مقاله نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی

تعداد صفحات:۵۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

روان شناسی ورزش به عنوان یکی از شاخه های علم، سعی در شناخت رفتار ورزشکاران و عوامل مثبت و منفی موثر در اجرای مهارت دارد. برای شروع و ادامه فعالیت، افراد مبتدی در رشته ای ورزشی، فراگیری تکنیک ها و تاکتیک های خاص آن ورزش ضروری است. به منظور تعدیل و افزایش سطح اجرای مهارت های ورزشی، عنصر تمرین اساسی است؛ اما به طور سنتی تصور می شود که تنها تمرین مرتبط با اجرای بدنی مهارت است. همان طور که افراد مراحل یادگیری را پشت سر می گذارند؛ تحت تاثیر عوامل شناختی و روان شناختی برخواسته از شرایط درونی و بیرونی قرار می گیرند. این تاثیرها علاوه بر دخالت در مسائل انگیزشی، برای ادامه یادگیری و شرکت در جلسات بعدی، در کناره گیری یا انصراف از فعالیت نیز دخالت می کند. با این وجود، اکثر مربیان ورزشی با مقوله تنظیم شرایط روانی یادگیرنده به صورت علمی و مستدل آشنایی کمی دارند. از طرفی نقش بازخورد از نقطه نظر انگیزشی در ایجاد ارتباط بین رفتار و نتیجه مهم است.

 

واژه های کلیدی:یادگیری، اسنادها در ورزش ،بازخورد، عناصر و ابعاد اسنادی، بازخورد اسنادی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
یادگیری ۱۰
تعاریف یادگیری ۱۰
نظریه های یادگیری ۱۲
حیطه های یادگیری ۱۲
۱-حیطه شناختی ۱۳
۲-حیطه عاطفی ۱۳
۳-حیطه حرکتی ۱۴
یادگیری حرکتی ۱۵
۱-مراحل یادگیری حرکتی ۱۵
۲-مدل فیتز و پوسنر ۱۵
۳-مدل دو مرحله ای جنتایل ۱۶
اسناد ۱۷
زمینه تاریخی و دیدگاه های کلاسیک ۱۸
تحلیل عامیانه هیدر، در مورد عمل ۱۹
نظریه استنباط های متناظر ۲۰
اصل تغییر همگام ۲۰
اسنادهای پیشرفت وینر ۲۱
عناصر و ابعاد اسنادی ۲۳
۱-بعد منبع ۲۳
۲-بعد ثبات ۲۴
۳-بعد کنترل ۲۴
۴-بعد کلیّت ۲۵
۵-بعد عمومیت ۲۵
اسنادها در ورزش ۲۵
سبک اسنادی ۲۸
فرهنگ و اسناد ۲۹
خوش بینی راهبردی و بدبینی دفاعی ۳۰
واکنش های عاطفی مربی ۳۱
اسنادها و تفاوت های فردی ۳۲
۱-تفاوت های جنسی ۳۲
پیامدهای اسنادها ۳۳
۱-اسنادها و انتظارات ۳۳
۲-اسنادها و واکنش های هیجانی ۳۴
بازخورد ۳۵
بازخورد بیرونی چگونه عمل میکند؟ ۳۵
چگونگی استفاده از خبرهای بازخورد در یادگیری ۳۵
۱-بازخورد اسنادی ۳۶
۲-بازخورد مربی و رفتار پیشرفت ۳۷
۳-تغییر در اسنادها ۳۷
۴-بازخورد و بازآموزی اسنادی ۳۸
۵-نقش مربی ۴۱
اسنادهای کارکردی و غیر کارکردی ۴۲
نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی ۴۴
منابع ۵۱

منابع

 محمد زاده، حسن. (۱۳۸۴). ” بررسی سبک های اسنادی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار در موفقیت و شکست در تکالیف شناختی”. نشریه علمی پژوهشی المپیک. سال سیزدهم. شماره یک.

محمدزاده، حسن. (۱۳۸۲). “تاثیر شکست (درماندگی) بر عملکرد یادگیری مهارت حرکتی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه ارومیه”. رساله برای دریافت دکتری. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تهران.

باقر زاده فضل اله، شیخ محمود، شهبازی مهدی، طهماسبی شهزاد،  ۱۳۷۶، “یادگیری و کنترل حرکتی: نظریه ها و مفاهیم “، بامداد کتاب، ص ۱۳۸ تا۱۳۹٫

مگیل ، ریچارد ای۱۳۸۰ ، یادگیری حرکتی (مفاهیم و کاربردها)، ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی، چا پ اول ، تهران ، انتشارات حنانه.

مگیل ریچارد، ۱۳۸۳،” یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها”،ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی، چاپ سوم انتشارات حنانه

اشمیت، ریچارد،۱۳۷۶،یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین ، ترجمه مهدی نمازی زاده و محمد کاظم واعظ موسوی ، چاپ اول ، تهران ، اتشارات سمت.

اشمیت، ریچارد. ۱۳۷۶٫ “عملکرد و یادگیری حرکتی “. ترجمه حسن خلجی و مهدی سهرابی. انتشارات دانشگاه اراک. چاپ اول.

اشمیت، ریچارد و لی ، تیموتی(۱۳۸۷)، یادگیری و کنترل حرکتی . ترجمه رسول حمایت طلب و عبدالله قاسمی، انتشارات علم و حرکت، چاپ اول.

اشمیت ریچارد، لی تیموثی، ۱۳۸۷،”کنترل و یادگیری حرکتی با تاکید رفتاری”، ترجمه احمد فرخی،عباس بهرام ، حسن خلجی،  انتشارات نرسی.

مقدمه

بشر پیوسته از آغاز حیات خود تا پایان زندگی با یادگیری سر و کار دارد به عبارت دیگر یادگیری مورد توجه عموم است. از نوزاد انسان گرفته تا معلم و استاد و دانشجو همه به نوعی با یادگیری سر و کار دارند. حتی در بعضی موارد حیوانات نیز از طریق یادگیری رفتار خود را شکل می دهند. بنابراین زندگی هر موجود زنده به ویژه انسان به عمل یادگیری بستگی دارد. زیرا برای هر لحظه ای از زندگی رفتار خاص لازم است که بدون آن پیشرفت ادامه حیات ممکن نخواهد بود و انسان  این رفتار را یا باید یاد بگیرد و یا رفتار پیشین خود را تغییر دهد( باقر زاده و همکاران،۱۳۷۶).

یادگیری موجود زنده را قادر می سازد تا خود را با جنبه های مشخصی از محیط سازگار کند. این یادگیری برای انسان در مقایسه با سایر موجودات حیاتی تر است. فرض کنید اگر ما فقط توانایی موروثی موجود در زمان تولدمان را داشتیم زندگی ما چه شکلی داشت. انسان بدون توانایی حرف زدن، نوشتن، خواندن و مهم تر از آنها انجام مهارت های حرکتی پیچیده که در ورزش و موسیقی و صنعت دیده می شود، موجود نسبتا ساده ای خواهد بود. به نظر می رسد که یادگیری تقریبا به صورت مداوم انجام می شود. هر کاری امروز انجام می دهید دانش یا قابلیتی ایجاد می کند که آنچه را فردا یا پس ازآن انجام می دهید ، تحت تاثیر قرار می دهد (باقر زاده و همکاران،۱۳۷۶).

این واقعیت که ما قادر به کسب دانش و مهارت جدید هستیم، باعث علاقه مندی شدید به روش های یادگیری، متغیر های مهم تعیین کننده در چگونگی بهره مندی از تجربه و تمرین و برنامه های آموزشی شده است (اشمیت و لی[۱]، ۱۳۸۷).

یکی از مهم ترین عوامل موثر بر یادگیری، بازخورد است که نقش بسیار مهمی را در اکتساب و کنترل حرکتی ورزشی ایفا می کند. مطالعات علمی نشان داده است که پس ازتمرین، بازخورد مهم ترین عاملی است که نحوه اجرای مهارت ها ویادگیری را کنترل می کند (اشمیت،۱۳۷۶). بدون شک یکی از مهم ترین فرایندهای یادگیری، استفاده از بازخورد در تمرین مهارت های حرکتی است که یکی از قوی ترین متغییر هایی است که یادگیری مهارت های حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع بازخورد، اطلاعاتی درباره تفاوت بین اجرای فرد و حالت ایده ال است که این اطلاعات می تواند هم از طریق دستگاه های درونی فرد و هم از یک منبع خارجی تامین شود (مگیل[۲]، ۱۳۸۰).

در روان شناسی ورزش، به طور کلی دو حوزه بهبود عملکرد ورزشی و سلامت روانی از طریق فعالیت های ورزشی، بیشتر مطرح می باشد. نکته کلیدی این دو حوزه، تاثیر ذهن بر بدن است (خداوردی،۱۳۸۳ و یوسفی و شیخ ،۱۳۸۱) در ساله ای اخیر، تحقیقات در تربیت بدنی و علوم ورزشی، اطلاعاتی پایه و کاربردی را فراهم نموده است؛ ولی اینها هنوز چندان هم جوابگوی نیازهای این رشته نیست و جنبه های مختلف، همچنان به پژوهش های بسیار نیاز دارند. پیشرفت فرد در مهارت های حرکتی، فرآیندی است که مستلزم صرف وقت و هزینه بوده و اگر شرایط روانی افراد در نظر گرفته نشود، ممکن است مربی و آموزش گیرنده در پایان دوره آموزش احساس کنند که به اهداف مورد نظر خود نرسیده اند(محمدزاده،۱۳۸۲).

یادگیری

توانایی یادگیری برای موجود زنده حیاتی است، زیرا یادگیری موجود زنده را قادر می سازد تا خود را با جنبه های مشخصی از محیط سازگار نماید و از تجربیات بهره ببرد. تصور کنید اگر انسان فقط توانایی های موروثی موجود در زمان تولد را داشت، زندگی چه شکلی داشت. انسان بدون توانایی حرف زدن، نوشتن، خواندن و مهم تر از آنها انجام مهارت های حرکتی پیچیده که در ورزش، موسیقی و صنعت دیده می شود موجود نسبتاً ساده ای خواهد بود (اشتری،۱۳۸۴).

مطالعات زیادی در مورد یادگیری از سوی محققین روانشناسی و کارشناسان تعلیم و تربیت انجام گرفته است. هر دو گروه، علاقه شایانی به موضوع یادگیری از خود نشان داده و سعی نموده اند که به سوی هر چه کارآمد کردن روند یادگیری گام بردارند. تلاش آنها برای دستیابی به شناخت رفتار نهایتاً چیزی جز پیش بینی و کنترل رفتار انسان نیست. روان شناسان در اواخر قرن ۱۹ مطالعات خود را در زمینه یادگیری آغاز نمودند. علاوه بر روان شناسان تجربی، مربیان تعلیم و تربیت نیز علاقه خاصی به یادگیری از خود نشان دادند، زیرا از طریق فرایند یادگیری است که اهداف تعلیم و تربیت را می توان به افراد منتقل کرد. کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند که، اولین قدم برای هر فردی که بخواهد معلم شود، درک مراحل یادگیری است(اتکینسون[۱] و همکاران،۱۳۷۷).

تعاریف یادگیری

در تعریف یادگیری میان روان شناسان اختلاف نظر وجود دارد. روان شناسان مختلف تعاریف گوناگونی از یادگیری ارائه داده اند. برای به دست آوردن  تعریفی جامع به بعضی از آنها اشاره می شود، هرچند این کار نسبتاً دشوار است.

گیلفورد[۲] (۱۹۶۴) معتقد است: هر نوع تغییری در رفتار بشر که به علت تحریک ایجاد شده باشد یادگیری است و یادگیری سازگاری با محیط در حال تغیر است (باقر زاده و همکاران،۱۳۷۶). در حالی که ودورث (۱۹۹۶-۱۹۶۲) عقیده دارد: یادگیری آن نوع فعالیت فرد است که در فعالیت های بعدی و آینده اش تأثیر می گذارد. به بیان دیگر، تمرین یا فعالیت برای انجام گرفتن یادگیری ضروری است.

 

[۱] .Atkinson

[۲]. Gilford

[۱]. Schmidt and Lee

[۲] . Magill

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.