مقاله عوامل موثر بر رضایت شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله عوامل موثر بر رضایت شغلی

تعداد صفحات:۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از احساس­های مطبوع هر کارمند یا کارگر احساس رضایت یا خشنودی از کار است، در سازمان­های امروزی راضی و خشنود نگه داشتن کارکنان از دغدغه­های عمده مدیران می­باشد. کارکنان راضی بهتر کار می­کنند، تولید و خدمات زیاد و با کیفیت بالا ارائه می­دهند. در نهایت موجب بهره­وری سازمان می­گردند. به عبارت دیگر یکی از مشکلات اساسی دیگر سازمان­ها راضی نگه داشتن کارکنان می­باشد. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است،رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می­گردد. محققان رضایت شغلی را از دیدگاه­های گوناگون تعریف نموده­اند و معتقدند اگر شغل لذت مطلوب را برای فرد تأمین نماید در این حالت فرد از شغلش راضی است. رضایت شغلی ترکیب معینی است از عوامل گوناگون چه درونی مانند احساس لذت از انجام کار و چه بیرونی مانند حقوق و مزایا و روابط محیط کاری، که سبب می­گردد فرد از شغلش راضی باشد (رضایی و همکاران، ۱۳۸۲: ۱۲۳).

مقصود از رضایت شغلی نگرش کلی فرد در باره کارش می باشد. کسی که رضایت شغلی او در سطحی بالاست، نسبت به شغل یا کار خود نگرشی مثبت دارد. کسی که از کار خود راضی نیست، نگرش منفی به شغل خویش دارد. عوامل تعیین کننده رضایت شغلی عبارتند از: معارضه یا گیرایی کار، سیستم پاداش که بر اساس عدل و مساوات قرار گرفته باشد، شرایط کاری که فرد را حمایت کنند و همکاران و یاران شغلی که فرد را یاری دهند و پشتیبان وی باشند(رابینز[۱]، ۱۳۸۷: ۴۷).

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خشنودی شغلی با شادکامی کلی، بهداشت روانی و امید زندگی طولانی‌تر ارتباط دارد. ویلنت[۲]، دریافت که کارکرد شغلی خوب با کارکرد سالم در بسیاری از زمینه‌های زندگی ارتباط دارد(ساپینگتون[۳]،۱۳۷۹: ۲۰۶).

رضایت شغلی عبارت است از میزان احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارا می باشند.(مقیمی،۳۸۳:۱۳۸۰).

برخی از معیارهای سنجش رضایت شغلی عبارتند از:

۱-نفس کار: مسئولیت علاقه و رشد

۲-کیفیت سرپرستی: کمک فنی و حمایت اجتماعی

۳-ارتباطات همکاران: احترام و سازگاری اجتماعی

۴-فرصتهای ارتقاء شغلی: موقعیت هایی برای پیشرفت بیشتر

۵-پرداخت: کفایت حقوق و مزایا در قیاس با دیگران (حیدری، ۷۸:۱۳۷۹).

 

واژه های کلیدی:رضایت شغلی، عوامل موثر بر رضایت شغلی،سازگاری شغلی، انگیزش

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
رضایت شغلی ۸
عوامل مؤثر بر رضایت شغلی ۱۱
عوامل شغلی ۱۱
عوامل سازمانی ۱۵
ویژگیهای فردی ۱۷
نظریه های رضایت شغلی ۱۸
سازگاری شغلی ۲۰
۱-رابطه شخصیت متناسب با سازگاری شغلی ۲۲
۲-عوامل مؤثر در سازگاری شغلی ۲۳
انگیزش ۲۵
۱-فرآیند انگیزش ۲۵
۲-رضایت شغلی و انگیزش ۲۶
۳-انگیزه شغلی ۲۶
عزت نفس سازمانی ۲۹
نتیجه گیری ۳۱
منابع ۳۳

 منابع

-ساپینگتون، اندرو.(۱۳۷۹). بهداشت روانی، حمیدرضا حسین شاهی برواتی، چاپ اول، تهران: نشر روان.

-رابینز،استیفن.(۱۳۸۷).مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه ی علی پارساییان وسید محمد اعرابی ، تهران: انتشارات موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی.

-هرسی، پال وویلانچاد، کنت.(۱۳۷۰). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی علاقه بندی ، تهران، انتشارات امیرکبیر،

-سیدجوادین، سیدرضا؛ عاطف­دوست، علیرضا و راموز، نجمه .(۱۳۸۹).” بررسی مدل انگیزش کارکنان الدهام-روزنبام در شرکت برق منطقه­ای تهران” مجله پژوهش­های مدیریت، سال ۳، شماره ۸٫

-پورکبیریان،نسرین.(۱۳۸۶). مقایسه ی کیفیت زندگی کاری و سازگاری شغلی بیماران وسواس به همخوانی و ناهمخوانی رغبت هایشان در محیط کار، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشکده علوم پزشکی،دانشگاه اصفهان.

-برومند، م. ح.(۱۳۸۰). بررسی تأثیر استرس و تعارض در عملکرد کارکنان شرکت های تابعه و وابسته وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

-کورمن، ریچاردز.(۱۳۷۶). استرس شغلی و رضایتمندی کارکنان، ترجمه نادر صبوری، تهران: انتشارات صنعتی.

– ازکمپ، استوارت.(۱۳۷۷).روان شناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه فرهاد ماهر قم: نشر قدس رضوی.

-دلربایی، آذر.(۱۳۸۴).” بررسی رابطه خودآگاهی در موقعیت شغلی با رضایت شغلی مدیران فروش سازمان مدیریت صنعتی ایران” فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سازمانی ،ش ۱

-محمدی، پرهام.(۱۳۹۰).” بررسی عوامل فشار روانی مربوط به شغل و رضایت شغلی در گروهی از روان شناسان سازمان بهزیستی” مجله پژوهش های روان شناسی، شماره ۳

-آزاد مرزآبادی، اسفندیار و طرخورانی، حمید. (۱۳۸۶). بررسی ارتباط بین استرس­های شغلی و رضایت­مندی شغلی کارکنان، مجله علوم رفتاری، دوره ۱، شماره ۲٫

مقدمه

امروزه مسئولیت اداره منابع انسانی که بصورت گروه های مختلف کار، تقسیم شده است، به عهده مدیران متخصص و حرفه ای، قرار داده شده است. در دنیای پیشرفته امروز، نیروی انسانی از مهمترین و پرارزش‌ترین منابع تولید و اداره سازمان محسوب می گردد. در واقع عامل انسانی و کار است که در رسیدن به اهداف سازمانی مؤثر بوده و در مقام مقایسه با سایر عوامل تولید، مقدار حاصل از آن بیش از میزانی است که به جریان تولید گذاشته است. از جمله عواملی که در بقای سازمان ها می توان به عنوان فرابندی اثرگذار ذکر کرد و همیشه مدنظر مدیران و مسئولان و کارگزاران یک سیستم باشد، نیروی انسانی کارآمد است که در جذب و به کارگیری آن باید سعی شود تا فردی انتخاب شود که شغلش علاوه بر مهیا نمودن زمینه‌ی اقتصادی و اجتماعی، از نظر فرهنگی و روانی نیز متناسب با تواناییهای جسمی و فیزیکی و روانی وی باشد و علائق و استعدادهای نیز در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، چرا که کارکنانی که دارای روحیه‌ی بالا و خلاقیت و ابتکار می باشند و آماده‌ی به دست آوردن هرچه بیشتر مهارت هستند و به راحتی می توانند فرآیند بهبود و بهره وری سیستم را تسهیل نمایند، نارضایت مندی شغلی خود زمینه ساز نزول و بهره وری کمتر از هر سیستم یا جریان روند امور است و شاید بتوان، نارضایت شغلی، نارضایتی فردی از زندگی را نیز فراهم سازد، زیرا کسی که شغلش را دوست ندارد و احساس خویشاوندی نسبت به آن ندارد، برای شغلش ارزش زیادی قائل نیست(محمدی، ۱۳۹۰: ۵۴).

وجود نیروی انسانی سالم یک دارایی بزرگ برای هرسازمان به حساب می آید. در این میان اهمیت روانی کارکنان کمتر از سلامت جسمانی آنان نخواهد بود.یک محیط کاری پرفشار برای سلامتی کارکنان به ویژه سلامت روانی آنان بسیارخطرناک است. عملکرد مطلوب کارکنان نیازمند این است که آنان از کارِخود رضایت کافی داشته و دارای انگیزه و روحیه مناسب باشند. بدیهی است که پاداش مفید در بهره وری نیروی کار بوده و اثر مثبت دارد. آنچه امروز در علم مدیریت از جایگاهی خاص برخوردار است، اعتقاد داشتن بر این است که انگیزه های کارکنان، پایه های کارآیی و اثربخش سازمان را تشکیل می دهند و مدیرانی که به موفقیت و اعتلای سازمان خود علاقمند هستند، برای شناخت عواملی که بیشترین انگیزه را درکارکنان ایجاد می نمایند، تلاش وکوشش می کنند.اما این چیزی نیست که صرفاً مربوط به حال باشد، بلکه در زمینه رضایت شغلی وعدم رضایت شغلی کارکنان تاکنون پژوهش های زیادی توسط پژوهشگران مؤسسه ها و مراکز پژوهش مختلف جهان صورت گرفته است. نظریه های مختلفی توسط روانشناسان و علمای مدیریت در این زمینه ها صورت گرفته است و شاید بتوان تیلور را جزء اولین نظریه پردازان در این زمینه دانست. به عقیده تیلور برای اینکه مدیریت سازمان به نوآفرینی کارکنان امیدوار باشد، لازم است برای کارکنان انگیزش و پاداش ویژه ای فراهم آورد که از آنچه به یک کارگر متوسط در هر پیشه‌ای  داده می شود، افزونترباشد.اما رضایت شغلی خود تعیین کننده بسیاری از متغیرهای سازمانی است. مطالعات متعدد نشان داده است رضایت شغلی از عوامل مهم افزایش بهره وری، دلسوزی کارکنان نسبت به سازمان، تعلق ودلبستگی آنان به محیط کار و افزایش کمیت و کیفیت کار، برقراری روابط خوب و انسانی درمحل کار، ایجاد ارتباطات صحیح، بالا بردن روحیه عشق وعلاقه به کار است. تردید نیست که هرسازمان خود یک ارگانیسم منحصربه فرداست و نخستین عامل آن، انسان و توجه به کارکنان است. (بارترام[۱] و همکاران، ۲۰۰۴: ۳۹۹).

 رضایت شغلی

  مقصود از رضایت شغلی نگرش کلی فرد در باره کارش می باشد. کسی که رضایت شغلی او در سطحی بالاست، نسبت به شغل یا کار خود نگرشی مثبت دارد. کسی که از کار خود راضی نیست، نگرش منفی به شغل خویش دارد.عوامل تعیین کننده رضایت شغلی عبارتند از: معارضه یا گیرایی کار، سیستم پاداش که بر اساس عدل و مساوات قرار گرفته باشد، شرایط کاری که فرد را حمایت کنند و همکاران و یاران شغلی که فرد را یاری دهند و پشتیبان وی باشند(رابینز[۲]، ۱۳۸۷: ۴۷).

معمولاً کارکنان شغلهایی را ترجیح می دهند که بتوانند بدان وسیله برای بالا بردن مهارت ها و توانایی های خود از فرصت های موجود استفاده کنند، در آنها تخصص داشته باشند، آزادی عمل داشته و در باره کارهایی که خوب انجام می دهند، نتیجه به آنان داده شود.این ویژگی ها باعث می شود که فرد از نظر ذهنی احساس رضایت کند و با شغل خویش سازگاری نماید در غیر این صورت نه تنها سازگاری ننموده بلکه ادامه شغل باعث بوجود آمدن کسالت در وی می شود.رضایت شغلی با تولید یا بازدهی فرد نیز رابطه دارد. هنگامی که نیازهای فردی یک کارمند برطرف می گردد، از نظر شغلی در مقامی است که دوست دارد آن را انجام بدهد، بازخورد و بازدهی کار وی نیز افزایش می یابد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خشنودی شغلی با شادکامی کلی، بهداشت روانی و امید زندگی طولانی‌تر ارتباط دارد. ویلنت[۳]، دریافت که کارکرد شغلی خوب با کارکرد سالم در بسیاری از زمینه‌های زندگی ارتباط دارد(ساپینگتون[۴]،۱۳۷۹: ۲۰۶).

آنچه حائز اهمیت است تلفیق زندگی کاری و خانوادگی است. هر روز رابطه میان رضایت شغلی و رضایت از زندگی خانوادگی از لحاظ روندهای جمعیت‌شناسی مهمتر می‌شود؛ برای مثال افزایش تعداد خانم‌ها در نیروی کار(به ویژه خانم‌های بچه‌دار)، افزایش درصد بچه‌های پیش دبستانی، افزایش تعداد زوج‌هایی که دو شغل دارند و مسن‌تر شدن جمعیت کشور، فشار وارد شده برای ایجاد تعادل اثربخش میان مسائل زندگی کاری و خانوادگی را افزایش می‌دهد. هنگامی که زندگی شغلی و کاری افراد با هم سازگار باشد آنان شادتر و راضی‌تر خواهند بود(رضائیان ، ۱۳۸۰: ۲۷).

در سال ۱۹۳۵ رابرت هاپاک[۵] یکی از متخصصان مدیریت گفت: رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چند بعدی است که با عوامل روانی، اجتماعی و جسمانی ارتباط دارد. تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمی شود و ترکیب معینی از مجموعه عوامل گوناگون سبب می‌شود که فرد شاغل در لحظه معینی از زمان از شغل خود احساس رضایت کند که از شغل خود راضی است و از آن لذت می‌برد. فرد با تأکیدی که بر عوامل مختلف از قبیل میزان درآمد، ارزش اجتماعی شغل، شرایط محیط کار و اشتغال در زمانهای متفاوت دارد به طرق گوناگون از شغلش احساس رضایت می‌کند.گینزبرگ(یکی از جامعه‌شناسان)و همکارانش، به دو نوع رضایت شغلی اشاره می کنند.

 

[۱] -Barteram

[۲] -Rabinz

[۳] -Vilnet

[۴] – Sapingenton

[۵] -Rabert Hapak

[۱] -Rabinz

[۲] -Vilnet

[۳] – Sapingenton

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نهادینه سازی اصول اخلاقی و کیفیت زندگی کاری
  • مقاله نظریات جامعه شناسی رضایت شغلی
  • مقاله رضایت شغلی
  • مقاله تاثیر رفتارهای شهروندی سازمانی و رضایت شغلی بر کارکنان سازمانها
  • مقاله تاثیر رضایت شغلی و خودکارآمدی در کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.