مقاله نارضایتی بدن و اختلالات خوردن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نارضایتی بدن و اختلالات خوردن

تعداد صفحات:۵۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اختلالات خوردن[۱] جزء اختلالات روانشناختی اند و تاثیر منفی ذهنی، جسمانی و اجتماعی بر روی سلامتی دارند. و بر طبق دسته بندی (DSM-IV) به سه دسته تقسیم می شوند(مهدی بیگی سروستانی،۱۳۸۹). بی اشتهایی عصبی با ترس از افزایش وزن و اختلال در درک تصویر بدن تعریف می شود و پر اشتهایی عصبی با نگرانی دائم در مورد شکل و وزن بدن، دوره های تکراری در پر خوری، فقدان کنترل درطول این پرخوری و استفاده از روش های جبرانی برای جلوگیری از افزایش وزن مثل پاک سازی، محدودیت رژیمی، روزه داری یا تمرینات شدید مشخص می شود (لویس،۲۰۰۲؛ به نقل از صفوی و همکاران، ۱۳۸۸).

نارضایتی بدنی[۲] به عنوان ناهماهنگی بین بدن ادراک شده فعلی شخص و بدن آرمانی ادراک شده تعریف می شود. نارضایتی بدنی تصویر بدنی منفی ، نگرانی درباره اندازه و شکل بدن و بازخوردهای مربوط به تصویر بدنی را منعکس می کند. (استرامن، ووکلس، برنشتین، چایکن و هیگیز[۳] ،۱۹۹۱؛ گلاک وگلیبتر[۴]، ۲۰۰۲؛ به نقل از نیورز و سوبال، ۲۰۰۷).

مطالعه درباره اختلالات خوردن به عنوان یکی از اختلالات عصبی و روانی همراه با بیشترین مرگ و میر و تلفات اهمیت بالایی دارد (میلر[۵] و همکاران، ۲۰۰۵ به نقل از استرگل-مور و بولیک[۶]، ۲۰۰۷). در طی دهه های اخیر با رشد زیاد این اختلال مواجه هستیم (گارنر[۷] و همکاران، ۱۹۸۳).

در حالی که افزایش نرخ چاقی در جمعیت عمومی مورد توجه قرار گرفته است و تعدادی از رفتارهای مرتبط با کنترل وزن سالم در نظر گرفته می شود، تعداد زیادی از زنان با وزن نرمال هنوز اظهار نارضایتی نسبت به جنبه هایی از شکل و بدنشان را ابراز می نمایند. ( هونگ[۸]،۱۹۹۴؛ برونل[۹]، ۱۹۹۱). متاسفانه دخترانی که سطح بالایی از نارضایتی بدنی را گزارش کرده اند در یک سری از رفتارهای کاهش وزن ناسالم شرکت می کنند رفتارهایی هم چون ممانعت از خوردن غذا، پاکسازی، تمرین های ورزشی شدید، که بر رفتارهایی تعیین کننده سلامت مثل زمان رشد و بلوغ تاثیر میگزارد (ریکاردل[۱۰] و مک کابی[۱۱]،۲۰۰۱).

عوامل زیادی در شروع و نگه داری اختلال تصویر بدنی دخالت می کنند که شامل عوامل فیزیولوژیکی (مثل شاخص توده بدنی)، عوامل روانی (مثل کمال گرایی، عزت نفس پایین ) و عوامل اجتماعی ، فرهنگی (مثل خانواده ، هم سالان، شریک عشقی و رسانه) می باشد (لیتلتون[۱۲] و آلن کلیک[۱۳]،۲۰۰۳).

یکی از متغیرهای مرتبط با نارضایتی بدنی، باز داری از خوردن و دیگر جنبه های اختلالات خوردن شاخص حجم توده بدنی[۱۴]BMI) ) می باشد (استیک[۱۵]،۲۰۰۲). تحقیقات نشان داده که پسران و دخترانی که شاخص حجم توده بدنی  بالایی را گزارش نموده اند نیاز بیشتری برای لاغری احساس می نمایند (ریکاردل و همکاران[۱۶]، ۲۰۰۳؛ چن و همکاران[۱۷]،۲۰۰۶). شاخص حجم توده بدنی بالا با ساختارهایی هم چون نارضایتی بدنی، کشش برای لاغری، خود ارزشی پایین، نگرانی درباره سنگین وزن بودن یا شدن و رژیم گرفتن مرتبط می باشد (وندروال[۱۸] و تلن[۱۹]، ۲۰۰۰).

نارضایتی بدنی تئوری شده تا رفتارهای خوردن آسیب دیده را به عنوان یکی از پیامدهای دستیابی به کاهش وزن و لاغری ترویج دهد(تامپسون[۲۰] و استیک[۲۱]،۲۰۰۳). درونی سازی لاغری به میزانی اشاره دارد که افراد به صورت شناختی به ایده آل های تعریف شده اجتماع برای لاغری اشتغال خاطر دارند. تعدادی از مطالعات از رابطه مثبتی که بین درونی سازی لاغری و نارضایتی بدنی وجود دارد حمایت می کند(فربس[۲۲]،۲۰۰۵؛ کتز[۲۳]، ۲۰۰۵؛ متز و همکاران[۲۴]،۲۰۰۲).

هم چنین در فرهنگی که بر روی زیبایی فیزیکی زنان در تمام سنین تمرکز می کند تعجب آور نیست که این تمرکز بر روی جنبه های بیرونی خود باعث نگرانی های مختلف در زندگی زنان می گردد (مثل نارضایتی بدنی، عزت نفس پایین، افسردگی و اختلالات خوردن). رابرت و فردریکسون (۱۹۹۷) تئوری خود شی انگاری را در تلاشی برای توصیف این که چگونه زندگی ما در فرهنگی که بر زیبایی و شیء سازی زنان تاکید میکند می تواند منجر به نتایج روانی منفی برای زنان گردد پیشنهاد می دهند (فردریکسون[۲۵] و رابرت[۲۶]، ۱۹۹۷).

هم چنین نظریه های مختلف کمال گرایی را به عنوان یک عامل خطر برای نارضایتی بدنی پیشنهاد کرده اند، زیرا افراد با کمال گرایی بالا ملاک های ارزیابی بالاتری برای خودشان قرار می دهند آن ها ممکن است بی رحمانه یک ایده آل لاغری غیر واقع بینانه که ریسک نارضایتی بدنی را افزایش می دهد دنبال کنند(برانچ[۲۷]،۱۹۷۳). در حمایت از این تئوری مطالعات نشان دادند که کمال گرایی با نارضایتی بدنی (راجیرو[۲۸] ،۲۰۰۳) نگرش های مرتبط با رفتارهای ناسالم خوردن هم بسته می باشد (باستین[۲۹] و همکاران،۱۹۹۵). یک دامنه گسترده ای از مطالعات و پیشینه نشان می دهند که نارضایتی از سایز و شکل بدن یک نگرانی عادی برای نوجوانان و بزرگسالان جوان می باشد، تقریبا ۶۰ درصد زنان و ۳۰ درصد مردان نیاز برای تغییرات شکل و اندازه بدن را اظهار نموده اند (ریکاردلی[۳۰] و همکاران،۲۰۰۱) و نزدیک به ۲۵ درصد نوجوانان دختر سطح معنا داری از نارضایتی بدنی را گزارش نموده اند (استیک و وایتنون، ۲۰۰۲). نتایج تحلیل آماری صفوی و همکاران(۱۳۸۸) نشان داد که اکثریت دانشجویان (۸۷%) تصویر ذهنی از جسم منفی خود داشتند، همچنین ۴/۷۸ % از دانشجویان فاقد اختلال خوردن و ۵/۲۱ % دارای اختلال خوردن و براساس پرسشنامه تشخیصی اختلال خوردن، ۸/۱% بی اشتهایی عصبی و ۸/۷ % پراشتهایی عصبی داشتند.بنابراین نتایج نشان می دهد فراوانی اختلال خوردن تقریبا مشابه جوامع دیگر می باشد.

بنابراین نارضایتی بدنی با تعدادی از نتایج روانی منفی مرتبط می باشد، پس اهمیت فهم نتایج روانی منفی، و پروسه ای که زنان به نارضایتی بدنی می رسند برجسته می باشد (نل و فردریکسون،۱۹۹۸).

 

واژه های کلیدی:تصویر بدنی، نارضایتی بدن، اختلالات خوردن، رویکردهای نظری به تصویر بدنی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۸
تصویر بدنی ۱۱
رویکردهای نظری به تصویر بدنی ۱۲
۱-نظریه های اجتماعی – فرهنگی ۱۳
۲- نظریه های فمینیستی و شیء انگاری ۱۴
۳- نظریه تعاملی نگری نمادین ۱۶
۴- نظریه مقایسه اجتماعی ۱۷
۵- نظریه خود ناهمخوانی ۱۸
نارضایتی بدنی ۱۹
۱-جنسیت و نارضایتی بدن ۲۱
۲-علت های نارضایتی بدنی ۲۲
۲-۱-علت های اجتماعی- فرهنگی ۲۴
۲-۲-علت های زیستی ۲۶
۲-۳- علت های درون شخصی ۲۷
۲-۳-۱-کمال گرایی و نارضایتی بدنی ۲۸
۲-۳-۲-درونی سازی لاغری ۳۰
۲-۳-۳- خودشی انگاری ۳۱
۲-۴- علت های بین شخصی ۳۲
۲-۴- ۱-روابط با همسالان و نارضایتی بدنی ۳۲
۲-۴- ۲-روابط صمیمی و نارضایتی بدنی ۳۳
۳- نارضایتی بدنی و اختلالات روانی ۳۴
۳-۱- نارضایتی بدنی و درماندگی / بهزیستی روانی ۳۴
۳-۲- نارضایتی بدنی و افسردگی ۳۵
۳-۳- نارضایتی بدنی و اختلال های خوردن ۳۶
۴- جایگاه نارضایتی بدنی در DSM-5 37
انواع اختلالات مربوط به خوردن و عوارض ناشی از آن ۳۹
۱- بی اشتهایی عصبی ۴۰
۲- پرخوری عصبی ۴۰
۳- اختلالات خوردن که به عوامل دیگر وابسته اند ۴۰
۴-شیوع اختلالات خوردن ۴۱
۵- عوامل درونی و بیرونی اثرگذار در بروز اختلال خوردن ۴۲
۵-۱- عوامل بیرونی ۴۲
۵-۲- عوامل درونی ۴۴
۶- جنسیت و اختلالات مربوط به خوردن ۴۶
فهرست منابع ۴۷

 منابع

مهدی بیگی سروستانی، راضیه؛ (۱۳۸۹). شیوع عوارض سه گانه در کارکنان زن ورزشکار و غیر ورزشکار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان

صفوی، محبوبه؛ محمودی، محمود؛ روشندل، اعظم؛ (۱۳۸۸). بررسی تصویر ذهنی از جسم و ارتباط آن با اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، ۲ (۱۹)، ۱۳۴-۱۲۹٫

ذاکر نژاد، منصوره؛ (۱۳۷۸). بررسی میزان شیوع اختلال تغذیه در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز و رابطه آن با برخی از متغیرهای روان شناختی و جمعیت شناختی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان

قاسمی، زهرا؛ تبیین نارضایتی بدنی بر حسب متغیرهای روانی و اجتماعی(۱۳۸۸)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

کریمی، منصوره؛ (۱۳۸۷). مقایسه رفتارهای مربوط به اختلالات خوردن در میان دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

راحتی، آزاده؛ (۱۳۸۶). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر راهکارهای شناختی-رفتاری بر بهبود تصویر بدنی منفی نوجوانان دختر، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تهران.

راحتی،آزاده؛ (۱۳۸۳). بررسی تحولی تصویر بدنی و رابطه آن با عزت نفس بر اساس مقایسه گروههای سنی نوجوانان، میانسالان و کهنسالان، پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد.

امیرساسان، رامین؛ سید موسوی، معصومه؛ بررسی اختلالات تغذیه­ای دختران ورزشکار و غیرورزشکار دارای ترکیب بدنی متفاوت(۱۳۹۰)، نشریه سوخت وساز بدنی، ۲،۱،۳۵-۴۹

باچر، جیمز؛ مینکا، سوزان؛ هولی، جیل(۱۳۸۹). آسیب شناسی روانی(جلد دوم)، ترجمه سید محمدی. تهران: نشر ارسباران

حافظی، فریبا؛ حاملی نژاد، فرحناز؛ (۱۳۹۱). رابطه بین عشق، عاطفه منفی و سبک های دلبستگی با رضایت زناشویی در کارکنان شرکت ملی حفاری خوزستان، یافته های نو در روانشناسی،۱۴،۸، ۳۲-۴۵

عسگری، پرویز؛ حیدری،علیرضا؛ ستایش نیا، الهه؛ (۱۳۸۹). مقایسه ی میزان اضطراب، افسردگی و پرخاشگری نوجوانان با توجه به سطوح پر اشتهایی روانی،اندیشه و رفتار،۴، ۱۶،۱۳-۷

علیزاده صحرایی، ام هانی؛ خسروی، زهره؛ بشارت، محمدعلی؛ (۱۳۸۸). رابطه کارآیی خانواده با کمال گرایی مثبت در دانش آموزان شهر نوشهر، فصلنامه خانواده پژوهی، ۵(۱۷)،
۲۱-۱۰

مقدمه

مفهوم “خود”[۱] در بردارنده بخش مهمی از تجربه ها و روابط ما از جهان است. این مفهوم نقش اساسی در حوزه رفتار ما ایفا کرده و موجب یکپارچگی و وحدت کنش های ما می شود. ویلیام جیمز[۲] اولین کسی بود که درباره مفهوم خود بحث کرد. او مفهوم خود عینی[۳] را گسترش داد و در تعریف آن گفت مجموع تمام چیزهایی است که یک فرد متعلق به خود می داند ولی این بخش را به چند زیر مجموعه تقسیم کرد که مهم ترین آن ها “خود مادی[۴]“، “خود اجتماعی[۵]” و “خود معنوی[۶]” هستند. جیمز خود جسمانی و خود به عنوان مالک را جزء خود مادی قرار داد و بخش ضروری برای سایر جنبه های خود محسوب می شود. در مرتبه بالا “خود اجتماعی” قرار دارد که محتوی آن بیشتر در ارتباط با دیگران است و در بالاترین سطح “خود روانی” قرار دارد (سدیسگیدز[۷] و اسپنسر،[۸]۲۰۰۷).

به جرات می توان گفت نگاه ویلیام جیمز به مفهوم خود پس از گذشت یکصد سال هنوز کامل ترین تعریف است زیرا او خود را از دو بعد مفعولی و فاعلی تعریف کرده است (دامون[۹] و هارت،[۱۰] ۱۹۹۰). بنابرآنچه درباره مفهوم “خود” گفته شد، بدن عنصری بنیادی از حس فرد نسبت به خودش را تشکیل می دهد. برای مثال، نوزادان از طریق تجربه روابط خاص بین دستورهای حرکتی و حرکات بدنشان یاد می گیرند که چیزی جدای از دنیای اطراف خودشان هستند. این فرآیند پایه و رشد مفاهیم روانی پیچیده تر مانند “خود” است (بروئر،۱۹۹۲؛[۱۱] به نقل از قاسمی، ۱۳۸۸). پس احساسی که افراد درباره بدن خود دارند می تواند بر هیجان ها، افکار و روابط آن ها با دیگران تاثیر بگذارد. اگر تصور افراد در مورد بدن خود مناسب باشد، با بالا رفتن سن از خود راضی تر خواهند بود و از سلامت روانی بالاتری برخوردار می شوند. (هوانگ[۱۲]،۱۹۹۶) بنابراین نارضایتی بدنی با تعدادی از نتایج روانی منفی مرتبط می باشد، پس اهمیت فهم نتایج روانی منفی، و پروسه ای که زنان به نارضایتی بدنی می رسند برجسته
می باشد(نل[۱۳] و فردریکسون[۱۴]،۱۹۹۸).

کارسون[۱۵] (۲۰۰۶) بیان می دارد که تصوری که هر یک ازما انسان ها در مورد فعالیت فیزیکی خود داریم تصویر ذهنی نامیده می شود. تصویر ذهنی از جسم، اعتماد به نفس، هویت و ایفای نقش از اجزای اصلی خودپنداره می باشد(پتر[۱۶] و پری[۱۷]،۲۰۰۴). در هر جامعه استانداردهایی ایده آل از بدن و چهره برای زنان و مردان وجود دارد و تضادها هنگامی ایجاد می شود که تصویر ذهنی از خود با تصویر ذهنی ایده آل مطابق نباشد (اسماعیلی، ۲۰۰۳).

نارضایتی بدنی به صورت یک خود ارزیابی منفی از شکل و وزن بدن تعریف می شودکه یک مشکل جدی در میان دختران نوجوان می باشد و مرتبط با رفتارهای خطر زایی متنوعی هم چون فعالیت های سکسی زود هنگام، رفتارهای خود آسیب زن، و برنامه ریزی برای خودکشی می باشد. مطالعات کلی نشان داده که نارضایتی بدنی میزان بالای رژیم گرفتن و سطوح پایین تر فعالیت فیزیکی را پیش بینی می کند. علاوه بر این نارضایتی بدنی یک عامل خطر اولیه برای رشد اختلالات خوردن می باشد بر خلاف این نتایج، علت شناسی اخیر از متغیرها و مکانیسم های زیر بنایی علت شناسی و رشد نارضایتی بدنی محدود می باشد. مطالعات آینده نگر در نوجوانان نشان داده که نگرانی وزن و اختلالات تصویر ذهنی و افسردگی هر کدام خطری برای ایجاد اختلالات خوردن محسوب می شود (آیورسون[۱۸]، ۲۰۰۵).

درصد بالایی از جوانان به ویژه زنان جوان از بدن شان ناراضی هستند . شیوع بالای نارضایتی بدنی در طول دوره های جوانی با دوره بحرانی شکل گیری هویت، از این نظر که به اختلال در خود پنداره و حرمت خود منتهی می شود زیان بخش است (کری و همکاران، ۲۰۰۴؛ به نقل از نیومارک- استامیز، پاکستون، هانان، هاینس و استوری[۱۹]، ۲۰۰۶).

تحقیقات متعددی نشان داده زنان جوان و نوجوانان غربی اغلب اختلالات خوردن را تجربه می کنند که این موضوع مرتبط با نگرانی هایی در مورد وزن  بوده که عمدتا در کشورهای غربی و توسعه یافته رایج می باشد( نوبخت و دژکام،۲۰۰۰)، که این کشش برای لاغری با ادراک زنان زیبا با حداکثر لاغری توجیه می گردد(سوییتینگ[۲۰] و وست[۲۱]،۲۰۰۲). تغییرات فرهنگی منجر به پذیرش گسترده عادت ها و نگرش های غربی گردیده است که این تغییرات شامل یک تغییر در شیوه زندگی از فعال به پذیرنده و در الگوهای خوردن از رژیم مدیترانه ای به فست فود می باشد(واربرگ[۲۲] و همکاران، ۲۰۰۲).

تصویر بدنی

تصویر بدنی به عنوان تجسم های درونی از جنبه های ظاهری بدن تعریف شده است (تامپسون و همکاران، ۱۹۹۹؛ به نقل از راتل، ۲۰۰۴؛ به نقل سیرز، ۲۰۰۷). طبق نظر کش و پروزینسکی [۲۳](۱۹۹۰) تصویر بدنی یک ساختار چند بعدی است که به طور گسترده ای توصیف کننده تجسم های درونی و ذهنی از ظاهر فیزیکی و تجربه بدنی است. سیمپلای (۲۰۰۰) [۲۴]معتقد است که تصویر بدنی بیانگر نگرش شخص درباره بدنش است. تصویر بدنی ظاهر واقعی ما یا این که چطور برای دیگران به نظر میرسیم نیست، بلکه دیدگاه درونی خودمان از این که چگونه به نظر می رسیم ، این که ما فکر  می کنیم چطور به نظر دیگران می رسیم و این که چه احساسی درباره دید خودمان داریم، است (تامپسون و همکاران ۲۰۰۲). مفهوم تصویر بدنی ثابت نیست و تعریف فرد از تصویر بدنی آرمانی اش در سراسر عمر تغییر می کند. این نگرش ها تحت تاثیر دامنه ای از متغیرها مانند بازنمایی رسانه ها، رسوم فرهنگی و نگرش های دوستان تغییر شکل می یابد (آسپورت، ۲۰۰۱). این تغییر دیدگاه ها معمولا با تغییر احساسات و افکار همراه است و حتی ممکن است در موقعیت های مشخص رفتار را تغییر دهد. طبق نظر تامپسون و همکاران (۲۰۰۲) یک مدل پیوستاری بهترین شیوه برای مفهوم سازی تصویر بدنی است. یک اختلال اختصاصی ممکن است شکل های بسیاری به خود بگیرد به صورت ادراکی[۲۵]، ذهنی[۲۶](شناختی یا عاطفی) و رفتاری [۲۷](تامپسون ۱۹۹۶؛ به نقل از سیرز، ۲۰۰۷). عنصر ادراکی تصویر بدنی مختل شده یک برآورد افراطی اندازه بدن است، عنصر شناختی ممکن است شامل انتظار غیرواقعی برای یک ویژگی ظاهری مشخص باشد، عنصر عاطفی اشاره به احساسات درماندگی و اضطراب درباره ظاهر شخص دارد و جنبه رفتاری نشان دهنده اجتناب از موقعیت هایی است که ارزیابی تصویر بدنی را راه اندازی می کنند (تامپسون و همکاران، ۲۰۰۲).

 

[۱] Self

[۲] Wiliam

[۳] Objective self

[۴] Material self

[۵] Social self

[۶] Spiritual self

[۷] Sedikides

[۸] Spenser

[۹] Damon

[۱۰] Hart

[۱۱] Brewer

[۱۲] Hwang

[۱۳] Noll

[۱۴] Fredrickson

[۱۵] Carson

[۱۶] Potter

[۱۷] Perry

[۱۸] Ivarrsson

[۱۹] Hanan, Haines & story

[۲۰] Sweeting

[۲۱] West

[۲۲] Wahrburg

[۲۳]. Pruzinsky

[۲۴]. Simply

[۲۵]. perceptual

[۲۶]. subjective

[۲۷]. behavioral

[۱] eating disorder

[۲] Body dissatisfaction

[۳] Strauman, Vookles, Berenstein &  Chaikens

[۴] Gluck & Gelibter

[۵] Miller

[۶] Striegal-Moore & Bulic

[۷] Garner

[۸] Huon

[۹] Brownell

[۱۰] Ricciardelli

[۱۱] Mccabe

[۱۲] Littleton

[۱۳] Ollenclick

[۱۴] Body Mass Index

[۱۵] Stice

[۱۶] Riccardelle

[۱۷] Chen

[۱۸] Vanderwal

[۱۹] Thelen

[۲۰] Thampson

[۲۱] Stice, E.

[۲۲] Forbes

[۲۳] Katz

[۲۴] Matz

[۲۵] Fredrickson

[۲۶] Roberts

[۲۷] Brunch

[۲۸] Ruggiero

[۲۹] Bastiani

[۳۰] Ricciardelli

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.