مقاله ضمانت اجراهای واردات موازی در قانون ایران و عرصه جهانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ضمانت اجراهای واردات موازی در قانون ایران و عرصه جهانی

تعداد صفحات: ۵۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بازارهای خاکستری، بازارهایی هستند دارای محصولاتی با نام تجاری واقعی که فقط از طریق فروش آن محصولات در کانال های غیرمجاز قابل تعریف و شناسایی می باشند که ورود محصول به آن بازار توسط تولیدکننده برنامه ریزی نشده است. (روتنی[۱]، ۱۹۹۴، ص۶) به تعبیری دیگر بازار خاکستری به توزیع کالاهای مارک دار توسط افراد غیرمجاز دلالت دارد.(هیل[۲]، ۱۹۹۶، ص۳۴)

ضمانت اجرا عکس العمل قانونی نسبت به تخلف از یک دستور قانونی است و با توجه به هدف آن و نوع اجرای آن به انواع مختلف قابل تقسیم است، ضمانت‏ اجرای کیفری که مبتنی بر جزا و کیفر به کسانی است که علاوه بر تجاوز به حق‏ فرد خاص حریم عمومی جامعه را نیز مورد آسیب قرار داده‏اند(شیخی، ۱۳۸۴، ص ۹۲). ضمانت‏ اجرای اداری که مبتنی بر اعمال تدابیر مدنی یا کیفری از سوی مقام اداری است (همان، ص ۱۰۲). و تدابیر گمرکی در مورد اقدامات مقامات گمرک و مقامات قضایی در صورت وقوع نقض در حد وسیع و در جایی که مقله مرز مطرح است، و ضمانت اجرای مدنی که واکنشی است در مورد تخلف از قوانین مدنی مقرر شده است. (جعفری لنگرودی، ۱۳۷۷، ص ۷۱)

 

واژه های کلیدی: ضمانت اجراهای مدنی ، واردات موازی، بازارهای خاکستری، ضمانت اجراهای واردات، واردات

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
ضمانت اجراهای مدنی ۱۱
۱- جلوگیری از وقوع نقض ۱۱
۲- جلوگیری از ادامه نقض ۱۵
۳- اقدامات موقتی و احتیاطی پس از نقض ۱۸
۴- جبران خسارت ۲۲
ضمانت اجراهای گمرکی ۲۶
۱- ضمانت اجراهای گمرکی درحقوق ایران ۲۹
۱-۱- قانون‌ امور گمرکی‌ ۳۰
۱-۲- لایحه امور گمرکی ۳۱
۲- ضمانت اجراهای گمرکی در اسناد بین‌المللی‌ ۳۳
۲-۱- کنوانسیون‌ پاریس‌در حمایت از مالکیت‌های صنعتی (۱۸۸۳) ۳۳
۲-۲- موافقت‌نامه مادرید در مورد جلوگیری از نصب نشانه‌های منبع غیرواقعی یا گمراه‌کننده بر روی کالا (۱۸۹۱) ۳۵
۲-۳- موافقت‌نامه‌ جنبه‌های مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری (تریپس، ۱۹۹۴) ۳۶
جمع بندی ۴۴
منابع ۴۷

 منابع

جعفری لنگرودی، م. ۱۳۷۷٫ ترمینولوژی حقوق. تهران: انتشارات کتابخانهء گنج دانش، چاپ نهم

امامی، ح. ۱۳۷۷٫ حقوق مدنی، جلد چهارم. تهران: انتشارات کتابفروشی اسلامیه، چاپ پانزدهم.

وکیل، ا. ۱۳۸۳٫ حمایت از مالکیت فکری در سازمان جهانی تجارت و حقوق ایران. تهران: انتشارات مجد، چاپ اول.

انصاری، ب. ۱۳۸۱٫ مسئولیت مدنی رسانه‏های همگانی. تهران: انتشارات معاونت پژوهش، تدوین‏ و تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری، چاپ اول .

ستوده تهرانی، ‎ح. ۱۳۸۸٫ حقوق تجارت. تهران: نشر دادگستر، چاپ شانزدهم، جلد اول.

کاتوزیان، ن. ۱۳۸۲٫ الزام‏های خارج از قرارداد، ضمان قهری، جلد اول، مسئولیت‏ مدنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران

شیخی، م. ۱۳۸۸٫ ضمانت اجراهای گمرکی نقض حقوق مالکیت صنعتی: مطالعه تطبیقی، پژوهش نامه بازرگانی» شماره ۴۱٫

سلیمانی، غ. ۱۳۸۹٫ ماهیت بازارهای خاکستری . بررسی های بازرگانی، شماره ۴۴.

عامری، م. ۱۳۸۶٫ فیصل جستاری پیرامون مقررات تریپس و برخی از جنبه های اقتصادی آن، مجله پژوهش حقوق وسیاست، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، شماره ۲۳، سال نهم.

 مقدمه

در فرهنگ بازرگانی آکسفورد (۲۰۰۲) از سه رویکرد واردات موازی و به تبع آن بازارهای خاکستری تعریف شده است. به این معنی که می‌توان گفت واردات موازی عبارت است از:

۱. بازارهایی که در آن کمبود کالا وجود دارد.

۲.  بازار خاکستری نوعی از بازار سهام است که هنوز در آن سهام صادر نشده‌اند.

۳. بازار خاکستری بازاری است که در آن مصرف‌کنند‌گان سنشان بالاتر از۷۰ سال است و موهای خاکستری رنگ دارند که درآمد نسبتاً خوبی دارند و خواهان مصرف آن هستند.

هویر و مک انیس[۱] (۲۰۰۱) بیان می‌کنند، بازار خاکستری بازاری است که مصرف‌کنند‌گان آن سنی بالاتر از ۶۵ سال دارند و این افراد را مصرف‌کنندگان بالغ می‌نامند. مصرف‌کنند‌گان بالغ بیشتر نیازمند محصولات بهداشتی و سلامتی‌اند. عده‌ای دیگر از محققان از رویکرد دیگری واردات موازی را تعریف کرده‌اند. به عقیده عده ای، واردات موازی باعث تشکیل بازارهایی هستند، دارای محصولاتی با نام تجاری واقعی که فقط از طریق فروش آن محصولات در کانال‌های غیرمجاز قابل تعریف و شناسایی‌اند. همچنین می‌توان گفت واردات موازی بازاری است که ورود محصول به آن بازار توسط تولیدکننده برنامه‌ریزی نشده است و به توزیع کالا‌های مارک‌دار توسط افراد غیرمجاز دلالت دارد. (هیل، ۱۹۹۶)

دو نوع کالای خاکستری وجود دارد: یعنی کالاهای داخلی و کالاهای وارداتی. از طریق کانال های واردات موازی داخلی، تولیدکننده گان قانونی علامت تجاری کالاها را به اعضای کانال غیرقانونی می‌فروشند، سپس این اعضا کالاها را در داخل می‌فروشند. بر خلافِ کالاهای واردات موازی داخلی، کالاهای واردات موازی خارجی علامت معتبری دارند، اما بدون موافقت مالک علامت تجاری وارد می‌شوند. کانال‌های توزیع برای هر دو نوع کالای بازار خاکستری، کانال‌های موازی نامیده می‌شود که در آن کانال‌ها حداقل یک تحویل‌دهنده در کانال توزیع، توزیع‌کننده غیرقانونی است. (برمن[۲]، ۲۰۰۴)

با توجه به مطالب فوق در می یابیم، اگر چه واردات موضوع بسیاری از مطالعات بوده است اما هیچ تعریف دقیقی از آن وجود ندارد. (لیپنر[۳]، ۱۹۹۰) بازار های خاکستری اشاره به واردات قانونی کالاهای اصل را دارد که به نحوی با حقوق مالکیت فکری یک شخص و یا شرکت در ارتباط است.

بنابراین به دو روش می توان بازار های خاکستری را تعریف کرد:

۱-نحوه ورود کالا

۲-توجه به کانال های واردات و صادرات

تعاریفی که با توجه به نحوه ورود کالا ها صورت گرفته در میان کشور های آمریکایی مشترک است. طبق تعریف ویلی اسکینر کالاهای واردات موازی کالاهای وارداتی به ایالات متحده است. (هاینتز[۴]، ۱۹۸۸) که در رقابت با محصولات داخلی می باشد هر دو گروه کالاهای داخلی و خارجی دارای علایم تجاری معتبر و ثبت شده هستند با این وجود محصولات فوق برچسب واردات موازی می خورند چون آنها در رقابت مستقیم با علائم تجاری و یا محصولات معتبر داخلی ثبت شده هستند. (اسکینر[۵]، ۱۹۹۹، ص۳۱۵).

همچنین ممکن است کالاها از طریق کانالهای تجارتی وارد کشور شوند اما باید توجه داشت تفاوت عمده بین نحوه ورود کالاهای خاکستری و کالاهای دارای اجازه ورود از کانال های توزیع دولتی وجود دارد تا به دست مصرف کننده برسد.

ضمانت اجراهای مدنی[۱]

ضمانت اجرای مدنی دو نوع است:

اجبار به انجام تعهد، یعنی شخصی که‏ تکلیف خود را انجام نمی‏دهد به وسیله قوای عمومی اجبار به انجام آن می‏گردد و آن‏ طریقه مستقیم جزای مدنی است. مانند اجبار به اجراء حکم دادگاه در صورت عدم‏ اجراء آن به وسیله محکوم علیه.

عودت دادن وضعیت اولیه، در صورتی که کسی‏ عملی را انجام دهد که موجب تجاوز به حق دیگری شود قانون سعی دارد تزلزلی را که در وضعیت حقوقی ایجاد شده تا آنجایی که ممکن است به حالت اولیه خود عودت دهد (امامی، ۱۳۷۷، ص۱۱۷). در واقع باید گفت که ضمانت اجرای مدنی، مجازات‏ انجام جرم مدنی[۲] یا خصوصی است و بدین سبب فرد دارای مسئولیت‏ مدنی[۳] است. مقدمه ضروری و لازمه اعمال تمامی ضمانت‏ اجراهای فوق و به ویژه ضمانت اجرای مدنی، اقدامات موقتی و احتیاطی در تمامی‏ مراحل قبل، در حین یا بعد از ارتکاب، نقض است.

 

[۱]. باید توجه داشت که این اقدامات‏ صرف‏نظر از بعضی موارد خاص ماهیتاً به ضمانت اجرای مدنی بیشتر شباهت دارد. رجوع شود: صادقی، محمود و شیخی، مریم، رساله دکترا ضمانت اجراهای حقوق مالکیت فکری در حقوق ایران، فرانسه و اسناد بین الملل.

[۲]. Civil crime.

[۳] . Civil Responsibility.

[۱]. Hoyer,W. D. MC Innis. D. J.

[۲]. Berman,B. 2004

[۳]. Lipner

[۴]. Donna K. Hintz

[۵]. Willie Skinner

[۱]. Rothnie, A. W

[۲]. Hill

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.