مقاله موضوعات شعری سیمین بهبهانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله موضوعات شعری سیمین بهبهانی

تعداد صفحات:۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شعر دوره ی معاصر به جهت ساختاری و محتوایی، اهمیت ویژه ای داشته و از سوی دیگر حضور زنان شاعر و صاحب سبک و اهل فکر در عرصه شعر و ادب فارسی معاصر از مباحث مهم ادبی ، تربیتی و فرهنگی محسوب می شود ، و بدونه شک ، نگاه خاص زنان جامعه به مباحث مهم اجتماعی و ادبی ، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. از این جهت به دلیل جایگاه ادبی سیمین بهبهانی و حضور پر رنگ مضامین فرهنگی و اجتماعی ، در شعر ایشان باعث اثرگذاری این شاعر در جریان های شعری می باشد ، برای مثال تأثیر سیمین در شعر معاصر و به ویژه قالب غزل به اندازه ای است که او را ((نیمای غزل)) نامیده اند.و در این مقاله موضوعات مختلفی که سیمین بهبهانی در اشعار خود آنها را مورد توجه قرار داده را در پانزده بخش شامل : ۱- توجه به ائمه اطهار ۲- عشق ۳- محبت به فرزندان ۴- تحصیل و تعلیم و تربیت ۵- انتقاد از شرایط زنان ۶- سخن گفتن با اشیاء بی زبان۷- مرگ عزیزان ۸- چند زنی ۹- طلاق ۱۰- آزادی خواهی و پی گیری حقوق زنان ۱۱- انتقاد از بخت و اقبال ۱۲ – مرد ۱۳- زن ۱۴- ازدواج ۱۵- موضوعات دیگر ، را بررسی می کنیم .

 

واژه های کلیدی: سیمین بهبهانی،شاعر، توجه به ائمه اطهار ، محبت به فرزندان ، تحصیل و تعلیم و تربیت ، انتقاد از شرایط زنان

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مختصری از زندگی نامه ی سیمین بهبهانی ۵
۱٫ توجه به ائمه اطهار ۷
۲٫ عشق ۹
۳٫ محبت به فرزندان ۱۱
۴٫ تحصیل و تعلیم و تربیت ۱۲
۵ . انتقاد از شرایط زنان ۱۴
۶ .سخن گفتن با اشیاء بی زبان ۱۶
۷٫ مرگ عزیزان ۱۹
۸ . چند زنی ۲۳
۹٫ طلاق ۲۴
۱۰٫ آزادی خواهی و حقوق زنان ۲۶
۱۱٫ انتقاد از بخت واقبال ۲۸
۱۲٫ مرد ۳۰
۱۳٫ زن ۳۳
۱۴٫ ازدواج ۳۶
۱۵٫ موضوعات دیگر ۳۸
منابع ۴۰

منابع

بهبهانی – سیمین . سیمین بهبهانی (مجموعه اشعار ) . تهران ، نگاه ، چاپ چهارم ،۱۳۸۸ .

آرین پور- یحیی . ازنیما تاروزگارما . (تاریخ ادب فارسی معاصر)ج۳ ، تهران ، زوار ، چاپ هشتم ، ۱۳۷۶ .

ابومحبوب- احمد . زندگی و شعرسیمین بهبهانی (گهواره سبزافرا ) . تهران ، ثالث ، چاپ اول ، ۱۳۸۲ .

یوسفی – غلامحسین . چشمه روشن ( دیداری با شاعران ). تهران ، علمی ، چاپ پنجم ، ۱۳۷۳ .

مقدمه

مختصری از زندگی نامه ی سیمین بهبهانی

سیمین بهبهانی در سال ۱۳۰۶ در تهران درخانواده ای ادیب و با سواد به دنیا آمد . پدرش عباس خلیلی نویسنده و پژوهنده و مدیر روزنامه اقدام  بود و مادرش فخر عظما  ارغنون ، نویسنده ، شاعر، روزنامه نگار و مترجم توانا از زبان فرانسوی که به زبانهای انگلیسی و عربی نیز آشنا بود در سال ۱۳۰۱ پدر و مادر سیمین بهبهانی از هم جدا شدند و سیمین سه ساله به کودکستان امریکایی تهران فرستاده شد . در سال ۱۳۱۲ به مدرسه ابتدایی ناموس برای شروع تحصیل می رود سیمین به دلیل ، هوش سرشار خود تحصیلات شش ساله ابتدایی را در پنج ساله و تحصیلات سه ساله دبیرستان را در دو سال به پایان می رساند .

در سال ۱۳۲۴ در مدرسه ی عالی مامایی نام می نویسد ، ولی یک سال بعد به اتهام نشر مقاله انتقادی از احوال ناهنجار مدرسه در روزنامه ((مرد امروز)) اخراج می شود . (ولی سیمین بهبهانی می گوید که هنوز هم نمی داند چه کسی آن مقاله را نوشته بود . )

در سال ۱۳۲۵ با دبیر زبان انگلیسی خود به نام حسن بهبهانی ازدواج می کند و یک سال بعد اولین فرزندش علی و دو سال بعد دومین فرزندش حسین به دنیا می آیند در سال ۱۳۳۰ اولین کتاب سیمین با نام ((سه تار شکسته)) حاوی شعر و دو داستان کوتاه منتشر می شود در همین سال برای اولین بار با نیما یوشیج دیدار می کند. یک سال بعد به سبب نوشتن شعر ((ناشناس)) مدال بین الملی صلح می گیرد .

در سال ۱۳۳۳ سومین فرزند سیمین دختری به نام (( امید)) به دنیا آمد و یک سال بعد با مجله ی امید ایران به عنوان سرپرست بخش ادبی همکاری می کند . در سال ۱۳۳۵ مجموعه ی اشعار با نام (( جای پا )) را منتشر می کند و یک سال بعد (( چلچراغ )) که  مجموعه ای از اشعار است را منتشر می نماید .

در سال ۱۳۳۷ به دانشکده حقوق در دانشگاه تهران وارد می شود و چهار سال بعد از همان جا فارغ التحصیل می شود .

در سال۱۳۴۱ مجموعه از اشعارش با نام ((مرمر)) منتشر می شود .

در سال ۱۳۴۸ از همسر اول خود ،حسن بهبهانی جدا می شود .

در سال ۱۳۵۲ ((رستاخیز)) را منتشر می کند و پنچ سال بعد درکانون نویسندگان ایران عضو می شود .

در سال ۱۳۶۰ مجموعه غزلیات با نام ((خطی ز سرعت و از آتش)) را منتشر می کند .

در سال ۱۳۶۲ ارژن نوه ی هشت ساله سیمین بر اثر بیماری سرطان خون فوت می شود که سیمین به یاد ارژن مجموعه یی از غزلهای خود را ((دشت ارژن)) می نامد .

یک سال بعد همسر دوم خود (( منوچهرکوشیار)) را از دست می دهد .

در سال ۱۳۷۴ مجموعه شعری با نام ((یک دریچه آزادی)) و چندین غزل با نامهای ((عاشق ترازهمیشه بخوان )) و ((کولی و نامه و عشق )) منتشر می شود. بعد از این سیمین به انتشار آثار متعدد و شرکت در مجالس ، تشکلها ، گردهمایی ها و فعالیت های مختلف ادبی خود را ادامه می دهد و جوایز متعددی از نهاد های مختلف دریافت می کند و همچنان نیز حضور ایشان باعث دلگرمی شاعران پیر و جوان می باشد .

در این مقاله موضوعات مختلفی که سیمین بهبهانی در اشعار خود آنها را مورد توجه قرار داده را در پانزده بخش شامل : ۱- توجه به ائمه اطهار ۲- عشق ۳- محبت به فرزندان ۴- تحصیل و تعلیم و تربیت ۵- انتقاد از شرایط زنان ۶- سخن گفتن با اشیاء بی زبان۷- مرگ عزیزان ۸- چند زنی ۹- طلاق ۱۰- آزادی خواهی و پی گیری حقوق زنان ۱۱- انتقاد از بخت و اقبال ۱۲ – مرد ۱۳- زن ۱۴- ازدواج ۱۵- موضوعات دیگر ، را بررسی می کنیم .

۱٫ توجه به ائمه اطهار

ائمه اطهار از موضوعاتی است که در میان شاعران فارسی و تازی و شیعه و سنی مشترک بوده است. شاعران بزرگ در ادبیات سنتی معمولا آثار خود را به خصوص دیوان اشعارشان را پس از حمد و ستایش خدا به مدح پیامبر و امامان و سایر بزرگان دین اختصاص می داده اند، ولی در شعر معاصر به دلیل تقسیم بندیهای جدید ادبی گروهی از شاعران اختصاصاً برای ائمه اطهار شعر می سرایند و گروه دیگر تنها بسته به اعتقادات و ارادتی که دارند (و نه به صورت گسترده و اختصاصاً) به مدح و ستایش ائمه اطهار می پردازند، که اغلب محدود به اشاراتی ، مختصر می باشد.

همانطورکه اشاره شد ارادت به ائمه اطهار در میان بیشتر شاعرانی که به دور از تعصبات کورکورانه هستند مشترک است و این مساله معمولاربطی به مذهب یا ملیت و مسائل دیگر ندارد . ریشه این مساله را باید در نحوهی زندگی ائمه اطهار جستجو کرد که همه انسانهای آزاده و منصف را به خود شیفته کرده اند .

الف . رسول اکرم (ص)

سیمین اشاره می کند که شکستن بُتها از سوی پیامبر اکرم (ص) تنها مبارزه با بت پرستی و شرک نبود بلکه مبارزه با هرگونه صفت رذیله در تمام دورانها بوده است .

ای کوه

ای کوه ای کهنه دفتر وقت ((بخوان )) گفتن
در اَمن تو با پیمبر روح  الامین پیوست
بخشایشی دم به دم بود هر خوان که او بنهاد
تندیس قهر وستم بود هر بُت که او بشکست

(دیوان سیمن ،ای کوه ،ص ۹۵۸)

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.