مقاله نظریه ی ساختار ارزشی شوارتز

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه ی ساختار ارزشی شوارتز

تعداد صفحات: ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بنابر رویکردهای نوین توسعه ­ی اجتماعی، نیروی انسانی، مهمترین عامل توسعه محسوب می شود و با ایجاد نگرش ها و ایستارهای مطلوب می توان فرآیند رسیدن به توسعه ی اقتصادی- اجتماعی را که حرکتی در جهت فراهم نمودن بسترها و وضعیت لازم برای به فعلیت درآوردن استعدادهای انسانی است، تسریع نمود. بنابراین، از جمله عوامل مهم در مباحث مرتبط با توسعه اقتصادی و اجتماعی و وضعیت جوامع در حال گذار، وضعیت اخلاقی و ارزشی افراد در این جوامع است. شوارتز[۱] که از سال ۱۹۸۷ تا کنون، تحقیقات متعددی را در زمینه ارزشها انجام داده است، عواملی همچون پای بندی دینی، جهت گیری سیاسی، تجربه های خاص دوران زندگی( مانند رابطه با والدین، مهاجرت و ضربه های روانی) و موقعیت مشترک افراد در ساختار اجتماعی مانند سن، جنس، شغل و تحصیلات را در ساختار و اولویت های ارزشی افراد مهم  می داند (داریاپور، ۱۳۸۶: ص۳).

قوانین و هنجارهای اجتماعی در هر جامعه بر اساس ارزش های حاکم تدوین و تصویب می شوند. میزان ثبات و پایداری نسبی ارزش ها در جامعه به پایداری فرهنگ عمومی و قوانین کمک می کند و تحول مداوم و بحرانی شدن آن فرهنگ عمومی را نیز با تغییر و تحولات عمده روبه رو می سازد (آزاد مرزآبادی، ۱۳۸۷؛ به نقل از سراجی و همکاران، ۱۳۹۱).

ارزش ها[۲] اهداف مطلوب و فرا موقعیتی هستند که اهمیت آنها تغییر می یابد و به عنوان اصول راهنما در زندگی افراد عمل می کنند. فرا موقعیتی بودن ارزش ها نشان دهنده­ی تاثیر نافذ و گسترده­ی ارزش ها در سایر موقعیت های زندگی است که بالطبع محیط کاری را نیز در بر می گیرد (شوارتز[۳]، ۱۹۹۶؛ به نقل از، کاظمی وعریضی، ۱۳۹۰: ص۳). ارزش یک اعتقاد پایدار و حالت خاصی از هدایت یا حالت نهایی از وجود تمایزات و ترجیحات شخصی یا اجتماعی برای روش مقابل یا گفت و گویی از هدایت روش نهایی است (روکیچ [۴]،۱۹۷۳؛ به نقل از اکانو و کراباتی، ۲۰۱۳).

شوارتز، با توجه به نظریه­ی روکیچ در زمینه ارزشها به طرح نظریه ی خویش درباره ی ارزشها پرداخته و مقیاسی را برای اندازه گیری ارزشها تهیه نموده است. بر اساس نظر وی، ارزشها، اهداف فراموقعیتی هستند که به عنوان اصول راهنما در خدمت زندگی فرد یا گروه قرار داشته و اهمیت متفاوتی دارند. ارزشها، از یکسو تعیین کننده ی گرایشهای اجتماعی و ایدئولوژی ها و از سوی دیگر تعیین کننده ی رفتار و کنش اجتماعی هستند که در آداب و رسوم، قوانین، اعتقادات، اصول مقدس و شیوه های زندگی روزمره تجلی می یابند (داریاپور، ۱۳۸۶: ۴-۵).

شوارتز (۱۹۹۶) ارزشها اهداف مطلوب و فراموقعیتی هستند که اهمیت آنها تغییر می یابد و به عنوان اصول راهنما در زندگی افراد عمل می کنند. فراموقعیتی بودن ارزشها نشان دهنده­ی تاثیر نافذ و گسترده ی ارزشها در سایر موقعیت های زندگی است که بالطبع محیط کاری را نیز در بر می گیرد (کاظمی و عریضی، ۱۳۹۰: ۳). طبق نظریه ی ارزشی شوارتز، ده نوع ارزشهای متفاوت انگیزشی وجود دارد که از الزامات جهانی زندگی انسانی گرفته شده است و این ارزشها: قدرت[۵]، پیشرفت(موفقیت)[۶]، لذت گرایی[۷]، برانگیختگی(تحریک)[۸]، خودرهبری( خوداتکائی)[۹]، جهانی بودن[۱۰]، خیرخواهی[۱۱]، سنت[۱۲]، همرنگی(همنوائی)[۱۳]، امنیت[۱۴] نام دارند.

 

واژه های کلیدی: ارزشها، نظریه ی ساختار ارزشی شوارتز، ارزش های سطح فردی شوارتز،ماهیت و طبیعت ارزش ها، فرآیند ارتباط دهنده ارزش ها

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
ارزشها ۸
مفهوم ارزش ها ۸
نظریه ی ساختار ارزشی شوارتز ۱۴
ارزشهای سطح فردی شوارتز ( ۱۹۹۶) ۱۵
ساختار روابط ارزش ۱۷
فرآیند ارتباط دهنده ارزش ها ۱۷
ماهیت و طبیعت ارزش ها ۱۹
نتیجه گیری ۲۱
منابع ۲۲

منابع

کاظمی، م؛ عریضی، ح.ر (۱۳۹۰). “رابطه تعهد سازمانی با نظام ارزشی کارکنان”. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، شماره ۷، تابستان ۱۳۹۰، صص ۵۴-۷۵٫

حبیبی، م؛ خدابخشی کولایی، آ؛ رشیدی حر، ج ؛ غریب وند، ح (۱۳۹۲). مطالعه رابطه نظام های ارزشی و تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهر ایذه، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، شماره ۱۴، بهار ۱۳۹۲، صص ۴۶ – ۶۵٫

آزاد مرز آبادی، ا (۱۳۸۷). “بررسی ارتباط بین نظام ارزشی نوجوانان و هویت ملی آنان”،  مجله مطالعات ملی، تابستان ۱۳۸۷، شماره­ی ۳۴، صص ۱۱۳- ۱۳۲٫

سهامی، س (۱۳۸۷). ” اولویت های ارزشی دانشجویان”. پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال دوم، شماره دوم، تابستان ۱۳۸۷، صص ۱۵۷- ۱۷۲٫

پوریانی، م. ح (۱۳۸۷). “تحلیل جامعه شناختی نظام ارزشی دین اسلام”، فصلنامه علمی – پژوهشی علوم اسلامی، سال سوم، شماره ۱۲، پاییز ۱۳۸۷، صص ۵۵- ۷۴٫

شیروانی، ل؛ علوی،ک؛ نجم السادات، ج ؛ عریضی، ح.ر (۱۳۸۸). بررسی رابطه میان ارزش های فردی و سازمانی در بین کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان، مجله مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره ۹، زمستان ۱۳۸۸، صص ۱۰۳- ۱۲۶٫

داریاپور، ز (۱۳۸۶). “ساختار ارزشی و مناسبات نسلی”، مجله جوانان و مناسبات نسلی، شماره اول، بهار و تابستان ۱۳۸۶،صص ۱- ۲۳٫

سراجی، ف؛ یارمحمدی، م ؛ میدانچیاصل رضوان، م (۱۳۹۱). “شناسایی و مقایسه­ی نظام ارزشی دانش آموزان و دبیران مدارس متوسطه­­ی شهر همدان”، بهار و تابستان ۱۳۹۱، دوره­­ی ششم، شماره­ی ۱، صص ۲۳- ۴۶٫

توسلی، غ (۱۳۷۳). “جامعیت مفهوم توسعه و رابطه آن با فرهنگ”، فرهنگ توسعه، شماره ۱۵، سال سوم، آذر و دی ماه ۱۳۷۳٫

مقدمه

ارزش یک مفهوم مرکزی در علوم اجتماعی از زمان شروعش بوده است. برای وبر و دورکیم ارزش ها برای سازمان دهی و تغییرات اجتماعی و شخصی بسیار مهم بودند. ارزش ها نه تنها نقش مهمی در جامعه شناسی ایفا کرده اند، بلکه در روانشناسی، انسان شناسی و رشته های مرتبط نیز ایفای نقش کرده اند. ارزش ها برای توصیف جوامع و افراد و همچنین دنبال کردن تغییرات در طول نظریه های مضامین و ساختار مورد استفاده قرار می گیرد (شوارتز، ۲۰۰۶: ص۲).

نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که نظام ارزش ها تشکیل دهنده­ی هویت ملی، دینی و اجتماعی نوجوانان است. ارزش ها در حقیقت مبانی شناختی رفتار افراد محسوب می شود و هر چه افراد نظام ارزشی قوی تری داشته باشند، هویت آنان قوام یافته تر و تکامل یافته تر خواهد بود. در واقع گرایش به ارزش ها نمره فرد را در هر یک از ابعاد هویت ارتقاء بخشیده، نشان دهنده­ی جهت گیری فرد در مقابل فرهنگ، ملیت، دین و جامعه می باشد. بنابراین می توان چنین استنباط کرد که گرایش به ارزش های ملی، دینی و اجتماعی زمینه مناسبی را برای شکل گیری هویت در آنان فراهم می سازد. نمره بیشتر در نظام ارزشی نشانه ای از هویت قویتر و تکامل یافته تر است. به عبارت دقیق تر می توان چنین نتیجه گیری نمود که ضعف در نظام ارزشی منجر به ضعف در هویت ملی می شود (آزاد مرز آبادی، ۱۳۸۷: ص۱۲۸).

ارزشها یکی از مفاهیم کلیدی در مطالعه­ی رفتار، انگیزه و کنش های انسانی است. ارزشها برای بازشناسی جامعه و فرد، دنبال کردن تغییرات در طول زمان و برای تبیین پایه های انگیزشی رفتار و نگرشها استفاده می شوند. اهمیت نسبی و رتبه بندی در ارزشها در افراد و گروه های مختلف متفاوت است و این تفاوت در رفتار و گفتار انسان ها پنهان است (سهامی، ۱۳۸۷: ص۱۵۷).

افراد بصورت گروهی، رفتارها و مفاهیمی را یاد می گیرند که در برخورد با مسائل آنها را یاری می دهد. در سازمان ها روشی که برای یک نفر موثر است به اعضای جدید بعنوان روش صحیح فکر کردن و احساس نمودن،آموزش داده می شود و سپس ارزش های مهم، به راه حل های مسائل روزمره نسبت داده می شوند.با پیوستن ارزشها به عملیات، سازمان ها به قویترین و عمیق ترین قلمرو بینشی افراد دست می یابند. در این صورت وظایفی که یک نفر انجام می دهد مفهوم و ارزش پیدا می کند و آنچه انجام می دهد عملی صحیح، درست و مهم تلقی می شود. یکی از تاثیرات مهم ارزشها، تاثیر بر روی تعهد سازمانی می باشد (حبیبی و همکاران،۱۳۹۲: ص۴۹).

ارزشها پایه و اساس بینش و کنش انسان را تشکیل می دهند و در انتخاب، گزینش و انجام کنش نقش دارند و تعیین کننده­ی رفتار و کنش اجتماعی هستند. اهمیت ارزشها به یک میزان نبوده و بر اساس سلسله مراتب اهمیت آنها در مجموعه ای جای دارند که نظام ارزشی نامیده می­شود. نظام ارزشی، سازمان پایداری از عقاید است که ارزشها به شیوه­ی ترجیحی در پیوستاری بر اساس اهمیت نسبی مرتب شده و قرار می گیرند (سهامی، ۱۳۸۷: ص ۱۶۸).

ارزشهای فردی، نگرش ها و رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار داده است(پیتر و السون[۱] ، ۲۰۰۱؛ به نقل از شیروانی و همکاران، ۱۳۸۸). ارزش های فردی، خودارزیابی و ارزیابی از دیگران را متاثر کرده و نقش عمده ای در استقرار اهداف سازمانی دارند (براون[۲]، ۲۰۰۲؛ به نقل از شیروانی و همکاران، ۱۳۸۸).

 ارزشها[۳]

بنابر رویکردهای نوین توسعه­ی اجتماعی، نیروی انسانی، مهمترین عامل توسعه محسوب می شود و با ایجاد نگرش ها و ایستارهای مطلوب می توان فرآیند رسیدن به توسعه ی اقتصادی- اجتماعی را که حرکتی در جهت فراهم نمودن بسترها و وضعیت لازم برای به فعلیت درآوردن استعدادهای انسانی است، تسریع نمود. بنابراین، از جمله عوامل مهم در مباحث مرتبط با توسعه اقتصادی و اجتماعی و وضعیت جوامع در حال گذار، وضعیت اخلاقی و ارزشی افراد در این جوامع است. شوارتز[۴] که از سال ۱۹۸۷ تا کنون، تحقیقات متعددی را در زمینه ارزشها انجام داده است، عواملی همچون پای بندی دینی، جهت گیری سیاسی، تجربه های خاص دوران زندگی( مانند رابطه با والدین، مهاجرت و ضربه های روانی) و موقعیت مشترک افراد در ساختار اجتماعی مانند سن، جنس، شغل و تحصیلات را در ساختار و اولویت های ارزشی افراد مهم  می داند (داریاپور، ۱۳۸۶: ص۳).

قوانین و هنجارهای اجتماعی در هر جامعه بر اساس ارزش های حاکم تدوین و تصویب می شوند. میزان ثبات و پایداری نسبی ارزش ها در جامعه به پایداری فرهنگ عمومی و قوانین کمک می کند و تحول مداوم و بحرانی شدن آن فرهنگ عمومی را نیز با تغییر و تحولات عمده روبه رو می سازد (آزاد مرزآبادی، ۱۳۸۷؛ به نقل از سراجی و همکاران، ۱۳۹۱).

 مفهوم ارزش ها

ارزش یک مفهوم کلی است که دربرگیرنده­ی تمامی حوزه ها می باشد.”ارزش” از نظر واژه شناختی از مصدر و فعل “ارج” و “ارزیدن” ساخته شده است. “ارز”+ “ش” اسم مصدر ارزش را ساخته است.  این واژه در زبان فارسی بمعنای قدر، مرتبه، اهمیت، شایستگی، لیاقت و برازندگی می باشد.در لاتین معادل واژه ارزش،Value می باشد و در فرهنگ آکسفورد، در توضیح این واژه، مفید یا مطلوب بودن، ارزش چیزی در مقایسه با چیز دیگر و ارزش به لحاظ پولی آمده است. ارزش ها نمایانگر عقاید و اصولی هستند که از نظر فردی یا اجتماعی نوعی رفتار برتر (نسبت به رفتار مخالف)شمرده می شوند. نظام ارزشی عبارت است از کشش ها و گرایش هایی که بر انتخاب فرد تاثیر می گذارد. ارزشها را میتوان بایدها و نبایدهایی که رفتار فرد را هدایت می کنند و در برگیرنده­ی عقاید فرد، راجع به آنچه مطلوب است، دانست.

 

۱Peter & Olson

۲ Brown

۲Values

۳Schwartz

۳Schwartz

۲ Values

۳ Schwartz

۴Rokeach

۱ Power

۲ Achievment

۳ Hedonism

۴ Stimulation

۵ Self- direction

۶Universalism

۷ Benovelence

۸ Tradition

۹ Conformity

۱۰ Security

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.