973 views
عنوان
تعداد صفحات:۱۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
نظریه های جامعه شناختی به بررسی ساختارهای اجتماعی و رفتار اجتماعی میپردازند . بنابراین مصرف مواد را دریک ساخت اجتماعی مطالعه میکنند . دیدگاه های جامعه شناختی اغلب مصرف مواد را محصول وضعیت ها و روابط اجتماعی میداند که باعث ایجاد ناامیدی ، ناکامی ، محرومیت و احساس عمومی از خود بیگانگی دربین بخش های آسیب پذیر جمعیت میشود . جامعه شناسان ریشه بسیاری از انحرافات اجتماعی را در محیط و شرایط اجتماعی جستجو می کنند و علل زیر ساز بسیاری از آن ها را خود جامعه میدانند . رویکردهای درمانی که بر نظریه های جامعه شناسی مبتنی هستند معمولا بر اجتماعی شدن تاکید دارند ، یعنی اتخاذ ارزشهای اجتماعی و یا تسلیم شدن به فرهنگی که به شدت مخالف مصرف مواد است . در این مقاله نظری به تئوریهای انحرافات به طور اختصار افکنده میشود .
از نظر بسیاری از جامعه شناسان انحراف نتیجه نارساییهای موجود در فرهنگ و ساختار اجتماعی یک جامعه است هر جامعه ای نه تنها هدفهای فرهنگی تجویز شدهای دارد . بلکه وسایل اجتماعی پذیرفته شدهای را نیز برای دستیابی به این هدفها را در اختیار دارد هرگاه این وسایل در دسترس فرد قرار نگیرد احتمالا آن شخص به رفتار انحراف آمیز دست میزند .
رویکرد نابسامانی اجتماعی به عنوان یکی از نظریههای جامعه شناختی انحراف اجتماعی و بعضا اعتیاد است ، مهمترین نظریه پرداز در این رویکرد مرتن ، جامعه شناس امریکایی است . مرتن با رویکرد کارکردگرایانه و با الهام از اندیشههای دورکیم به دنبال راه حلی جامعه شناسانه برای انحرافات اجتماعی جامعه آمریکایی نیمه اول قرن بیستم بود .
واژه های کلیدی: نظریه های جامعه شناختی، تئوری آنومی (امیل دورکیم)، نظریه ساخت اجتماعی و آنومی ( رابرت مرتن )، نظریه های خرده فرهنگی، نظریه کنترل، نظریه همنشینی افتراقی (ساترلند )
چکیده ۴
مقدمه ۵
نظریه ها ی جامعه شناختی ۶
۱-تئوری آنومی (امیل دورکیم) ۶
۲-تئوریهای جمعیتی و بوم شناختی مکتب شیکاگو ۸
۳-نظریه ساخت اجتماعی و آنومی ( رابرت مرتن ) ۱۰
۴-نظریه های خرده فرهنگی ۱۱
۵-نظریه فشار آگینو ۱۳
۶-نظریه کنترل ۱۳
۷-نظریه همنشینی افتراقی (ساترلند ) ۱۴
۸-نظریه برچسب زنی ۱۵
منابع و مآخذ ۱۷
-صدیق سروستانی ، رحمت الله (۱۳۸۳) : آسیب شناسی اجتماعی جامعه (انحرافات اجتماعی )، تهران ، انتشارات آن ، چاپ اول
-میری آشتیانی ، الهام (۱۳۸۵) : جامعه شناسی اعتیاد ، تهران ، انتشارت دید آور ، چاپ اول
-احمدی ، حبیب (۱۳۸۴) : جامعه شناسی انحراف ، تهران ، انتشارات سمت
-فرجاد ، محمد حسن ، (۱۳۷۴ ) ، اعتیاد راهنمایی کاربردی ، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر
-دورکهیم ، امیل ، ( ۱۳۷۴ )، قواعد و روش جامعه شناسی ، ترجمه علی محمد کاردان ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ پنجم
-گیدنز ، آنتونی (۱۳۷۳) : جامعه شناسی ، ترجمه صبوری ، منوچهر ، تهران ، انتشارت نی ، چاپ اول
-شیخاوندی ، داور ، (۱۳۷۳ ) ، جامعه شناسی انحرافات ، انتشارات مرندیز ، چاپ سوم
-ستوده ، هدایت الله ، (۱۳۸۴ ) ، آسیب شناسی اجتماعی ( جامعه شناسی انحرافات ) ، تهران ، انتشارات آوای نور ، چاپ سیزدهم
-ستوده ، سید نورالله ،( ۱۳۵۵ ) ، قوانین ، آیین نامه ها ، تصویب نامه ها و اساسنامه های درمان و بهداشت کشور ، تهران ، طرح و برنامه ریزی وزارت بهداری ، جاد سوم
-کی نیا ، مهدی ، (۱۳۷۰) ، مبانی جرم شناسی ( جرم شناسی جنایی ) ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران
-کی نیا ، مهدی ،(۱۳۷۳ ) ، پژوهشی در عوامل اجتماعی طلاق ، قم ، انتشارات مطبوعات دینی
-میر علی ، هادی ،( ۱۳۸۴ ) ، علل و عوامل گرایش به اعتیاد در نوجوانان و جوانان ، تهران ف انتشارات امید مهر ، چاپ اول
رفتارهای اجتماعی زاده روابط و هنجارهای اجتماعی است و این هنجارها با سه ویژگی اجبار ، عمومیت و خارجی بودن جامعه را اداره نموده و نظم اجتماعی را برقرار میکنند . تضعیف هر یک از این ویژگیها اختلال هنجاری و بی نظمی را به همراه خواهد داشت . انحرافات اجتماعی پدیدههایی متنوع ، نسبی و متغییرند و بر حسب زمان و مکان و فرهنگهای مختلف اجتماعی نسبی هستند (احمدی : ۱۳۸۴ ، ص ۲۰). بکر در تعریف از شناخت کجرویها معتقد است که کجروان افرادی هستند که بر آنان برچسب کج روی خورده و تعیین آن بر عهده مردم است و نتیجهای که بدست میآید این است که افراد را وادرا میکند که از قوانین و آیینها پیروی کنند ( فرجاد :۱۳۷۴ ، ص ۴۰) . در صورتی که انحراف در جامعه به صورت الگو درآید و نزد مردم اشائه یابد و درونی شود رفته رفته ناهنجاریها تبدیل به هنجار گشته و یک ارزش اجتماعی تلقی شود و وجدان جمعی هم آن را نکوهش نکند به ناگزیز پیامد آن هرج و مرج و سقوط جامعه خواهد بود . « احمدی۱۳۸۴:ص۲۱۰).اعتیاد ازآن موارد میباشد.
اعتیاد وسوءمصرف موادمخدر به مثابه یک مسئله اجتماعی پدیدهای است که همراه با آن توانایی جامعه در سازمانیابی وحفظ نظم موجود از بین میرود ، عملکرد بهنجار حیات اجتماعی مختل میگردد ، وباعث دگرگونی ساختاری در نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وفرهنگی یک اجتماع میشود (میری آشنایی ۱۳۸۵:ص۴۱).
در خصوص اعتیاد به عنوان یکی از متغیرهای انحرافات اجتماعی ، دید گاههای مختلفی وجو دارد که هر یک از دیدگاهها سعی دارد از دریچه خاص خود به تبین موضوع بپردازد . دیدگاههای مطرح عبارتند از: تبین زیست شناختی ، که در این دیدگاه علل زیست شناختی مانند نقص جسمانی و وضعیت خاص ژنتیکی را باید علت کجروی اجتماعی چون اعتیاد دانست. دیدگاه بعدی دیدگاه روان شناختی است . که علل رفتارهای مانند اعتیاد را برحسب شخصیت فرد کجرو توجیه و تبین می کند . دیدگاه جامعه شناختی اعتیاد که ریشه اعتیاد را در محیط و شرایط اجتماعی جستجو می کند و علل زیر ساز بسیاری از آنها را خود جامعه می داند .
نظریه های جامعه شناختی به بررسی ساختارهای اجتماعی و رفتار اجتماعی میپردازند . بنابراین مصرف مواد را دریک ساخت اجتماعی مطالعه میکنند . دیدگاه های جامعه شناختی اغلب مصرف مواد را محصول وضعیت ها و روابط اجتماعی میداند که باعث ایجاد ناامیدی ، ناکامی ، محرومیت و احساس عمومی از خود بیگانگی دربین بخش های آسیب پذیر جمعیت میشود . جامعه شناسان ریشه بسیاری از انحرافات اجتماعی را در محیط و شرایط اجتماعی جستجو می کنند و علل زیر ساز بسیاری از آن ها را خود جامعه میدانند . رویکردهای درمانی که بر نظریه های جامعه شناسی مبتنی هستند معمولا بر اجتماعی شدن تاکید دارند ، یعنی اتخاذ ارزشهای اجتماعی و یا تسلیم شدن به فرهنگی که به شدت مخالف مصرف مواد است . در این جا نظری به تئوریهای انحرافات به طور اختصار افکنده میشود .
دورکیم از اولین جامعه شناسانی است که تلاش کرد تحلیل جامعه شناختی درباره رفتارهای انحرافی ارائه دهد . وی مبنای تحلیل خود را پیرامون رفتار انحرافی بر مفهوم انومی استوار نمود . او این مفهوم را برای اشاره به این پیش فرض به وجود آورد که در جوامع امروزی معیارها و هنجارهای سنتی بی آنکه توسط هنجارهای جدیدی جایگزین گردن تضعیف میشوند . آنومی یا بی هنجاری هنگامی وجود دارد که معیارهای روشنی برای راهنمایی رفتار در حوزه معینی از زندگی اجتماعی وجود ندارند . در این شرایط به عقیده دورکیم ، مردم احساس از دست دادن حس جهت یابی ونگرانی میکنند ، بنابراین بیهنجاری یکی از عوامل اجتماعی است که بر تمایل به خودکشی تاثیر میگذارد ( گیدنز [۳]، ۱۳۷۳: ۱۴۰) .
بنابر نظردورکیم فرایندهای دگرگونی در جهان امروز آن چنان سریع و شدید است که موجب مشکلات اجتماعی عمدهای میگردد که وی آنها را به بی هنجاری مربوط میسازد . بیهنجاری احساس بیهدفی یا بیمقصدی است که در نتیجه شرایط اجتماعی برانگیخته میشود .
نظارتها و ضوابط اخلاقی سنتی که توسط مذهب فراهم میگردید در نتیجه پیشرفت اجتماعی امروزی تا اندازه زیادی از میان میروند . و این سبب میشود بسیاری از افراد در جوامع امروزی احساس کنند که زندگی آنها فاقد معنی است ( همان، ۷۴۴) .
[۱] – Sociological Theory
[۲] -Anomie Theory (Emile Durkheim)
[۳] – Giddens
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر