702 views
عنوان
تعداد صفحات: ۵۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
هدف فناوری آموزشی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد آن است. در این راستا، شبیهسازیهای آموزشی میتوانند به عنوان تکنیک و یا رسانهای موجب تحقق این هدف شوند، زیرا یکی از مهمترین کاربرد آنها در زمینه آموزش و یادگیری است.
شبیهسازیها توانایی به تصویر کشیدن فرآیندهای مختلف طبیعی و انسانی در یک محیط مجازی برای یادگیرندگان را دارا میباشند. بنا بر پژوهشهای روتن و همکاران[۱] (۲۰۱۱) آلنسو و همکاران[۲] ( ۲۰۱۱) اسلات و هربرت[۳]( ۲۰۰۸) « یک شبیهسازی کامپیوتری برنامهای است شامل مدلی از یک سیستم ( طبیعی، مصنوعی؛ مانند تجهیزات) یا یک فرآیند». همچنین، شبیهسازیها اجازه میدهند تا هنگامی که دادههای تجربی کم هستند و یا دستیابی به آنها مشکل است، مدلهای مختلفی را تجربه کرد. استفاده از شبیهسازیها میتواند یادگیرندگان را در یادگیری تجربی و آزمایشی درگیر کند. که این میتواند فرصتی فراهم کند تا دربارهی روشهای دانش و مهارتهایی که در حال استفاده از آنها هستند، تفکر کنند. همچنین، فرآیند شبیهسازی به کاربران اجازه میدهد تا تأثیر انتخابهایشان را بدون پیامدهای فوری که تأثیر مستقیمی بر عمل واقعی داشته باشند مشاهده کنند ( نیلی احمدآبادی و همکاران، ۱۳۹۱: ۱۳).
در برنامههای آموزشی جدید ، استفاده از روشهای تدریس مبتنی بر ساختنگرایی و فرآیند حل مسئله و مهارتهای تفکر نسبت به گذشته اهمیت بیشتری یافته است. بر اساس این دیدگاه، برنامهریزان در محتوای برنامه درسی به طرح موقعیتهای حل مسئلهای میپردازند. در این موقعیتها دانشآموزان راهنمایی میشوند تا در مسیر حل مسئله، به دانشها، مهارتها و نگرشهای تازه دست یابند (بدریان و همکاران، ۱۳۸۹: ۵۶).
همچنین در اجرای برنامههای درسی جدید ، از معلم خواسته میشود تا تدریس خود را به شیوه گروهی سازماندهی کند، به نحوی که خود نیز به عنوان عضوی از گروه دانشآموزان درآید. در این روشها بر تعامل میان معلم و دانشآموزان و دانشآموزان با یکدیگر بیش از حد تأکید میشود، زیرا تجربه نشان دادهاست که تعامل و تبادل تجربیات دانشآموزان با یکدیگر نقش عمدهای در یادگیری آنان دارد. افزون بر این، فعالیتهای گروهی موجب توسعه مهارتهای اجتماعی از قبیل احترام به حقوق دیگران، همکاری گروهی، حق و مسئولیت قائل شدن برای دیگران، مشارکت در تصمیمگیریهای گروهی، سعه صدر و … در دانشآموزان میشود (پرویزیان، ۱۳۸۴: ۶۷).
نظریههایی که استفاده از شبیهسازها را در آموزش و یادگیری توجیه میکند شامل نظریه رمزدوگانه، آموزش پیوندی و شناخت موقعیتی میباشد.
واژه های کلیدی:تدریس و اصول یادگیری، رسانههای آموزشی، مزایای چندرسانهایها در آموزش و یادگیری ،شبیهسازهای آموزشی، نظریههای روانشناختی به کارگیری شبیه ساز ها در آموزش، ساختن گرایی، شناخت گرایی
چکیده ۴
مقدمه ۶
تدریس و اصول یادگیری ۷
رسانههای آموزشی ۸
مزایای چندرسانهایها در آموزش و یادگیری ۹
شیوههای استفاده از چندرسانهای در آموزش ۱۱
مفهوم شبیه سازی ۱۱
انواع شبیه سازی ۱۲
دلایل اهمیت شبیهسازی ۱۴
شبیهسازیهای متکی بر کامپیوتر ۱۵
نقش معلم در جریان شبیه سازی ۱۶
ارتقاء خلاقیت و حل مسأله با استفاده از شبیهسازیهای آموزشی ۱۶
مبانی نظری به کارگیری شبیهسازی در آموزش ۱۸
ساختنگرایی ۲۳
۱٫ مفهوم ساختنگرایی ۲۳
۲٫ شناخت گرایی ۲۶
۳٫ اصول و پیشفرضهای ساختنگرایی و شناختگرایی برای طراحی آموزشی ۲۸
۴٫ بهرهگیری از نظریه ساختنگرایی در طراحی چندرسانهای ۳۱
خلاقیت ۳۷
۱٫ مفهوم خلاقیت ۳۷
۲٫ ابعاد خلاقیت ۳۷
نتیجه گیری ۴۰
منابع و مأخذ ۴۶
– فردانش، هاشم.(۱۳۸۸). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
– قاسمی، علیاصغر. (۱۳۸۸). نقش ICT با محوریت نرمافزار GUEP2 در آموزش ریاضی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
– سیف، علی اکبر (۱۳۹۱). روانشناسی پرورشی نوین- روانشناسی یادگیری و آموزش. چاپ پنجاه و دوم، تهران: دوران.
– سیف، علیاکبر (۱۳۸۷). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش. ویرایش ششم، تهران: نشر دوران.
– هرگنهان، بی. آر؛ السون، متیو. اچ. (۱۳۸۲). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه: علی اکبر سیف، تهران: دوران.
– همتی، شیوا. (۱۳۸۰). بررسی نسبت انواع سازندهگرایی و آموزش مجازی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و تاریخ آموزش و پرورش، دانشگاه تربیت مدرس.
– قشمی، محمد. (۱۳۸۸). مقایسۀ تأثیر آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش سنتی بر میزان یادگیری دانشآموزان کلاسهای چندپایه در درس ریاضی منطقۀ انگوران زنجان در سال تحصیلی ۸۸- ۸۷٫ پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اراک.
– کدیور، پروین. (۱۳۸۸). روانشناسی یادگیری. تهران: سمت.
– کلارک، روت کلوین؛ میر، ریچارد ای. (۱۳۸۸). یادگیری الکترونیکی و علم آموزش. ترجمه: داوود کریمزادگان مقدم و زهرا جلالزاده، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
– احدیان، محمد. (۱۳۸۲). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
– دیناروند، حسن. (۱۳۹۰). طراحی آموزشی برای اثربخشی ندریس. تهران: آییژ.
– ذاکری، اعظم. (۱۳۸۰). مقایسه تدثیر آموزش به کمک نرمافزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پایه اول راهنمایی منطقه ۸ شهر تهران. پایاننامۀ چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم تهران.
– ذوفن، شهناز. (۱۳۹۲). کاربرد فناوریهای جدید در آموزش. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها. تهران: سمت.
– باقری، خسرو. (۱۳۸۱). فلسفه فناوری و آموزش فناوری. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و دوم، شماره ۷۵٫
امروزه تحقق توسعه و جامعه مبتنی بر دانش بیش از هر مؤلفهای وابسته به آموزش با کیفیت است. شواهد حاکی از آن است که یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت فرایند یادگیری ، استفاده صحیح، مؤثر و کارآمد فناوریهای آموزش است (ثمری و آتشک، ۱۳۸۸: ۱۰۱). شناخت و کاربست فناوری آموزشی از آن روی اهمیت دارد که از طریق تسهیل یادگیری دانشآموزان و هم چنین کارآمد و اثربخش نمودن فرایند یاددهی- یادگیری معلمان به بهبود کیفیت فرایند یادگیری میانجامد (همان).
استفاده از شبیهسازیهای کامپیوتری برای بهبود تدریس کلاسی مربیان بسیاری را در حوزههای مطالعه و پژوهش علاقهمند کرده است همچنان که کاربرد نرمافزارها پیچیدهتر میشود معلمان فرصتهای بیشتری برای مطالعه پیدا میکنند که دانشآموزان را واقعگرایانهتر میکند تا آن چه را که در آموزش یاد گرفتهاند به کار ببرند. به دلیل استفاده از انیمیشن، صدا، و عناصر ویدئویی که میتواند به کاربر خاصی بازخورد دهد به عنوان ابزارهایی به مربیان داده شده است که میتوانند به وسیله آنها محیط های پیچیدهای ایجاد کنند که شرایط زندگی واقعی را همانندسازی میکنند. در نتیجه این موجب درگیری بیشتر شاگرد با محیط و همچنین دریافت بازخورد به خود میشود که میتواند موجب اصلاح رفتار خود شود (زمانی، ۱۳۸۹: ۱).
استفاده از فناوریها به فرد یادگیرنده این امکان را میدهد که به جای واکنشهای منفعلانه در فرایند یادگیری، ابتکار عمل را به دست گرفته، با انتخاب مواد آموزشی مناسب یادگیری هدفمند و معنادار داشته باشد. کدیور (۱۳۸۸) معتقد است: «محتواهای الکترونیکی این فرصت را برای فراگیران فراهم میکنند تا در مواردی مانند شرکت در یادگیری، روش به کارگیری ابزار، زمان لازم برای یادگیری، میزان و سطح یادگیری، محل یادگیری و فرد یاددهنده تصمیم بگیرند و به این دلایل انگیزه بالایی برای یادگیری دارند.
مطالعات دیگر نشان میدهند که استفاده از فناوریهای نوین در آموزش سنتی ، به افزایش اثربخشی یادگیری میانجامد: از جمله تغییرات ایجاد شده در آموزشهای سنتی تلفیق شده با فناوری میتوان از تغییر نگرش دانشآموزان، افزایش مشارکت و تعامل، و همچنین بالا رفتن اعتماد به نفس دانشآموزان یاد کرد ( دامنز[۱]، ۲۰۰۳).
از آن جا که هدف فناوری آموزشی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد است در این راستا شبیهسازیهای آموزشی میتوانند به عنوان تکنیک و یا رسانهای موجب تحقق این هدف شوند. کاربرد شبیهسازی در زمینههای مختلف در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است و یکی از مهمترین کاربرد آن در زمینه آموزش و یادگیری بوده است.
برای این که دانشآموزان به یادگیری اثربخش نایل آیند، معلم باید طی فرایند تدریس به اصولی که یادگیری بر آن استوار میشود، توجه داشته باشد، مانند:
افکار، عواطف و تصویرسازیهای ذهنی به طور همزمان در تعامل با یکدیگرند، و به تغییر اطلاعات میپردازند. کاربرد روشهای مختلف به منظور فعالسازی بخشهای مختلف مغز و هماهنگ ساختن تجربههای دانشآموزان بسیار ضروری است.
محتوای برنامهی درسی باید با توالی مناسب تنظیم و تدریس شود، اطلاعات را باید به اجزای معنیداری تفکیک کرد و زمینه را برای درک و دریافت کلی از اطلاعات را آماده ساخت.
زمینهی حسی تدریس موجب واکنش بیشتر مغز میشود. همهی جنبههای محیط آموزش در یادگیری مؤثرند. معلم باید علاقهی دانشآموزان را از طریق احترامگذاری به احساسات، عقاید و … برانگیزد. با آنان ارتباطات غیررسمی منطقی داشته باشند و شرایط متنوع و مطلوبی را برای یادگیری به وجود آورند.
مغز در برابر الگوهای فاقد معنا مقاومت میکند. مغز، الگوها را تولید میکند. الگوسازی، یعنی سازماندهی اطلاعات. به اطلاعات از هم گسیخته و غیرمرتبط الگوی فاقد معنا گفته میشود.
دانشآموزان پیوسته در حال الگوسازیاند. نمیتوان الگوسازی را متوقف ساخت. اما میتوان آنان را جهت داد. تصویرسازی ذهنی و تفکر انتقادی نمونههایی از الگوسازیاند. تدریس اثربخش، دانشآموزان را قادر میسازد تا الگوسازی کنند. برقرار ارتباط میان برنامهی درسی و زندگانی زمینهی معناسازی و الگویابی را برای دانشآموزان به وجود میآورد.
عوامل مختلفی در یادگیری نقش دارند، مانند: زمینههای ذهنی، هیجانها، اعتماد به نفس، انتظارات و … معلم باید نگرشها و احساسات دانشآموزان را بشناسد و درک کند به آنان کمک کند. حمایتگر آنان باشد و بر یادگیری آنان اثر بگذارد.
یادگیری در محیط ملموس بهتر شکل میگیرد. محیط یادگیری باید کنجکاوی و میل به نوآوری را در دانشآموزان برانگیزد. درسها باید معنادار باشند. باید به روشهای مختلف به تدریس پرداخت تا درسها معنادار شوند. مغز ضمن ثبت موارد آشنا به طور همزمان برای پاسخدهی به محرکهای جدید هم میکوشد. معنایابی هرگز متوقف نمیشود، فقط میتوان آنها را منظمتر ساخت. توجه به موارد پیش به گفته معنایی کمک میکند.
یادگیری به یکباره به وجود نمیآید. یادگیری طی زمان شکل میگیرد. محیط یادگیری اثرگذار باید فرصتهای لازم برای پردازش را در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر