مقاله نقد ادبی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله نقد ادبی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۱ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و ماخذ:

ادبیات و نقد ادبی، دکتر خسرو فرشیدورد.

نقد ادبی، جلد اول. دکتر عبدالحسن زرین‌کوب.

فهرست مطالب

پیشگفتار ۱
نقد ادبی ۲
آثار ادبی چیست؟ ۲
دشواری‌های نقد ادبی ۴
ابزار و ملاک نقد ۶
نقد ذوقی و نقد فنی ۶
نقد موضوع و ماده شعر و ادبیات و انواع ادبی ۷
نتیجه ۸
منابع و ماخذ: ۹

چکیده

در این مقاله به نقد ادبی، دشواری‌های نقد ادبی، ابزار و ملاک نقد آن می پردازد.

نقد و شعر ادبیات فارسی راهی پس دراز در پیش دارد که تاکنون جز اندکی از آن پیموده نشده است. در این نوشته با تمام کوشش‌هایی که درباره آن شده است، هنوز مراحل نخستین رشد خود را می‌پیماید. اگرچه کتاب‌های معانی و بیان و عروض و قافیه که از دیرباز تاکنون نوشته شده‌اند، نوعی نقد شعرند و هرچه تذکره‌ها و کتاب‌های تاریخی و بعضی از آثار دیگر نیز جسته و گریخته به تحلیل شعر شاعران پرداخته‌اند، با این همه در این زمینه اولاً کارهای انجام نشده بیش از کارهای انجام شده است. ثانیاً کارهای انجام شده نیز همیشه درست و دقیق و علمی نیست و در بسیاری از موارد با نقض و نارسایی توام است.

نقد ادبی یا سخن‌سنجی توصیف و ارزیابی و تعیین درجه خوبی و بدی آنهاست. بوسیله نقد ادبی است که مردم درمی‌یابند کدام اثر ادبی عالی و درخشان و کدام متوسط و ضعیف است. نقد و نقادی در عرصه‌ی ادبیات و علوم دیگر باعث شکوفایی و ارزشمندی نوشته می‌شود. انتقاد باید سازند باشد، نه از روی غرض‌ورزی و حسادت که ذهن خواننده را گمراه کند و سبب بدبینی او نسبت به نویسنده شود. البته انتقاد این آگاهی را به نویسنده می‌دهد که در ادامه‌ی کار از دقت و مطالعه بیشتری برخوردار شود. نویسنده نباید تنها به دنبال تقلید از مطالب دیگران باشد، بلکه به دنبال نوآوری و ابداع مطالب جدید باشد تا ذهن خواننده را با مطالب تقلیدی و تکراری خسته نکند و باعث انتقاد خود نشود، بلکه اگر انتقادی باشد، سازنده و باعث تکامل و پیشرفت او و دیگر نویسندگان و حتی سازنده برای آگاهی خوانندگان شود.

واژه های کلیدی: نقد ادبی، نقد ذوقی ، نقد فنی، نقد موضوع شعر و ادبیات

پیشگفتار

ادبیات هر قومی یکی از ارکان عمده‌ی فرهنگ آن قوم است. ادبیات نیز بدون نقد و ارزیابی پیشرفت لازم را نمی‌کند و چنانکه باید راه تکامل را نمی‌پیماید و چه بسا دچار سکون و رکود و توقف می‌شود، زیرا وقتی سخنوران و شاعران و نویسندگان ملتی از راه و رسم ابداع و ابتکار بازماندند و از نقد و سنجش بی‌خبر باشند، یا در سراشیب افراط می‌افتند یا در پرتگاه تفریط و یا به تقلید آثار دیگران می‌پردازند و یا به نوآوری‌های پوچ و بی‌ارزش دست می‌زنند. ملکی که ادب و هنر و پویایی داشته‌اند از نقدی پویا و بارور برخودار بوده‌اند و چه بسا نوآوری‌های هنری و ادبی که حاصل موشکافی‌ها و راهنمایی‌های هنرشناسان و سخن‌سنجان بوده است. بنابراین نقد و نقادی در عرصه‌ی ادبیات و نوشته‌های مختلف تاثیر بسزایی بر نویسنده و شاعر دارد تا سبب اعتلاء و ترقی نویسنده در کارش گردد و سبب پیشرفت جامعه شود.

نقد ادبی

نقد ادبی که از آن می‌توان به سخن و سخن‌شناسی تعبیر کرد، عبارت است از شناخت ارزش و بهای آثار ادبی و شرح و تفسیر آن به نحوی که معلوم می‌شود نیک و بد آن آثار چیست و منشاء آنها کدام است.

در زمان ما، غایت و فایده نقد ادبی به این نکته هم نظری دارد که قواعد و اصول یا علل و اسبابی را نیز که سبب شده است، اثری درجه قبول یابد و یا داغ رد بر پیشانی آن نهاده شود، تا حدی که ممکن و میسر باشد، تحقیق بنماید. بنابراین واجب است که نقد ادبی، تا جایی که ممکن است، از امور جزئی به احکام کلی نیز توجه کند.

از اینجاست که برای نقد ادبی، مفهومی وسیعتر و تعریفی جامعتر قائل شده‌اند و آن را شناخت آثار ادبی از روی بصیرت گفته‌اند[۱].

[۱] . نقد ادبی، دکتر عبدالحسن زرین‌کوب، جلد اول. ص ۵

10,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.