مقاله محوریت کار

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله محوریت کار

تعداد صفحات: ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اشتغال و درگیری های شغلی، محوریت نقش کار و محوریت کار [۱]همه اصطلاحاتی هستند که برای توضیح و توصیف پدیده ای استفاده می شوند که در آن فرد اهمیت زیادی به کار و اشتغال خود قائل می شود (کاستک[۲]، ۲۰۱۲: ص ۴).

محوریت کار یک نگرش مهم مربوط به کار است که بطور عمده از ارزش های اساسی گرفته شده است. به عبارت دیگر، محوریت کار هم  شامل یک ارزشیابی عاطفی و شناختی از کار است و هم شامل یک آمادگی برای عمل مربوط به کار می باشد (اکانوک،۲۰۱۱؛ به نقل از اکانو و سردار ۲۰۱۳).تعریف محوریت کار تحت عنوان اعتقاد هنجاری درباره­ی ارزش و اهمیت کار در ساختار زندگی شخصی است و تابعی است از شرایط فرهنگ گذشته­ی شخص یا اجتماع می باشد (کانانگو[۳]، ۱۹۸۲؛ به نقل از اکانو و سردار، ۲۰۱۳).

محوریت کار بعنوان یک نگرش که یک تعهد کلی برای کار ایجاد می کند در نظر گرفته شده است. محوریت کار عموما به میزان و درجه­ی اهمیتی که کار در زندگی شخص دارد بر می گردد (پولای و همکاران[۴]، ۱۹۹۴). محوریت کار قادر است که مهارت ها و دانش شخصی را برای بهبود عملکرد مورد استفاده قرار دهد. یک شخص برای چیزیکه برایش با ارزش است کار می کند، با شغل درگیر می شود و سرانجام از مزایای سازمان بهره مند می شود (اکانوک، ۲۰۰۸).

محوریت کار یک شاخص مهم از تلاش کارکنان است که می تواند مفهوم رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی کند (اکانو و کراباتی، ۲۰۱۳).محوریت کار باور و اعتقاد در مورد ارزش و اهمیت کار در زندگی یک فرد است (کاستک، ۲۰۱۲).

دو جزء تئوریکی اساسی در مفهوم محوریت کار نهفته است که هر کدام دارای بخش های خاص هستند. اول: محوریت کار مطلق، شامل یک باور یا ارزش مبتنی بر کار در زندگی فرد است. دوم: محوریت کار نسبی، شامل تصمیمی است برای ابعادی از زندگی که برای بروز یک رفتار ترجیح داده می شود. اجزای محوریت کار نسبی با علایق مرکزی زندگی دوبین در سال ۱۹۵۶ و تنظیمات رفتاری بارکر[۵] در سال ۱۹۶۸ موازی است. بصورت کلی کار در مقایسه با سایر بخش های زندگی در افراد از اهمیت و محوریت خاصی برخوردار بوده است (اینگلند[۶]، ۱۹۹۱).

 

واژه های کلیدی: محوریت کار، پیامدها و عواقب محوریت کار، نظریه­ی محوریت کار

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
مفهوم محوریت کار ۷
پیشینه ی تحقیق و مبانی بنیادی مفهوم محوریت کار ۱۰
پیشینه و سابقه ی محوریت کار ۱۲
پیامدها و عواقب محوریت کار ۱۴
نظریه ی محوریت کار ۱۶
محوریت کار و ارتباط آن با سلامت فردی ۱۷
۱- سطح فردی ۱۷
۲- سطح اجتماعی ۱۹
محوریت کار در تناسبات جنسیتی ۲۰
نتیجه گیری ۲۲
منابع ۲۳

 منابع

براتی، ه؛ عریضی، ح (۱۳۸۸). “رابطه تعهد و مرکزیت کار با توجه به متغیرهای تعدیل کننده سلامت روان شناختی و سازگاری با بازنشستگی و تاثیر آماده سازی کارکنان برای بازنشستگی در بهبود تعهد و سلامت روانشناختی آنان”. فصلنامه سلامت کار ایران، دوره ۶، شماره۴، زمستان ۱۳۸۸٫

حسنی، م ؛ فتاحی، و (۱۳۹۴). “رابطه­ی ساختاری محوریت کار و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه ایلام”، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی: مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.

Kostek, J. (2012).” Work centrality: A meta- analysis of the nomological network”, A Thesis, August 2012, Submitted to the graduate college of bowling green state university in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of Arts- committee: scott high house, Advisor steve jex. william o Brien work centrality.

Mannheim, B (1975). “A comparative study of work centrality, Job Rewards and satisfaction occupational Groups in Israel”, Socialogy of work and occupations, Vol 2, N 1, pp: 79- 102.

Mannheim, B (1993). “Gender and the effects of demographics, status, and work values on work centrality”, Work and occupations, February 1993, Vol 20, N1, pp: 3- 22.

Mannheim, B; Baruch, Y., & Tal, J (1997).” Alternative models for antecedents and outcomes of work centrality and job satisfaction of high – tech personnel”, Human Relations, Vol 50(12), pp: 1537 – 1562.

Dubin, R (1956). “Industrial workers worlds: Astudy of the central life Interests of industrial workers”, Dol: http://dx.doi.org/10.2307/799133, pp: 131- 142, First published online: 1 January1956, Social problems. Vol3, N3.

Harpaz, I; Honig, B., & Coetsier, P (2002). “A cross – cultural logitudinal analysis of the meaning of work and the socialization process of career starters”, Journal of world Business, Vol 37, issue 4, pp: 230- 244.

 مقدمه

کار تنها رنج و بیماری و آسیب را بوجود نمی آورد. از طرفی دیگر نیز می تواند عامل بوجود آورنده­ی بهترین ها بوده و می تواند لذت را برای زندگی به ارمغان آورده و بخشی از اقتصاد روانی شده و به واسطه ای غیرقابل جایگزین در ایجاد حس سلامت و خودشکوفایی در فرد تبدیل می­شود. بنابراین مهمترین مشکل بالینی و نظریه ای در کشف شرایط خاص است که می تواند روابط کاری را به خوشی یا ناخوشی، خوش شانسی یا بدشانسی مبدل سازد. تاکید بر محوریت کار برای افراد و زندگی اجتماعی آنها کاربردهای شگفت انگیز و خاصی برای معرفت شناسی آنها در پی دارد. سه مورد از این کاربردها در زیر بیان شده است: اول اینکه محوریت کار ما را تشویق می کند تا درباره­­ی مدل های جداسازی و اولویت بندی بین علوم پایه و علوم کاربردی که مقبولیت عمومی دارند پرسش کنیم. اولویت علوم رشته ای به علوم پایه بیشتر بخاطر این موضوع است که این نوع علوم عموما شکلی از کار است که فردی در آن موفق به رسیدن و دستیابی به واقعیت شده است. دوم اینکه، همانگونه که چندین سال پیش دیویی دراین باره بحث کرده است، واقعیت خود را اکثرا از طریق مقاومت در برابر سلطه و علوم تکنیکی می شناساند. حقیقت در شکست دانش و علم نهفته است تا علوم اظهاری. تنها با نشان واقعیت از طریق شکست کار است که باز یافتن ویژگی های موقعیتی ممکن می شود که می توان آنها را بعنوان پروتکل تنظیم شده­­ی تحلیل های عملی و آزمایشگاهی موضوع بررسی کرد. سوم اینکه، ابعاد موثر و احساسی قوی تجربه که فرد در چنین ملاقات و رویایی با مقاومت و تضاد جهانی با خواسته هایش بدست می آورد، بدین معناست که باید روابط حاکم بین ذهنیت و عینیت نیز بدرستی تنظیم گردد. علوم ذهنی شکل کم و بی ارزشی از علم نیست بلکه یک پیش فرض و اساسی است که بدون آن هیچ علم عینی نمی­تواند گسترش یابد. داده های بالینی نیز نشان دادند که کار به ایجاد فهم و درک کمک کرده و نیز می تواند بعنوان یک مفهوم مهم در درک تعالی ذهنیت فردی، تعالی روابط در سطح شهر و بالاخره بعنوان رابطی بین ذهنیت فردی و سطح اجتماعی در نظر گرفته شود (درانتی و دی جرز[۱]، ۲۰۱۰).

مفهوم محوریت کار[۲]

اشتغال و درگیری های شغلی، محوریت نقش کار و محوریت کار همه اصطلاحاتی هستند که برای توضیح و توصیف پدیده ای استفاده می شوند که در آن فرد اهمیت زیادی به کار و اشتغال خود قائل می شود (کاستک[۳]، ۲۰۱۲: ص ۴).

منهایم[۴] (۱۹۷۵) محوریت کار را اینگونه تعریف کرده می کند: ” غالبیت نسبی مفاهیم کاری در ذهن فرد را محوریت کاری می گویند که این مفاهیم و اهمیت نسبی در پاسخ های فرد به سوالاتی در مورد میزان دغدغه، علم، و علاقه ای که او در نقش کار  سرمایه گذاری می کند نسبت به امور دیگر انعکاس پیدا می کند و نیز در تاکید فرد بر کار نیز میتوان نشانه هایی از آن را یافت او اساسا از کار دوبین[۵] (۱۹۵۶) و لوداهل و کجنر[۶] (۱۹۶۵) برای ایجاد ۸ آیتم استفاده کرده که  این ۸ آیتم برای اندازه گیری علاقه، دغدغه، خودشناسی، و زمان اختصاص داده شده به کار استفاده می شوند. هفت آیتم اول از پاسخ دهنده می خواهند که توصیفی از فردی را که شباهت بیشتری به او دارند بنویسند بطور مثال، الف) او فردی است که علاقه­ی زیادی به چیزی ندارد. ب) او فردی است که به کارهایی که بعد از ساعات کاری انجام می دهد علاقه­ی زیادی دارد ولی در رابطه با کارش هیچ علاقه ای نشان نمی دهد پ) او فردی است که بسیار به خانواده­ی خود، کار و سایر امور علاقه­ی کمابیش یکسانی دارد. ج) فردی است که به کار و فعالیت های مربوط به آن علاقه مند بوده ولی بقیه­ی امور علاقه­ی چندانی در او برنمی انگیزد. حرف (ج) نشانگر میزان بالایی از محوریت کار است در حالیکه مورد (الف و ب) از کمترین میزان محوریت کار برخوردار هستند.

بر خلاف علاقه ای که اخیرا در حیطه­ی این موضوع ایجاد شده است تئوری معنای کار هنوز جای کار بسیار دارد تا به گستردگی کامل خود برسد پروژه­ی کلاسیک و قدیمی تیم بین المللی مطالعه کار تنها به یک مدل ذهنی دست یافته اند که آن نیز بر  اساس این است که معنای کار بر اساس انتخاب ها و تجربه های اشخاص و توسط محیط ها و سازمان هایی که در آن مشغول به کار هستیم تعیین می شود این مدل معنای کار را در ۵ بخش مفهوم سازی می کند: محوریت کار، هنجارهای اجتماعی در مورد کار، نتایج باارزش کار، اهمیت اهداف کار، نقش هویت کاری، محوریت کار به درجه ای از اهمیت که کار در زندگی یک فرد ایفا می کند. اطلاق داده می شود (گروه تحقیقی بین المللی، به نقل از اسنر و هارپز[۷]، ۲۰۰۵). این ادعا که کار یک نقش اساسی و بنیادی در زندگی یک فرد ایفا می کند در بسیاری از کارها و پژوهش های انجام شده نیز در مناطق صنعتی مانند ژاپن و آمریکا همخوانی دارد (هارپز و همکاران[۸]، ۲۰۰۲).

 

۱ Deranty & Dejours

۱ Work centrality

۲ Kostek

۳Mannheim

۴ Dubin

۵ Lodahl & Kejner

۱Snir & Harpaz

۲ Harpaz & etal

 ۱ Work centrality

۲ Kostek

۳ Kanungo

۲Paullay & et al

۳Barker

۴ England

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.