مقاله موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۲ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع :

ایرج افشار ، کرمانشاهان و تمدن دیرینه آن

آیت الله محمدی ، جغرافیای تاریخی ایران غرب

داریوش اکبر زاده ، کتاب کتیبه پهلوی

دکتر سرفراز و فیروز مندی، کتاب ماد، هخامنشی اشکانی ، ساسانی

،دیاکونوف ، ترجمه روحی ارباب کتاب تاریخ ایران باستان

ماربوبوسایلی، امپراتور شهر اتو ، ترجمه

دکتر یعقوب آژند ،   کتاب هنر پارت و ساسانی

محمد علی سلطانی، تاریخ مفصل کرمانشاهان ، جلد ۱و۲

مولف‌‌‌ ؟ کرمانشاه باستان ، از آغاز تا آخر سده سیزدهم هجری ،

هادئ گلزاری، کرمانشاهان و کردستان

هرمز بیگلری ، کرمانشاه و اثار تاریخی آن

هرمز بیگلری ، گذری بر تاریخ کرمانشاه

یوسف مرادی ، سیمای میراث فرهنگی کرمانشاه

از سری کتابهای کارشناسی ارشد سنجش اول

فهرست مطالب

مقدمه ۱
بخش اول ۲
موقعیت جغرافیایی و بررسی های انجام شده ۲
موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه ۳
بررسی های انجام شده ۴
بخش دوم ۶
خط و ادبیات درعصرساسانی، دین ساسانی وحجاری ساسانی ۶
خط و ادبیات در عصر ساسانی ۷
دین ساسانیان ۹
حجاری ساسانی ۱۱
بخش سوم ۱۴
طاق بستان.مجسمه پرویز ۱۴
طاق بستان ۱۵
الف : مجلس تاجگذاری اردشیر دوم ۱۶
ب : مجلس تاجگذاری شاپور سوم ۱۷
ج : مجلس تاجگذاری خسرو دوم ( پرویز ) ۱۸
– دیوار سمت راست تاق بزرگ ۲۴
– دیوار سمت چپ تاق بزرگ ۲۵
مجسمه پرویز ۲۸
منابع : ۲۹

چکیده

در این مقاله در مورد موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه، خط و ادبیات درعصرساسانی، دین ساسانی  وحجاری ساسانی، طاق بستان.مجسمه پرویز اشاره می شود.

طاق بستان در جهت راست مدخل شهر کرمانشاه و در شمال شرق این شهر تاریخی واقع شده و خیابان زیبایی که اخیراً در پایه کوه ،(  پرو ) به برکت آب فراوانی که از زیر صخره طاق بستان خارج می شود احداث شده چشم انداز دل انگیزی به وجود آورده است که تفریحگاه وسیع و مصفایی برای مردم کرمانشاه و دیدنی های سحر انگیز ی را از گذشته و حال برای مسافر تازه وارد فراهم آورده است .

اگر بیشتر منظر گاههای باستانی در دل کوه ها از نظر ها پنهان مانده و دور از دسترس می باشند که رنج و مشقت و علاقه مندی برای دیدن آنها لازم است طاق بستان این امتیاز را دارد که با عوامل اجتماعی بسیار  نزدیکی ایجاد نموده است طبیعت اطراف طاق بستان در روزگار ساسانیان بیشه زاری بوده که برای به دام انداختن شکار مناسب بوده و سلاطین ساسانی در این بیشه زار به شکار حیواناتی که از کوه رانده  می  شدند و یا به آبشخور می آمدند می پرداختند در این شکار  جرگه  گرازها به سهولت به دام صیاد می افتند زیرا که در انتهای بیشه راه برای شکار ی که از کوه رانده شده بود به وسیله دیوارهای قطور، بقایای این دیوارها  امروز نیز باقی است پس از ورود از  مدخل طاق بستان اولین سنگ نگاره مربوط به اردشیر دوم است .

واژه های کلیدی: استان کرمانشاه، موقعیت جغرافیایی، خط و ادبیات درعصرساسانی، دین ساسانی  ،حجاری ساسانی، طاق بستان.مجسمه پرویز

مقدمه

استان کرمانشاه نیز چون دیگر نقاط کشور کهنسال . آثاری از روزگار مجدد عظمت ایران را مدینه کوهساران و پهن دشتهای خود از  زوال و فنا محفوظ داشته و مانند امانت واررستگاری این و دایع ملی را از پس قرنها به فرزندان خلف ایران می سپارد .

این آثار گرانبهای تاریخی که هر یک سندی زنده از گذشته با افتخار و تمدن درخشان کشور و ملت ماست . گویای این حقیقتند که ایرانی نو خاسته و تازه بدوران رسیده نیست بلکه ملت ایران ملتی ریشه دار و کهن است . مقصود نه چنین است که در دورانی که انسان هوشمند قوای سرکش طبیعی را لجام زده و اینک میرود که بر کرات سحاوی فرمانروایی کند ، ایرانی تنها به ذکر افتخارات گذشته سرگرم گردد .

بلعکس این تصور باطل ، ایرانی هوشیار همانطور که رهبر و راهنمایی بیدار دل وی طی مصاحبه ها و تألیفات پر ارزش و اموزنده خویش استادانه تشریح فرموده اند . باید با ایمان قاطع به تاریخ درخشان گذشته هر چه بیشتر به کوشد تا مظاهر زندگی متوفی و متمدن امروز را در  این سرزمین پهناور با امتداد جلوه گر سازد  .

 بخش اول

 موقعیت جغرافیایی و بررسی های انجام شده

موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه

این استان در غرب ایران قرار دارد و محدود است از طرف شمال به استان کردستا ن ، از جنوب به استان لرستان ، از شرق به استان همدان واز غرب به کشور عراق.

کرمانشاه منطقه ای است کوهستانی ومرتفع ، ومنظم وامتداد مرتب وجهتی معین دارد امتدادآنها عموماٌ از شمال غربی بهجنوب شرقی ودر حد فاصل بین کوههای کردستان ولرستان محسوب می شود با آنکه امتداد آنها مرتب ومنظم است ولی قلل آن ها از ارتفاء مختلف است به ویژه در بعضی نواحی رشته ها از یکدیگر دور ودر قسمت های دیگر بهم نزدیک می گردد. ومنطقه کرمانشاه به صورت فلات ناهمواری در میان کوهها ودره های سلسله جبال زاگرس گسترده شده است .

30,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه توریست ترکیه
  • پروژه طرح راه اندازی موزه شهر دماوند
  • مقاله نگاهی به جایگاه جهانگردی درایران
  • تحقیق شهرستان میبد
  • مقاله کشور بحرین
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.