مقاله نظریات کیفیت زندگی کاری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریات کیفیت زندگی کاری

تعداد صفحات: ۵۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نیل به زندگی شغلی با کیفیت، مستلزم کوشش‌هایی منظم ازسوی سازمانی است که به کارکنان فرصت‌های بیشتری برای تأثیر گذاری برکارشان وتشریک مساعی دراثربخشی کلی سازمان می‌دهد. به این ترتیب هر سازمانی با بهره وری وکارایی مطلوب ومؤثر، در جستجوی راه‌هایی است تا کارکنان را به درجه ای از توانایی برساند که مغز و هوشمندی خود را به کارگیرند که این امر، به وسیلۀ کیفیت زندگی کاری مناسب، یعنی مشارکت وسهیم کردن بیشتر کارکنان درفرآیندتصمیم گیری صورت می‌گیرد. کیفیت زندگی کاری نمایانگر نوعی فرهنگ سازی یا شیوۀ مدیریت است که کارکنان بر اساس آن احساس مالکیت، خود گردانی، مسئولیت وعزت‌نفس می‌کنند. کیفیت زندگی کاری ادراک کارکنان ازبهداشت فیزیکی (جسمی) وروانی (ذهنی) خود درمحیط کاراست. فعالیت کارکنان درکیفیت زندگی کاری دارای اهمیت است و مدیران با اتخاذ روش‌ها و سیاست‌ها، کار را به گونه ای درمی‌آورند که از حالت یکنواختی خارج و موجب تحرک و تنوع برای کارمندان شود. مثلاً دادن استقلال و آزادی به کارکنان در نحوه انجام کار موجب تحرک و علاقمندی بیشتر کارمند در محیط کار می‌شود. (فرهادی، ۱۳۸۶)

 

واژه های کلیدی: کیفیت زندگی کاری، تعریف، نظریات،اصول و مبانی، برنامه‌های بهبود کیفیت زندگی کاری،

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعریف کیفیت ۷
مدیریت منابع انسانی و ارتقاء کیفیت ۹
تاریخچه کیفیت زندگی کاری ۱۱
تعریف ومفهوم کیفیت زندگی کاری ۱۲
۱- تعریف نظری کیفیت زندگی کاری ۱۵
۲-تعریف عینی زندگی کاری ۱۶
۳-تعریف ذهنی کیفیت زندگی کاری ۱۶
۴- تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری ۱۶
اصول ومبانی کیفیت زندگی کاری ۱۹
کیفیت زندگی کاری ودوایرکیفیت ۲۰
نظریات و تعاریف کیفیت زندگی کاری از دید تئوریسین‌های مدیریت ۲۱
۱- نظریه هارولد کنتز ۲۱
۲- نظریه مینتزبرگ ۲۱
۳- نظریه استیفن رابینز ۲۱
۴- نظریه والتون ۲۲
۵- نظریه لاولر ۲۴
۶- نظریه میلز ۲۵
۷- نظریه لوین ۲۵
۸- نظریه دوبرین ۲۶
۹- نظریه گانینگهام و ابرل ۲۷
۱۰- نظریه فریدمن و آرنولد ۲۷
۱۱- نظریه ورتر‍ ۲۸
۱۲- نظریه دسلر ۲۹
کیفیت زندگی کاری به‌عنوان فلسفه مدیریت ۳۰
برنامه‌های بهبود کیفیت زندگی کاری ۳۲
اهداف برنامه‌های بهبود کیفیت زندگی کاری ۳۷
رویکردها واستراتژی های بهبود کیفیت زندگی کاری ۳۹
تدوین کارراهه و مسیر کارراهه (مسیر شغلی) ۴۰
راهبردهای درونی وبیرونی برای تغییر ۴۱
مزایا وفواید برنامه‌های بهبود کیفیت زندگی کاری ۴۲
مشکلات ومحدودیت های برنامه‌ها واقدامات مربوط به بهبود کیفیت زندگی کاری ۴۳
آینده برنامه‌های کیفیت زندگی کاری ۴۷
فهرست منابع و مأخذ ۵۰

 منابع

پرداختچی محمد حسن، کیفیت زندگی کاری ضرورت بالندگی کارکنان درسازمان، انتشارات به آوران، تهران (۱۳۸۸)

چلبى. مسعود. جامعه‏شناسى نظم. تهران. انتشارات نشر نى (۱۳۷۵).

تیلور، فردریک وینسلو. اصول مدیریت علمی (۱۹۱۱)، ترجمه دکتر محمد علی طوسی (۱۳۶۹)، مرکز آموزش مدیریت دولتی

سلمانی، داود، نوروزی، پریسا، کیفیت زندگی کاری، نشر دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۸۴٫

فرهادی، علی، بررسی رابطه بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان مراکز آموزشی، کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۶٫

صیادی تورانلو حسین، جمالی رضا، منصوری حسین- بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی، مجله علوم تربیتی، ۱۳۸۸، دوره پنجم، شماره ۱، ص ص ۱۱۳ تا ۱۳۶٫

اعتباریان اکبر، خلیلی مسعود، رابطه کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن با جامعه پذیری سازمانی (کارکنان کارخانه‌ها کاشی استان اصفهان)، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی بهار و تابستان ۱۳۸۷; شماره ۱۰٫

مصطفی نژاد، حسن، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با میزان تعهد سازمانی کارکنان معاونت ترویج و نظام بهره برداری، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، ۲۰/۱/۱۳۸۷ .

سیفی، هوشنگ، بررسی‌ رابطه کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان بیمارستان‌های دانشگاهی شهر سنندج در سال ۱۳۸۵، کارشناسی ارشد مدیریت خدمات اداری، دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران، بهمن ۱۳۸۵٫

مقدمه

توجهی که اکنون به کیفیت زندگی کاری می‌شود بازتابی است از اهمیتی که همگان برای آن قائل‌اند. شماری ازافراد براین باورند که رکود بهره وری وکاهش کیفیت معمول دربرخی از کشورها ناشی از کاستی‌های زندگی کاری وتغییراتی است که درعلاقه مندی ها ورجحان های کارکنان پدید آمده است وکارکنان درخواست دارندکه درکارشان نظارت ودخالت بیشتری بیابند. هنگامی که با کارکنان با احترام رفتار شود وآنان فرصت بیان اندیشه‌های خودرا داشته باشند ودر تصمیم گیری‌ها بیشتر مشارکت کنند، واکنش‌های مناسب ومطلوبی ازخود نشان خواهند داد. (پرداختچی، ۱۳۸۸)

مهم‌ترین ضرورت توجه به کیفیت زندگی کاری را می‌توان به قرارزیر برشمرد:

۱-توجه و تاکید به کیفیت زندگی کاری، موجب ایجاد رضایت شغلی، همکاری، همدلی و هماهنگی، کاهش حوادث وخطرات جانی خواهدشد.

۲-بهبود شرایط و وضعیت زندگی کاری کارگران و کارکنان موجب رشد و ارتقای سطح زندگی خانوادگی و افزایش توانایی حل و فصل مسائل شخصی آنان خواهد شد.

۳- توجه به کیفیت زندگی کاری موجب شناسایی مسائل و مشکلات دیرینه کارکنان از یک سو و مسائل و مشکلات جدیدی که ناشی از تحولات نوین اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی است، ازسوی دیگر سبب می‌گردد تا سطح مطلوب زندگی مادی ومعنوی کارکنان واقع بینانه تر تعیین گردد.

۴- برنامه‌های کیفیت زندگی کاری همزمان و توأماً مسائل مادی ومعنوی کارکنان را مدنظر قرارمید هد. زیرا بی توجهی به آن موجب نارضایتی، کاهش بهره وری وعدم ثبات اجتماعی خواهد شد.

۵- توجه به کیفیت زندگی کاری جهت حل و فصل مسائل کارکنان، ضمن انجام مطالعات تطبیقی نیازمند انجام بررسی‌های دقیق وموردی متناسب با ابعاد فرهنگی، سازمانی و کاری، کارکنان است.

۶- توجه دقیق به کیفیت زندگی کاری موجب تعیین و تشخیص نقاط ضعف برنامه‌های اجرا شده وارائه راه کارهای عملی جهت بهبود وضعیت کیفیت زندگی کاری در سازمان خواهد شد.

تعریف کیفیت

: واژه کیفیت[۱] از لغت انگلیسی کوالیس[۲] مشتق شده که به معنای “چه نوع” است. مفاهیم و معانی مختلفی برای کیفیت ارائه شده است. تعریف دقیق این واژه دشوار است؛ زیرا کلمه کیفیت نزد افراد مختلف، معانی مختلف دارد. دال گارد، گریس تن سن وکانجی می گویند کیفیت همانند تئوری نسبیت به‌عنوان مفهومی نسبی تعریف می‌شود که می‌تواند برای افراد مختلف معانی متفاوت داشته باشد به همین لحاظ برحسب تعریف کننده، ابزار به کار برده شده جهت سنجش، زمینه و بافتی که در آن تعریف کیفیت به کار برده شده، دیدگاه‌ها وجهت گیری‌های مختلف در تعاریف ارائه شده از کیفیت به چشم می‌خورد ووحدت نظر واجماع خاصی در این زمینه وجود ندارد. درهرحال در یک تقسیم بندی کلی پیرامون تعاریف ارائه شده از کیفیت، محصولات وخدمات موردتوجه قرار می‌گیرد، یا فرآیندها و عملیاتی که برآن اساس محصولات وخدما ت تولید وارائه شده است در نظر گرفته می‌شود. بدیهی است از دیدگاه مشتری ومصرف کننده تعاریف مبتنی بر محصول یا خدمت مفید و مناسب به نظر می‌رسد، درحالی که از دیدگاه سازمان‌ها و شرکت‌ها که خدمات ومحصولات را تولید وارائه می‌کنند، تعاریف مبتنی بردیدگاه فرآیندی وعملیاتی، و به خصوص تعاریف کیفیت جامع، مناسب ومفید تر است. (پرداختچی، ۱۳۸۸)

سازمان بین المللی استاندارد[۳] درسال ۱۹۸۷ میلادی، کیفیت را چنین تعریف نموده است: تمامی ویژگی و مشخصات یکی کالا یا یک خدمت که نیازهای صریح وضمنی را تأمین کند.

موسسه ملی استاندارد آمریکا و انجمن آمریکایی کیفیت در سال ۱۹۷۸ میلادی کیفیت را چنین تعریف کردند: “تمامی ویژگی و مشخصات یک محصول یا خدمت که بتواند نیازهای مشخصی راتامین کند.”

همان طوری که ملاحظه می‌شود این تعریف رویکرد مصرف کننده محور ورویکرد محصول محور را درهم آمیخته ودر بردارد و با تاکید بر نیازهای مشخص، برای مشتری محوری ارزش قائل شده و رضایت وترجیح آور ابه حساب آورده است. دراواخردهه ۱۹۸۰ میلادی، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی تعریف ساده تر ودر عین حال قوی تر و مشتری مدارتر از کیفیت به این شرح ارائه کردند: ” کیفیت یعنی برآوردن نیازهای مشتری و فراتر از آن ”

فیلیپ کرازبی کیفیت را تطابق با الزامات و خواسته‌ها تعریف کرده و معتقد است که کیفیت یعنی ” انجام آن چه قراربود انجام شود ووعده انجام آن داده شده بود”. به اعتقاد او کیفیت یعنی عاری از اتلاف، عاری از زحمت و دردسر وعاری از عیب ونقص.

 

[۱]۱- Quality

[۲]۲- Qualis

[۳] ۳- ISO

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.