مقاله نقش جامعه در برنامه درسی مدارس

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش جامعه در برنامه درسی مدارس

تعداد صفحات:۶۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

برنامه ی درسی بعنوان قلب فعالیت های آموزش و پرورش، از مهم ترین عناصری است که مستلزم تحول متناسب با شرایط جدید است. وباید طوری طراحی شودکه از یک سو افراد را برای ایفای نقش به عنوان یک عنصرفعال در جامعه یاری دهند و از سوی دیگرهمگام باتغییرات اجتماعی به مسائل و مشکلات پیش روی فرد بپردازد ودرعین حالی که از جامعه تاثیر می پذرد خودنیز عامل تغییر باشد به عبارت دیگر برنامه درسی نباید فقط حاصل توسعه باشد طوری که عاملان برنامه درسی در تغییرات اجتماعی عملا هیچ تاثیری نداشته باشندبلکه برنامه درسی باید قلب توسعه نیز باشدبه گونه ای که اگردر هر بخشی از جامعه از جمله بخشهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وفرهنگی کمبودی باشد از طریق برنامه درسی آن کمبود برطرف شود و این میسرنمی شود مگراینکه بین مدرسه و جامعه ارتباطات تعاملی و متقابل باشد. درباره اهمیت این ارتباط اورنشتاین و هانکینس(۱۳۷۳) معتقدند : هر بحث درباره برنامه درسی بایستی مسائل اجتماعی به ویژه ارتباط بین مدارس و جامعه و تاثیر آنها بر تصمیمات برنامه درسی را مورد توجه قرار دهد. هوشیاری اجتماعی برای متخصصان و تدوین کنندگان برنامه درسی یک اصل است، تصمیمات برنامه درسی در جامعه ای پیچیده از طریق درخواست هایی که به وسیله جامعه مطرح و از صافی ها گذشته و به مدارس منتقل می شوند، انجام می گردد.(ترجمه:خلیلی شورینی۱۳۷۳)

 

واژه های کلیدی : برنامه ی درسی، مفهوم برنامه ریزی درسی، انواع برنامه های درسی ،دیدگاه های نوین برنامه درسی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
۱٫برنامه درسی ۸
مفهوم، ماهیت و دیدگاه های نوین برنامه درسی ۸
مفهوم برنامه ریزی درسی ۹
تحولات مفهوم برنامه درسی ۱۰
انواع برنامه های درسی ۱۰
برنامه درسی به عنوان فرصتهای طرحریزی شده برای یادگیری ۱۱
برداشتهای متضاد از علم برنامه درسی ۱۲
مفهوم رویکرد برنامه درسی و انواع آن ۱۳
برنامه درسی نوظهور ۱۶
۲٫مبانی برنامه ریزی درسی ۱۷
مبانی فلسفی برنامه ریزی درسی ۱۷
مبانی اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی درسی ۱۷
مبانی روانشناختی برنامه ریزی درسی ۱۸
مبانی دانشی برنامه ریزی درسی ۱۸
مبانی دینی برنامه ریزی درسی ۱۹
۳٫مبانی اجتماعی ۲۰
تغییر و برنامه درسی ۲۱
جامعه، مسایل و نیازهای آن ۲۳
مبانی اجتماعی برنامه درسی ملی ۲۵
۴٫رابطه مدرسه و جامعه ۲۸
تعریف، ابعاد و ماهیت فرهنگ ۲۸
استانداردها و واکنش های فرهنگی مبنای یکدیگر ۲۹
مدیریت تفاوتها ۳۱
جامعه پذیری ۳۲
محرومیت ها و فشارها در انسجام اجتماعی ۳۳
اصلاحات آموزشی در زمینه های تحول سریع سیاسی و اقتصادی ۳۴
نیاز به تحول الگوها ۳۵
اصلاح برنامه ریزی درسی و مهارت های زندگی ۳۵
چهارچوب تعهدات خانواده در آموزش و پرورش ۳۷
بررسی مفهوم “مشارکت ها” ۳۸
یادگیری جامعه محور ۴۰
ماهیت و هدف ارتباطات مدرسه-جامعه ۴۶
جامعه به عنوان برنامه ی درسی ۴۷
۵٫مبانی اجتماعی دوره متوسطه ۴۸
تجارب بین الملل ۵۰
آسیب شناسی بعد اجتماعی فرهنگی در برنامه درسی ۵۵
نتیجه گیری ۵۷
منابع ۶۱

منابع

فرجاد، محمدعلی(۱۳۷۹). اصول برنامه­ریزی آموزشی و درسی. تهران: الهام.

فرجاد، محمدعلی(۱۳۸۸). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: رشد.

قادری، مصطفی(۱۳۹۱). عمل و نظریه در مطالعات برنامه درسی. تهران: آوای نور.

کوئن، ب(۱۳۸۱). مبانی جامعه شناسی. مترجم: غلامعباس توسلی. تهران: سمت.

ملکی، حسن(۱۳۸۵). برنامه­ریزی درسی راهنمای عمل. تهران: پیام اندیشه.

الن سی، ارنشتاین و فرانسیس پی، هانکینز(۱۳۸۴). مبانی، اصول و مسائل برنامه درسی. مترجم: قدسی احقر. تهران: انتشارات: دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات.

الن سی، ارنشتاین و فرانسیس پی، هانکینز(۱۳۷۳).مبانی فلسفی، روانشناختی و اجتماعی برنامه درسی. مترجم: سیاوش خلیلی شورینی.تهران: هما.

شارع پور، محمود(۱۳۸۶). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: سمت.

شعبانی، حسن(۱۳۸۷). روش تدریس پیشرفته(آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر). تهران: سمت.

شعاری نژاد، علی اکبر (۱۳۷۶). فلسفه آموزش و پرورش. تهران: انتشارات امیر کبیر.

صافی، احمد(۱۳۸۰). آموزش و پرورش ابتدایی، راهنماایی تحصیلی و متوسطه تهران. تهران: سمت.

الماسی، علی­محمد(۱۳۸۲). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: رشد.

تقی پور، سید محسن (۱۳۸۷). خاستگاهها و مولفه های پایدار فرهنگی در امنیت ملی جمهوری اسلامی. فصل نامه دولت اسلامی، سال اول، شماره۳٫

تقی پورظهیر، علی(۱۳۸۷). برنامه ریزی آموزشی و درسی. تهران: آگاه.

مقدمه

برنامه های درسی هرکشورعامل مهمی درنظام آموزش و پرورش آن کشورمحسوب می شوند. تصمیمات برنامه ریزان درسی درخلاء صورت نمی گیرد، بلکه این تصمیمات در محیط جامعه و برای جامعه اتخاذ می شود. بنابراین جامعه همواره نقشی اساسی در تصمیم گیریهای برنامه های درسی داشته است. از آنجایی که جامعه در حال تغییر روزافزون است، تغییرات آن وارتباط آن با مدارس تاثیرفزاینده ای را دربرنامه های درسی به خصوص برنامه درسی دوره متوسطه خواهد داشت. در پرتو آموزش و پرورش یک جامعه عامه مردم می توانند به سمت فرهنگ غنی تر و توسعه حرکت کنند. امروزه جوامع به سرعت درحال تغییر و دگرگونی هستند. و به تبع این تغییرات وظایف افراد و کارکردهای آنان نیزدر جامعه تغییر پیدا می کند. دراین شرایط متغیر این مدارس هستند که باید دانش آموزان را برای ایفای نقش موثردرجامعه آماده کنند. وآنچه که دراین میان می تواند نقش عمده ای در ایجاد سازگاری با تغییرات درافراد وپرورش آنها به عنوان شهروندانی آگاه ومسئول ودارای مهارتهای گوناگون داشته باشد وجود رابطه متقابل بین جامعه و مدرسه مخصوصا در برنامه درسی دوره متوسطه است.

برنامه های درسی به عنوان جزئی از نظام کلان آموزش و پرورش تحت تأثیر تحولات جامعه قرار داردو از آن به عنوان قلب توسعه جوامع یادمی شود.مدارس نهادهای اجتماعی هستند که باید سعی کنند خود نیز عامل تغییر باشند و همگام با تغییرات اجتماعی متحول گردند. مدارس نمی توانند نسبت به نیازهای ضروری جامعه بی اعتنا باشند.جامعه در حال تغییر و دگرگونی است و فرهنگ ها دیگر وابسته به مکان نیستند. تغییراتی که به لحاظ اجتماعی و تکنولوژیکی به وجود آمده است باعث برخورد فرهنگ ها با یکدیگر می شود. واینگونه است که دیگر تنها وظیفه مدرسه نمی تواند انتقال فرهنگ باشد. با توجه به نقش مدارس در جوامع امروزی  بررسی رابطه متقابل جامعه و مدرسه بسیارمهم است. زیرا اگر قرار است نیازهای جامعه تحقق پیدا کند و همچنین دانش آموختگان مدارس در جامعه نقش موثری ایفا کنند و جامعه آنها را بپذیرد و همچنین اگر می خواهیم مدارس در تغییرات اجتماعی ایفای نقش کنند وجود این رابطه امری اجتناب ناپذیر است. از این رو ضروریست رابطه بین جامعه و مدرسه در برنامه درسی بررسی شود.

در سالهای اخیر اکثر علمای آموزش و پرورش و صاحب نظران از نظام آموزشی به ویژه از برنامه های درسی و آموزشی به شدت انتقادکرده اند. آنان بر این باورند که برنامه های درسی و آموزشی متناسب با زندگی و نیازهای کودکان و جوانان و جامعه تهیه و تنظیم نشده است به عبارت دیگر محتوا و برنامه های آموزش و پرورش نه تنها با نیازهای اجتماعی و شناختی کودکان و جوانان هماهنگ نیستند بلکه بدون توجه به پیشرفت دانش به ویژه در زمینه های اجتماعی، علوم و تکنولوژی بیشتر روی مطالب و موضوع هایی تاکید می کنند که در شرف کهنگی و منسوخ شدن است و مطابق نیازهای آتی و آنی اجتماعی و فرهنگی و فردی نیستند. (غلامی فرد،۱۳۸۱)

برنامه درسی

 مفهوم، ماهیت و دیدگاه های نوین برنامه درسی

دوران تعریف رشته برنامه درسی به عنوان فن تهیه برنامه درسی برای مدارس و نیز تلقی از متخصص یا کارشناس برنامه درسی به عنوان یک تکنسین که در راستای سازوکار برنامه درسی فعالیت می­کند، به سر آمده است و دورانی آغاز شده است که در آن بر فهم، درک و مطالعه ابعاد پیچیده برنامه درسی تاکید می شود. البته بکارگیری واژه فهم و درک یا مطالعه برنامه درسی به معنای آن نیست که با برنامه ریزی درسی یا تغییر برنامه درسی مخالفت شود بلکه برعکس اساساً فهم برنامه درسی برای تغییر بهینه برنامه درسی است. مفهوم برنامه درسی امروزه با پیچیدگی فزونتری همراه شده است و برنامه درسی مشتمل بر قلمروهای مختلف تاریخ، تغییر، تدوین، پژوهش، نظریه و … است که برنامه درسی تنها یک قلمرو آن است(فتحی،۱۳۸۶ص۵).در حال حاضر در دنیا از واژه برنامه ریزی درسی استفاده نمی شود بلکه به جای آن از واژه برنامه درسی استفاده می شود. وامروزه دغدغه اصلی برنامه درسی فقط آماده سازی برنامه برای مدارس نیست. ما در دنیای متفاوتی با گذشته زندگی می کنیم و آن چه که در این دوران اهمیت پیدا کرده است رابطه بین برنامه درسی با جامعه پیرامون است. واین بدان معنی است که دغدغه اصلی دوران حاضر فهم پدیده برنامه درسی و مسائل و رویدادهایی است که با آن مرتبط است(همان،۱۳۸۶).به همین منظور لازم است که مفهوم برنامه درسی را بیش از پیش درک کرده و به ماهیت آن با دقت و حساسیت افزونتری پرداخته شود.از برنامه درسی تعاریف متعددی ارائه شده است که چند نمونه از آنها در ادامه ارائه شده است.

مفهوم برنامه ریزی درسی

از یک جهت، وظیفه ی تعریف مفهوم برنامه ریز درسی احتمالا سخت ترین کار است، چون واژه ی برنامه ریزی درسی، از زمانی که این رشته شکل گرفته، با معانی کاملا متفاوتی به کار رفته است. با این وجود، برنامه ریزی درسی می­تواند تجویزی یا توصیفی و یا هر دو باشد. تعاریف تجویزی برای ما آنچه را که «باید» اتفاق بیوفتد فراهم می کند، و اغلب به صورت یک طرح، یا یک برنامه ی خیالی و یا نوعی دیدگاه ماهرانه از آنچه که لازم است اتفاق بیوفتد، را دربر می گیرند. مشابه برنامه­های درسی تجویزی، نسخه های دارویی هستندکه داروخانه­ها برای بیماران پیچیده اند؛ در حقیقت ما نمی­دانیم چه تعداد از این نسخه­ها توسط بیماران به خوبی دنبال می­شوند.بهترین تخمین این است که بیشتر آنها دنبال نمی شوند. این موضوع، به خوبی صدق می­کند با برنامه ی درسی تجویز شده برای مدارسی که معلم، مانند بیمار، در نهایت تصمیم می­گیرد که آیا از نسخه برنامه­درسی پیروی شود یا نه. در اصل طراح، پیشنهاد می دهد، معلم ترتیب کارها را می دهد.(Glatthorn, 2005)

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.