عنوان
تعداد صفحات:۲۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در اعصار گذشته، بشر به جای آنکه اطلاعات دقیق، مستند و موثقی درباره تمایلات، رفتارها، احساسات و پاسخ های جنسی خود- بر پایه دانش و اندیشه بدست آورد، تنها از گذر تخیل، جهل، خرافه، ادبیات و نصایح تحریف شده مذهبی، جسته و گریخته باورهای ناقص و گاه کاملاً غلط و سراسر اشتباه در کنج ذهن خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه خویش قرار داده است. بدین سان، جنسیت و تمایلات جنسی از معمولی ترین مجهولات عام و خاص بزرگترین عقده و تعارض بشر بوده است (مسترز و جانسون، ترجمه اوحدی، ۱۳۸۳).
مفاهیم اولیهای که در روان شناسی مورد بررسی قرار گرفته، غریزه جنسی، انگیزه جنسی، میل جنسی و رفتار جنسی است که توجه بسیار از روان شناسان را به خود جلب کرده است. مکتب تحلیل روانی فروید، از جمله مکاتب عمده و مهمی است که به این موضوع پرداخته و بسیار از مشکلات بشر را ناشی از عدم ارضای میل جنسی دانسته است. براساس نظریه فروید، انگیزش جنسی یکی از نیازهای مهم زندگی به شمار رفته و بخش عمدهای از انرژی حیات را به خود اختصاص داده است. (کجباف، ۱۳۷۸).
دوستی، عشق و محبت از انگیزه زندگی نشأت میگیرد و در دیدگاههای مختلف روان شناسی تفاسیر متفاوتی در مورد عشق و محبت، رفتار جنسی و چگونگی ارضای آن مطرح شده است. نظامهای متفاوت روانشناسی به تبع اصول و سازههای بنیادی خود، میل جنسی را به شیوههای خاص خود و در بعضی موارد در تضاد با نظامهای دیگر تبیین کردهاند. گرچه نخستین بررسیها در زمینه مسائل جنسی به سالها پیش از فروید برمیگردد، ولی این حوزه با معرفی نظام روان تحلیل گری توسط فروید و تأکید این نظام بر جنسیت به عنوان یکی از پایههای بنیادی شخصیت متحول شده است. دیگر جنسیت نه به عنوان یک کشاننده یا سائق بلکه به عنوان یک دامنه یا گستره مورد نظر است که تحقیقات دانشمندان زیادی را در رشته های گوناگون به سوی خود معطوف کرده است. امروزه به طور قطع میتوان گفت که میل جنسی به ورای مرزهای روانشناسی کشانده شده و به یک گفتمان تبدیل شده است. که لزوم بررسی همه جانبه آن اجتناب ناپذیر است (یوسفی، ۱۳۸۴).
در این مقاله نخست نظریه های رفتاری جنسی و جنسیت از منظر دانشمندان پیشگام در این زمینه بررسی میشود.
واژه های کلیدی: نظریه های رفتار جنسی، دیدگاه فروید ، نظریه آدلر درباره میل جنسی ، رویکرد شناختی ، رشد و تحول میل جنسی از نظر اسلام ،آموزش جنسی
چکیده ۴
مقدمه ۵
سیر تحول علمی و تاریخچه نگرش نسبت به تمایلات و رفتارهای جنسی انسان ۶
نظریه های رفتار جنسی ۸
۱- دیدگاه فروید ۸
۲- دیدگاه یونگ درباره رفتار جنسی ۹
۳- نظریه آدلر درباره میل جنسی ۹
۴- دیدگاه اریک فروم درباره میل جنسی ۱۰
۵- دیدگاه هورنای درباره میل جنسی ۱۱
۶- نظریه مزلو درباره رفتار جنسی ۱۲
۷- نظریه فرد مدار راجرز درباره رفتار جنسی ۱۲
۸- نظریه گشتالتی پرز ۱۳
۹- نظریه وجود نگری (اگزیستانسیالیسم) ۱۴
۱۰- رویکرد شناختی ۱۴
۱۱- رشد و تحول میل جنسی از نظر اسلام ۱۶
آموزش جنسی ۱۷
جهل جنسی ۱۷
نقش آموزش جنسی در روابط زناشویی ۱۸
واکنشها و پاسخ های جنسی انسان ۲۲
منابع ۲۴
مسترز، ویلیام؛ جانسون، ویرجینیا. احساسات و پاسخ های جنسی انسان. ( ترجمه بهنام اوحدی، ۱۳۸۳). اصفهان: صادق هدایت.
کجباف، محمد باقر.(۱۳۷۸). روانشناسی رفتار جنسی، نظریه ها و دیدگاهها. تهران : روان.
اوحدی، بهنام. (۱۳۸۴). تمایلات و رفتارهای جنسی انسان . اصفهان: صادق هدایت.
دهقانی، اکرم؛ محمد خانی، پروانه؛ یونسی، جلال. (۱۳۸۳). بررسی تاثیر آموزش مهارت های جنسی بر تغییر نگرش جنسی زوجین در شرف ازدواج. پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
یوسفی، اسکندر؛ نورانی پور، رحمت اله؛ بشارت، محمد علی.( ۱۳۸۴). بررسی رابطه دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی در زوجین ساکن در مجتمع پژوهشگران جوان دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامه کار شناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
اسپنس، سوزان اچ . (۱۹۹۱). درمان اختلالات جنسی، دیدگاه شناختی-رفتاری . (ترجمه حسن توزنده جانی و همکاران ، ۱۳۸۰). تهران : پیک فرهنگ.
جهانفر، ش؛ مولایی نژاد،م.( ۱۳۸۰). درسنامه اختلالات جنسی. تهران: دژ.
گلدنبرگ، ایرنه؛ گلدنبرگ، هربرت.(۲۰۰۰ ). خانواده درمانی.( ترجمه حسین شاهی و همکاران، ۱۳۸۵). تهران : روان.
آرمان، سرور. (۱۳۸۴). مقایسه اختلالات عملکرد جنسی زنان قبل و بعد از یائسگی. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک .سال هشتم، شماره ۳، ص ۷-۲٫
عشقی، روناک؛ بهرامی، فاطمه؛ فاتحی زاده، مریم السادات. (۱۳۸۵). بررسی اثر بخشی مشاوره شناختی- رفتاری جنسی زوجین بر بهبود سرد مزاجی زنان آنان در شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
میل جنسی همچون امیال فطری دیگر انسان، از آغاز تولد کودک در او وجود دارد و متناسب با رشد انسان متحول و شکوفا میشود. قرآن کریم یکی از نشانههای وجود خداوند را آفرینش زن و مرد برای یکدیگر و ایجاد مهربانی و آرامش روانی میان آنها معرفی کرده است:
«از آیهها و نشانههای خداوند این است که از خود شما همسرانی آفرید تا در کنار آنها آرامش خاطر پیدا کنید و میان شما و همسرانتان مودت و رحمت قرار داد» (سوره روم، آیه ۲۱).
با توجه به آیه فوق، در ازدواج و تشکیل خانواده سه هدف عمده مطرح است:
۱- ارضای صحیح غریزه جنسی ۲- آرامش روانی۳- حصول مودت و مهربانی
با توجه به اهداف فوق اسلام واپس زدن غریزه جنسی را جایز نشمرده و اساساً شهوت جنسی را زشت و پلید ندانسته، بلکه سعی کرده است که با تدابیر خاصی محبت عمیق و صمیمی میان زن و شوهر را هرچه بیشتر محکم و استوار گرداند (کجباف، ۱۳۷۸).
پیامبر ازدواج را سنت خویش معرفی کرده و فرموده است: «ازدواج سنت و شیوه من است هرکس فطرت مرا دوست دارد باید سنت مرا بجا آورد». در اسلام ازدواج پیوندی است که براساس ایمان به خدا میان زن و شوهر برقرار میشود و هرچه روابط میان دو همسر با محبت بیشتر باشد، ایمان آنها هم افزایش خواهد یافت. علاوه بر استحکام ایمان، فواید و آثاری در ازدواج نهفته است که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱- تولید مثل و ادامه نسل و بقای نوع بشر
۲- دور ماندن از انحرافات جنسی (مجلسی، ۱۳۶۱، به نقل از دهقانی، ۱۳۸۳).
در طول تاریخ، انسان، حداقل، به منظور بقاء نسل، ملزم و نیازمند به نزدیکی و آمیزش جنسی بوده است. در اعصار گذشته، بشر به جای آن که اطلاعات در مورد احساسات، تمایلات و رفتارهای جنسی خود را از علم و دانش به دست آورد، تنها از تخیل، خرافه، ادبیات و نصایح مذهبی تحریف شده الهی و غیر الهی بهره میگرفت (اوحدی، ۱۳۸۴).
نوشته های تاریخی نشان میدهد که در آن دوره بسیاری از ارتباطات جنسی فاقد عشق، احترام، آرامش و امنیت بودند زیرا در واقع ازدواج، ارتباط واقعهای غیر رمانتیک بود که با هدف مبادله اموال و سهیم شدن در املاک و زمین یکدیگر و اتصال دو گروه یا قبیله صورت میگرفت و جذابیت و میل جنسی صرف به عنوان یک انگیزه برای ازدواج در بین مردم باستان از اهمیت کمی برخوردار بود (عشقی، ۱۳۸۵).
در قرن پانزدهم میلادی، مسیحیان عقیده داشتند که احتلام (انزال در خواب)، خوابی شیطانی و ناشی از آمیزش با ارواح است. نگرش یهودیان به رفتار و تمایلات جنسی انسان، از باب تولید مثل، بقاء نسل و تقسیم ارث بوده است. دین یهود، توصیه اکید به ازدواج پسران در سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی و دختران درسن ۱۲ سالگی نموده است و برای زنان- خارج از شمول و محدوده ازدواج- هیچ گونه دارائی و پشتوانه مالی قائل نگشته است و اصولاً اعمال جنسی زنان را گناه آلود و ناپاک معرفی کرده، در همان حال با دیدگاههای متناقض و نگرشی متضاد، زنان را به سبب امکان پذیر نمودن مشروع و پسندیده تمایلات جنسی، قابل لطف و ترحم فرض نموده است (کجباف، ۱۳۷۸).
در آیین مسیحیت نیز نسبت به زن، نگرشی متناقض و دیدگاهی متعارض وجود دارد . در عین حال که زنان را به رهبانیت و تارک دنیا گشتن، دعوت و تشویق نموده، آنها را دلفریب و جذاب دانسته که با مردان، روابط جنسی (نا مشروع) پیدا میکنند، در همان حال به مردان سفارش میکنند که شهوت جنسی خود را سرکوب نمایند و به کلیسا روی آورند. بدیهی است، ترغیب به پرهیز و دوری از این نیاز فطری و غریزه عینی- حتی در چهارچوب امر مقدس و الهی چون ازدواج- خود، سبب پدید آمدن و تشدید تعارضات و عقدههای روحی روانی شده، با به وجود آوردن اختلالات و انحرافات بسیار جنسی- روانی، انسان را از ارتقاء به درجات بالای سلامت روانی باز میدارد (اوحدی، ۱۳۸۴).
با ظهور اسلام، دیدگاه مبتنی بر وحی آسمانی، نسبت به تمایلات جنسی انسان به طور کلی دگرگون شد. در نظام خانواده و چهارچوب ازدواج، ارضاء غریزه فطری و الهی جنسی، نه تنها مجاز، بلکه مستحب و گاه، واجب شمرده شده و به زن و مرد هر دو، اجازه و امکان تمتع و تفرح از این غریزه فطری و الهی و ارضاء این نیاز عینی و واقعی- به دو شکل ازدواج دائم و موقت- داده شده است، که به بهترین نحو، انسان را از تعارضات اساسی و عقده های پایدار زمینه ساز بیماریها و اختلالات روانی، ایمن و مصون نگاه داشته، سلامت فرد و جامعه را تضمین مینماید (اسلامی نسب، ۱۳۷۶).
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر