مقاله مزاج (خلق و خو)

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مزاج (خلق و خو)

تعداد صفحات:۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یزد خواستی[۱] و هاریزاکا[۲] ( ۲۰۰۶، به نقل از یزد خواستی، ۱۳۸۹)، مزاج (خلق و خو)  [۳] را به عنوان دامنه‌ی گسترده ای از صفات رفتاری که ریشه زیستی دارد تعریف کردند. روتبارت [۴]و بیتس[۵](۱۹۹۸، به نقل از یزد خواستی، ۱۳۸۹) باور دارند مزاج را می توان به صورت تفاوت های فردی و سرشتی نسبتا پایدار در شدت و کیفیت واکنش هیجانی، حرکتی، توجهی و خودنظم بخشی[۶] تعریف کرد که حاصل تعامل عناصر زیستی و محیطی است.

روتبارت، احدی و ایوانز(۲۰۰۰، به نقل از ایوانوا[۷]،  ونسترا[۸] و ایوانز[۹]، ۲۰۱۲) آن را به عنوان ویژگیهای پایدار در کودکان که به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار میگیرد بیان کرده اند.

برخی از محققان  مانند پریور[۱۰](۱۹۹۲) بیان می کنند که مزاج نقش مهمی در تحول اجتماعی، شخصیت کودکان و سازگاری روانی آنها ایفا می کند (به نقل از یزدخواستی، ۱۳۸۹).

 

واژه های کلیدی: مزاج (خلق و خو)، مولفه های مزاج، نقش مزاج  در مشکلات رفتاری کودکان

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف مزاج (خلق و خو) ۷
مولفه های مزاج ۱۱
۱- سطح فعالیت ۱۱
۲- قابلیت پیش بینی ( ریتم دار بودن) ۱۲
۳- نزدیک شدن یا کناره گیری از محرک های جدید ۱۳
۴- سازش پذیری ۱۴
۵- شدت بیان خلق ۱۴
۶- خلق ۱۵
۷- ثبات فراخنای توجه ۱۶
۸- حواس پرتی ۱۷
۹- آستانه حسی ۱۷
نقش مزاج در مشکلات رفتاری کودکان ۱۸
منابع ۲۷

 منابع

Yazdkhasti, F. & Harizuka, S. (2006). The effects of temperament and perceived maternal rejection and childhood anxiety and behavior problems.School psychology international,27 (1), 105-128.

Rothbart, M. K., & Posner, M. I. (1995).Temperament, attention, and developmental psychopathology. To appear in D. Cicchetti (ed.), Handbook of developmental psychopathology. New York: Wiley.

Rothbart, M. K., & Bates, J. E.  (۱۹۹۸).Temperament. In w.pamon  (ed.). Handbook of child psychology, New York: Wiley.

Rothbart,  M. K.,  &  Bates,  J. E.  (۲۰۰۶).  Temperament. In N . Eisenberg, W.      Damon, & R. M. Lerner (eds). Handbook of child psychology: Vol, 3. Social, emotional, and personality development (6th. ed) ( pp. 99–۱۶۶).  Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., & Evans, D. E. (2000). Temperament and  personality: Origins and Outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 122–۱۳۵٫

Prior, M.  (۱۹۹۲).Childhood temperament.Journal of childpsychology and psychiatry and Aliedpisciplines, 33, 249-279.

Ivanova, K., Veenstra, R., & Mills, M. (2012). Who Dates? The Effects of Temperament, Puberty and parenting on Early Adolescent Experience with Dating: The TRAILS study. Journal of Early of  Adolescence, 32(3), 340-363.

Hegvik, R. L., Mcdevitt, S.C.,& carey, W.B. (1995). Middle childhood Temperament Questionnaire. USA: Behavioral Development Initiatives.

Wachs, T. D. (1992). The Nature of Nature New bury Park, CA: sage.Psychology, 41, 355-  ۳۷۵٫

Thomas, A., & Chess, s. (1977). Temperament and Development New York: Brunner / Mazel.

Shigto, a., Mangelsdorf , S. C., &  Brown , G.L. (2014). Roles of Familcohesiveness, material adjustment,and child temperament in predicting child behavior with mothers and fathers. Journal of social and Personal Relationships, 31(2), 200—۲۲۰٫

مقدمه

مزاج، گرایش بنیادی و نسبتاً ذاتی افراد است که زیربنا و تنظیم کننده رفتار آنان به شمار می رود و اساس سرشتی دارد (به نقل از یزد خواستی، ۱۳۸۹). هگویک و همکاران (۲۰۰۰، به نقل از یزدخواستی، ۱۳۸۹) برای مزاج ۹ عامل در نظر گرفته اند که این عامل ها همان ویژگی های مزاجی می باشند. این ۹ عامل عبارتند از:

۱٫فعالیت: میزان انرژی که به صورت حرکت نشان داده می شود.

۲٫پیش بینی پذیری: رفتار و اعمال دارای ریتم و نظم خاصی بوده و به طوری که قابل پیش بینی باشند.

۳٫نزدیک شدن یا کناره گیری از محرک های جدید: واکنش فرد نسبت به محرک های جدید را نشان می دهد.

۴٫سازش پذیری: میزان سازش فرد با تغییر را نشان می دهد.

۵٫شدت بیان خلق: شدت پاسخگویی را نشان می دهد.

۶٫کیفیت خلق غالب: اینکه فرد بیشتر اوقات شاد است یا نا شاد.

۷٫ثبات فراخنای توجه: میزان زمانی که فرد به یک محرک توجه می کند.

۸٫حواس پرتی: جلب توجه فرد به محرک های جدید تا چه حد آسان است.

۹٫آستانه حس: حساسیت فرد به محرک های حسی را نشان می دهد.

از طریق ویژگی های های مزاج افراد است که می توان تفاوت های رفتاری، هیجانی و اجتماعی آنها را تبیین نمود. (بیتس، ۱۹۸۹). واچ (۱۹۹۲) نشان داد که ویژگی های مزاجی افراد است که آنها را مستعد تاثیرات محیطی می نماید. به عبارت دیگر مزاج هم از محیط تاثیر می پذیرد و هم بر به محیط تاثیر می گذارد. توماس و چس (۱۹۷۷) اصطلاح نیکویی برازش را به منظور نشان دادن میزان هماهنگی بین ویژگی های مزاج کودک با انتظارات محیط بکار بردند. آنها همچنین نشان دادندعدم تناسب بین ویژگیهای مزاجی وانتظارات محیطی پیش بینی کننده مشکلات رفتاری می باشد .

 تعریف مزاج (خلق و خو)

از مزاج تعاریف مختلفی شده است: روتبارت و بیتس(۲۰۰۶) آن را به صورت تفاوتهای فردی و سرشتی نسبتاً پایدار در شدت و کیفیت واکنش هیجانی، حرکتی، توجهی و خود نظم بخشی[۱] تعریف کرده اند که حاصل تعامل عناصر زیستی و محیطی است (به نقل ازشایگتو و همکاران، ۲۰۱۴). روتبارت و همکاران (۲۰۰۰، به نقل از ایوانوا و همکاران، ۲۰۱۱) آن را به عنوان ویژگیهای پایدار در کودکان که به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار میگیرد بیان کرده اند. نلسون[۲]، مارتین[۳]، هاوجی[۴]، هاویل[۵] و کامفوئوس[۶] گروهی دیگر از محققان هستند که  مزاج را گرایش بنیادی و نسبتاً ذاتی افراد می دانند که زیر بنا و تنظیم کننده رفتار آنها به شمار می رود و اساس سرشتی دارد (به نقل از یزد خواستی، ۱۳۸۹).

بیتس ( ۱۹۸۹) بیان کرد  مزاج کودک چه به تنهایی و چه با توجه به محیط عامل مهمی است که هم به صورت روانی و هم رفتاری در کودکان نمود پیدا می کند و از طریق ویژگی های مزاجی افراد است که می توان تفاوت های رفتاری، هیجانی و اجتماعی آنها را تبیین نمود (به نقل از یزد خواستی، ۱۳۸۹). واچ[۷] (۱۹۹۲) ابراز کرد ویژگی های مزاجی افراد است که آنها را مستعد تاثیرات محیطی می نماید. به عبارت دیگر مزاج هم از محیط تاثیر می پذیرد و هم بر محیط تاثیر می گذارد، در واقع این تحقیق نشان داد که ویژگی های مزاجی می تواند باعث بوجود آمدن خلق متفاوت در کودکان شود. توماس[۸] و چس[۹] (۱۹۷۷) اصطلاح «نیکویی برازش[۱۰]» را به منظور نشان دادن میزان هماهنگی بین ویژگی های مزاجی کودک و انتظارات محیطی به کار بردند. آنها خاطرنشان کردند که عدم تناسب بین ویژگی های مزاجی و انتظارات محیط، پیش بینی کننده مشکلات رفتاری است (به نقل از یزد خواستی، ۱۳۸۹).

 

[۱]– Self Regulation

[۲]– Nelson

[۳]– Martin

[۴]– Hodge

[۵]– Havill

[۶]– Kamphaus

[۷]– Wachs

[۸]– Tnomas

[۹]– Chess

[۱۰]– Goodness of Fit

[۱]– Yazdkhasti

[۲]– Harizuka

[۳] – temperment

[۴]– Rodebart

[۵]– Bates

[۶]– self – regulation

[۷] .Ivanova

[۸]. Veenstre

[۹]. Evans

[۱۰]– Prior

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.