماه، صص ۱۵- ۱۷٫

– توسلی، غلامعباس(۱۳۸۴):سرمایه ی اجتماعی، ثروت نامرئی، نشریه حیات نو اقتصادی

 مقدمه

مفهوم سرمایه اجتماعی یک مفهوم فرارشته ای است که اخیراً مورد توجه بسیاری از شاخه های علوم انسانی قرار گرفته است.منظور از سرمایه اجتماعی شبکه ای از روابط و پیوندهای مبتنی بر اعتماد اجتماعی بین فردی و بین گروهی و تعاملات افراد با گروهها ، سازمانها و نهادهای اجتماعی است که قرین همبستگی و انسجام اجتماعی و برخورداری افراد و گروهها از حمایت اجتماعی و انرژی لازم برای تسهیل کنش ها در جهت تحقق افراد فردی و جمعی می باشند )عبداللهی و موسوی ۱۳۸۶).

سرمایه اجتماعی بطور کلی بر روابط میان انسان ها تمرکز دارد.روابطی که در تمام لحظات زندگ روزمره در طول عمر انسان ها جریان داشته و رفتار و نگرش آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.به همین لحاظ سرمایه اجتماعی در هر جایی حاظر است ؛ چه در رفتار با نزدیکان و دوستان در خانه و مدرسه و دانشگاه و چه در رفتار با همکاران وآشنایان در محل کار و تحصیل و چه در رفتار با مردم در جامعه.ادبیات سرمایه اجتماعی ، تا به حال علاوه بر طراحی نظری این مفهوم در پی آن بوده که اهمیت این روابط را از لحاظ تجربی نیز به اثبات برساند )علمی و دیگران ،۱۳۸۴) .

همانطور که بیان شد سرمایه اجتماعی نقش مهمی در توسعه اجتماعی ،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی کشور دارد از اینرو شناسایی عوامل موثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی اهمیت بسزایی دارد. با توجه به اینکه دانشجویان مهمترین سرمایه های انسانی و آینده سازان کشور هستند وقتی که سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در بین دانشجویان تشکیل و گسترش میابد،سبب می شود که دانشجویان تلاش گسترده ای را برای توسعه همه جانبه کشور انجام دهند.همچنین آگاهی و اطلاع از میزان سرمایه اجتماعی آنان و دانستن نوع ارتباط آنان با یکدیگر برای هرنوع برنامه ریزی اجتماعی و فرهنگی آنان لازم و ضروری است.

سرمایه اجتماعی

اگر سرمایه فیزیکی چیزی است که در ساختمان، زمین یا تجهیزات و مواد وجود دارد، سرمایه مالی چیزی است که یک فرد در بانک دارد(پول) و سرمایه انسانی هم چیزی است که در ذهن وجود دارد (آموزش مهارت‌های مختلف)، سرمایه اجتماعی چیزی است که در روابط یا شبکه‌های خود با دیگر افراد داریم. از این حیث سرمایه اجتماعی آنگونه که از اسم آن پیداست، به مشارکت اجتماعی و همبستگی بیشتر ملی کمک می‌رساند. بر این اساس هم‌اکنون دانشمندان علوم انسانی بر اهمیت این نوع سرمایه در حفظ انسجام اجتماعی تأکید دارند. در مطلبی که از پی می‌آید، پس از تاریخچه این مفهوم نزد جامعه‌شناسان بزرگ معاصر به اهمیت آن در معادلات اجتماعی اشاره می‌شود.

بحث سرمایه اجتماعی در سال۱۹۱۹ در مقاله‌ای توسط هنیفن[۱] از دانشگاه ویرجینیای غربی برای نخستین‌بار مطرح شد. وی یک تصویر اجمالی از سرمایه اجتماعی ارائه داد که بیشتر متوجه ابعاد انسانی و تربیتی این واژه بود اما با وجود اهمیت آن در تحقیقات اجتماعی تا سال۱۹۶۰ میلادی که توسط جین جاکوب در اثرش به نام مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی در برنامه‌ریزی شهری به کار برده شد، شکل جدی به‌خود نگرفت. به اعتقاد او، برای یک شهر شبکه‌ها نقش اجتماعی را دارند.

جین جاکوب سرمایه اجتماعی را شبکه‌های اجتماعی فشرده‌ای می‌داند که در محدوده‌های قدیمی شهری در ارتباط با حفظ نظافت، نبودن جرم و جنایات خیابانی و دیگر تصمیمات در مورد بهبود کیفیت زندگی در مقایسه با عوامل نهادهای رسمی مانند نیروی حفاظتی، پلیس و نیروهای انتظامی، مسئولیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. سپس این مفهوم در اقتصاد مورد استفاده قرارگرفت ولی در واقع این جیمز کلمن و تحقیق او در زمینه مشارکت در امر مدرسه در شهر شیکاگو بود که سبب جلب توجه امروزی به این مفهوم شد. سپس بوردیو و بعد در دهه۱۹۹۰ پاتنام[۲] از این مفهوم برای مطالعه نهادهای دمکراتیک در ایتالیا استفاده کردند. اکنون در ذیل به تعریف این مفهوم از نگاه اندیشمندان می‌پردازیم.

 

 [۱] Henifen

[۲] Patnam

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رشد اقتصادی و سرمایه اجتماعی
  • مقاله سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش
  • مقاله تئوری ها و مدل های سرمایه اجتماعی
  • مقاله توسعه پایدار گردشگری و سرمایه اجتماعی
  • مقاله سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.