مقاله نظریه‌ی تعیین‌گری شخصی(SDT)

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه‌ی تعیین‌گری شخصی(SDT)

تعداد صفحات:۴۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نظریه‌ی تعیین‌گری شخصی (SDT) [1]‌،(دسی و رایان، ۱۹۸۵؛ رایان و دسی، b2000) فرض می‌کند که همه‌ی انسانها به دنبال برآورده ساختن سه نیاز بنیادی خود هستند که اساس ماهیت و کیفیت درگیر شدن[۲] را در هر حیطه تشکیل می‌دهند (دسی و رایان، ۱۹۸۵). این نیازها عبارتند از : نیاز به خود پیروی[۳] که تمایل افراد به درگیر شدن در فعالیت‌ها به انتخاب خود و منشاء رفتار خود بودن را نشان می‌دهد (دوچارمز[۴]، ۱۹۶۸؛ دسی و رایان، ۱۹۸۵).

نیاز به وابستگی[۵] که شامل احساس پیوند با دیگران، یا احساس تعلق داشتن به محیط اجتماعی است (بامیستر[۶] و لییری[۷]، ۱۹۹۵؛ دسی و رایان، ۱۹۸۵). و نیاز به شایستگی[۸] که به تمایل افراد برای تعامل تاثیر گذار با محیط، و تجربه‌ی احساس موثر بودن در ایجاد نتایج دلخواه و جلوگیری از رویدادهای ناخواسته اشاره دارد (دسی و رایان، ۱۹۸۵؛ ادموندز[۹]، نتومانیس[۱۰] و ال. دودا[۱۱]، ۲۰۰۸).

به طور سنتی پژوهشگران SDT بیشتر به بررسی کیفیت انگیزش یادگیرندگان علاقه‌مند بوده‌اند. کیفیت انگیزش[۱۲] به نوع انگیزش زیربنایی رفتار یادگیری اشاره می‌کند، که می‌توان آن را از کمیت، مقدار یا سطح انگیزش که یادگیرندگان برای یک فعالیت یادگیری مشخص نشان می‌دهند، متمایز ساخت (رایان و دسی،b 2000؛ ون‌استینکیست[۱۳]، لنز[۱۴]).

در رویکردی به انگیزش بیان می شود که رفتار می تواند به صورت درونی یا به صورت بیرونی برانگیخته باشد (دسی و رایان، ۱۹۸۵).  انگیزش درونی[۱۵] با مشارکت جستن در یک فعالیت به خاطر لذت ذاتی آن سر و کار دارد (رایان و دسی، ۲۰۰۰).

انگیزش بیرونی[۱۶] زمانی است که فرد برای به دست آوردن بازده‌هایی که از خود فعالیت جدا هستند در آن درگیر می‌شود (رایان و دسی، ۲۰۰۰).

انگیزش بیرونی را می‌توان در چهار انگیزه‌ی مشخص از هم متمایز کرد. این انگیزه‌ها شامل “تنظیم بیرونی[۱۷]“، ” تنظیم درون فکنی شده[۱۸]“،” تنظیم هویت یافته[۱۹]” و ” تنظیم یکپارچه[۲۰]” است (دسی، رایان، ۱۹۸۵؛ رایان و کانل، ۱۹۸۹).

کم خود پیروترین شکل انگیزش بیرونی در تنظیم بیرونی است یعنی زمانی که فرد برای بدست آوردن پاداشهای بیرونی یا برای اجتناب از تنبیه در فعالیتی درگیر می‌شود (دسی و رایان، ۱۹۸۵).

در تنظیم درون فکنی شده افراد به علت فشار درونی، احساس گناه یا شرم به یک فعالیت مشغول می‌شوند (رایان و دسی، ۲۰۰۰).

تنظیم هویت یافته زمانی دیده می‌شوند که افراد به این دلیل در یک فعالیت شرکت می‌کنند که مشارکت در آن را برای رشد شخصی خود با اهمیت می‌دانند. در این نوع تنظیم از آنجایی که به فعالیت بها داده می‌شود رفتار بواسطه انتخاب انجام می‌گیرد و خود تعیین شده است. تنظیم یکپارچه زمانی رخ می‌دهند که تنظیم هویت یافته به طور کامل با خود[۲۱] تلفیق گشته‌اند و با سایر ارزشها و نیازهای فرد هماهنگ شده‌اند. تحت تنظیم یکپارچه، رفتار نیز بواسطه‌ی انتخاب و به این دلیل انجام می‌گیرد که با سایر جنبه‌های خود نظیر نیازها و ارزش‌های فرد هماهنگ است (ون‌استینکیست، لنز و دسی، ۲۰۰۶).

دسی ورایان (۱۹۸۵) مفهوم انگیزشی سومی را پیش کشیدند که برای ارایه ی توضیح کامل تر انگیزش آدمی ضروری است. این مفهوم ناانگیختگی[۲۲] است که به حالت فقدان هر گونه توجه به درگیری در رفتار مورد نظر اشاره دارد.

پژوهش‌های SDT همچنین بر محیط بین فردی و اثرات آن بر انگیزش خود پیرو و کنترل شده نیز توجه داشته‌اند. بافت‌های اجتماعی (مثل جو کلاس درس) با توجه به میزانی که حمایت کننده‌ی انگیزش خود پیروی یا کنترل کننده هستند، مشخص می‌شوند، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بافت‌های حمایت کننده‌ی خود پیروی انگیزش خود پیرو را افزایش می‌دهند در حالی که بافت‌های کنترل کننده از انگیزش خود پیرو می‌کاهند و انگیزش کنترل شده را افزایش می‌دهند (برای مثال، دسی، اقراری[۲۳]، پاتریک[۲۴] و لئون[۲۵]، ۱۹۹۴؛ گرولنیک[۲۶] و رایان، ۱۹۸۷).

 

واژه های کلیدی: نظریهی تعیین‌گری شخصی، نظریه ی ارزیابی شناختی، نظریه ی یکپارچگی ارگانیسمی، نظریه ی جهت گیری علی، نظریه ی نیازهای بنیادی، دیالکتیک ارگانیسمی، بافت های اجتماعی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۷
نظریهی تعیین‌گری شخصی ۸
۱-نظریهی ارزیابی شناختی ۱۲
۲-نظریهی یکپارچگی ارگانیسمی ۱۴
۳-نظریه‌ی جهت‌گیری علّی ۱۵
دیالکتیک ارگانیسمی ۱۸
نیازهای روانشناختی و انگیزش درونی ۱۹
درونیسازی انگیزش بیرونی: نیازها و خود تنظیمی یکپارچه ۲۱
انگیزش خود پیرو و انگیزش کنترل شده ۲۲
درونی سازی و ارضای نیاز ۲۵
بافتهای اجتماعی ۲۶
زمانی که نیازها ارضاء نمیشوند ۲۹
انگیزههای جبرانی ۳۰
سبکهای تنظیمی خود ناپیرو ۳۱
الگوهای رفتاری غیرمنعطف ۳۱
سبکهای انگیزشی معلم ۳۲
ارتباط SDT با سایر نظریه ها ۳۳
۱-نظریهی یادگیری اجتماعی ۳۴
۲-نظریهی روانی ۳۶
منابع ۴۰

  منابع

کشاورز ، غ . ، باغبان ، ا. و فاتحی زاده ، م . ( ۱۳۸۲) . بررسی تأثیر مشاوره گروهی به شیوه شناختی بر تغییر نگرش نسبت به تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره . دانشگاه اصفهان : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

 Deci, E. L. (J 995). Why we do what we do: Understanding self-motivation. New York: Penguin Books.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1980). The empirical exploration of intrinsic motivational processes. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 13, pp. 39–۸۰). New York: Academic.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985b). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. NewYork: Plenum.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1987). The Support of Autonomy and the Control of Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 1024 – ۱۰۳۷٫

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1991).A motivational approach to self: Integration in personality. In R. Dienstbier (Ed.), Nebraskasym-posium on motivation: Vol. 38. Perspectives on motivation (pp. 237–۲۸۸). Lincoln: University of Nebraska Press.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1995). Human autonomy: The basis for true self-esteem. In M. Kernis (Ed.), Efficacy, agency, and self-esteem (pp. 31-49). New York: Plenum.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘‘what’’ and the ‘‘why’’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227– ۲۶۸٫

Deci, E. L., & Vansteenkiste, M. (2004). Self-Determination Teory and Basic Need Satification: Understanding Human Development in  Positive Psychology. Ricerche di Psicologie 27, 273 – ۹۹٫

 مقدمه

نظریه‌های انگیزش بر پایه‌ی مجموعه‌ای از فرض‌ها درباره‌ی ماهیت آدمی و عواملی که به رفتار نیرو می‌دهند، ساخته می‌شوند. این فرض‌ها، و نظریه‌هایی که بر آنها مبتنی هستند، را می‌توان در طول یک پیوستار توصیفی از نظریه‌های مکانیستی تا نظریه‌های ارگانیسمی قرار داد. نظریه‌های مکانیستی[۱] تمایل دارند که به آدمی به عنوان موجودی منفعل بنگرند، به این معنی که توسط کنش متقابل سائق‌های فیزیولوژیکی و محرک‌های محیطی تحت فشار قرار دارند، در صورتی که نظریه‌های ارگانیسمی[۲] به این گرایش دارند که ارگانیسم را فعال بدانند، به صورت موجودی که دارای رفتارهای ارادی و آغازگرانه است. بر اساس این دیدگاه ارگانیسم‌ها دارای نیازهای درونی هستند و همین نیازهای درونی برای عمل[۳] (چیزی علاوه بر عکس‌العمل[۴] بر روی محیط و اداره‌ی جوانب سائق‌ها و هیجان‌های خود است که به ارگانیسم‌ها نیرو می‌دهد. دیدگاه ارگانیسم فعال[۵] با محرک‌ها نه به عنوان علت‌های رفتار، بلکه به عنوان تدارک‌ها یا فرصت‌هایی که ارگانیسم می‌تواند در جهت ارضای نیازهای خود از آنها بهره گیرد، برخورد می‌کند. زمانی که نظریه‌ها بر فرض فعال بودن ارگانیسم مبنتی هستند، برای ساختار تجربه‌ی[۶] افراد تقدم قائل می‌شوند و به معنای روانشناختی محرک‌ها بیش از ویژگی‌های عینی آنها توجه دارند (دسی و رایان، b‌۱۹۸۵).

نظریهی تعیین‌گری شخصی

نظریه‌ی تعیین‌گری شخصی [۷] (SDT) یک نظریه‌ی عمومی از انگیزش آدمی است که به میزانی که رفتار افراد خود تائید شده یا خود تعیین شده است، می‌پردازد (دسی و رایان، ۲۰۰۲). بنیان نظریه بر این اصل استوار است که افراد دارای تمایل ذاتی سازمان یافته‌ای در جهت رشد[۸]، یکپارچه‌سازی خود[۹]، و حل ناهمسازی‌های روانشناختی هستند (رایان، ۱۹۹۵؛ رایان و دسی، ۲۰۰۰).

SDT اساسأ در دهه‌ی ۱۹۷۰ از بررسی‌های آزمایشی و میدانی انجام شده بر روی اثرات رویدادهای محیطی نظیر پاداش‌ها، جایزه، یا دستورات بر انگیزش درونی رشد پیدا کرد (برای مثال لپر، گرین[۱۰] و نیسبت[۱۱]‌، ۱۹۷۳؛ دسی و رایان، ۱۹۸۰؛ همه به نقل از دسی و رایان، ۲۰۰۰) اما از نیمه‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ بود که به صورت رسمی معرفی شد و به عنوان یک نظریه‌ی تجربی محکم مطرح گشت (دسی و رایان، ۲۰۰۸).

در ادامه علاقه به عواملی که انگیزش درونی را تسهیل می‌کنند یا کاهش می‌دهند منجر به بررسی‌های نظری و تجربی رفتار ارادی[۱۲] به طور کلی‌تر گشت. به صورت اختصاصی یکی از زمینه‌های مورد علاقه در این نظریه مربوط به این پرسش است که افراد چگونه انگیزه‌های بیرونی را درونی‌سازی می‌کنند، یکپارچه می‌سازند و برای این که به طور خود پیرو در فعالیت‌های زندگی روزمره‌ درگیر شوند به خود تنظیمی[۱۳] رفتارهای خود می‌رسند (دسی و رایان،b ‌۱۹۸۵؛ دسی و رایان، ۲۰۰۰).

در حالی که بیشتر نظریه‌های تاریخی و معاصر انگیزش عمدتأ با انگیزش به عنوان مفهومی واحد برخورد کرده‌اند، به این معنی که بر مقدار کلی انگیزش افراد برای رفتارها یا فعالیت‌های معین متمرکز بوده‌اند، SDT کار خود را با تفاوت گذاشتن میان انواع انگیزش شروع می‌کند. اندیشه‌ی اصلی SDT این است که نوع[۱۴] یا کیفیت[۱۵] انگیزش فرد می‌تواند در پیش‌بینی بیشتر پیامدهای مهم نظیر سلامت روانشناختی و بهزیستی، عملکرد اثربخش، حل مسئله‌ی شناختی، و یادگیری عمیق یا مفهومی، نسبت به مقدار کلی انگیزش اهمیت بیشتری داشته باشد (تیلور[۱۶] و نتومانیس[۱۷]، ۲۰۰۷).

در SDT انگیزش[۱۸] به عنوان دلیل زیر بنایی رفتار تعریف میشود. SDT سه نوع مختلف از انگیزش را، که بعد کیفیت انگیزش را نشان میدهند، مطرح میسازد که برحسب سطح تعیینگریشان تغییر میکنند. انگیزش درونی[۱۹] (IM)، که شامل انجام رفتار به خاطر خود آن است. انگیزش بیرونی[۲۰] (EM)، که اشاره دارد به انجام عملی به دلایلی بیرون از خود آن عمل. و، ناانگیختگی[۲۱] (AM)، که به فقدان انگیزش اشاره دارد و زمانی دیده میشود که افراد هیچ وابستگیای[۲۲] میان اعمال خود و پیامدهای آنها مشاهده نمی‌کنند (راتل[۲۳]، گوای، والرند، لاروسه[۲۴] و سنکال[۲۵]، ۲۰۰۷).

هر یک از این انواع انگیزش با توجه به میزان خود پیروی همراه آن از سایر انواع دیگر تفاوت پیدا می‌کند، به این ترتیب که در طول پیوستاری از تعیین‌گری شخصی پایین (نا‌انگیختگی) تا بالا (انگیزش درونی) قرار می‌گیرد (دسی و رایان، ۱۹۸۵).

انگیزش درونی با مشارکت جستن در یک فعالیت به خاطر لذت ذاتی آن سر و کار دارد (رایان و دسی، ۲۰۰۰). انگیزش بیرونی زمانی است که فرد برای به دست آوردن بازده‌هایی که از خود فعالیت جدا هستند در آن درگیر می‌شود (رایان و دسی، ۲۰۰۰).

 

[۱] . mechanistic.

[۲] .Organismic.

[۳] .Action.

[۴] .Reaction.

[۵] .Active organism.

[۶] .Experience Structure

[۷] .self – determination theory.

[۸] .growth.

[۹] .integration of the self.

[۱۰] Greene

[۱۱] Nisbett

[۱۲] volitional behavior

[۱۳] Self – regulation

[۱۴] type

[۱۵] quality

[۱۶] Taylor

[۱۷] Ntoumanis

[۱۸] motivation

[۱۹] intrinsic motivation (IM)

[۲۰] extrinsic motivation (EM)

[۲۱] amotivation (AM)

[۲۲] contingencies

[۲۳] Ratelle

[۲۴] Larose

[۲۵] Sene´cal

[۱] Self-Determination Theory

[۲] engagement

[۳] need for autonomy

[۴] deCharms

[۵] need for relatedness

[۶] Baumeister

[۷] Leary

[۸] need for competence

[۹] Edmunds

[۱۰] Ntonmanis

[۱۱] L. Duda

[۱۲] Quality of motivation

[۱۳] Vansteenkiste

[۱۴] Lens

[۱۵] Intrinsic motivation

[۱۶] Extrinsic motivation

[۱۷] external regulation

[۱۸] Introjected regulation

[۱۹] identified regulation

[۲۰] integrated regulation

[۲۱] self

[۲۲] amotivation

[۲۳] Eghrari

[۲۴] Patrick

[۲۵] Leone

[۲۶] Grolnick

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .  

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.