مقاله ملی گرایی مصرفی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ملی گرایی مصرفی

تعداد صفحات: ۹۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از مباحث مطرح در اقتصاد و بازرگانی « ملی گرایی » می باشد و به نظر می رسد که مردم ایران از گرایشات ملی گرایانه و متعاقبا  « ملی گرایی مصرفی » بالایی برخوردارند و این گرایشات ملی گرایانه می تواند به عنوان مزیت رقابتی برای محصولات داخلی در برابر محصولات خارجی بشمار آید.

از آنجایی که مصرف کالاهای داخلی هر کشوری نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه صنایع داخلی آن کشور داشته و بر متغیرهای کلان اقتصادی نیز تأثیر گذار می باشد ، حمایت از تولید و مصرف کالاهای داخلی همواره در اولویت سیاست گذاری های اقتصادی و بازرگانی کشور قرار داشته است . در زمینه حمایت از مصرف کالاهای داخلی، اقداماتی نظیر تشویق هموطنان به مصرف کالای داخلی، اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی و ملزم نمودن سازمان های دولتی به تأمین مایحتاج خود از تولیدات داخلی در چند سال اخیر رواج یافته است.

اما علی رغم ترغیب به مصرف کالاهای داخلی و حمایت از تولیدات داخلی به طرق مختلف مانند محدود نمودن ورود کالاهای خارجی و طرح موضوعاتی مانند محصول ملی (بعنوان مثال خودرو ملی )، گرایش زیادی به کالاهای و خارجی حتی تأمین آنها بصورت قاچاق مشاهده می گردد. بنابراین آگاهی از میزان ملی گرایی مصرفی و سنجش آن بصورت علمی ضروری به نظر می رسد.

 

واژه ها ی کلیدی: ملی گرایی، ملی گرایی مصرفی، ملی گرایی اقتصادی، عوامل تأثیر گذار بر ملی گرایی مصرفی، پیامدهای ملی گرایی مصرفی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
ملی گرایی مصرفی ۸
۱- مفهوم ملی گرایی (ناسیونالیسم) ۸
۲- سابقه ملی گرایی ۱۰
۳- ملی گرایی در ایران ۱۱
۴- ملی گرایی اقتصادی ۱۳
۵- ارتباط بین ملی گرایی و بازاریابی: مفهوم ملی گرایی مصرفی ۱۵
۶- اثرات کشور مبدأ ( ( COO 19
۷- اثر کشور مبدأ در کشور های درحال توسعه ۲۱
۸- رابطه اثر کشور مبدأ و ملی گرایی مصرفی ۲۲
۹- نام تجاری و تأثیر آن بر ملی گرایی مصرفی ۲۳
۱۰- سطح آسیب پذیری نام های تجاری خارجی از ملی گرایی مصرفی ۲۵
۱۱- الگوی پردازش اطلاعات مصرف کنندگان ملی گرا ۳۰
۱۲- جهانی شدن و تاثیر آن بر ملی گرایی ۳۲
۱۳- انگیزه های ملی گرایی مصرفی در عصر جهانی شدن ۳۵
۱۴- خصومت گرایی مصرفی ۳۶
عوامل تأثیر گذار بر ملی گرایی مصرفی ۴۱
۱- محیط اقتصادی ۴۲
۲- محیط سیاسی ۴۳
۳- متغیرهای جمعیت شناختی ۴۵
۴- عوامل اجتماعی – روانشناختی ۴۹
پیامدهای ملی گرایی مصرفی ۶۲
۱- پیامد های نهایی ۶۳
۲- پیامد های میانجی ۶۴
عوامل تعدیل کننده شدت ملی گرایی مصرفی ۶۶
۱- ضرورت ادارک شده محصول ۶۷
۲- تشابه با کشور مبدأ محصول ۶۷
۳- ویژگی های طبقه محصول ۶۹
استراتژی های بازاریابی در ارتباط با ملی گرایی مصرفی ۷۱
مقیاس اندازه گیری ملی گرایی مصرفی(CETSCALE ) 73
منابع ۷۷

 منابع :

صنیع اجلال ( ۱۳۸۴ )، درآمدی بر فرهنگ و هویت ایرانی ، تهران انتشارات تمدن ایرانی

نگهبان، علیرضا، (۱۳۸۲)،« راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه ۱۱،۵SPSS) تهران،انتشارات جهاد دانشگاهی

اسمیت، آنتونی دی ( ۲۰۰۱ )، ناسیو نالیسم ، نظریه، ایدئولوژی ، تاریخ ؛ ترجمه منصورانصاری تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی، ۱۳۸۳

امید بخش، اسفندیار ( ۱۳۸۳ ) ، اقتصاد سیاسی نظام تجارت جهانی و تجارت خارجی ایران ،تهران: موسسه انتشاراتی روزنامه ایران صص ۳۷

بهمنی ، مهرزاد (۱۳۹۱)، بررسی میزان ملی گرایی مصرفی، اعتماد به تبلیغات و تمایل به مصرف کالاهای داخلی در بین شهروندان ۲۸ شهر کشور، فصلنامه پژوهش های ارتباطی ، سال نوزدهم، شماره ۷۱

روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ ابراهیمی، عبدالحمید ( ۱۳۷۵):« مدیریت بازاریابی »،تهران : انتشارات سمت ، چاپ اول

شیخاوندی، داور ( ۱۳۸۰ )، ناسیونالیسم و هویت ایرنی، تهران : مرکز بازشناسی اسلام و ایران، چاپ اول

هی وود، آندره ( ۱۹۹۲ )، درآمدی بر ایدئولوژی های سیاسی، ترجمه : محمد رفیعی مهرآبادی، تهران، نشر دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه، تهران، ۱۳۷۹

احمدی، کیومرث(۱۳۹۱)، فرهنگ سازی ملی گرایی مصرفی ؛ گامی در جهت تحقق حمایت از تولید ،کار و سرمایه ایرانی، فرهنگ سازی ملی گرایی مصرفی ؛ گامی در جهت تحقق حمایت از تولید ،کار و سرمایه ایرانی

  Berkman, H.W. and Gilson, C. (1978), ” Consumer Behavior: Concepts and Strategies”, DickensonPublishing Co., Inc., Encino, CA.

Bettman, James R.An. (1978), Information Processing Theory of Consumer Choice. Addison-Welsey .

Skinner, G.W. (1959), “The nature of loyalties in rural Indonesia”, in Skinner, G.W. (Ed.), Local, Ethnic, and National Loyalties in Village Indonesia, Yale University, New Haven, CT,pp. 1-11.

Skinner, K.A. (1988), “Internationalism and the early years of the Japanese peace corps”, International Journal of Intercultural Relations, Vol. 12, pp. 317-26.

Smith, Anthony D. (1995), Nations and Nationalism in a Global Era. Oxford University Press.

مقدمه

با شروع هزاره سوم، جهان در حال مشاهده اوج گیری دو جریان متضاد می باشد : ملی گرایی و جهانی شدن (اکونومسیت، ۱۹۹۹ ). در حالیکه در عصر شدت گرفتن هوشیاری جهانی، لزومی به صحبت  درباره ملی گرایی احساس نمی شود، اما ملی گرایی در کشورهای مختلفی در حال افزایش است و بصورت یکی از چالش هایی تبدیل شده است که جهانی شدن با آن مواجه است (اسمیت، ۱۹۹۲ ). در تلاش جهت برطرف نمودن تناقض تجدید حیات ملی گرایی در عصر جهانی شدن اقتصاد، اسمیت ( ۱۹۹۵) بیان می نماید، دولت های ملی[۱] به عنوان موضوع مورد علاقه در جهان مدرن باقی مانده اند. زیرا یک حافظه ملی محور اصلی هویت است . در واقع نیاز به هویت مستقل است که سبب بروز احساسات ملی گرایانه می شود. در واکنش به احساس ناامنی در برابر جهانی شدن، علاقه به دولت – ملت ها در حال افزایش است . این موضوع می تواند توضیحی در بیان علت شکست جهانی شدن در تضعیف ملی گرایی در بعد اقتصادی، یعنی ملی گرایی اقتصادی باشد (نایار،  ۱۹۹۷ ).

ملی گرایی اقتصادی مفهومی است که با دو بعد مرتبط است. بعد اول سیاست های دولتی (برای مثال، حمایت گرایی و محدود نمودن سرمایه گذاری خارجی) و بعد دوم رفتارهای جمعی و فردی است که سیاست های دولتی مداخله کمتری در آن دارند. بعبارت دیگر محدودیت های اعمال شده قانونی، تنها موانع تجاری نیستند؛ بلکه خواسته مصرف کنندگان هم می تواند محدودیت هایی را تحمیل نماید. هرچند دلایل متفاوتی مانند ارزان بودن، با کیفت بودن، در دسترس بودن و یا ترس از عدم دریافت ساده خدمات پس از فروش و قطعات یدکی کالاهای وارداتی، جهت ترجیح محصولات تولید داخل ممکن است وجود داشته باشد، اما ترجیح مصرف کالاهای داخلی ممکن است بیشتر ناشی از گرایشات ملی گرایانه آنان باشد.

ملی گرایی یکی از مهمترین پدیده های سیاسی در تاریخ جهان می باشد. این پدیده که در قرن لقب گرفته بود ، دو چهره متضاد را از خود نشان داده است : آن گاه که « بمب سیاسی قرن » بیستم ناسیونالیسم به صورت خط مشی رسمی دولتها درمی آید و موجب نفاق و جنگ بین ملتها می شود، مرامی منفور، و هنگامی که وسیله وحدت و رهایی ملتها از اسارت و استعمار می گردد، مرامی مطلوب خوانده شده است.

واقعیت این است که هر ملتی با پایتخت، مجلس ملی، پول ملی، سرود ملی، پرچم ملی، برپایی جشنواره ها، اعیاد و تعطیلات ملی، جشن های یادبود برای کشته شدگان در جنگ، رژه های نظامی و سوگند های ملی و همچنین تأسیس دانشگاه های ملی، موزه ها و کتابخانه های ملی، بناهای یادبود ملی و یادمان های جنگ، سعی در ابراز هویت ملی خویش دارد و فقدان چنین نماد هایی را نشانه ضعف ملی می دانند. چندان اهمیتی ندارد که تفاوت های میان بسیاری از پرچم ها کم به نظر می رسد و حتی اشعار و سرودهای ملی مضامین محدود و مشابهی را بیان می کنند. آنچه مهم است تأثیر و نفوذ معانی ای است که توسط چنین نشانه هایی به ذهن اعضای ملت تداعی شده و باعث همگرایی بیشتر آنان و تمایز با سایر ملل می شود.

ملی گرایی مصرفی

 ۱- مفهوم ملی گرایی (ناسیونالیسم)

واژه ناسیونالیسم از دو بخش ناسیون و ایسم تشکیل شده است. ایسم به معنی اصول اعتقادی، به صورت پسوند به بسیاری از واژ ه ها و نام ها متصل می گردد (مانند سوسیالیسم، کمونیسم، کاپیتالیسم، و …). ولی ناسیون امروزه به جماعتی گفته می شود که به طور کلی دارای تعاملات و سنت های متشرک فرهنگی و تاریخی بوده، از نظر سیاسی مستقل یا در تلاش کسب آن و حاکمیت بر خویش اند.

اصطلاح« ناسیون »[۲] مشتق از ریشه ناتوس در قرن دوازدهم میلادی، حدود سالهای ۱۱۶۰ به معنای متولد یا زادگاه محدود منطقه قومی اشاره داشت. در زبانهای اروپایی ، واژه ناسیون با Native و Natal واژه های  هم ریشه است. « نیِتیو » معنی اهلی و بومی و « ناتال » هم مفهوم زایش و زادگاه را می رساند، در لاتین هم Natio به معنی قوم، تیره و نیز مردم آمده است.

تا قرن دوازدهم میلادی، واژه ناسیون به معنای زایش، نژاد و نسل بوده است. در آغاز قرن شانزدهم از این اسم صفت « ناسیونالیسم » را ساختند. در قرن شانزدهم، ناسیون به یک واحد سیاسی مهم گفته می شد، ولی از قرن هفدهم به بعد، بتدریج معنی کنونی خود را یافت (ابریشمی، ۱۳۷۳ ،۱۴).

در جریان انقلاب کبیر فرانسه یکی از نمایندگان این عنوان را برای اجتماع نمایندگان مردم یا « طبقه سوم»[۳] پیشنهاد کرد. در همین سال ها، اصطلاح ناسیونالیسم[۴] را فرانسویان احتمالاً از زبان انگلیسی اقتباس کردند و به تدریج به جای «میهن پرستی یا میهن ستایی » نهادند و ناپلئون بناپارت در پی کودتای ۱۸ برومر خود اعلام کرد : «من نه چپ هستم و نه راست، بلکه من ملی هستم».

با راه افتادن تئوری ها و ایدئولوژی ،« ناسیونالیسم » بتدریج زمینه های متعدد روانی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و سرزمین را بدان منسوب نموده اند. مانند : ملی گرایی مبتنی بر  سرزمین[۵] ، ملی گرایی مبتنی بر فرهنگ[۶]، ملی گرایی مبتنی برسیاست[۷] ، ملی گرایی مبتنی بر مذهب[۸]  ملی گرایی اقتصادی [۹] وملی گرایی مبتنی بر زبان [۱۰].

 

[۱] -Native States

[۲] – Nation

[۳]-Assembee nationale

[۴] -Nationalism

[۵] -Territorial nationalism

[۶] -Cultural nationalism

[۷] -Political nationalism

[۸]-Religious nationalism

[۹] -Economical nationalism

[۱۰] -Language nationalism

 

110,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.